موضوعات داغ

دادگاهی در آلمان می‌گوید تسلا نباید رانندگی خودکار را تبلیغ کند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تسلا و مدیر عاملش همیشه از عباراتی مثل رانندگی تمام خودکار برای خطاب کردن سیستم دستیار رانندگی خودروهای خودشان استفاده می‌کنند. حالا دادگاهی در آلمان این حکم را داده که برخی از تبلیغات این خودروساز برای سیستم دستیار رانندگی خودش گمراه‌کننده هستند و استفاده تسلا از عبارات خاص در تبلیغاتش را ممنوع کرده ‌است.

این دادگاه حکم داده تسلا نمی‌تواند از عباراتی مانند پتانسیل کامل برای رانندگی خودکار و اتوپایلوت فراگیر استفاده کند، چون این عبارات به مشتریان تلقین می‌کنند که این خودروها می‌توانند به صورت خودکار و بدون هیچگونه مداخله انسانی رانندگی کنند و استفاده از چنین سیستمی در آلمان غیرقانونی است. تسلا می‌تواند به این حکم اعتراض کند.

مرکز محافظت در برابر رقابت غیرمنصفانه، این شکایت را به حمایت از دیگر شرکت‌های حاضر در این صنعت تنظیم کرده است. آندریاس اوتوفولینگ یکی از وکلای این گروه در بیانیه‌ای گفته است:

از آنجایی که رانندگی اتوپایلوت و خودکار در سطح ۵ هم‌اکنون برای خودروهای یادشده غیرقانونی و غیرممکن است، تسلا هم باید به قوانین بازی پایبند باشد و نباید وعده‌های تبلیغاتی نادرستی بدهد.

در حال حاضر، سیستم دستیار رانندگی پیشرفته تسلا (ADAS)، که با عنوان اتوپایلوت شناخته می‌شود، به صورت استاندارد روی خودروهای این شرکت قرار دارد و شامل امکاناتی مثل کروز کنترل تطبیقی، نظارت بر نقاط کور و ترمز اضطراری خودکار است. از سوی دیگر، چیزی که تسلا آن را قابلیت رانندگی تمام خودکار خطاب می‌کند ۸۰۰۰ دلار هزینه دارد. این سیستم شامل قابلیت رانندگی حین استفاده از اتوپایلوت و تغییر مسیر خودکار است، از ویژگی احضار هوشمند استفاده می‌کند و در آینده به قابلیت‌های خودران بیشتری مجهز خواهد شد.

اوایل این ماه، ایلان ماسک مدیر عامل تسلا اظهار داشت که این شرکت به تولید خودروهای خودران سطح ۵ بسیار نزدیک است و افزود که مراحل ابتدایی این کار تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. در رانندگی خودکار سطح ۵ راننده نباید هیچ دخالتی در هدایت خودرو داشته باشد. تسلا سال گذشته هم چنین ادعاهایی کرده بود.

فناوری دستیار رانندگی در خودروها که نیازمند هیچگونه دخالت انسانی نباشد - هر چند در شرایط محدود - حین گسترش بین خودروها با بررسی‌های دقیق‌تری روبرو شده است. موسسه بیمه ایمنی بزرگراه در ماه مارس اعلام کرد یک سیستم دستیار رانندگی باید از طریق روش‌هایی مثل ردیابی چشم‌های راننده و سایر روش‌ها اجازه ندهد حواس راننده از مسیر خودرو پرت شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد