موضوعات داغ

نگاهی به کشنده ایویکو استرالیس، زیبای ایتالیایی + جدول قیمت آبان‌ماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

خودروهای تجاری ایویکو از دهه‌های گذشته در کشورمان حضور دارند و در کنار برندهای صاحب‌نامی همچون مرسدس بنز، ولوو و اسکانیا در ناوگان حمل و نقل بار و مسافر ایران دیده می‌شوند. برای مدتی طولانی محصولات برند با همکاری شرکت زامیاد به بازار عرضه می‌شد که از جمله آن‌ها می‌توان به مینی‌بوس، کامیونت و کشنده برند ایویکو اشاره کرد. جدیدترین محصول زامیاد از این برند ایتالیایی، کشنده ایویکو استرالیس است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت و در پایان محدوده قیمت ایویکو استرالیس را بررسی خواهیم کرد. در ادامه با خودروبانک همراه باشید.

موتورهای ایویکو استرالیس:

ایویکو استرالیس که جایگزین ایویکو یوروتک و ایویکو یورواستار شده، کارش را با استفاده از موتور یورو۳ ۱۰.۳ لیتری شش سیلندر کرسر ۱۰ با توان ۴۰۰ و ۴۳۰ اسب‌بخار و موتور ۱۲.۹ لیتری شش سیلندر با توان ۴۸۰ اسب بخار و ۵۴۰ اسب‌بخار آغاز کرد.

شرکت ایویکو در ادامه استفاده از موتور یورو۴ را رها کرد و مستقیما با استفاده از کاهش کاتالیست انتخابی به سراغ یورو۵ رفت. موتور ۷.۸ لیتری شش سیلندر کرسر ۸ با توان ۳۶۰ اسب بخار به آن‌ها اضافه شد و کرسر ۱۰ با توان ۴۲۰ و ۴۵۰ عرضه شد، در حالی که موتورهای کرسر ۱۳ توان ۵۰۰ و ۵۶۰ اسب بخار داشتند.

ایویکو برای یورو۶ به جای واحدهای انژکتوری از سوخت‌رسانی ریلی مشترک استفاده کرد، و همچنان به کاهش کاتالیست انتخابی وفادار ماند و دو موتور کوچک‌تر را تقویت کرد. کرسر ۸ جای خودش را به موتور ۸.۷ لیتری شش سیلندر کرسر ۹ داد که توان ۳۳۰، ۳۶۰ و ۴۰۰ اسب بخار ارائه می‌داد. موتور ۱۱.۱ لیتری شش سیلندر کرسر ۱۱ با توان ۴۲۰، ۴۶۰ و ۴۸۰ اسب‌بخار جایگزین کرسر ۱۰ شد. کرسر ۱۳ با توان ۵۰۰ و ۵۶۰ اسب ‌بخار بدون تغییر باقی ماند.

ایویکو استرالیس

در سال ۲۰۱۶ ایویکو خط تولید موتورهای خود را تغییر داد؛ ۳۱۰ اسب‌ بخار به سطح پایه جدید برای کرسر ۹ تبدیل شد، و کرسر ۱۳ با توان‌های جدید ۵۱۰ و ۵۷۰ اسب ‌بخار تولید شد. ایویکو برای یورو ۶، دوباره از روش کاهش کاتالیست انتخابی استفاده کرد و سیستم ۸٪ بازچرخانی گاز اگزوز را برای کرسر ۱۱ با توان ۴۸۰ اسب بخار و کرسر ۱۳ با توان ۵۷۰ اسب بخار معرفی کرد و آن را بازچرخانی گاز اگزوز هوشمند نامید.

این پروژه به عنوان بخشی از برنامه عملکرد بهتر انجام شد، یک استراتژی برای بهبود مصرف سوخت، که وقتی دمای موتور بالا می‌رفت درون آن اکسید نیتروژن سوزانده می‌شد.

در سال ۲۰۱۷، ایویکو خط تولید قدرت طبیعی خود را با استفاده از گاز طبیعی فشرده یا گاز طبیعی مایع برای تامین قدرت موتورهایش رونمایی کرد. این گزینه‌ها شامل یک کرسر ۸ با توان ۲۷۰، ۳۰۰ و ۳۰۰ اسب‌ بخار، یک کرسر ۹ با توان ۴۰۰ و یک کرسر ۱۳ با توان ۴۶۰ اسب بخار بودند.

ایویکو استرالیس در کشورمان با سه پیشرانه 8، 10 و 13 لیتری عرضه شده که توانی بین 306 تا 552 اسب‌بخار ارائه می‌دهند. باک سوخت بزرگ این خودرو با حجم 1400 لیتر، به خوبی پاسخگوی نیازهای ایویکو استرالیس برای مسیرهای طولانی خواهد بود.

سیستم انتقال قدرت:

طی ۱۲ ماه پس از عرضه، ایویکو به اولین تولیدکننده کامیون غربی تبدیل شد که گیربکس ۱۶ سرعته ZF خودکار خودش با نام یوروترونیک را به صورت استاندارد روی تمام مدل‌های ایویکو استرالیس قرار داد، و رانندگانی که خواستار گیربکس دستی بودند باید برای آن ۱۰۰۰ پوند هزینه اضافی پرداخت می‌کردند. در واقع فقط استرالیس ۵۴۰ اسب بخار با این گیربکس دستی عرضه شد.

در نهایت گیربکس ۱۲ سرعته خودکار جایگزین گیربکس ۱۶ سرعته شد. نام یوروترونیک در ابتدا برای یورو۶ حفظ شد، اما در سال ۲۰۱۶ ایویکو نام جدیدی برای گیربکس ZF یعنی های-ترونیکس انتخاب کرد که دارای ویژگی های-کروز بود، سیستم کروز کنترل ایویکو که از موقعیت‌یابی جغرافیایی برای تعویض دنده و کاهش مصرف سوخت بهره می‌برد.

ایویکو استرالیس در ایران با چهار نوع گیربکس عرضه شده است. این گیربکس‌ها شامل 9 سرعته دستی، 16 سرعته دستی، شش سرعته اتوماتیک و 16 سرعته اتوماتیک یوروترونیک که اهرم تعویض دنده آن در قالب قسمتی از ستون فرمان گنجانده شده است.

اتاق‌ها:

اتاق فضای فعال تمام عریض ایویکو استرالیس کارش را به عنوان کابینی برای تمام مدل‌ها آغاز کرد. این اتاق با فضای ۲ متری قابل ایستادن در آن، فضای داخلی بزرگی را ارائه می‌داد. کمی بعد یک نسخه ۲.۳ متری به نام زمان فعال جایگزین این اتاق شد.

در سال ۲۰۰۵ ایوکو یک اتاق لوکس با نام فضای اجرایی را ارائه کرد. در سال ۲۰۱۲ این اتاق دست‌خوش تغییر شکل و تغییر نام شد؛ اتاق فضای فعال به های-وی، زمان فعال به های-رود و نسخه کابین روزانه با سقف کم‌ارتفاع به های-استریت تغییر نام دادند. هردو نسخه های-وی و های-رود با آپشن سقف کم‌ارتفاع در دسترس قرار گرفتند.

راحتی و فضای بار راننده:

از همان ابتدا، ایویکو به دلیل تولید یک فضای داخلی پلاستیکی بدنام شد، اگرچه اتاق‌های فضای فعال و زمان فعال پر از مواد باکیفیت و دارای فضای ذخیره‌سازی زیادی بودند. با این حال، این نسخه فقط با رنگ خاکستری و صندلی آبی عرضه می‌شد.

