موضوعات داغ

پرايد ۱۴۱؛ چرا كم‌تيراژترين هنوز اين همه مشتري دارد؟

عکس مطلب اول
كافي است نيم‌نگاهي به تعداد مدل‌هاي پرايد و تيپ‌هاي زيرمجموعه‌ هر مدل بيندازيم، تا كمي جا بخوريم و گيج شويم؛ هرچند كه برخي از اين تيپ‌ها تفاوت چنداني با هم ندارند. یکی از اعضای این لیست بلند که مي‌گويند جزو ناموفق‌ترين‌ها هم بوده، سایپا ۱۴۱ است. سایپا ۱۴۱ درواقع مدل بازطراحی شده پراید صباست که سایپا در سال ۷۹ خط تولیدش را از کیاموتورز خرید و سه سال آن را بدون تغییر تولید کرد. برخی هم سایپا ۱۴۱ را نسخه‌ لیفت‌بکِ هاچ‌بک نسیم می‌دانند. این خودرو در ابتدا بر روی پلتفرم قدیمی کیا پراید به تولید انبوه رسید.

اولين پرايد انژكتوري
سایپا ۱۴۱ در ابتدای تولید با استقبال بدی هم مواجه نشد، اما مواردی مانند صدای زیاد داخل کابین و ورود آب به داخل آن و همچنین صندوق عقب که نشانه مونتاژ ضعیف این محصول بود، موجب دلزدگی مشتریان شد. این خودرو که با نام پراید دولوکس هم شناخته می‌شد، اولین پراید انژکتوری تولید سایپا بود.

مغموم متوقف شده
نارضایتی عمومی از مونتاژ و کیفیت پایین پراید ۱۴۱ باعث شد تا سایپا در سال ۸۹ پلتفرم آن را عوض كرده و این محصول خود را بر روی پلتفرم X100 در تیپ‌های مختلف ST، SL، SX، LX و EX تولید کند. نسخه فول‌آپشن سایپا ۱۴۱ تیپ EX آن است که دارای کیسه هوای راننده، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی، ترمز ABS، سیستم تنظیم ارتفاع چرخ‌ها و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر است. تیپ ST هم با فقدان کیسه هوا، فرمان هیدرولیک و ‌ABS ضعیف‌ترین تیپ این مدل از پراید محسوب می‌شود. تیپ SX هم فاقد کیسه هوا و تیپ SL هم بدون کیسه هوا و فرمان هیدرولیک تولید می‌شد. اما نکته عجیب شباهت کامل تیپ SL و LX است. شاید باور نکنید اما تفاوت این دو تیپ تنها در نامشان است! سایپا مدعی بود که تغییر پلتفرم و افزایش امکانات تنها تغییرات اعمال شده بر این محصول نیست، بلکه مهم‌ترین نکته تقویت موتور آن است. اما نارضایتی برخي مشتريان از این تولید و مشکلات رايجش باعث شد تا اولین خودرو در لیست از دور خارج شده‌هاي سايپا باشد. اين كمپاني تولید ۱۴۱ را تا سال ۹۴ ادامه داد، اما در نهایت تسلیم نظر نه چندان مساعد مشتريانش درباره اين خودرو شد.

جذابیت‌ها و عدم جذابیت‌های پرايد ۱۴۱
هرچند پراید ۱۴۱ همواره به عنوان کم‌فروش‌ترین و کم‌تیراژترین تولید سایپا شناخته می‌شود، اما در ابتدای ورود به دلیل ظاهر اسپرت‌تر و متفاوت‌تر از پرایدهای قبلی مورد توجه بسیاری قرار گرفت. بعد از شناسايي معایبش هم همواره حامیانی در بین مخالفانش داشته و دارد. حامیانی که از نکات مثبت این تولید مانند مصرف پایین، ابعاد کوچک که آن را برای مصارف شهری مناسب می‌کند و هزینه کم و استهلاک پایین و در دسترس بودن قطعات یدکی مورد نیازش یاد می‌کنند. البته که مخالفان پراید ۱۴۱ مصرف آن را در برابر باقی مدل‌های پراید مناسب نمی‌دانند، اما حامیانش فضای داخلی کابین و صندوق بار آن را به نکات مثبتش اضافه می‌کنند. هرچند منتقدان این محصول نقدهایی جدی‌تر به آن دارند. مانند ضعف موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ آن، که باعث می‌شود سقف سرعت خودرو علاوه‌ بر وزن پایینش هم از ۱۷۰ کیلومتر فراتر نرود و شتاب ثانویه آن به حدی پایین باشد که در سربالایی‌ها، راننده را با دردسر مواجه کند. ایمنی پایین این محصول در تیپ‌های ساده و بدون ایربگ و ABS از دیگر مشکلات آن است.

اين نكته مثبت هميشگي
اما قیمت پراید141 با توجه به بازار بلبشوي فعلی خودرو می‌تواند از نکات مثبت آن باشد؛ چرا كه همه دنبال يك خودروي ارزان هستند و دست‌شان به خودروهاي گران‌تر نمي‌رود. البته که باید در نظر گرفت جوانترین پراید ۱۴۱ بازار هم اکنون 5 سال از عمرش می‌گذرد اما این مسأله در تأمین قطعات یا خرید و فروش آن مشکلی ایجاد نمی‌کند، چون برای بسیاری از شهروندان، از معدود گزینه‌های باقیمانده است. درواقع در زمان عرضه این محصول قیمت آن نسبت به کیفیتش مناسب به نظر نمي‌رسيد، اما همين كه ديگر تولیدات سایپا به بازار عرضه و اين روند معمول و مرسوم شد، ديگر نقدهاي قبلي به سايپا 141 چندان وارد نبود. این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/7
من حدود یک سال هست مدل ۸۹ این ماشین رو دارم....پراید صبا هم داشتم،،،،نمیفهمم نقد جدی تری وارد میکنند ینی چی؟!؟ مگه رو ۱۱۱ یا ۱۳۱ موتور ۳۸۰۰ شش سیلندره که این واسه ۱۴۱ نقص حساب میشه..؟!؟!؟
در کل میشه گفت یکم از پرایدای دیگه بهتره، سر و صدای اضافه هیچوقت نشنیدم. . آب هم هیچوقت حتی زمانی که زیر بارون شدید بود قطره ای وارد صندوق نشد........مدل ۸۹ آخرین مدل هست که داشبوردش از نوع نرم هست، مثل پژوهای قدیمی و پلاستیک خشک نیست که البته خیلی هم با کیفیت نیست، ولی از داشبورد پراید های جدید به مراتب بهتره، صندوق عقب هم خیلی کاربردی و خوب. .. صندلی های عقب کامل جمع میشه و فضای یکپارچه ای برای بار میده، ظاهرش هم خب با رینگ اسپرت فابریک و سپر همرنگ بدنه و جلوپنجره و کاپوت قشنگ تر از مدل ۱۳۱ هست. .. از نظر فنی هم تفاوتی با پرایدای دیگه نداره، چراغ عقب اگرچه خیلی زیبا طراحی نشده، ولی نورش عالیه، مخصوصا چراغ دنده عقب که خیلی بدرد میخوره.
1402/9/2
من ۱۵ساله که پراید ۱۴۱ ساده دارم اما هنوز آخ نگفته به من و عین زانتیا راه میره😂❤️