موضوعات داغ

ملاقات با تنها نسخه فول وارداتی ولوو FH500 در ایران

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

مقدمه‌ای درباره ولوو

در سال 1926 در گوتنبرگ سوئد ولوو متولد شد. ولوو در ابتدا قرار بود خودروساز باشد اما بعد تصمیم به تولید کامیون گرفت و در سال 1928 اولین کامیون خود را تولید کرد. اولین تولیدات این شرکت، آنچنان خودروهای پرقدرتی نبودند، اما به دلیل سادگی و استقامت بالایی که داشتند، فروش خوبی را تجربه کردند تا جاییکه ولوو توانست در تنها شش ماه، 500 دستگاه کامیون را به دست مشتریان برساند. این موضوع باعث شد ولوو بیشتر از قبل به فکر کامیون باشد. ولوو به تولید کامیون ادامه داد طوریکه در دهه 30 به یکی از بهترین کامیون‌سازهای جهان تبدیل شد.

تولید FH

از سال 1993 ولوو شروع به تولید نسلی از کامیون‌ها به نام اف اچ FH با نسخه‌های اف 16 (موتورهای 16 لیتری) و اف 12 (موتورهای 12 لیتری) کرد. حروف FH مخفف Forward Control High Entry است، جاییکه اعداد ظرفیت موتور در لیتر را مشخص می‌کنند. محدوده FH یکی از موفق‌ترین سری کامیون‌هایی است که تاکنون بیش از 400 هزار دستگاه در سراسر جهان به فروش رسانده است.

ولوو FH

سری اف اچ از سال 83 در ایران تولید شدند، با این حال در طول زمان در انواع سری‌ها تعداد انگشت شماری نیز توسط وارد کنندگان همراه با دیگر کامیون‌ها وارد شدند.

ولوو اف اچ 500 در ایران

از سال 94 تا 99 شمسی، ولوو FH500 بعنوان بالاترین سری FH در ایران تولید شد. هر چند اعلام شد از بهمن 98 دیگر تولید اف اچ 500 متوقف شده، اما هم‌اکنون در نمایشگاه‌های فروش کامیون، ولوو اف هاش 500 مدل 99 نیز مشاهده می‌شود و قابل خریداری است.

در آخرین دوره واردات کامیون که به قبل از تحریم‌های اخیر آمریکا برمی‌گردد، هدف اصلی واردات کامیون‌های رنو و داف بود اما تعداد انگشت‌شماری ولوو FH500 به کشور توسط واردکنندگان وارد شد.

همچنین بخوانید:نگاهی به ولوو FH500، سوئدی پسابرجامی + جدول قیمت شهریورماه

البته با توجه به شرایط کشور نمی‌توان آنچنان دقیق اظهار نظر کرد که دقیقاً چه تعداد از این خودرو وارد شده است، اما تا آنجاییکه اطلاعات پراکنده نشان می‌دهد، تنها دو دستگاه ولوو FH500 با طراحی نسل سه به رنگ نارنجی در کشور حضور دارند. و دو دستگاه نیز با طراحی نسل چهارم که یکی از آنها سفید با خط‌های قرمز است و توسط یکی از شرکت های آلمانی تیون شده، و دیگری قرمز رنگ است که در تصاویر این مقاله مشاهده می‌کنید و خودروبانک ملاقاتی کوتاه با این خودرو داشته است.

ولوو FH500

این کامیون مدل 2015 است و از آلمان وارد کشور شد. البته مدتی در یک انبار در آذربایجان خاک می‌خورد و عکس آن در بسیاری سایت‌ها منتشر شده بود، تا اینکه راننده خوش ذوق استان فارسی، این کامیون را خریداری کرد و با رسیدگی صحیح، یکی از برترین‌های بازار کامیون ایران شد.

پیشرانه و مشخصات فنی

موتور این کامیون، موتور پرقدرت 6 سیلندر توربوشارژ مدل DCA13 ولوو با ظرفیت 33 لیتر روغن است که می‌تواند حداکثر 500 اسب بخار قدرت و 2500 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. این پیشرانه مجهز به پیش گرمکن استارت موتور و فن الکتریکی ویسکوز است و استاندارد آلایندگی این کامیون یورو 4 می‌باشد. (در ایران دو سال اول اف اچ 500 های تولیدی یورو چهار بودند، و بعد از آن یورو 5 یا EEV شدند). گیربکس یا جعبه دنده هوشمند و اتومات این کامیون مدل AT2612D. I-Shift است که 12 دنده به جلو، و دو دنده عقب دارد با حداکثر گشتاور ورودی 2600 کار می‌کند. گیربکس آی‌شیفت را می‌توان گفت بهترین نوع گیربکس بکار رفته در کامیون‌های جهان است و این مدل گیربکس توانسته در چند سال متوالی عنوان بهترین جعبه دنده را در این رده بگیرد.

سیستم تعلیق محور جلو پارابولیک با فنر و میل موجگیر، و تعلیق محور عقب بادی همراه با بالن و ریموت تنظیم ارتفاع حافظه‌دار با قابلیت تنظیم اتومات و دستی از داخل کابین است.

ولوو FH500

سیستم‌های ترمز محور جلو و عقب دیسکی و مجهز به ترمز هوشمند EBS و همچنین مجهز به ترمز ضد لغزش TCS است. ترمز موتور از نوع خفه‌کن اگزوز، و VEB+ از نوع عمل‌کننده روی سوپاپ‌ها است.

سیستم فرمان بکار رفته روی این ولوو از مدل PSS-SING-ADJ با قابلیت چرخش قفل به قفل 4.5 دور است. وزن خالص کشنده 7590 کیلوگرم و وزن مجموع ناخالص مرکب 44000 کیلوگرم است.

اتاق

اتاق این ولوو سقف بلند خواب‌دار مدل Sleeper cab HSLP با امکاناتی مانند صندلی راننده تمام بادی اتوماتیک و قابل تنظیم، صندلی کمک راننده قابل تنظیم، آینه قیچی، آینه‌های جانبی گرمکن‌دار و با تنظیم الکتریکی، دارای دو تختخواب، سیستم تهویه مطبوع (کولر و بخاری) تمام اتوماتیک و شیشه شور و برف پاک کن چند زمانه، تعلیق عقب اتاق بادی، بالابر برقی اتاق، شیشه بالابر برقی، دریچه سقف برقی است.

سایر امکانات و تجهیزات استاندارد

سرعت‌سنج، تاخوگراف، دورسنج و درجه حرارت آب، میزان سوخت، فشار باد مخازن سیستم و زیربندی بادی، فشار روغن و کلیه علائم و اطلاعات خاص در صفحه نمایش دیجیتال ارائه می‌شوند.

بوق الکتریکی شهری و بادی، سیستم خودکار تنظیم سرعت، مجهز به تجهیزات کاهنده آلودگی صوتی SIGN(L)80dba، اتصالات برق و باد تریلر، فیلتر آبگیر سوخت، پیش گرمکن موتور، لاستیک زاپاس، چراغ مه‌شکن، کپسول آتش خاموش کن،‌ گلگیر و گل پخش کن عقب، بکسل بند جلو، آفتابگیر بیرونی و داخلی، مبدل ۲۴ به ۱۲ ولت جهت ادوات برقی، مجموعه ابزار کامل، جک بالابر ۲۰ تن، چرخ پنجم ۲ اینچی، بادگیر سقف و جانبی، بخاری درجا، قفل مرکزی مجهز به کنترل از راه دور درب‌ها، رادیو پخش، چراغ مطالعه، جلیقه شبرنگ، مجهز به علائم شبرنگ مختص وسایل نقلیه مطابق استاندارد ECER-80، دنده پنج و سیستم ردیابی GPS، چراغ قوه، بوق دنده عقب، ایموبولیزر، چراغ چرخ پنجم، یخچال، مجهز به سیستم ضد واژگونی ESP روی این ولوو نصب شده‌اند.

شباهت و تفاوت با نسخه‌های تولیدی

مهم‌ترین نکته که این کامیون را از نسخه های تولیدی FH500 ایران متفاوت می‌کند، آپشن‌هایی است که در این کامیون دیده می‌شود و در نسخه‌های تولیدی وجود ندارد. اما از نظر پیشرانه و فنی، نسخه وارداتی با نسخه تولید داخل کاملاً یکسان است.

از لحاظ ظاهری نیز همینطورکه در تصاویر مشاهده می‌کنید، تفاوت‌هایی وجود دارد. اول از همه رنگی بودن سپر و قسمت بالایی ابرو، پایه‌های نگهدارنده آینه و حاشیه‌های دو پیش پنجره جلو همرنگ کابین هستند. اما در ولوو های پانصد مونتاژی سایپا دیزل این قسمت‌هایی که اشاره شد، به رنگ خاکستری است. شمشیری مشکی رنگ زیر درب با مدل‌های ایران متفاوت است البته در اروپا نیز بعد از این مدل، مدل پهن‌تری تولید شد که متاسفانه در ایران نداریم.

FH 500

ولوو های FH 500 ایران از سال 97 که دارای زوار مشکی رنگ زیر و بالای فلاپ و کنار بادگیر بالا هستند، درست مثل نمونه‌های خارجی اما این کامیون مورد بررسی مقاله، اینطور نیست زیرا مدل مذکور، 2015 است و در آن زمان هنوز چنین تغییری اعمال نشده بود.

چرا این کامیون خاص است؟

برتری و علت خاص بودن این کامیون، آپشن‌هایی است که در آن فعال است و در دیگر پانصدهای مونتاژی در ایران غیر فعال هستند. اگه به عکس داشبورد نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این کامیون شش عدد کلید بیشتر از ماشین‌های داخلی دارد، پس به دنبال آن شش آپشن و البته آپشن‌های دیگری که آن را با مدل‌های مونتاژی متمایز می‌کند، می‌رویم.

اول، پشتیبانی از سیستم تغییر مسیر Spot است که درست در کنار آینه‌های دید عقب در سمت مسافر، یک نماد کوچک اما قابل مشاهده است و وقتی روشن می‌شود، نشان می‌دهد که در نقطه کور راننده، چیزی وجود دارد و راننده باید از تغییر مسیر ناگهانی پرهیز کند. اگر به کلیدهای داشبورد دقت کنید، کلیدی به اسم DAS را خواهید دید، که در واقع کلید ارتباط با پشتیبانی و نیاز کمک است که قطعاً در ایران کار نمی‌کند، اما در اصل کار این کلید این است که شما را به اپراتور اصلی وصل می‌کند و آن‌ها به کمک شناسه شاسی، موقعیت و کد تشخیصی، می توانند به مشکل شما رسیدگی کنند.

FH500

آپشن بعدی، کلید چک است و با زدن این کلید اطلاعاتی از قبیل داده‌های موتور، مسافت پیموده شده، مصرف سوخت، کدهای تشخیصی گسل، شرایط رانندگی و وضعیت‌های مهم مثل قطعات (لنت‌های ترمز، کلاچ، باتری، خشک کن هوا و غیره) را در صحفه نمایش می‌بینید که این امکان کمک می‌کند تا زمان تعویض یا تعمیر قطعات را به درستی بدانید.

اما بنظر می‌رسد کاربردی‌ترین آپشن بکار رفته در داخل این کامیون، سنسور و دوربین کنترل ترافیکی است که می‌توان با آن، فاصله با خودروی جلو را به سیستم سپرد و در صورت کم شدن فاصله، با نشان دادن چند خط قرمز روی شیشه جلو، هشداری به راننده داده می‌شود. یا می‌توان فاصله حد مرز ورود ترمز اضطراری را مشخص کند و در صورت کمتر شدن فاصله از این حد، کامیون به صورت خودکار ترمز اضطراری خواهد کرد.

امیدواریم که از توضیحات این کامیون لذت برده باشید. قطعاً کامیون ولوو FH500 یکی از خاص ترین های وارد شده به کشور است که به دلیل مونتاژ در ایران، فروشی خوب و علاقمندان زیادی در کشور دارد.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/16
سلام
آقا چرا این همه کیفیت و سایز عکسهای سایت بد شده چرا به جای پیشرفت عقب گرد میکنید
1399/6/16
دسخوس داري عليرضا جان❤️
1399/6/16
توضیحات فوق‌العاده مفید و کامل بود.مرسی از زحماتی که بابت تهیه این اطلاعات کشیدی🌹
1400/11/24
این ماشین عشق دوم و آخر من بعد اسکانیا هست حرف نداره
1400/12/3
من که عاشقشم
1401/1/1
ماشین فقط ولوو
1401/9/17
با سلام.

کلید DAS بر اساس رفتارهای راننده مثل ساعات رانندگی زیاد ویا هشدارهای مکرر خط خوان و ترمز اضطراری که مجموعه ی این مسائل خواب آلودگی راننده نشان می دهد .در این موقع هشدار DAS روشن می شود.


اون کلیدی که شما میگید ، VAS هستش .دقیقاً زیر کلید استارت
1401/10/9
سلام ولوو با نسخه جدید ونیو فیسش زیبایی رو درحق همه عاشقان ولوو تمام کرده و امیدوارم همه عاشقان ولوو یکی یه ولوو خوشکل گیرشون بیاد
1402/10/8
اتوبوس ماشین کامیون فقط فقط ولوو