این اتاق با وجود ظاهر نه‌چندان خوبش، محل کار خیلی بهتری برای راننده بود، با یک صندلی بلند و راحت و مجموعه‌ای از سوییچ‌ها برای کنترل پنجره‌های برقی که برای قسمت زیردست راننده روی درب ساخته شده بودند.

ایویکو استرالیس

در سال ۲۰۰۵، اتاق فضای اجرایی گزینه با کیفیتی با رنگ متالیک، روکش کرومی، فضای داخلی دو-رنگ، تهویه هوا، قفل از راه دور و بوق روی سقف به صورت استاندارد بود.

تعمیرات اساسی سال ۲۰۱۳ این اتاق را با یک داشبورد جدید با مواد پلاستیکی خوش‌ساخت و فضای ذخیره‌سازی بیشتر، یک نمایشگر لمسی با پیوندهایی به راننده و ابزار ارزیابی عملکرد ایویکو استرالیس ارتقا بخشیدند.

ایمنی:

چیزی که ایویکو استرالیس را متفاوت کرد یک سیستم سیم‌کشی مولتی‌پلکس جدید برای کنترل قطعات الکتریکی بود که امکان تشخیص خطای سریع‌تر و مطمئن‌تر را فراهم می‌کرد. ایویکو از ترمزهای دیسکی با کنترل الکترونیکی و سیستم کنترل کشش به صورت استاندارد در این مدل استفاده کرده است.

رانندگان در سیم‌کشی برق اولیه، مشکلات رانندگی مختلفی را گزارش کردند. ایویکو برای بهبود کیفیت تلاش کرد و استاندارد جدیدی برای نحوه کارکرد قطعات الکترونیکی در اتاق کامیون‌ها به وجود آورد.

ایویکو به طور پیوسته به فهرست عملکردهای ایمنی و دستیارهای رانندگی خود مواردی از جمله ترمز الکترونیکی و سیستم‌های دستیار ترمز و سیستم پایداری الکترونیکی را افزوده است.

هندلینگ:

بهترین مدل در این زمینه ایویکو استرالیس XP 480 است که از موتور کرسر ۱۱ بهره می‌برد. این مدل دارای گشتاور خیره‌کننده ۲۳۰۰ نیوتن متر بین دور موتور ۹۷۰ تا ۱۵۰۰ دور بر دقیقه است.

این مدل به خوبی می‌تواند از زمین‌های پرفراز و نشیب عبور کند. ایویکو استرالیس XP 480 اشتیاق زیادی برای تقلا کردن دارد، اما نرم‌افزار گیربکس محافظه کارانه ترجیح می‌دهد در زمان تحت فشار بودن، دنده را عوض کند.

در جاده‌های اصلی، موتور و گیربکس به طور خستگی‌ناپذیری به جای راننده کار می‌کنند و به صورت مداوم دنده را تعویض می‌کنند و از سیستم کاهش مصرف سوخت و ترمز موتور بهره می‌برند. تمام این اقدامات به منظور ایجاد سرعت پایدار انجام می‌گیرند. لازم به ذکر است که اکثر نسخه‌های عرضه شده از ایویکو استرالیس در ایران با کد AT440 شناخته می‌شوند و از آرایش تک محور بهره می‌برند، البته نسخه‌های دیگری نیز از این خودرو در بازار کشورمان موجود هستند که در جدول قیمت به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت.

هزینه‌های جاری:

عرضه XP در سال ۲۰۱۶، که نسخه جدیدی از ایویکو استرالیس با مصرف سوخت خیلی کمتر بود مورد استقبال قرار گرفت، اما برآورده کردن ادعای ایویکو مبنی بر کاهش مصرف سوخت تا ۱۱ درصد چالش بزرگی برای آن‌ها بود.

موتورهای با سوخت گاز فشرده و گاز مایع با وجود گران بودن به کاهش هزینه‌های روزمره کمک می‌کنند. گاز ارزان‌تر و پاک‌تر از گازوئیل است و همان میزان مسافت پیموده شده را ارائه می‌دهد. ایتالیایی‌ها با استفاده از چندین تامین‌کننده سوخت جایگزین در تلاش برای کنار زدن محدودیت‌ها در این زمینه هستند.

ارزش نسخه‌های کارکرده:

ایویکو معامله خوبی به مشتریان ارائه می‌دهد. مانند هر رقیب دیگری، اگر امکاناتی بیشتری درخواست کنید، قیمت به همان میزان بالا خواهد رفت. اینجاست که باید از خود بپرسید چه امکاناتی می‌خواهید و به چه چیزهایی نیاز دارید.

ایویکو استرالیس

با وجود اینکه این مدل از نظر فناوری و عملکرد با رقبای خودش در بازار برابری می‌کند، اما بازار ضعیفی دارد و قیمت‌ها نشانگر این موضوع هستند. اگر به دنبال یک کشنده ارزشمند هستید، به سراغ یک کامیون سوئدی بروید چرا که محصولات ولوو و اسکانیا افت قیمت کمتری نسبت به خودروهای ایویکو دارند و در بازار شناخته شده‌تر هستند. با این وجود اگر به خرید ایویکو استرالیس علاقمند هستید، بهتر است پیش از آن که نسخه‌های موجود از این خودرو بیش‌ از حد فرسوده شوند، نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید.

اگر به دنبال یک کشنده اروپایی دست دوم با کیفیت هستید، هر استرالیس یورو۶ گزینه مناسبی برای شماست.

گارانتی و نمایندگی‌ها:

گارانتی فعلی برای هر دو مدل دیزلی و گازوئیلی ایویکو استرالیس در اروپا، یکسال به علاوه گارانتی پیشرانه یکساله اضافی است. وظیفه ارائه خدمات به این کشنده در ایران بر عهده شرکت زامیاد است که سابقه‌ای طولانی در عرضه محصولات ایویکو دارد اما از نظر کیفیت ارائه خدمات در سطح متوسطی قرار دارد.

از ژانویه ۲۰۰۲، آژانس استانداردهای راننده و خودرو در اروپا ۲۶ دستگاه ایویکو استرالیس را به نمایندگی‌ها فراخوانی کرده است.

بررسی ارزش خرید ایویکو استرالیس

ایویکو استرالیس پیشرفت گسترده‌ای نسبت به مدل‌های قبلی داشته، اما کیفیت ساخت ضعیف باعث شد آن‌طور که ایتالیایی‌ها امیدوار بودند به موفقیت نرسد.

حتی با اینکه ایویکو استرالیس قیمت رقابتی خوبی با بقیه مدل‌ها داشت، اما به دلیل استهلاک سریع‌تر نسبت به رقبایش، فروش قابل قبولی نداشته است.

با این وجود یک راننده واقعی به سرعت تشخیص می‌دهد ایویکو استرالیس به لطف موتورهای قدرتمند، در کنار گزینه‌هایی برای سوخت‌های جایگزین، سیستم انتقال قدرت هوشمند و اتاق ساکت و راحتش یک کامیون خوب، محکم و همه‌کاره است.

جدول قیمت ایویکو استرالیس در بازار آزاد:

مدلسال ساختکارکردقیمت
استرالیس 4801392800 هزار کیلومتردو میلیارد و هشتصد میلیون تومان
استرالیس 4401392300 هزار کیلومتردو میلیارد و هقتصد میلیون تومان
استرالیس 4401391یک میلیون و صد هزار کیلومتردو میلیارد و دویست میلیون تومان
استرالیس 4801392290 هزار کیلومترسه میلیارد تومان

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/8/7
با این قیمتها راننده کامیون بودن هم لاکچری شده. کلاسش از مهندس حقوق اداره کاری که خیلی بیشتره.
1400/4/11
واقعا براهمینع دیگه رانندگی کامیون دیگه مشاغل سخت نی..
1402/8/7
سلا داداش تو توکار نیستی که اینجوری میگی