موضوعات داغ

امکان تولید خودروی برقی با همکاری ایران و چین

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

طی روزهای اخیر، قرارداد 25 ساله میان ایران و چین به موضوع جدی و بحث برانگیزی در بین رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شده است، هرچند این تفاهم نامه مربوط به 5 سال پیش می شود که در طول سال های اخیر اطلاعات ضد و نقیضی از آن منتشر شده است که در روزهای اخیر بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته و طبق گفته مقامات دولتی، قرار است که همکاری های راهبردی میان ایران و چین را در زمینه های اقتصادی شامل شود. طبق اعلام رئیس اتاق مشترک ایران و چین، در یکی از بندهای برنامه ۲۵ ساله ایران و چین به تاسیس شهرک خودرویی اشاره شده است و برای تولید خودروی مشترک، نیاز است که وزارت صنعت، معدن و تجارت شهرکی را در این زمینه تاسیس کند.

به گزارش خودروبانک و به نقل از تجارت نیوز، در حال حاضر جزئیات دقیق این تفاهم‌ نامه مشخص نشده است، اما رئیس اتاق مشترک ایران و چین درباره آن چنین می گوید که برای شکل گیری این توافق همکاری 25 ساله میان ایران و چین، لازم است که موارد مختلفی مد نظر قرار گیرد و این برنامه در حال ویرایش نهایی توسط طرف ایرانی است و از سوی چینی‌ ها نهایی نشده است. با این حال در یکی از بندهای این برنامه به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده است و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروهای مشترک، شهرکی را در این زمینه تاسیس کند. البته دولت ایران و چین خودرو نمی‌ سازند و ممکن است وزارت‌‌ خانه‌ های هر دو کشور شرکت ‌های خودروساز خود را برای همکاری به یکدیگر معرفی کنند. هرچند در حال حاضر تنها شرکت خارجیِ خودرویی که در ایران سرمایه ‌گذاری مستقیم کرده است، شرکت "چری" خواهد بود.

این مقام مسئول همچنبن اعلام کرد که در این برنامه امکان دارد چند شرکت خودروساز چینی با دو خودروساز ایرانی مذاکره کنند و از سوی دیگر، تولید خودروهای برقی نیز می ‌تواند یکی از محورهای این برنامه 25 ساله میان ایران و چین باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد