موضوعات داغ

تولید پراید متوقف شدنی نیست و با اسمی دیگر می آید!

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

سال هاست که خودروی پراید و کیفیت بسیار پایین آن در تمامی جنبه ها مورد بحث فراوان بوده و تاکنون جان بسیاری از مردم را در تصادفات گرفته است، درحالی که اگر یک خودروی باکیفیت تر با بدنه محکم تر و ایمنی بالاتری جای پراید به مشتریان عرضه می شد، شاید خیلی از هموطنان در قید حیات و در جمع خانواده هایشان بودند.

با این حال، پس از سال ها انتقاد به این خودروی پرفروش بازار کشور، در نهایت تصمیم گرفته شد تا تولید این خودروی پرحاشیه از اوایل امسال (99) برای همیشه متوقف شود، اما به نظر می رسد که بازار وابستگی شدیدی به خودروی پراید دارد و از وقتی این خودرو از خطوط تولید خارج شده، بازار خودروی کشور هم یک روز خوش به خود ندیده است و روزانه شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

با حذف خودروی پراید، عملا بخش زیادی از مشتریان ایرانی از بازار خودروی کشور حذف شدند و جایگزین آن را خودروی تیبا معرفی شد که در حال حاضر اختلاف چند میلیون تومانی با خودروی پراید دارد و یا نسخه هاچ بک آن که اختلاف بسیار زیادی با نسخه سدان و یا خانواده پراید گرفته است.

با توقف تولید پراید در کارخانه، شاهد انفجار قیمت ها برای این خودرو در بازار بودیم و از آنجایی که خودروی پراید به عنوان یک معیار برای تعیین قیمت دیگر خودروهای بازار استفاده می شود، از همین جهت قیمت خودروهای دیگر بازار هم جهش های قابل توجهی تجربه کرده اند. حال باتوجه به چنین شرایطی که عملا اقشار ضعیف جامعه از صنعت خودروسازی ایران حذف شده اند، می توان احتمال داد که خودروی پراید بار دیگر به خطوط تولید خودروسازان کشور باز می گردد، اما نه با اسم و ظاهر فعلی خود!.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو طی روزهای گذشته درباره توقف تولید پراید اعلام کرد که تا وقتی بازار خودرو رقابتی نباشد و در‌های کشور به روی واردات خودرو بسته باشد، بعید است که خودروی پراید توقف تولید شود و بازار ایران با آن خداحافظی کند.

فربد زاوه در گفتگوی خود با شهرآرانیوز اعلام کرد که خودروی پراید می‌ تواند از دیدگاه صادراتی خودروی تاثیرگذاری باشد و بار‌ها اعلام شده که تولید پراید می ‌خواهد متوقف شود، اما هر بار با اعمال تغییراتی در این خودرو با اسمی جدید روانه بازار شده است. حال چنین می توان گفت که خودروی پراید به عنوان ارزان ‌ترین خودرو کشور همچنان مشتری دارد و با توجه به قدرت خرید مردم و گرانی بیش از حد محصولات دیگر، هنوز هم مشتریان زیادی برای خودروی پراید در بازار وجود دارد.

وی در ادامه اعلام کرد که مسئولان کشور خودروی تیبا را به عنوان جایگزین پراید معرفی کرده اند، این در حالیست که ۱۰ سال از تولید تیبا می ‌گذرد و از کیفیت مطلوبی هم برخوردار نیست و احتمالا تا ۱۰ سال آینده هم مهمان ما خواهد بود، بدین ترتیب اگر سیاست گذاران تولید خودرو همچنان تاکید بر تولید خودروی ۵ هزار دلاری داشته باشند، قطع به یقین نمی توان توقعی برای تولید و عرضه یک خودروی باکیفیت را در بازار داشت و احتمالا همان خودروی پراید با ظاهر و اسمی جدید به بازار عرضه خواهد شد.

فربد زاوه در پایان اعلام کرد که اگر انجام چنین کاری ممکن بود، چینی‌ ها خیلی قبل تر از ما اقدام به تولید و عرضه چنین خودرویی می کردند و بعید است که خودروی جایگزین پراید از کیفیت بالاتری نسبت به آن برخوردار باشد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/8
حذفش تو این شرایط بد اقتصادی کار درستی نیست