موضوعات داغ

امروز قیمت جدید خودروهای داخلی به خودروسازان ابلاغ می‌شود

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
عدم ابلاغ لیست جدید قیمت مصوب خودروها در طی هفته گذشته سبب شد که معاملات خودرو در بازار به حداقل ترین حالت ممکن رسیده و عملا هیچ خرید و فروشی صورت نپذیرد. حال اما خبر می رسد که قرار است این لیست قیمت ها فردا شنبه به شرکت های خودروسازی ابلاغ شود.
به نقل از تسنیم، حتی با وجود این تعلل در اعلام قیمت های جدید خودروها گفته می شود که قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط 10 درصد و قیمت محصولات سایپا به طور متوسط 23 درصد افزایش خواهد یافت.
بر اساس سیاست جدید شورای رقابت نیز افراد می توانند در کف بازار خودروی صفر کیلومتر خود را حداکثر 10 درصد گران تر از قیمت کارخانه بفروش برسانند.
سیاست های جدید اتخاذ شده توسط وزارت صمت همگی به این جهت است که مصرف کننده واقعی شناسایی و خودرو به دست آن برسد. شاید به این طریق از حضور دلالان در بازار خودرو جلوگیری شده و کمی از التهابات بازار کاسته شود.
براساس روش جدید فروش خودرو، ثبت نام از کلیه متقاضیان واجد شرایط خودرو بدون محدودیت زمانی و 24 ساعته صورت خواهد پذیرفت که در صورت تکمیل ظرفیت در روش پیش فروش متقاضی امکان خرید در قالب طرح مشارکت در تولید را خواهد داشت.
برای ثبت نام 50 درصد قیمت روز مصوب خودرو اخذ می شود و پیش فروش تا 12 ماهه در سقف 60 درصد ظرفیت تولید بدون احتساب سود مشارکت خواهد بود.
همچنین مشارکت در تولید 12 تا 24 ماهه در سقف 50 درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداقل 6 درصد و مشارکت در تولید 24 تا 36 ماهه در سقف 15 درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداکثر 12 درصد خواهد بود.
متقاضیان امکان انتخاب روش خرید به صورت پیش فروش یا مشارکت تولید را در مرحله ثبت نام دارا می باشند و خودروسازان مکلف به فروش خودرو به ترتیب اولویت پیش فروش، مشارکت در تولید یکساله و دوساله در خودروهای قابل عرضه می باشند.
همچنین ظرفیت تولید قابل فروش با در نظر گرفتن تعهدات معوق و جاری توسط کمیته خودرو محاسبه شود و سود انصراف ، 3 درصد کمتر از سود مشارکت مندرج در قرارداد مشارکت در تولید است.
قانون جدیدی که در خصوص مدیریت بازار خودرو تصویب شده به این شرح است که نگه داری خودرو در سوله و انبار تنها در حالتی ممکن است که این خودرو در سامانه انبارداری ثبت شده باشد در غیر این صورت خودرو مذکور احتکار شده و با فرد انجام دهنده این کار نیز برابر با محتکر برخورد خواهد شد.
تمامی این سیاست ها سبب شد که در ساعات ابتدایی ابلاغ قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی بین 20 تا 100 میلیون تومان کاهش را تجربه کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد