موضوعات داغ

ارز نیمایی به صنعت خودرو برگشت

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

از اسفندماه سال گذشته، اختصاص ارز نیمایی به قطعه سازان متوقف شد و این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای قطعه سازان شده بود، اما حالا گفته می شود که بانک مرکزی با اختصاص دوباره ارز نیمایی به فعالان صنعت قطعه سازی کشور موافقت کرده است و آنطور که یکی از اعضای انجمن قطعه سازان کشور می گوید، قرار است که اختصاص ارز نیمایی از روز یکشنبه 5 مردادماه دوباره از سر گرفته شود.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، محمد شهپری یکی از اعضای انجمن قطعه سازان ایران اعلام کرد که از این پس، کنترل ارز نیمایی اختصاص داده شده به قطعه سازان برعهده خود بانک مرکزی خواهد بود و قطعه سازان هم براساس نرخ "ارز نیمایی" اقدام به تامین ارز مورد نیاز خود از طریق این بانک خواهند کرد. لازم به ذکر است که با توقف اختصاص ارز نیمایی از اسفندماه سال گذشته، قطعه سازان مجبور بودند ارز مورد نیاز خود را از طریق "ارز اشخاص" و یا "ارز صادراتی" برای ثبت سفارش تامین کنند و دردسرهای زیادی برای آنان به همراه داشت.

اختصاص ارز نیمایی به قطعه سازان از سوی بانک مرکزی، می تواند به بهبود روند ترخیص مواد اولیه و قطعات از گمرک کمک کند. در حال حاضر بالغ بر 90 هزار دستگاه خودرو به دلیل کمبود قطعه در پارکینگ شرکت های خودروسازی دپو شده و امکان تجاری سازی آنان وجود ندارد، درحالی که تنها نیاز به یک یا چند قطعه دارند و عموما قطعاتی هستند که در گمرکات کشور دپو شده و به دلیل عدم اختصاص ارز توسط بانک مرکزی، امکان ترخیص آنان وجود ندارد. حال باتوجه به تصمیم جدید بانک مرکزی، ترخیص قطعات و مواد اولیه باقی مانده در گمرک کشور تسهیل خواهد شد و خودروسازان می توانند به تدریج اقدام به تکمیل و تحویل خودروهای ناقص دپو شده خود به مشتریان کنند.

در پایان می توان چنین نتیجه گرفت که تصمیم جدید بانک مرکزی در راستای تامین ارز نیمایی قطعه سازان، روند ترخیص قطعات و مواد اولیه قطعه سازان از گمرکات کشور را سریع تر کرده و در نتیجه تکمیل خودروهای ناقص را سریع تر خواهد کرد. حال از آنجایی که بازار خودرو متاثر از عوامل مختلف بوده و میزان عرضه هم می تواند یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت خودرو در بازار باشد، با افزایش تیراژ و عرضه انتظار می رود که قیمت خودرو در بازار اندکی کاهش پیدا کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد