موضوعات داغ

با مزایا و معایب رنو سیمبل آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

از ابتدای قرن بیست و یکم، مصرف‌کنندگان بازار خودرو در خاورمیانه و شمال آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی با خودرویی اقتصادی و کم استهلاک به نام رنو لوگان آشنا شدند که قرار بود تا بسیاری از خریداران با سطح بودجه متوسط و اندک را صاحب خودرو کند. این خودرو با اسامی مختلفی در کشورهای گوناگون عرضه شد و در ایران نیز با نام تندر 90 به تولید رسید.

تولید نسل اول رنو لوگان تا سال 2012 در سایت اصلی داچیا رومانی ادامه یافت و سپس نسل دوم این خودرو جایگزین آن شد. لازم به ذکر است که نسل اول رنو لوگان یا همان تندر 90 همچنان در آفریقای جنوبی و روسیه ادامه دارد.

نسل دوم رنو لوگان در سال 2012 میلادی با نام رنو لوگان 2 وارد بازار اروپا شد و همانند نسل اول با اسامی مختلف و تحت برندهای مختلف به دست مشتریان رسید. سهم بازار ایران در این دوره عرضه خودرویی به نام رنو سیمبل بود که به صورت وارداتی و از مبدا مراکش صورت می‌پذیرفت. رنو سیمبل علاوه بر مراکش در ترکیه، الجزایر، روسیه، برزیل، کلمبیا، آرژانتین و رومانی نیز به تولید می‌رسد.

همچنین بخوانید: رنو سیمبل در بازار آزاد؛ تندر 90 جدید با سرنوشتی ناموفق

رنو سیمبل در بازار جهانی با طیف گسترده‌ای از پیشرانه و گیربکس عرضه شد. تولیدکنندگان رنو سیمبل می‌توانستند از بین پنج نوع جعبه دنده و نه مدل پیشرانه، نسخه‌ای را برای تولید انتخاب کنند. این خودرو در بازار ایران با پیشرانه 1.6 لیتری و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک موجود است.

رنو سیمبل در بازار ایران با خودروهایی همچون هیوندای اکسنت و کیا سراتو مونتاژی سایپا به رقابت پرداخت. پیشینه مشترک با رنو لوگان یا رنو تندر 90 و قیمت بالا به علت عوارض گمرکی مختلف، سبب شد تا رنو سیمبل به عنوان خودرویی بادوام و کم استهلاک چندان مورد توجه مشتریان قرار نگیرد و فروش ضعیفی را تجربه کند.

رنو سیمبل فیس لیفت

رنو سیمبل در کشورمان با مدل 2016 و 2017 عرضه شده که این نسخه‌ها مربوط به قبل از فیس لیفت رنو سیمبل هستند. این خودرو در سال 2016 مورد فیس لیفت قرار گرفت که این نسخه دیرهنگام به دست مشتریان ایرانی رسید. رنو سیمبل در ایران در دو تیپ PE‌ یا نیمه فول و LE‌ یا تمام فول موجود است که نسخه دوم بیشتر مورد توجه مخاطبان ایرانی قرار گرفته است. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب رنو سیمبل خواهیم داشت تا این خودرو اقتصادی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. با خودروبانک همراه باشید.

مزیت اول، کیفیت ساخت

خودروهای اقتصادی داچیا از جمله تندر 90 و رنو ساندرو در طی سال‌هایی که در بازار ایران حضور داشته‌اند، خود را به عنوان محصولاتی باکیفیت ثابت کرده‌اند. آمار خرابی این خودروها بسیار اندک است و به ندرت مالک را درگیر هزینه‌های گزاف تعمیر و نگهداری می‌کنند.

چنین نکته‌ای برای خودرویی اقتصادی یک برتری محسوب می‌شود، چرا که اکثر خودروهای هم‌رده رنو سیمبل در بازار ایران از سدان‌های چینی هستند که از کیفیت ساخت کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل این مورد را باید یکی از مزایا رنو سیمبل بدانیم.

مزیت دوم، هزینه‌های نگهداری مقرون به صرفه

رنو سیمبل در بازار جهانی یک خودرو اقتصادی است اما در بازار ایران خودرویی وارداتی محسوب می‌شود. اصلی‌ترین رقبای این خودرو هیوندای اکسنت و کیا ریو وارداتی هستند که این دو خودرو نیز اقتصادی محسوب می‌شوند، با این وجود در بحث هزینه‌های نگهداری این رنو سیمبل است که برتر از دیگر رقبا و حتی کیا سراتو سایپا ظاهر می‌شود تا این مورد یکی دیگر از مزایا رنو سیمبل محسوب شود.

عیب اول، واردات محدود و قیمت بالا

رنو سیمبل در تعداد بسیار محدودی وارد بازار ایران شد که این تعداد محدود در مقایسه با خودرویی همچون هیوندای اکسنت ناچیز به نظر می‌رسند. تصور مشتریان در خصوص این خودرو که آن را رنو تندر 90 یکسان می‌دانستند و حاضر به پرداخت بهایی گزاف برای خرید تندر 90 جدید نبودند، اصلی‌ترین عامل عدم محبوبیت رنو سیمبل در کشورمان بود.

رنو سیمبل

با وجود استهلاک اندک و هزینه‌های نگهداری پایین رنو سیمبل، این خودرو حتی مورد توجه نهادها و ارگان‌های مختلف نیز قرار نگرفت تا امروزه رنو سیمبل به یکی از حاشیه نشینان بازار تبدیل شود. این مساله اساسی‌ترین مورد از معایب رنو سیمبل است.

عیب دوم، ساختار کهنه

رنو سیمبل به عنوان نسل دوم داچیا لوگان، به هیچ عنوان خودرو جدیدی محسوب نمی‌شود و تنها می‌توان آن را نمونه زیباتر و مجهزتر رنو لوگان توصیف کرد. در بازاری که توسط خودروهای کره‌ای و چینی با بهترین و جدیدترین امکانات روز اشباع شده، طبیعی است مشتری توجه چندانی به رنو سیمبل ساده و بی آلایش نداشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد