موضوعات داغ

نگاهی به انواع کامیون های اسکانیا سری R در ایران، شباهت‌ها و تفاوت‌ها

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

مقدمه‌ای درباره اسکانیا

اسکانیا در ابتدا یک کارخانه دوچرخه‌سازی سوئدی بود که در سال 1900 درست 120 سال پیش تاسیس شد. در سال 1995 اسکانیا کامیون‌های سری 4 را تولید کرد که بسیار موفقیت‌آمیز بود و باعث شد شرکت‌های اروپایی به تکاپوی خرید سهام این کارخانه روی بیاورند. در سال 1999 ولوو قصد خریدن ولوو را کرد که با مخالفت اتحادیه اروپا مواجه شد تا کماکان دو قطب کامیون‌سازی برای رقابت وجود داشته باشد و این بازار تک قطبی نشود. اما در این میان، فولکس واگن نیز وارد این بازی شد. فولکس واگن مقداری از سهام اسکانیا را خریداری کرد و سری های 4 را بیشتر از قبل گسترش داد تا جاییکه فولکس واگن در سال 2007 سهم بیشتری از اسکانیا و در 2015 کل اسکانیا را خریداری کرد.

دوچرخه سازی اسکانیا

در ادامه این مقاله قصد داریم نگاهی به انواع کامیون‌های اسکانیا سری R داشته باشیم که بعضی از آن‌ها در بازار ایران نیز وجود دارند.

سری R2

Scania R2

در ماه مارس سال 2004 میلادی سری آر (R) متولد شد و در سال 2005 و پس از آن در سال 2010 جایزه معتبر بین‌المللی کامیون سال جهان را دریافت کرد. اساس تولید اسکانیا R تولید کامیون‌هایی برای حمل و نقل‌هایی در مسافت طولانی بهینه‌سازی شده بود که البته بسیار هم موفق بود.

قوی‌ترین اسکانیا سری آر (R) اسکانیا R730 است که پیشرانه هشت سیلندر 16.4 لیتری روی آن نصب شده و می‌تواند گشتاور 3500 نیوتن‌متر را تولید کند که متاسفانه این مدل در ایران وجود ندارد.

سری R در ایران

اسکانیا در ایران

ماموت‌دیزل که زیر مجموعه مجتمع صنعتی ماموت است، به عنوان نماینده انحصاری کامیون‌های اسکانیا در ایران فعالیت می‌کند. از سال 87 تا 91 شمسی، اولین سری آر توسط ماموت عرضه شد که نسخه 420 اسب بخاری بودند. در آن زمان تعداد محدودی R470 نیز وارد شد که با اتاق‌های تاپلاین بودند.

اسکانیا R420

Scania R420

اسکانیا 420 در ایران اولین سری R بود که وارد کشور شد. از سری R420 تاپ‌لاین و نیز های‌لاین و سقف کوتاه وارد شد که البته تعداد سقف کوتاه‌ها بسیار بیشتر بودند. این ماشین‌ها با گیربکس‌های اتومات و دنده‌ای عرضه شدند که تعداد اتومات‌ها بسیار بیشتر است.

در سال نخست همه دارای موتورهای 4 لول اسکانیا بودند که البته با مشکلاتی اعم از گرم کردن در نقاط گرم کشور و کمبود وسایل نیز مواجه شدند. حتی تعدادی از این سری ریتاردر پنج زمانه را نیز نداشتند. البته بعد از آن از سال 88 به بعد همه موتورهای دو لول و همینطور دارای ریتاردر پنج زمانه وارد کشور شدند.

سری‌های اول R420 از لحاظ ظاهری نیز با نسل‌های بعدی تفاوت‌هایی داشتند که می توانیم به توری پیش پنجره اشاره کنیم. سری R420 کشنده‌ایی مناسب جهت انواع کاربری‌ها است که دارای تنوع رنگی نیز همچون آبی، کاربنی، سبز، زرد، نقره‌ایی، بژ، قرمز و سفید است.

موتور

موتور DC1206 شش سیلندر خطی و 12 لیتری که دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 است و می‌تواند 420 اسب بخار قدرت و 2000 نیوتون گشتاور تولید کند.موتور کشنده‌های سری R به سیستم ترکیبی EGR و SCR مجهز است. گیربکس GRS905 R اتوماتیک و دنده‌ایی 12 دنده جلو کرال و دو تا دنده عقب است. در اصل 6 تا جلو، یکی عقب مجهز به سنکرونیز یا روغن سرد کن می‌باشد.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق جلو، فنر و کمک فنر با میل موج‌گیر است و سیستم عقب بادی با دو بالن و کمک فنر و ریموت تنظیم ارتفاع است.

سیستم ترمز

ترمزهای جلو و عقب کاسه‌ای/بادی، سیستم ضد قفل ترمز ABS ، ترمز توقف اضافی روی محورهای جلو و عقب، سیستم ترمز اگزوز اتوماتیک و ریتاردر هیدرولیکی است.

وزن

وزن ناخالص مرکب 42000 و وزن خالص کشنده حدود 7000 کیلوگرم

امکانات و تجهیزات

بخاری درجا، گرمکن سوخت، دریچه سقف، جعبه کنار سمت راننده، شیشه بالا بر برقی، قفل دیفرانسیل، بوق بادی، زاپاس بند و لاستیک، آفتابگر داخلی، قفل درب مخزن سوخت، مه شکن عقب و جلو، ابزار آلات، گلگیر عقب و جلو، بوق دنده عقب، مبدل 24 ولت به 12 ولت، ترانسفورمر، رادیو پخش، مجموعه ابزار، آینه قیچی، آینه دید جلو، آینه‌های گرم‌کن‌دار با تنظیم برقی، دریچه سقف، شیشه بالابر برقی شاگرد و راننده، بادگیر سقف و کنار اتاق، صندلی راننده تمام اتوماتیک و قابل تنظیم گرم‌کن‌دار، تاخوگراف، کروز کنترل، یخچال

اسکانیا R440

Scania R440

در سال 92 شمسی اسکانیا R440 وارد بازار شد. اسکانیا R440 علاوه بر تفاوت‌های فنی از نظر ظاهری هم بسیار متفاوت بود. در این خودرو به منظور آیرودینامیک بهتر و مصرف سوخت کمتر تغییرات بسیاری ایجاد شده بود، از جمله تغییراتی در لپی‌ها، توری جلو و ابرو هم کاملاً متفاوت بود. در واقع سری R440 مقدمه‌ای برای تولید نسل‌های بعدی و پرفروش اسکانیا در ایران بود، هر چند که تعداد بسیار محدودی از این ماشین در نهایت عرضه شد.

موتور و گیربکس

این خودرو دارای موتور DC13. 102 بود که 440 اسب بخار قدرت و 2300 گشتاور تولید می‌کرد. این موتور 13 لیتری و شش سیلندر خطی است با استاندارد آلایندگی یورو 3 عرضه شد. گیربکس یا جعبه دنده اتوماتیک GRS905R بود که 12 دنده جلو و 2 دنده کرال و 2 دنده هم عقب بود، که مجهز به اپتیکروز (سیستم تعویض دنده هوشمند) و سنکرونیزه (سرد کن روغن) است.

سیستم ترمز

ترمز جلو و عقب دیسکی مجهز به ABS و EBS است. البته ترمزکمکی یا ترمز گیربکس، ریتاردر پنج زمانه است و ترمز اگزوز یا خفه‌کن موتور که قابلیت تنظیم اتوماتیک و دستی را نیز دارد.

سیستم تعلیق R440

سیستم تعلیق در جلو، پارابولیک با دو فنر کمک فنر و میل موج گیر، در عقب، بادی، دو بالن و کمک فنر با رمیوت تنظیم ارتفاع حافظه دار است. در سری R440 وزن مجاز ناخالص مرکب 42000 کیلوگرم است یعنی اگر 16 تن وزن کشنده با تریلی شود، این خودرو می‌تواند 26 تن بار داشته باشد. وزن خالص کشنده نیز حدود 7.200 کیلوگرم است.

امکانات

از امکانات و تجهیزات جدید این خودرو می‌شود به مانیتور در کابین و سیم‌کشی کولر درجا، یخچال و فریزر، پروژکتورهای سپر و ابرو، سیستم صوتی پیشرفته جدید با قابلیت اتصال تلفن و بلوتوث و آینه‌های گرم‌کن‌دار، میز ناهارخوری سمت شاگرد، سیستم تهویه مطبوع، قطع‌کن باطری از داخل کابین، مبدل 24 به 12 ولت در داخل کابین اشاره کنیم.

لازم است یادآوری کنیم که در سال 98 نیز دوباره این خودرو به بازار فروش آمد اما اینبار با اتاق استریم‌لاین و استاندارد آلایندگی ای ای وی.

اسکانیا R460

Scania R460

در سال 95 ماموت، اسکانیا R460 را رونمایی کرد که اتاق استریم‌لاین و طراحی جدید و زیبا، و همچنین موتور 460 اسب بخاری داشت. این سری اولین حضور اتاق استریم‌لاین بر روی کشنده‌های ایران بود که همه سری‌های R460 بصورت گیربکس اتوماتیک بودند و همچنین با تنوع رنگی زیاد وارد وارد بازار شدند. سری R460 کشنده‌ایی بسیار کارآمد و مناسب برای هر نوع کاربری بود. در ایران برخلاف بسیاری از کشورها، کشنده ها باید در کاربری های مختلف توانایی مناسب داشته باشند که کامیون های سری R دقیقاً همینطور بودند. برای مثال همین مدل R460 در انواع کاربری‌هایی مثل کمپرس، کفی و یا ترانزیت بین‌الملل می‌بینیم در حالی که در همه این موارد موفق و کاربردی است. موتور این خودرو DC13. 106 است که 460 اسب بخار قدرت تولید می‌کند با گشتاور 2250 نیوتن‌متر. موتور این کامیون 13 لیتری 6 سیلندر خطی است که با استاندارد آلایندگی یورو 3 ارایه شده است. میزان 460 اسب بخار را می‌تواند در دور 1900 تولید کند. همچنین این کامیون دارای سیستم کاهنده آلایندگی SCR و مجهز به سیستم کاتالیزور هوشمند NOX است.

جعبه دنده

گیربکس مدل GRS905 R دوازده دنده به جلو، 2 دنده به عقب، و دو دنده کرال مجهز به سنکرونیز یا روغن سردکن و اپتیکروز سیستم تعویض دنده هوشمند است.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق در جلو، پارابولیک با دو نفر کمک فنر و میل موج گیر و در عقب، بادی، دو بالن و کمک فنر با ریموت تنظیم ارتفاع حافظه دار است.

سیستم ترمز

سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی مجهز به ABS و EBS است. سیستم ترمز همراه با ترمز کمکی یا ترمز گیربکس (ریتاردر) 5 زمانه و ترمز اگزوز یا خفه کن با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک

اتاق استریم‌لاین سری R هایلاین

استریم لاین سری R هایلاین

استریم لاین سری R هایلاین

استریم لاین سری R هایلاین

اتاق سقف بلند Highline سری R استریم‌لاین، دارای دو عدد تخت خواب، مجهز به توری محافظ تخت بالا، سیستم تعلیق بادی صندلی راننده و شاگرد تمام اتوماتیک با قابلیت تنظیم دستی، گرمکن صندلی راننده، دسته صندلی راننده، میز غذاخوری سمت شاگرد، جعبه بغل سمت راننده و شاگرد، مجهز به جک بالابر هیدرولیکی با زاویه خم تقریبی 70 درجه، سیستم تعلیق بادی چهار نقطه‌ای است.

اتاق استریم‌لاین پیشرفته‌ترین اتاقی است که بر روی سری آر در ایران گذاشته شد. این اتاق از دو ورقه فولاد گالوانیزه تولید و آخرین تکنولوژی‌ها به منظور آیرودینامیک بهتر و مصرف سوخت کمتر بر روی آن انجام شده است. داخل طرح کرم و سیستم صوتی جدید با مانیتور 5.5 اینچی و قابلیت اتصال موبایل و بلوتوث با قابلیت تنظیم از روی فرمان است. علاوه بر صندلی سمت راننده صندلی سمت شاگرد بادی با قابلیت تنظیم است. دو تخت در کابین وجود دارد که تخت بالا با جک هیدرولیک تنظیم زاویه 70 است.

تجهیزات و امکانات

مانیتور، صندلی شاگرد و راننده بادی، بخاری درجا، سیم کشی کولر درجا، گرم‌کن صندلی راننده، میز ناهار خوری سمت شاگرد، چراغ روز، تهویه مطبوع، پیش گرم‌کن سوخت، قطع کن باطری داخل کابین، مبدل 24 به 12 ولت داخل کابین، و دریچه سقف

اسکانیا R450

Scania R450

مدتی پس از R460 در سال 96، ماموت اسکانیا R450 را روانه بازار کرد. این کامیون از لحاظ اتاق و ظاهر با R460 یکی است ولی از لحاظ موتور متفاوت هستند. در سال‌های 96 الی 98 اسکانیا R450 تولید شد و می‌توان گفت از پرفروش‌ترین محصولات ماموت دیزل در چند سال اخیر بود. علتش این فروش بالا زیبایی، قدرت، و راحتی راننده در اتاق استریم‌لاین بود. البته می‌توان گفت که طرح همکاری ماموت با سازمان راهداری که ماشین‌ها را به صورت اقساط بلندمدت به فروش می‌رساند نیز به فروش این خودرو کمک زیادی کرد. به این صورت که مثلاً اسکانیا آر 450 که در آن زمان قیمتی حدود 430 میلیون داشت با پیش پرداخت 143 میلیون تومان و اقساط پنج ساله به فروش رسیدند. البته در طول این مدت قیمت این ماشین افزایش داشت و حال لیبل‌های میلیاردی روی آن قرار دارد.

موتور

موتور این ماشین DC13. 159 است که 6 سیلندر خطی 13 لیتری است و می‌تواند 450 اسب بخار قدرت و 2350 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو 4 عرضه شده بود و مجهز به سیستم کاهنده آلایندگی SCR و DPF و همچنین مجهز به سیستم کاتالیزور هوشمند و NOx است. این ماشین دارای توربو شارژر و اینترکولر است و سیستم انتقال سوخت XPI (تزریق سوخت ریل مشترک) دارد.

جعبه دنده

جعبه دنده یا گیربکس این ماشین مدل GRS905R است که 12 دنده جلو، دو دنده عقب، و دو دنده کرال دارد و به سیستم تعویض دنده هوشمند یا اپتیکروز و سنکرونیزه یا روغن سردکن با تنظیم حالا استاندارد و اکونومیک مجهز است.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق در جلو پارابولیک، فنر و کمک فنر همراه با میله موج‌گیر است. تعلیق در عقب بادی، کمک فنر و دو بالن با قابلیت تنظیم ارتفاع حافظه‌دار است.

سیستم ترمز

سیستم ترمز محور جلو و عقب دیسکی ترمز هوشمند ABS و EBS و مجهز به TC یا همان سیستم ضد لغزش است.

ترمز کمکی

سیستم ترمز کمکی یا ترمز گیربکس، ریتارد 5 زمانه است. همچنین مجهز به ترمز اگزوز یا خفه‌کن موتور با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک است. وزن مجموع ناخالص مرکب 44000 کیلوگرم و وزن کشنده خالص حدود 7300 کیلوگرم است.

امکانات ویژه

بخاری درجا، سیم کشی کولر درجا، یخچال و فریزر، ترمز تپه، کروز کنترل (سیستم تنظیم سرعت)، سیستم صوتی پیشرفته به همراه مانیتور 5/5 اینچی، قابلیت اتصال تلفن همراه و قابلیت تنظیم رادیو ضبط از روی فرمان، پیش گرمکن سوخت، پیش گرمکن ادبلو، آینه‌های گرم‌کن‌دار با تنظیم برقی، آینه داخل اتاق، شیشه بالابر برقی راننده و شاگرد، فرمان با قابلیت تنظیم در دو جهت، قفل دیفرانسیل، کلید بالابر محور تریلر، باسکول محور عقب، سیستم تهویه مطبوع، قفل مرکزی با ریموت کنترل، صفحه کیلومتر رنگی با منوی فارسی، تاخوگراف، پرده شیشه‌های کنار و جلو

اسکانیا هشت سیلندر در ایران

Scania 8 Cylinders

در سال 95 ماموت شروع به واردات اسکانیا آر 560 هشت سیلندر با اتاق تاپ‌لاین استریم‌لاین و بعد از آن اسکانیا آر 500 با اتاق استریم‌لاین سری هایلاین R کرد (همان اتاق مورد استفاده در آر 450).

اسکانیا آر 500

اسکانیا R500

حضور اسکانیا هشت سیلندر در ایران با این سری (آر 500) شروع شد. اسکانیا از کمپانی‌هایی است که در زمینه موتورهای هشت سیلندر توانسته بسیار موفق عمل کند. کشنده آر 500 با پیشرانه هشت سیلندر و اتاق استریم‌لاین وارد بازار شد ولی آنچنان که باید در ابتدا نتوانست مثل آر 450 و 560 مورد استقبال قرار بگیرد. رقیب این ماشین اف اچ 500 بود که زودتر تولید شده بود و رضایت و اعتماد مشتری را جلب کرده بود و توانسته بود سهم بازار خوبی را بدست بیاورد. نکته منفی قابل بیان دیگری در مورد این خودرو وجود دارد که ماشین نقدی در بازار بود ولی آر 450 اقساطی و از طرفی نیز ولوو بازار 500 اسب بخار ها را در دست داشت. دیگر نکته در مورد عدم موفقیت ابتدایی این خودرو، این بود که ظاهر آن نسبت به مدل‌های دیگر متفاوت شده بود و سپر و پیش پنجره بر خلاف سری‌های دیگر به هر دلیلی مشکی شده بودند. ین موارد باعث شده بود در ابتدا مشتری کمتر به سمت این ماشین برود و ریسک کند. اما بعد از مدتی جای خودش را پیدا کرد و البته به فروش خوبی هم رسید و حال بعنوان یکی از پرچم‌دارهای اسکانیا در ایران می‌تازد.

موتور

موتور DC16. 22 با حجم 15.6 لیتری و با 8 سیلندر خورجینی اسکانیا که می‌تواند 500 اسب بخار قدرت و 2500 نیوتون‌متر را گشتاور ایجاد کند. استاندارد آلایندگی این موتور ای ای وی همراه با سیستم کاهش آلایندگی SCR است. همچنین حداکثر قدرت 500 اسب بخار در دور 1800 تولید می‌شود.

گیبرکس یا جعبه دنده اتوماتیک مدل GSR905R 12 که دو دنده عقب و دو دنده کرال مجهز به سنکرونیزه (روغن سردکن) و اپتیکروز یا سیستم تعویض دنده هوشمند دارد. سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب و مجهز به EBS و ABS است. همچنین ترمز کمکی یا ریتارد پنج زمانه و ترمز اگزوز یا خفه‌کن مجهز به کنترل دستی و اتوماتیک است.

سیستم تعلیق

تعلیق در جلو پارابولیک فنر و کمک فنر و میله موج گیر است. محور عقب بادی دو بالن کمک فنر همراه با ریموت تنظیم ارتفاع حافظه‌دار است.

وزن مجاز ناخالص مرکب 44000 کیلوگرم و وزن کشنده خالص حدود 7300 کیلوگرم است. امکانات و تجهیزات با سری ار 450 تفاوت آنچنانی ندارد.

اسکانیا R560

اسکانیا R560

اسکانیا آر 560 با اینکه قوی‌ترین نسخه هشت سیلندر اسکانیا نیست، اما از پرفروش‌ترین سری‌های هشت سیلندر اسکانیا در دنیاست. علت آن هم این می‌تواند باشد که سری 730 توان تولیدی بیشتری برای کارهای فوق سنگین و بوژی‌کش دارد.

می‌توان گفت بهترین کامیونی که ماموت طی سالیان اخیر عرضه کرده، ار 560 بوده است. کامیونی بسیار پرقدرت و زیبا و بدون‌عیب با استهلاک پایین و اتاق استریم‌لاین سایز بزرگ، بسیار جادار و همراه با ویژگی‌های خاص مخصوص به خود. اگر کمی پرس و جو کنید، راننده ای را پیدا نخواهید کرد که ایرادی و یا نقطع ضعفی از این خودرو بیان کند. نکته‌ای دیگر در این قسمت قابل بیان است که این کامیون به صورت تعداد بسیار محدود البته با تنوع رنگی وارد کشور شدند.

Scania R560

موتور

موتور این کامیون DC16. 18 هشت سیلندر خورجینی با حجم 16 لیتر است که می‌تواند 560 اسب بخار قدرت همراه با 2700 گشتاور نیوتن‌متر را ایجاد کند. استاندارد آلایندگی این ماشین یورو 5 همراه با سیستم کاهنده آلایندگی SCR است.

جعبه دنده

گیربکس این کامیون از مدل GRS0605 R اتوماتیک 12 دنده جلو، دو دنده عقب، و دو دنده کرال و مجهز به اپتیکروز و سنکرونیزه است.

ترمز

سیستم ترمز دیسکی در جلو و عقب، و مجهز به ABS و EBS و همچنین ترمز کمکی یا ریتارد پنج زمانه و ترمز اگزوز یا خفه‌کن مجهز به کنترل دستی و اتوماتیک. سیستم ترمز کمکی یا گیربکس پنج زمانه و خفه کن اگزوز یا ترمز اگزوز با قابلیت کنترل دستی و اتوماتیک.

سیستم تعلیق

تعلیق در جلو پارابولیک و کمک فنر و میله موج‌گیر است. تعلیق در محور عقب بادی دوبالن کمک فنر همراه با ریموت تنظیم ارتفاع حافظه دار است.

وزن

وزن ناخالص مرکب 44000 کیلوگرم و وزن کشنده خالص 7600کیلوگرم است.

عکس 15 و 16

و اما اتاق تاپ‌لاین اسکانیا بسیار زیبا و جادار از جنس دو لایه فولاد گالوانیزه و داشبورد داخل طرح چوب، تعلیق اتاق بادی است. هر صندلی بادی با قابلیت تنظیم اتوماتیک و دستی است. دو تخت خواب و تخت بالا جک هیدرولیک با زاویه 70 دارد.

امکانات

مجهز به بخاری درجا و کولر درجا، بادگیر سقف و کنار اتاق، دریچه سقف، مه‌شکن و گلگیر جلو و عقب، پروژکتور سپر جلو، پروژکتور آفتاب‌گیر بیرونی، پیش‌گرم‌کن سوخت، قفل دیفرانسیل، فن ترموستاتیک، بوق بادی، ترمز تپه، دنده پنج، قطع‌کننده باتری داخل کابین، مجموعه ابزار، بخاری درجا، لاستیک زاپاس، بوق دنده عقب، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، سیم‌کشی کولر درجا، تعلیق تمام خودکار صندلی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم دستی، مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت، تهویه صندلی راننده، یخچال و فریزر، چراغ مطالعه، تهویه مطبوع خودکار، شیشه بالابر برقی راننده و شاگرد، روکش صندلی چرمی، زیرپایی پارچه‌ای، غربیلک فرمان طرح چوب، میز غذاخوری سمت شاگرد، دو تخت خواب، سیستم صوتی پیشرفته با نمایشگر ۵ اینچی و همراه با بلوتوث.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/10
عالی بود -ولی خب اف اچ ؟؟
ولووو سوئد خودش میگه اف هاش(هاچ)😃
1399/5/11
مث همیشه عالی بود 👌👌👌💖


1400/5/26
ممنون اقای روستا واقعا مطلاب خوب و مفیدی بود😍😎🌹🌹
1401/9/18
آرکاداششش بقیشو ک من نخوندم ولی یه مورد تو همش نوشتی عقبش دو بالنه ابرو اسکانیا رو بردی ِاقا همش ۴بالنه عقبش
1401/12/28
عالی بود