موضوعات داغ

ماجرای حذف سانروف دنا و ردپای متهمان اخلال در نظام اقتصادی

عکس مطلب اول

پس از بازگشت تحریم های بین المللی، تقریبا تمامی شرکای خارجی خودروسازان داخلی قطع همکاری کرده و آنان را با انبوهی از تعهدات و سرمایه های صرف شده تنها گذاشتند تا امروز شاهد تعطیلی بسیاری از سایت های تولیدی خودروسازان خصوصی باشیم.

البته این تنها مشکل خودروسازان نبود و به بهانه کاهش ارزبری و قیمت تمام شده خودرو، به مرور زمان برخی امکانات خودروهای داخلی حذف شد و هزینه پرداختی مشتریان در مواقعی عودت داده شد. یکی از خودروهای پرحاشیه کشور که در طول 2 سال اخیر بیشتر از همه امکانات خود را از دست داده است، خودروی دنا بود که امروز با نگاهی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم، سعی داریم نگاهی به ماجرای حذف سانروف های دنا توسط ایران خودرو داشته باشیم.

تامین سانروف دنا از یک شرکت داخلی

باتوجه به گزارش تحقیق و تفحص دوره دهم مجلس شورای اسلامی، در خصوص تامین و خرید سانروف از شرکت دنیای فلز کاسپین دعوت به همکاری می شود و گروه صنعتی ایران خودرو در سال 94 به عنوان یک آپشن جدید، سانروف را برای خودروی دنا معرفی می کند.

به گزارش خودروبانک و به نقل از شرق، در ابتدا شرکت آذین خودرو اعلام آمادگی می کند تا با همکاری یک شرکت تایوانی و در نظر گرفتن تمامی هزینه های ساخت، سانروف را به قیمت 167.79 یورو برای ایران خودرو تامین کند. در ابتدای سال 95 مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو تصمیم می‌ گیرد تا شرکت دنیای فلز کاسپین هم در این زمینه همکاری های لازم را داشته باشد که با یک شریک کره‌ ای سانروف های مورد نیاز را به قیمت 192 یورو تامین کند و سپس اعلام کرد که برای خرید 30 هزار قطعه و همچنین برای ساخت قالب، به هزینه 712 هزار یورو نیاز خواهد بود.

قالبی که هیچ وقت ارائه نشد

باتوجه به اسناد موجود، در دو مرحله 650 هزار یورو به شرکت دنیای فلز پرداخت شده که این شرکت علاوه بر تحویل ندادن قالب به ایران خودرو، در تامین حتی یک عدد سانروف هم مشکل داشته است و در نهایت شرکت ایران ‌خودرو مجبور به حذف آپشن و پرداخت مابه ‌التفاوت آن به مشتریان می ‌شود.

براساس این گزارش، نحوه ورود شرکت دنیای فلز کاسپین به این بخش از فرایند تامین هنوز مشخص نشده است، درحالی که این شرکت با اختلاف قیمت 30 یورو بالاتر از رقیب و پرداخت هزینه ‌های ساخت قالب و‌...، موفق به دریافت سفارش شده است.

بررسی ‌‎های این هیئت نشان می ‌دهد که خرید انجام‌ شده در مجموع بین 15 تا 20 درصد از بهای منصفانه این کالا گران‌ تر بوده است و حال طبق اطلاعاتی که در سایت های خبری منتشر شده، نشان می دهد که شرکت دنیای فلز کاسپین نیز مانند شرکت تجارت پویای آبنوس، متعلق به حسن میرکاظمی (رعیت) از مهتمان اخلال در نظام اقتصادی کشور است تا ردپای این فرد در صنعت خودروسازی نیز دیده شده و گوشه ای از مشکلات این صنعت آشکار شود!.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/14
چرا دست نمیکشن از مکیدن خون این ملت؟