موضوعات داغ

سیستم مواد هوشمند، خنک کننده لامبورگینی سیان V12 + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

لامبورگینی همواره از سیستم‌های پیشرفته در خودروهای خودش استفاده می‌کرده است و نسخه‌های تولید محدود لامبورگینی سیان و لامبورگینی سیان رودستر نیز از فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره‌مند هستند. لامبورگینی تصمیم گرفته تا از یک سیستم خنک کننده جذاب در این خودروها استفاده کند که آن را سیستم مواد هوشمند نامیده است.

این سیستم طوری ساخته شده که بتواند گرمای حاصل از فعالیت پیشرانه V12 موتور لامبورگینی سیان را جذب کرده و در قسمت زیرین موتور انباشته کند. این سیستم به صورت الکترونیکی کنترل نمی‌شود و کاملا خودکار عمل می‌کند.

سیستم مواد هوشمند لامبورگینی از دو روزنه تشکیل شده که از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده‌اند. این روزنه‌ها یک حافظه حرارتی دارند که ساختار مواد شیمیایی موجود در آن‌ها متناسب با دما تغییر پیدا می‌کند. هنگامی که دمای موتور از حد معینی بالاتر برود، این دریچه‌ها باز می‌شوند و گرمای موتور تخلیه می‌شود.

پائولو مازلی مدیر این پروژه در لامبورگینی است که اعلام کرده از این پس سیستم مواد هوشمند در سایر خودروهای لامبورگینی نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این سیستم باعث افزایش آیرودینامیک خودروها نیز می‌شود و طراحان را از به کار گیری سیستم‌های پیچیده الکترونیکی یا مکانیکی برای کاهش فشار هوا بی‌نیاز می‌کند.

هر دو مدل لامبورگینی سیان و لامبورگینی سیان رودستر از پیشرانه 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی به همراه یک موتور الکتریکی 34 اسب بخاری بهره‌مند هستند که موتور الکتریکی در گیربکس این خودرو جای گرفته است. مجموع توان تولید شده توسط دو موتور الکتریکی و بنزینی حدود 808 اسب‌بخار است که به لامبورگینی سیان اجازه می‌دهد تا در زمانی کمتر از سه ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 350 کیلومتربرساعت است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد