موضوعات داغ

آخرین وضعیت بازار خودرو، تومور بدخیمی که روز به روز بزرگ تر می شود!

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

این روزها در حالی شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم که تقریبا بازار ارز به یک آرامش نسبی رسیده و قیمت آن تقریبا ثابت شده است. به گفته فعالان، افزایش قیمت خودرو در بازار به تغییرات نرخ ارز وابسته است، اما به نظر می رسد که تنها افزایش قیمت ارز در بازار مهم است و کاهش آن تغییر چندانی در قیمت خودروها ایجاد نمی کند، هرچند طی هفته های گذشته شرکت های خودروساز داخلی با تایید شورای رقابت اقدام به افزایش چشمگیر قیمت محصولات خود کرده بودند و همین موضوع باعث شده تا نه تنها کاهش قیمتی نداشته باشیم، بلکه شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار طی روزهای گذشته نیز باشیم.

شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است که افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در مرحله نخست برای جبران بخشی از زیان خودروسازان بوده است و باتوجه به قیمت مواد اولیه، این افزایش قیمت حداقلی بوده است!. از طرفی دیگر سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می گوید که این افزایش قیمت برای کم کردن فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار بوده است، اما تجربه ثابت کرده با افزایش قیمت ها از سوی شرکت های خودروساز، قیمت خودرو در بازار به همین مقدار و یا بیشتر افزایش پیدا می کند.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد که مشتری چندانی در بازار وجود ندارد، با این حال قیمت ها همچنان روند افزایشی تجربه می کنند و معلوم نیست که این افزایش قیمت ها کجا قرار است متوقف شود و می تواند سیگنالی برای افزایش بیشتر قیمت ها در بازار باشد. علاوه بر این انتشار خبر بازنگری و افزایش قیمت خودرو هر 3 ماه یکبار، باعث شده تا مشتریان بیشتری تصمیم به خرید خودرو از شرکت های خودروساز داشته باشند و باتوجه به افزایش قیمت ها و تورمی که وجود دارد، سرمایه گذاری در بازار خودرو را منطقی تر کرده است.

به گزارش خودروبانک و به نقل از خبرآنلاین، پیش از این نزدیک به 90 درصد معاملات بازار خودرو از سوی کسانی بود که خرید اتومبیل را برای حفظ ارزش پول خود می دانند و حالا با صدور مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی و همچنین بازبینی قیمت ها به صورت فصلی، باعث شده تا سرمایه گذاران بیشتری به سمت بازار خودرو جذب شود. طبق گفته مسئولین، چیزی که موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده است، ایجاد تغییرات در شاخص های کلان اقتصادی کشور بوده است و افزایش نرخ ارز فرایند ساخت اتومبیل را با هزینه های بیشتری همراه کرده است و از طرفی دیگر عدم پاسخ مناسب خودروسازان به نیاز موجود در بازار باعث شده تا قیمت این محصول نسبت به کارخانه اختلاف زیادی داشته باشد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/10
این یعنی به خاطر افزایش قیمت های کارخانه قیمت بازار شدیدا افزایشی خواهد شد.