موضوعات داغ

تمام محصولات مرسدس بنز از سال ۲۰۲۴ قابلیت رانندگی خودکار خواهند داشت

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

وقتی برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنید، اشکالی ندارد گزینه‌های مختلف را هم درنظر بگیرید. مثلا سال گذشته، مرسدس بنز و بی ‌ام‌ و اعلام کردند که با یکدیگر در ساخت خودروهای خودران همکاری می‌کنند که از سال ۲۰۲۴ در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. هفته گذشته این همکاری متوقف شد، و این هفته مرسدس از مشارکت جدیدی با انویدیا در زمینه فناوری رانندگی خودکار خبر داد که از سال ۲۰۲۴ در مدل‌های جدید بنز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شاید به نظر بیاید دایملر قصد دارد برای مشارکت در زمینه فناوری رانندگی خودکار، انویدیا را جایگزین بی ‌ام‌ و کند، اما واقعیت کمی پیچیده‌تر است. سخنگوی مرسدس بنز گفته است که این مشارکت جدید با همکاری قبلا اعلام شده با بی ‌ام‌ و متفاوت است. او در این باره می‌گوید:

زمان‌بندی برنامه قبلی ما با بی ‌ا‌م ‌و مناسب نبود، به همین دلیل فعلا آن همکاری را به تعویق انداختیم. ما در همکاری با انویدیا به دنبال ساختاری نرم‌افزاری برای امکانات رانندگی خودکار هستیم. این با کاری که قرار بود با همکاری بی ‌ام ‌و انجام دهیم متفاوت است.

دنی شاپیرو، مدیر ارشد شرکت خودروسازی انویدیا گفت قرارداد جدید شرکتش با مرسدس بنز توسط مقامات بالا پشتیبانی می‌شود که منظورش جنسن هوانگ مدیرعامل انویدیا و اولا کالنیوس مدیرعامل مرسدس بنز است. او گفته:

به این خبر به عنوان یک محصول نگاه نکنید، بلکه این کار باعث تغییر در استراتژی و معماری خط تولید آینده مرسدس خواهد شد. این همکاری برای هردو شرکت اهمیت زیادی دارد. خیلی کم پیش می‌آید که یک خودروساز به شرکت دیگری اعتماد کند. اولا و جنسن در این مورد با یکدیگر همکاری کامل دارند.

این توافق شامل چه چیزهایی است؟ شاپیرو گفته این قرارداد شامل موارد زیادی است. مرسدس بنز و انویدیا در حال کار روی یک ساختار محاسباتی نر‌م‌افزاری برای خودروهای خودران براساس پلتفرم انویدیا درایو هستند که از سال ۲۰۲۴ روی تمام خودروهای نسل بعدی مرسدس بنز نصب خواهد شد. شاپیرو گفت:

این یک مدل کسب‌وکار انقلابی برای انویدیا و مرسدس بنز است. روی تمام ناوگان این شرکت یعنی تمام خودروهای کلاس ای و کلاس اس ابرکامپیوترهای انویدیا نصب خواهند شد.

شاپیرو گفته روی تمام مدل‌های جدید مرسدس، مجموعه‌ سنسورهای محیطی انویدیا نصب خواهند شد و سپس مثل کاری که تسلا امروزه انجام می‌دهد، رانندگان باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند از این ویژگی استفاده کنند یا خیر. او در این باره عنوان کرد:

در هر منطقه، مدل‌های متفاوتی وجود خواهند داشت که شامل خدمات اشتراکی یا پرداخت هزینه یکجا می‌شوند، و می‌توانند خودرو را به یک دستگاه کاملا قابل ارتقا تبدیل کنند. احتمالا در آینده شاهد عرضه اپ استور مرسدس هم باشیم.

مرسدس این ویژگی را عملکرد رانندگی خودکار پیشرفته می‌نامد و خودروهای دارای آن قادر به رانندگی خودکار در مسیرهای معمولی هستند، اما چون مرسدس فقط رانندگی خودکار سطح ۲ و ۳ ارائه می‌دهد، شاید نیاز باشد راننده در بعضی مواقع وارد عمل شود. مرسدس می‌گوید خودروهایی با قابلیت پارکینگ خودکار که از این سیستم استفاده خواهند کرد، می‌توانند رانندگی خودکار سطح ۴ ارائه دهند، یعنی خودرو به صورت خودکار می‌تواند خودش را پارک کند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/4/10
اونا از الان به فکر 2024 هستند که رانندگی خودکار رو ماشیناشون بزارند، بعد شرکت های خودروسازی ایران از الان برای سال 2024 دارند پول میگیرند که اون موقع اگه شد ماشین تحویل مردم بدند