موضوعات داغ

پلت‌فرمی منحصر به فرد یا قرضی؟ حواشی پلتفرم X90

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به دنبال آن است که با طراحی یک پلت‌فرم مشترک برای تمامی خودروسازان به رقابت با رقبای خارجی پرداخت و پلتفرمی اختصاصی را برای تولید محصولات جدید آن ها آماده کند. اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که این پلتفرم چه ماهیتی دارد و متعلق به کجاست؟

به نقل از دنیای اقتصاد، هرچند مدیرعامل ایدرو توضیحی را در خصوص این پلتفرم مطرح نکرده است اما به نظر می رسد پلتفرم مذکور قرضی است. چندی پیش جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا عنوان کرد که با همکاری دانشگاه علم و صنعت، تغییراتی در پلت‌فرم X۹۰ (پلت‌فرمی که تندر و ساندرو روی آن ساخته شدند) صورت گرفته است و گویا این همان پلت‌فرمی است که مدیرعامل ایدرو هم در موردش صحبت به میان آورده است.

تا پیش از این گمان می‌رفت که ایدرو با همکاری شرکت‌های خودروسازی داخلی و دانشگاه‌های کشور در حال طراحی و ساخت یک پلت فرم به اصطلاح ملی است اما گمانه زنی ها به سما آن رفته است که دانشگاه علم و صنعت و مرکز تحقیقات و سایپا در حال ایجاد تغییراتی بر روی پلت‌فرم X۹۰ رنو هستند.

ایران خودرو و سایپا هر دو به صورت مشترک در پروژه پلت‌فرم X۹۰ سرمایه گذاری کرده و به دلیل قطع غیرقانونی ارتباط رنو با صنعت خودروسازی کشورمان استفاده از این پلتفرم را حق خود می‌دانند. از طرف دیگر شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشور ما نیز به صورتی نیست که خودروسازان بتوانند به طراحی یک پلتفرم اختصاصی اقدام کنند. تا پیش از این ایران خودرو و سایپا خودروهای خود را بر پایه پلتفرم های پژو و پراید تولید کرده و هیچ مشکل حقوقی نیز برای آن ها ایجاد نشد. حال باید منتظر ماند و دید که در صورت استفاده این دو شرکت از پلتفرم رنو چه اتفاقی رخ خواهد داد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد