موضوعات داغ

ماجرای عجیب واردات و عرضه برلیانس V5

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

خودروهای کراس اوور و شاسی بلند در بازارهای جهانی محبوبیت بسیار بالایی دارد و در بازار کشور هم این موضوع صادق است، اما یک خودروی شاسی بلند در اولین تلاش های خود برای حضور در بازار ایران با شکست مواجه شد و همین موضوع باعث شد تا تنها بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی فروش آن در بازار ایران متوقف شود!.

در سال های 1392 و 1393 که هنوز خودروهای چینی جایگاه خوبی در بین مردم نداشتند و به سطح کیفی خودروهای امروزی نرسیده بودند، سایپا یک خودروی کراس اوور کاملا گمنام وارد بازار ایران کرد، هرچند بعد از آن محصولات سدان و هاچ بک این برند توانستند به یک موفقیت چشمگیر در بازار ایران دست پیدا کنند.

درست فهمیدید و همانطور که در عنوان مقاله گفتیم، خودروی برلیانس V5 یکی از خودروهای بدشانس بازار ایران بود و درحالی که محصولات سدان و هاچ بک فعلی این شرکت در بازار موفقیت چشمگیری بدست آوردند، اما نسخه کراس اوور V5 نتوانست محبوبیت چندانی در بازار بدست آورد.

قطعا مشکل طراحی ظاهری آن نبود، زیرا برادران سدان و هاچ بک این خودرو بویژه مدل های سری 300 دارای ظاهری مشابه با آن بوده و به خوبی توانستند جایگاه خود را در بازار ایران بدست آورند، ولی مشکل این کراس اوور چه چیزی بود که نتوانست آنطور که باید در بازار ایران فعالیت داشته باشد؟

برلیانس V5

یکی از نقاط ضعف اصلی این خودرو برای عدم موفقیت آن در بازار ایران، پیشرانه محرک آن بود که از یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر خروجی قدرت 109 اسب بخاری و گشتاور 115 نیوتن متری استفاده می کرد و تنها می توانست شتاب صفر تا صد حدودا 13 ثانیه برای خودرو داشته باشد.

البته این پیشرانه ساخت میتسوبیشی ژاپن بود و از بابت کیفیت خیال مشتریان را راحت می کرد، اما عملکرد ضعیف آن بر روی این خودرو باعث شد تا مشتریان با یک خودروی کراس اوور تقریبا کند مواجه شوند و همین موضوع عاملی شد تا مشتریان در خرید این خودرو تردید داشته باشند.

مورد دیگر بازار خرید و فروش بسیار بد آن است که در مدل های دست دوم با افت قیمت بالایی مواجه شده و همچنین کمتر کسی تمایل به خرید آن دارد، بویژه اینکه برلیانس با این خودرو برای اولین بار در کشور مطرح شده بود و اعتماد عمومی بالایی برای خرید محصولات این شرکت در کشور وجود نداشت.

مورد دیگری که باعث شد تا خودروی کراس اوور برلیانس V5 شکست بخورد، خدمات پس از فروش ضعیف و کمبود لوازم یدکی آن در بازار است که مشتریان را با مشکلات جدی مواجه می کند، درحالی که سایپا مراکز ارائه خدمات پس از فروش بسیار زیادی در سراسر کشور دارد، اما حال که تحریم های بین المللی دوباره بازگشته، برای تامین قطعات یدکی مدل های سدان و هاچ بک سری 200 و 300 هم مشکلاتی بوجود آمده است.

برلیانس V5

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد