موضوعات داغ

کرونا مانع اجرای استانداردهای خودروسازان در زمان مقرر نخواهد شد

عکس مطلب اول
وحید مرندی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران بیان داشت که مبنای سازمان ملی استاندارد برای واردات خودروها همچنان بر اساس استانداردهای در نظر گرفته شده از سوی شورای عالی استاندارد خواهد بود، اما در مورد خودروهای سواری و تجاری داخلی در یکی دو مورد فرصت داده شده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایرنا، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه افزود: در حال حاضر خودروسازان داخلی درتحقق بسیاری از استانداردها موفق عمل کرده اند که یکی از این موارد ترمز هوشمند خودروهای سنگین تجاری است. نحوه کار سیستم ترمز هوشمند به این شرح است که در صورت خواب رفتن راننده در هنگام رانندگی، اگر در مسیر مانع وجود داشته باشد، این سیستم با عملکرد خود، باعث توقف خودرو خواهد شد.
مرندی در ادامه در خصوص تولید اتوبوس مجهز به سیستم ترمز هوشمند در داخل نیز گفت: از آنجایی که سیستم رادار این فناوری از خارج وارد و استفاده دوگانه داشته در لیست تحریم ها قرار گرفته است، بنابراین داخلی سازی آن زمان بر است. همچنین برخی دیگر از امکانات خودرو مانند شروع لرزش صندلی راننده در صورت نزدیک شدن به گاردریل، دره و انحراف از مسیر خط کشی شده نیز وارداتی بوده و در لیست تحریم ها قرار گرفته است که شورای عالی استاندارد برای اجرای آن توسط خودروسازان داخلی زمان داده است.
وی تاکید کرد: در سایر موارد، اما اجرای استانداردها که استانداردهای ایمنی و عملکردی خودرو است، از خودروسازان مطالبه شده و بدون هیچ اغماضی حتی با وجود بحران کرونا باید در زمان مقرر اجرایی شوند، به طور نمونه همانطور که وعده داده شد پراید در تیرماه به جز سایپا 151یا همان وانت پراید که تولید آن تا مقطعی ادامه خواهد داشت و پژو 405 به جز پژو 405 برای تاکسی گاز سوز در مرداد ماه آینده از خط تولید خارج خواهند شد.
خودروهای جدید ایران خودرو و سایپا با استانداردهای 85 گانه
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران بیان داشت: اجرای استانداردهای یاد شده در خودروهای قدیمی شرکت های خودروساز دشوار است، اما خودروهای جدید این شرکت ها از جمله دنا پلاس توربو اتوماتیک و سمند K132 ایران خودرو و رُهام و کراس کانتری سایپا که بهمن ماه گذشته با حضور رئیس جمهوری در حیاط هیات دولت به نمایش گذاشته شدند، مشکلی در پاس کردن این استانداردها ندارند.
بنابر این گزارش، ارتقای استانداردهای خودرویی به 85 مورد از سال 96 آغاز شد، در آن زمان این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری شد، اما برای خودروهای داخلی یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد.
براساس روند اجباری شدن استانداردهای اجباری خودروها از یکم دی ماه سال 96 استانداردهای 52 گانه خودرویی پیاده شد، از یکم دی ماه 97 استانداردهای 63 گانه و از اول دی ماه 98 استانداردهای 85‌گانه خودروها اجباری شد. استانداردهایی که به گفته مسئولان سازمان ملی استاندارد، برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای مورد استفاده طراحی شده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست.
استاندارد یورو 5
مرندی در ادامه در خصوص اجرای استاندارد آلایندگی یورو 5 گفت: نظارت بر اجرای این استاندارد در حوزه وظایف سازمان محیط زیست است و سازمان ملی استاندارد هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.
گفتنی است چندی پیش عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور ضمن مخالفت با درخواست خودروسازان برای به تعویق انداختن استاندارد یورو 5 ، بیان داشت که خودرسازان فقط در پی منافع و ملاحضات اقتصادی خود هستند و آلودگی هوا برای آن ها در اولویت قرار ندارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/4
گاری گاریه، حالا روش هر چی میخوای استاندارد بزن، بازم گاریه.
اصلا تو این 40 سال دستاورد پربارتون یه بار تست ایمنی گرفتید از یه ماشین؟
جالب ترش اینجاست چند وقت پیش یه رزمایش به اصطلاح مقابله با کرونا نشون میدادن که تمام خودروهاشون تویوتا بود!
تولید ملی و وطنم وطنم پاره تنم یعنی بری محصولات ژاپنی بخری؟؟؟
اگه توان تولید خودروی با کیفیت ندارید جمع کنید بره دیگه چرا با سرمایه و جون مردم بازی می کنید؟؟