موضوعات داغ

دیسک ترمز جدید بوش، راهکاری برای کاهش انتشار ذرات معلق

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تحقیقات نشان می‌دهد که دود اگزوز حاصل از وسایل تقلیه ی دیزلی و بنزینی، تنها دلیل آلوگی هوا نیستند. گرد و غبار حاصل از ترمز می‌تواند به اندازه انتشار گازهای ناشی از احتراق موتورهای دیزلی مضر باشد. آلودگی هوا عاملی مهم و تاثیرگذار برای سلامتی محسوب می‌شود و سالانه حدود 9 میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. مشکلات تنفسی، قلبی، زوال عقل و برخی سرطان ها نمونه هایی از بیماری های ناشی از آلودگی هوا هستند.

دود خارج شده از اگزوز خودروها تنها علت آلودگی هوا نیست، زیرا بیش از نیمی از آلودگی ایجاد شده از ترافیک جاده ها، شامل ذرات دیگری است. یک پنجم این ذرات را گرد و غبار ناشی از ترمز تشکیل می‌دهد و بدیهی است که به اندازه ی گازهای خروجی از خودرو، برای سلامتی مضر هستند. باقی ذرات از تخریب جاده و لاستیک به وجود می‌آید.

بررسی ذرات معلق ناشی از ترمز

گرد و غبار ترمز عمدتا از ذرات آهن تشکیل شده است که نتیجه ی مالش لنت بر روی دیسک است. این ذرات مانند ذرات ناشی از سوخت گازوئیل، باعث ایجاد واکنش التهابی به نام ماکروفاژ، در سلول های ریوی می‌شوند. علاوه بر این، گرد و غبار ناشی از ترمز مانع نابودی باکتری ها توسط سلول های ایمنی می‌شود. برخی از این باکتری ها عامل ایجاد ذات الریه هستند. بنابراین، این آلودگی می‌تواند منجر به ایجاد عفونت های قفسه سینه و تحریک گلو شود. بسیاری از ساکنان مناطق شهری، از این بیماری ها رنج می‌برند.

ذرات آلودگی حاوی هزاران ماده از جمله کربن، هیدروکربن و سموم باکتریایی است. گرد و غبار ترمز حاوی ذرات فلزی از جمله آهن، مس، تیتانیوم و منیزیم است. تمامی این ذرات می‌توانند به سلول های انسان آسیب برسانند.

در نبود این ذرات ماکروفاژها به نابودی باکتری ها می‌پردازند اما بعد از اینکه بدن در معرض دود حاصل از ترمز و دیزل قرارگرفت، فعالیت آنها متوقف می‌شود. عناصر موجود در آلودگی ناشی از دیزل، حاوی یون های فلزی بسیار کمتری نسبت به گرد و غبار حاصل از ترمز است.

آی دیسک، دیسک ترمز جدید بوش

اگرچه کاهش انتشار گازهای خروجی از خودرو برای سلامت عمومی مهم است ولی به نظر می‌رسد که صنعت خودرو باید بر روی کاهش گرد و غبار ناشی از ترمز نیز تمرکز کند. طراحی تکنولوژی های مقاوم در برابر اصطکاک و سایش می‌تواند در کاهش این آلاینده های مضر، مهم باشد.

آی دیسک

اخیرا یک شرکت تابعه بوش، این کار را با تولید یک دیسک جدید که تولید گرد و غبار را تا 90 درصد کاهش می‌دهد، انجام داده است. حلقه ی دیسک چدنی، گرم وضد زنگ می‌‌شود سپس با یک لایه از تنگستن کربید پوشانده می‌شود. این دیسک که آی دیسک نامیده می‌شود گرانتر از مدل چدنی است. دیسک سرامیک کربنی از تمامی دیسک ها گران‌تر است.

با توجه به عوارض ناشی از آلودگی هوا باید از هرچیزی که می‌تواند تولید گسترده گرد و غبار در صنعت را محدود کند، استقبال کنیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد