موضوعات داغ

تلاش مونوویل الکتریکی برای ثبت سرعت ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت؛ دایره برقی سریع + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
نام EV360 کاملا گویای همه‌ چیز درباره این مونوویل الکتریکی است. چون درباره یک دایره الکتریکی صحبت می‌کنیم، یعنی یک وسیله نقلیه الکتریکی که به صورت ۳۶۰ درجه انسان را دربر می‌گیرد. EV360 نام یک مونوویل است که توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه دوک ساخته شده است.
اما اگر با شنیدن کلمه مونوویل یک چرخ بزرگ را تصور می‌کنید که فردی در حال راندن آن است، پس باید با ایده هانتر هاول آشنا شوید، که با استفاده از یک تایر کامیون بزرگ یک مونوویل ساخته است. اگرچه این وسیله نقلیه خیلی جذاب به نظر می‌رسد، اما رانندگی با آن اصلا آسان نیست. هاول در این باره گفته است:
این مونوویل یک وسیله نقلیه دیوانه‌وار است. اگر به آن خیلی گاز بدهید، از روی شما رد می‌شود. اگر زیاد ترمز ‌کنید، مدام به دور خودتان می‌چرخید. حتی ممکن است با این کار کلا وارونه شوید.
اما این خطرات باعث نشده دانشجویان دانشگاه دوک این پروژه را رها کنند، که قصد دارند ایده عجیب خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کنند. ایده ساخت مونوویل توسط مهندسان مختلفی مورد کاوش قرار گرفته است. البته تیم EV360 ادعا کرده این وسیله نقلیه می‌تواند سرعت ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند، اما فعلا تمرکز آن‌ها روی مهندسی و طراحی آن است. این تیم در بهار امسال تلاش کرد رکورد سرعت این وسیله روی خشکی را بشکند، اما بحران کرونا این پروژه را هم تحت‌تاثیر قرار داد.
در ویدیوهایی که از EV360 منتشر شده به نظر می‌رسد این وسیله نقلیه مشکلاتی در زمینه پایداری دارد، که با توجه به عدم وجود مکانیزم خودتعادلی اصلا باعث تعجب نیست. تیم دیگری که وسیله مشابهی ساخته بودند در این باره گفتند مونوویل آن‌ها در سرعت‌های کم‌تر از ۲۷ کیلومتر بر ساعت ناپایدار بوده، اما با افزایش سرعت پایدارتر شده است. EV360 از یک چرخ استفاده می‌کند که خیلی کوچک‌تر از مونوویل بنزینی هاول است، اما کار روی جزئیات فنی همچنان ادامه دارد. فعلا دانشجویان دانشگاه دوک تصمیم گرفته‌اند که EV360 از یک موتور DC با توان ۱۵ اسب‌بخار و کنترل‌کننده موتور قابل ‌برنامه‌ریزی آلتراکس استفاده کند. چون هدف این پروژه سرعت است و نه مسافت، منبع انرژی آن یک باتری کوچک لیتیوم پلیمری ۱.۶ کیلووات ساعتی است. در سرعت‌های پایین هیچ فرمان‌ دادنی در کار نیست - در سرعت‌های پایین فقط پای خود را روی زمین می‌کشید - اما دلیل ساخته شدن EV360 این نیست.
هدف از ساخت این وسیله نقلیه ثبت رکورد سریع‌ترین مونوویل دنیا در کتاب گینس است که فعلا در اختیار مارک فاستر و تیم مونوویل بریتانیا با سرعت ۱۱۷ کیلومتر بر ساعت قرار دارد. این رکورد در سپتامبر ۲۰۱۹ با یک مونوویل به نام تروجان ثبت شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد