موضوعات داغ

تفاوت نیسان سافاری با نیسان پاترول مونتاژی ایران در چیست؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

نیسان پاترول نسل چهارم ملقب به نیسان سافاری که از قدرتمندترین و توانمند‌ترین خودروهای شاسی ‌بلند تاریخ است، معمولا در جمع ماشین بازها گاهی اوقات با عنوان اسطوره از آن یاد می شود و جایگاه ویژه ای در بین آفرودرها دارد.

اما با این حال یکی از مشکلات این خودرو در بازار ایران پیش ‌زمینه ذهنی عموم مردم درباره پاترول است، زیرا عموما پاترول نسل سوم در دسترس مردم قرار گرفته و مشکلات این خودرو باعث شد تا مردم از توانایی‌ ها و راحتی نسل جدید نیسان پاترول بی خبر بمانند و همه را در یک سطح بدانند، بویژه طراحی ظاهری آنان که شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارد. اما سوال اینجاست که این دو خودروی به ظاهر یکسان، چه تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند؟

نیسان سافاری از دید عموم، در بازار قیمتی غیرمنطقی دارد که دلیل اصلی آن می تواند کمیابی و ارزشمند بودن این خودرو در بین خودروهای آفرودی باشد، درحالی که خودروی نیسان پاترل زیر سایه تویوتا لندکروزر در بازار کشور فعالیت کرد و نتوانست قابلیت های خود را به خوبی نشان دهد و سهم بالایی داشته باشد، با این حال هر دو خودرو در نسل های جدیدتر خود رقابتی بسیار نزدیک با هم دارند.

نیسان پاترول سافاری

تفاوت های طراحی میان نیسان پاترول و سافاری

اولین و مهم ترین چیزی که از تفاوت نیسان پاترول و نیسان سافاری می توان گفت، این است که خودروی پاترول نسل سوم نیسان بوده و خودروی نیسان سافاری نسل چهارم به شمار می رود. در ظاهر پاترول نسل چهارم یا همان سافاری تفاوت بنیادی با نسل سوم دیده نمی شود و شباهت های بسیار زیادی میان آنان وجود دارد، اما در طراحی عقب می توانیم شاهد ابعادی بزرگ تر نسبت به نسل سوم باشیم و بر روی سپر عقب خود به راهنما و مه شکن مجهز شده است، بویژه گلگیر عقب اتومبیل که حجم بیشتری نسبت به نسل سوم دارد.

علاوه بر طراحی عقب، در قسمت جلو هم می توان شاهد ابعادی بزرگ‌ تر نسبت به نسل سوم پاترول بود، هرچند با این حال طراحی سپر جلو همانند سابق یک طراحی ساده دارد که با طراحی اتومبیل همخوانی دارد. به طور کلی ظاهر نسل چهارم پاترول نسبت به نسل سوم خود که در بازار کشور به وفور دیده می شود، چهره‌ ای درشت ‌تر و عضلانی ‌تر دارد و طراحی آن پخته ‌تر و جذاب ‌تر به چشم می آید.

نیسان پاترول سافاری

با ورود به داخل کابین خودرو، به وضوح متوجه تفاوت ‌های بسیار بیشتری میان نسل سوم و نسل چهارم نیسان پاترول خواهید شد، داشبوردی بروزتر و با تجهیزاتی بسیار بیشتر که در نسل چهارم شاهد خواهید بود و سپس داشبورد، فرمان و رودری هایی که کاملا دچار تحول شده و شکیل ‌تر از قبل شده‌ اند، البته اگر این شرایط را در زمان خود فرض کنیم.

نکته جالب توجه در داخل کابین این خودرو، وجود چند دریچه تهویه مطبوع در ردیف عقب است تا در هر شرایطی تمام سرنشینان از سواری خشن این شاسی ‌بلند در مسیرهای خارج از جاده لذت ببرند. علاوه بر این، نسل چهارم نیسان پاترول مجهز به ردیف سوم صندلی سرنشینان است تا تعداد افراد بیشتری از سواری با این شاسی بلند لذت ببرند.

از جمله امکاناتی که برای ردیف سوم اضافه شده می ‌توان به کولر جداگانه برای سرنشینان عقب اشاره کرد که یکی از امکانات بسیار کاربردی و جالب در آن زمان برای این خودرو به شمار می رود. برای نسل چهارم نیسان پاترول می توان قابلیت های شگفت انگیزی همچون سیستم تهویه، هر چهار شیشه برقی، سیستم تعلیق هر چهار چرخ فنر لول و برخی موارد دیگر اشاره داشت که این اتومبیل را در زمان عرضه خود علاوه بر یک شاسی بلند کاربردی آفرودی، به یک خودروی شاسی بلند لوکس هم تبدیل می کرد که همین حالا برخی از امکانات آن در محصولات تولید شده خودروسازان داخلی به سختی پیدا می شود.

نیسان پاترول سافاری

نیسان پاترول سافاری با چه موتوری در بازار ایران حضور دارد؟

پاترول نسل چهارم با کد اتاق Y60، در زمان تولید با چهار نوع پیشرانه محرک 6 سیلندر مختلف قابل عرضه به مشتریان بود که دو نسخه 3 لیتری و 4.2 لیتری آن از نوع بنزینی بودند و در کنار این دو پیشرانه، دو انتخاب دیزلی 2.8 لیتری و 4.2 لیتری هم در نظر گرفته شده بود.

حال نسخه ای که موفق شده به بازار ایران ورود پیدا کند، مجهز به یک موتور 4.2 لیتری شش سیلندر خطی خواهد بود که در ابتدا در نسخه کاربراتوی به بازار عرضه شد که اکثر مدل ‌های وارد شده به کشور نیز همین پیشرانه را در سینه دارند، اما از سال 1992 میلادی پیشرانه این خودرو به سیستم های پاشش سوخت انژکتوری مجهز شد تا بازدهی بیشتری برای کاربران خود داشته باشد.

این پیشرانه 4.2 لیتری در نسخه کاربراتوری خود می تواند خروجی قدرت 167 اسب بخاری در دور موتور 4200 و یا خروجی گشتاور 325 نیوتن متری در محدوده 2800 دور بر دقیقه داشته باشد، درحالی که نسخه ارتقا یافته این پیشرانه مجهز به سیستم پاشش سوخت انژکتوری می تواند خروجی قدرت 181 اسب بخاری در محدوده 4400 دور بر دقیقه و یا خروجی قدرت 320 نیوتن متری در محدوده 3200 دور بر دقیقه داشته باشد که در خروجی قدرت پیشرفت قابل توجهی داشته است.

موتور پاترول سافاری شاید روی کاغذ مشخصات معمولی داشته باشد و چندان قوی به نظر نرسد، اما همین موتور به شدت قابل اطمینان است و به خوبی می تواند نیاز کاربران را در مسیرهای خارج از جاده ای برآورده کند و از پس وظایف خود به خوبی برآید.

در حالی که نیسان این خودروی شاسی بلند آفرودی خود را به همراه گیربکس 4 سرعته اتوماتیک هم عرضه کرده است، اما این نسخه در کشور یک گیربکس 5 سرعته دستی دارد. از آپشن بسیار خوب نیسان پاترول سافاری می توان به دیفرانسیل لغزش محدود آن بر روی محور عقب اشاره کرد که تنها به صورت سفارشی به مشتریان عرضه می شود و بر روی نسخه های استاندارد این خودرو چنین چیزی وجود ندارد، اما در صورت پیدا کردن این دیفرانسیل و نصب آن بر روی اتومبیل، نیسان پاترول سافاری می تواند در مسیرهای آفرودی بسیار قوی تر ظاهر شود.

نیسان پاترول سافاری

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/6/26
سافاری واقعا قدرتمنده،کاشکی بزارن جدیش اگه تولیدشده واردکنند
1402/6/13
سافاری حرف نداره. من موتور و گیربکس پاترول رو باهاش عوض کردم واقعا از هم متفاوتند