موضوعات داغ

ابهام تولید خودروی ارزان، چالش بزرگ صنعت خودروسازی کشور

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

با جهش قابل توجه قیمت خودرو توسط شرکت های خودروساز داخلی، برای آرام کردن افکار عمومی صحبت از طراحی و ساخت یک خودروی ارزان قیمت به میان آمد و در این خصوص اعلام کرد که طراحی و ساخت آن در دستور کار قرار گرفته و در تلاش هستند تا طی ماه های آینده، یک خودروی ارزان قیمت روانه بازار شود، اما تا چه اندازه رسیدن به این هدف امکان پذیر است؟.

به گفته عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، استفاده از کلمه "ارزان" بسیار مبهم است و از دید شرکت های خودروسازی و مشتریان می تواند معانی متفاوتی داشته باشد و متاسفانه این ابهام برطرف نشده است. در حال حاضر طرح تولید خودروی ارزان بسیار مبهم است و شاید به حذف برخی آپشن ها و استفاده از قطعات بی کیفیت در تولید یک محصول ختم شود. از دیدگاه مصرف ‌کنندگان کالای ارزان بی‌ معنی است، اما خودروساز به دنبال ارائه محصولی هستند که با حذف یکسری آپشن‌ ها، امکانات، قطعات و یا حتی ریزه ‌کاری ‌های فنی تولید و استفاده از قطعات با کیفیت پایین ‌تری ساخته شده باشد و در قالب یک خودروی ارزان به مشتریان عرضه کنند.

طی دو دهه گذشته در حالی چند پروژه "خودروی ارزان" یا در حقیقت "ارزان ‌سازی" در صنعت خودروی ایران به اجرا درآمده است که تاکنون هیچ یک از آنان موفق نبوده اند. حال با وجود تمامی این ناکامی ‌ها، این روزها بار دیگر پرونده تولید "خودروی ارزان" توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و صدالبته خودروسازان و معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری باز شده است. اما "خودروی ارزان" تقریبا مفهوم عام خود را از دست داده است و به نظر نمی رسد که دیگر امکان طراحی و ساخت یک خودروی جدید در بازه قیمت 50 تا 60 میلیون تومان، آن هم با رعایت سطح کیفی و استانداردهای حداقلی وجود داشته باشد، هرچند با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی ایرانی ها، خرید همان خودروی 50 میلیون تومانی هم دشوار است و خیلی از مشتریان توانایی پرداخت چنین هزینه ای را نخواهند داشت.

از نظر کیفی، محصولاتی همچون پراید و تیبا که در حال حاضر ارزان ‌ترین محصولات بازار خودروی کشور به شمار می ‌روند، از حداقل کیفیت برخوردار بوده و نمی توانند رضایت مشتریان خود را جلب کنند، این درحالیست که قیمت همین خودروها سربه فلک کشیده و با توقف تولید خودروی پراید به دلیل کیفیت و ایمنی بسیار پایین، تیبا صندوقدار به ارزان ترین خودروی کشور تبدیل شده است که همین حالا قیمت 61 میلیون تومانی برای فروش آن در نظر گرفته شده است، بنابراین اگر به فرض محصولی ارزان ‌تر از این دو خودرو طراحی و ساخته شود، از نظر کیفی بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد