موضوعات داغ

روغن موتور را دقیقا کی عوض کنیم؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

حتما شنیده اید که موعد تعویض یک روغن موتور پس از طی کردن مسافت 5000 کیلومتری است که با احتساب کارکرد درجای موتور، پیشنهاد می شود که بعد از طی کردن مسافت 4800 کیلومتری نسبت به تعویض روغن موتور اقدام شود.

علاوه بر این، گفته می شود که اگر استفاده زیادی از ماشین خود ندارید، لازم است که بعد از گذشت 3 ماه از تعویض روغن موتور خود، حتی اگر تا مسافت 4800 کیلومتری رانندگی نکرده باشید لازم است که نسبت به تعویض روغن موتور خود اقدام کنید، ولی آیا واقعا لازم است قبل از طی کردن مسافت مذکور، روغن موتور را بعد از گذشت 3 ماه تعویض کنید؟

در این مورد خیلی ها معتقد هستند که روغن موتور یک فرآورده نفتی است و نفت خام هزاران سال به صورت فسیل زیر زمین دفن شده تا امروز به صورت های مختلفی در اختیار مردم قرار گیرد، حال چه اشکالی دارد که این فرآورده نفتی برای شش ماه تا یکسال در خودروهای بلااستفاده بماند، ولی آیا واقعا استفاده از روغن شش ماه تا یکسال مانده در موتور می تواند به قطعات اصلی موتور آسیبی وارد کند؟

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایلنا، تحقیقات نشان می دهد که عدم توجه به بازه زمانی تعویض روغن موتور جهانی بوده و کمتر کسی بعد از گذشت 3 ماه از تعویض آخرین روغن موتور خود برای تخلیه و تعویض آن اقدام می کند. در این خصوص سال 2008 میلادی تحقیقی از سوی آزمایشگاه بلک استون آمریکا صورت گرفت و نتایج جالبی از این تحقیقات بدست آمد.

در این آزمایش، نشان داده شد که اگر روغنی حتی برای 10 سال هم دست نخورده باقی مانده و برخی خواص خود را از دست داده باشد، باز هم قابل مصرف است و استفاده از آن آسیبی به قطعات موتور نمی رساند. طی گذشت این مدت برخی شاخص های روغن موتور شاید تغییر پیدا کند و یا حتی ممکن است درصد رطوبت آن افزایش پیدا کند، ولی باعث نمی شود که روغن کارایی خود را به طور کامل از دست داده و به قطعات موتور آسیب جدی وارد کند.

با این حال باید گفت که با گذشت زمان روغن خواص اصلی خود را کم کم از دست می دهد و هرچقدر از عمر روغن موتور بگذرد، گرانروی آن هم کاهش پیدا خواهد کرد و به قولی چسبنده تر می شود. در این شرایط کارایی روغن موتور کاهش پیدا کرده و روانکاری موتور هم به درستی انجام نخواهد شد.

ولی چیزی که مسلم است، بعد از گذشت 3 ماه روغن موتور خاصیت خود را به کلی از دست نداده و امروزه در تولید روغن های موتور از ترکیبات مصنوعی استفاده می شود تا خواص روغن تاحد ممکن با تاخیر صورت گیرد.

در پایان باید گفت که بهترین زمان تعویض روغن می تواند همان پیمودن مسافت 4800 کیلومتری باشد، هرچند برخی مکانیک های ماهر معتقد هستند که این مسافت یک عدد میانگین بوده و نیاز نیست که کمتر از این مسافت برای تعویض روغن موتور اقدام شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/10
باسلام من الان تقریبا 10 ساله روغن ماشینم را هر 10 هزار کیلومتر عوض می کنم و هیچ وقت مشکلی برای موتور ماشین بوجود نیامده البته من فقط روغن با گرید SN استفاده میکنم درسته گرونتره ولی هم برای ماشین خوبه هم اینکه هر دقیقه نمی خواد برای تعویض روغنی و وقت رو بگیره ماشینهای که داشتم پراید ، 206 و پرشیا TU5 بوده است
1399/6/11
ده سال نیست که روغن با گرید sn وارد بازار ایران شده