موضوعات داغ

معرفی تیپ بندی شاهین و سردرگمی مشتریانی که این خودرو را پیش خرید کرده اند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

روز گذشته مشخص شد و در خودروبانک به این موضوع پرداختیم که گروه خودروسازی سایپا خودروی جدید سایپا شاهین را در دو تیپ مختلف S و G آماده عرضه به مشتریان خود کرده است، درحالی که خودروی سایپا شاهین در شرایط فروش این شرکت با پیش پرداخت 80 میلیون تومانی ثبت سفارش می شود و هنوز قیمت نهایی این خودرو اعلام نشده و در زمان تحویل به مشتریان اعلام خواهد شد.

حال این سوال بوجود می آید که خودروی ثبت نام شده در طرح فروش سایپا دقیقا کدام مدل است و باتوجه به مشخصات این خودرو و اشاره به تجهیزاتی همچون سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین دید عقب، صفحه نمایشگر 7 اینچی و برخی امکانات دیگر، مشتریان اقدام به ثبت نام در طرح فروش سایپا بدون آنکه حتی قیمت نهایی آن را بدانند، کرده اند. اما به نظر می رسد که ثبت نام های انجام شده در طرح پیش فروش سایپا برای نسخه S شاهین بوده که از امکانات ذکر شده بی بهره است.

آیا سایپا در فروش سایپا شاهین تخلف کرده است؟

در حقیقت گروه خودروسازی سایپا در کاتالوگ های قبلی خود همچون دیگر فروشندگان خودرو، اعلام کرده بود که "امکان مغایرت در عکس ها و یا مشخصات فنی با خودروی تحویلی وجود دارد"، پس اقدام امروز سایپا و معرفی دو تیپ مختلف S و G از خودروی سایپا شاهین که امکان تحویل نسخه پایه S بدون برخی امکانات به مشتریان وجود دارد، غیرقانونی و دور از ذهن نبوده است. علاوه بر این در قراردادهای رسمی شرکت های خودروسازی هم آمده است که شرکت ها می توانند در صورت صلاح دید، مشخصات یک اتومبیل را هنگام تحویل به مشتریان تغییر داده و مابه التفاوت آن را از مشتریان خود دریافت کنند و یا به آنان پس دهند. مشتریان گروه خودروسازی سایپا نیز با ثبت نام در طرح پیش فروش مشارکت در تولید سایپا، این قرارداد را از نظر حقوقی امضا کرده و به معنی پذیرش این بند قانونی است و باتوجه به این قانون، می توان گفت که گروه خودروسازی سایپا از نظر قانونی تخلفی انجام نداده است.

در حقیقت با امضای قراردادهای مشارکت در تولید، مشتریان اختیارات زیادی به شرکت های خودروسازی می دهند و حتی این شرایط فراهم شده است که شرکت های سازنده بجای خودروی ثبت نامی، خودروی دیگری به مشتریان خود تحویل دهد. در مجموع سوالات بسیار زیادی وجود دارد که چرا وقتی مشخصات کامل یک خودرو و یا حتی قیمت نهایی آن مشخص نشده است، طرح پیش فروش آن اجرا شده و باوجود چنین شرایطی، مشتریان زیادی برای خرید آن صف می کشند و خودرویی که هنوز تعیین و تکلیف نشده است را ثبت نام می کنند. با قبول چنین شرایطی، مشتریان نباید اعتراضی در رابطه با مشخصات خودروی ثبت نامی و یا حتی قیمت نهایی آن داشته باشند و با ثبت نام در طرح مشارکت در تولید با تمامی شرایط آن موافقت کرده اند.

وقتی شرایط مملکت طوری شده که خودروساز خودرویی که هنوز نهایی نشده و در مواردی حتی نام آن هم مشخص نیست، به فروش می گذارد و مشتریانی هم آن را پیش خرید می کنند، پس باید انتظار چنین اتفاقاتی را هم داشته باشیم. پس بهتر است از این پس، هم خودروساز تکلیف مردم را قبل از شروع پیش فروش به صورت کامل مشخص کند که قرار است دقیقاً چه خودرویی را تحویل بگیرند، و در مقابل هم مردم باید کمی با آگاهی بیشتر به شرایط خودروسازها و کشور اقدام به پیش خرید یک خودرو کنند و در صورت مشخص نبودن شرایط به صورت واضح از سوی خودروساز، اقدام به پیش خرید نکنند که ممکن است این اتفاق باز هم تکرار شود.

تیپ های مختلف سایپا شاهین چه امکاناتی دارد؟

لازم به یادآوری است که این خودرو در شرایط فروش سایپا با پیش پرداخت 80 میلیون تومانی ثبت سفارش می شود، با این حال گروه خودروسازی سایپا در مشخصات تکمیلی این خودرو به دو تیپ مختلف اشاره کرده و خودروی سایپا شاهین را در دو تیپ مختلف S و G به مشتریان عرضه می شود که یکسری تفاوت ها در امکانات آنان دیده می شود، در غیر این صورت خودروی سایپا شاهین با طول کلی 4446 میلی متر، عرض 1771 میلی متری، ارتفاع 1490 میلی متری و همچنین فاصله بین دو محور 2650 میلی متری ساخته شده است که در زیر کاپوت آن یک موتور توربوشارژر 1.5 لیتری یورو 5 با حداکثر قدرت 110 اسب بخاری و گشتاور 165 نیوتن متری فعالیت می کند.

گفتنی است که سایپا شاهین S با امکانات مختلفی همچون ایربگ راننده و سرنشین جلو، استارت دکمه ای، سیستم ورود خروج بدون سوییچ، رادیو پخش مجهز به پورت USB و AUX، سیستم هشدار موانع دنده عقب (سنسور پارک خودرو)، سیستم های BAS ، ABS ،EBD و هشدار تعویض دنده، سیستم هشداردهنده ضدسرقت و ایموبلایزر، کمربند پیش کشنده سرنشینان جلو، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ مخصوص روز، چراغ های اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، محافظ ایمنی کودک ایزوفیکس، باز شدن درب ها هنگام تصادف، چراغ مشایعت راننده تا درب منزل و همچنین قفل اتوماتیک درب خودرو در سرعت بالاتر از 10 کیلومتر به مشتریان عرضه می شود.

با این حال، مشتریان با خرید نسخه G می توانند امکانات بیشتری در اختیار داشته باشند که در این خصوص علاوه بر امکانات ذکر شده برای نسخه S، می توانیم به تجهیزاتی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایشگر 7 اینچی، سوییچ های روی فرمان سیستم پخش صوتی و همچنین دوربین دید عقب اشاره کرد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/9
فقط ملت بنویسید وخودروساز شیادهم سواستفاده میکنه
1399/5/10
بخدا گیج شدیم ، الان بنده شاهین ثبت نان کردم ، الان من کدوما ثبت نام کردم S یا G ؟
1399/5/10
خوبه واسه ماله کشی تخلف محرز سایپا سه پاراگراف نوشتین.
اتفاقی که افتاده در غش معاملست و خودروساز نمیتونه بندی در جهت تایید غش در قرارداد وارد کنه و این بند چون خودش در جهت تخلف نوشته شده بی اعتبار هست.
1399/5/11
واقعا شورشو در آوردن.. ما به امید تمام امکانات از جمله مانیتور و دربین عق ثبت نام کردیم. ولی بعد ازثبت نام تازه آوردن تیپ مشخص کردن. درسته زمان ثبت نام نام شاهین S عنوان کردن ولی متاسفانه امکانات آن را بعد از ثبت نام در روز پنجشنبه 9 مرداد معرفی کردن.!!! واقعا متاسفم.