موضوعات داغ

با مزایا و معایب نیسان ماکسیما آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

نیسان ماکسیما سدانی زیبا، پرقدرت و باکیفیت است که در فاصله سال‌های 1381 تا 1391 توسط پارس خودرو به تولید می‌رسید. این خودرو در طی ده سال حضور خود با خودروهای مختلفی از جمله تویوتا کمری و هیوندای آزرا به رقابت پرداخت و به واسطه پیشرانه شش سیلندر خود، یکی از حجیم‌ترین خودروهای مونتاژ داخل بود. محبوبیت نیسان ماکسیما حتی پس از توقف تولید و عرضه نیسان تیانا نیز ادامه یافت.

نیسان ماکسیما در طی دوران تولید خود با دو گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک به دست مصرف‌کنندگان رسید. نسخه‌های دنده‌ای از شتاب بهتر و قیمت کمتری برخوردار هستند و نسخه‌های اتوماتیک نیز سهولت در رانندگی به همراه بهره‌مندی از قدرت فوق‌العاده را نصیب مالکان خود می‌کنند.

نیسان ماکسیما تولید شده توسط پارس خودرو، نسل پنجم این خودرو است که در فاصله سال‌های 1999 تا 2003 در بازار استرالیا، اروپا و آمریکای جنوبی عرضه شد. نیسان ماکسیما در برخی بازارها نیز با نام نیسان سفیرو نیز شناخته می‌شود نسل ششم این خودرو نیز با نام نیسان تیانا در بازار کشورمان عرضه شد که در فاصله سال‌های 2009 تا 2013 به تولید می‌رسید و البته نتوانست موفقیت نیسان ماکسیما را در بازار ایران تکرار کند.

همچنین بخوانید: نیسان ماکسیما، این بار هم دود از کنده برمیخیزد؟

نیسان ماکسیما خودرویی موفق در بازار ایران بود که این موفقیت مرهون اصالت، کیفیت و مهندسی دقیق ژاپنی است که در فرآیند ساخت این خودرو به کار گرفته شده است. تا پیش از ورود تویوتا کمری گرند نیز نیسان ماکسیما رقیب چندانی را پیش روی خود نمیدید و به همین دلیل موفق شد تا برای مدت‌ها یکه تاز بازار باشد. این شهرت به مرور و با ورود خودروهای کره‌ای که امکانات رفاهی بیشتری را ارائه می‌دادند، روز به روز کم‌رنگ‌تر شد.

نیسان ماکسیما

با افزایش شدید قیمت خودرو طی دو سال اخیر، بسیاری از خودروهای کارکرده بازار ارزش تازه‌ای پیدا کرده و مجددا وارد دوره حیات شده‌اند. یکی از این خودروها، نیسان ماکسیما است که در کنار سیتروئن زانتیا و هیوندای آوانته، یاد روزهای خوش خودروسازی ایران را زنده نگه داشته‌ است. به همین دلیل بد نیست تا نگاهی به مزایا و معایب ماکسیما داشته باشیم. در ادامه با خودروبانک همراه باشید.

مزیت اول، شتاب قابل قبول

نیسان ماکسیما به موتور شش سیلندر سه لیتری تنفس طبیعی مجهز است که حداکثر 227 اسب‌بخار قدرت و 288 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده قرار می‌دهد. این قدرت و گشتاور در ترکیب با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو و وزن 1400 کیلوگرمی خودرو، نویدبخش شتاب عالی خودرو هستند که یکی از مزایا نیسان ماکسیما از ابتدای ورود تا به حال محسوب می‌شود. شتاب صفر تا صد نیسان ماکسیما در نسخه دنده‌ای حدود 8.5 ثانیه و در نسخه اتوماتیک حدود 9.5 ثانیه برآورد می‌شود.

مزیت دوم، کابین بزرگ و جادار

نیسان ماکسیما یک سدان سایز متوسط است و مونتاژ این‌گونه خودروها اتفاقی نیست که سابقه زیادی در خودروسازی ایران داشته باشد. در حقیقت نیز پس از نیسان ماکسیما تنها لیفان 820 بود که در این سگمنت و در نسخه مونتاژی وارد بازار کشورمان شد و سایر خودروهای این رده وارداتی بوده‌اند.

نیسان ماکسیما به لطف فاصله بین دو محور 2750 میلیمتری خود، کابینی بی نهایت جادار و راحت را به سرنشینان خود ارزانی می‌دارد و در قسمت صندوق عقب نیز حجم بزرگی از فضا در اختیار مالک خودرو خواهد بود. این مورد نیز یکی دیگر از مزایا نیسان ماکسیما به شمار می‌رود.

عیب اول، مصرف سوخت بالا

مورد اول از مزایا نیسان ماکسیما به پیشرانه شش سیلندر و حجیم این خودرو اشاره داشت که شتاب فوق‌العاده‌ای را برای این خودرو فراهم می‌کند. با این حال همین پیشرانه بسیار خوش اشتها بوده و مصرف سوختی برابر با 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر به صورت ترکیبی ثبت می‌کند که در مقایسه با خودروهای کم مصرف امروز، رقم بالایی است.

نیسان ماکسیما

این رقم در نمونه اتوماتیک به واسطه استفاده از جعبه دنده چهارسرعته اندکی افزایش یافته و به حدود 11 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد تا مصرف سوخت بالا به عنوان یکی از معایب نیسان ماکسیما مطرح شود. البته این ارقام رسمی هستند و در دنیای واقعی، مصرف سوخت نیسان ماکسیما بیشتر از این اعداد خواهد بود.

عیب دوم، فرمان پذیری

هندلینگ ضعیف یکی از مواردی است که از ابتدای ورود سدان سایز متوسط ژاپنی به بازار، به عنوان یکی از معایب نیسان ماکسیما مطرح شد. این مشکل به علت تقسیم وزن نامناسب و ساده بودن بیش از حد سیستم تعلیق در محور عقب به وجود آمده و سبب شده تا پیچیدن با نیسان ماکسیما در سرعت‌های بالا، عمل عاقلانه‌ای به نظر نرسد.

با این وجود در سرعت‌های مجاز و شرایط معمولی، نیسان ماکسیما خودرو ناپایداری نیست اما با توجه به نبود سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش و وضعیت نه چندان مطلوب جاده‌های ایران، ماجراجویی با نیسان ماکسیما در سر پیچ‌ها چندان عقلانی نخواهد بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/4
بهترین ماشینی بوده که تا حالا سوار شدم