موضوعات داغ

مردم به اختلافات توجهی نکنند، تنظیم سند خودرو در دفتر اسناد رسمی الزامی است

عکس مطلب اول

اختلاف نظر بین راهنمایی و رانندگی و کانون سردفتران و دفتریاران بر سر الزام ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی پایان ندارد و اخیراً سرهنگ جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور، طی مصاحبه‌ای با رسانه ملی اظهار داشت که با توجه به بخشنامه صادر شده توسط دادستانی کل کشور، تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی الزامی نیست. اما گویا این بخشنامه از جانب کانون سردفتران مورد قبول نبوده و این کانون نظر متفاوتی دارد. برای مشخص شدن موضوع، مصاحبه‌ای اختصاصی را با آقای علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، انجام دادیم تا نظر او را در مورد این بخشنامه بدانیم.

آنچه در زیر می‌خوانید، مصاحبه علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، با خبرنگار پایگاه خبری خودروبانک است.

آقای خندانی، اخیراً بخشنامه‌ای توسط دادستانی صادر شده که تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی الزامی نیست. نظر شما در مورد این بخشنامه چیست؟

ابتدا باید به یک رای دیوان عدالت اشاره کنیم که گاهاً به اشتباه به آن استناد می‌کنند. انتهای سال 99 یک رای در دیوان عدالت اداری صادر شد كه مبنای آن بخشنامه صادره توسط معاون اسبق سازمان ثبت در خصوص محدودیت در اسناد وكالتی خواهد بود. این بخشنامه مورد شکایت واقع شد و هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بند 2 و 3 بخشنامه را ابطال کرد. در مقدمه آن رای اشاره به ماده 46 و 47 قانون ثبت مصوب سال 1310 كه موضوع آن الزام به تنظیم اسناد غیر منقول بود و ماده 22 مصوبه سال 88 شمسی است كه موضوع آن خودروهای ترانزیت است. بر اساس این قانون که در خصوص نحوه تردد و صدور مدارک مربوط به خودروهای ترانزیت كه در قلمرو جمهوری اسلامی تردد می‌نمایند، تعیین تكلیف گردید.

اما در مورد تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی، آقای نصراله پژمان فر، رئیس وقت کمیسیون اصل 90 مجلس، نامه‌ای را به دادستان کل کشور ارسال کردند و درخواست کردند تا بررسی شود که آیا تنظیم سند خودرو در دفترخانه‌های اسناد رسمی لازم است یا خیر. به تبع آن و رای صادره توسط دیوان عدالت اداری بخشنامه‌ای توسط دادستان محترم کل کشور صادر شد که الزامی به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست، و همان برگه سبز صادره از مراكز تعویض پلاک حكایت از نقل و انتقال دارد. ولی این استنباط اشتباهی از قانون است و ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 88 کاملاً شفاف و مشخص است که تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی کاملاً الزامی است. براساس این ماده، تعویض پلاک باید در مراکز تعویض پلاک انجام و تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و هیچ کدام حكایت از نفی طرف مقابل ندارند. این بخشنامه متاسفانه فضایی ایجاد کرد که گویا دیگر نیازی به تنظیم سند خودرو نیست. ما اعتقاد داریم که اگر مشکلی در تفسیر قانون وجود دارد، مرجع این تفسیر دادستانی نیست و مجلس باید این مشکل را حل و قانون را تفسیر کند.

آقای اژه‌ای در زمانی که معاون اول بودند، در مصاحبه مطبوعاتی به لزوم تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی تاكید داشتند. همچنین کمیسیون اصل 90 مجلس و بخشنامه ریاست وقت قوه قضائیه نیز به این موضوع اشاره دارد که ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی الزامی است. اخیراً دکتر خداییان، سخنگوی قوه قضائیه نیز اعلام نمودند که این موضوع اختلافی است و باید مجلس اعلام نظر کند. لذا اگر ایرادی در تفسیر وجود دارد، باید از مجلس سوال پرسیده می‌شد. البته اخیراً آقای اژه‌ای مجدداً اعلام فرمودند كه با توجه به اینكه موضوع اختلافی است باید استفساریه به عمل آمده و مجلس در نهایت تعیین تكلیف كند. نظر ما این است که ماده 29 کماکان پابرجا است و قانون مشخص و واضح است.

آیا برگ سبز به عنوان مالکیت خودرو شناخته می‌شود؟

در ابتدا برگ سبز فقط شناسنامه تعویض پلاک بوده و بعده‌ها عنوان این برگ سبز به سند مالکیت تغییر پیدا کرد که عملی اشتباه بود و اصلاً راهنمایی و رانندگی مرجعی برای صدور سندخودرو نیست.

توصیه شما به مردم چیست؟

ما به مردم تاکید می‌کنیم که درگیر مسائل اختلافی نشوند و به سمت اجرای قانون بروند و بدانند که اگر مشکلی پیش بیاید، هیچ کدام از این مراجع که بخشنامه یا نظریه اعلام نمودند، پاسخگو نیستند و دادگاه فقط سندی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده را می‌پذیرد. زمانی که شما سند را تنظیم می‌کنید، از نظر مالکیتی آن خودرو را به طور قطع به تثبیت مالكیت انجام شده و اگر در آینده با مشکلی مواجه شوید و با آن سند می‌توانید در مرجع قضایی حرف خود را ثابت کنید. اما هیچ کدام از محاکم، برگ سبز را به عنوان سند مالکیت نخواهند پذیرفت.

گاهاً گفته می‌شود که کانون سردفتران به دلیل نفع مالی اصرار بر تنظیم سند در دفترخانه‌ها دارد، آیا این حرف را قبول دارید؟

قطعاً بحث نفع مالی وجود دارد و منکر آن نیستیم، اما نه آنطورکه در جامعه گفته می‌شود. بیش از 90 درصد از هزینه‌ای که در دفاتر دریافت می‌شود، حقوق دولتی است و تنها حدود 10 درصد از این هزینه‌ها متعلق به موسسه‌ای به نام دفتر اسناد رسمی است که از همان عدد هم حدود 45 درصد به عنوان کسورات قانونی كسر می‌شود. دفتر اسناد رسمی فقط موظف به پرداخت این دریافت و واریز كلیه مبالغ دولتی دریافتی به حساب خزانه دولتی می‌باشند. البته که بدانید در طرف مقابل نیز پلیس راهور از تعویض پلاک منفعت مالی دارد و اگر بیش از دفاتر از تعویض پلاک منفعت مالی نداشته باشد، قطعاً کمتر نیست.

نظرات کاربران

19 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/7/21
تو غلط کردی مفت خور مردم نترسید بخدا از نظر قانونی ومنطقی برگ سبز سند معتبر هست این یارو دلش برای مردم نسوخته برای پول مفتی که از دستشون در میره سوخته
1400/7/21
تو چه سمتی داری که واسه مردم الزام تعیین کنی مگه این مملکت قانون نداره دوم خودرو بانک چرا همچین گزارش شبهه ناک و بی اساس با یک فرد بدون جایگاه قاونی تنظیم میکنی
1400/7/21
نباید هم ایشون قبول کنه. حرف میلیاردها تومن پول بی زبون وسطه. خودشون هم مرجع رسیذگی به شکایات هستند. مردم هم چاره ای ندارند چون اگه شکایتی بشه همین قوه قضائیه میخواد رسیدگی کنه. ولی سک سوال ساده رو ایشون جواب بدن. مگه ما واسه وسایل منقول (مانند کمد فرش میز مبلمان تلویزیون) سند تهیه میکنیم که برای خودرو باید بریم سند بزنیم. یه قرارداد کتبی نوشته میشه فاکتور صادر میشه پول پرداخت میشه راهنمایی رانندگی پلاک بنام خریدار میزنه و تمام.....
1400/7/21
خدا به داد مردم برسه که شما ها مسئول رسیدگی به مسائل هستید و باید تاوان اختلافات و بی کفایتی شمارو مردم بپردازن ، جالب اینجاست دفاتر ثبت زیر نظر قوه قضائیه هستن ولی حرف اونا رو قبول ندارن .
1400/7/21
همین حرفارو دو هفته پیش بهتون نگفت؟!
1400/7/21
آقای مثلا خبرنگار خودشیرین چقدر گرفتین تا این بحث مرده شده ثبت رو دوباره تنفس مصنوعی بدین؟؟؟
چرا هلک وهلک میرین سراغ این کاغذ فروش؟؟!!
1400/7/21
رییس قوه قضاییه که از قوای سه گانه جمهوری اسلامی است در این مورد یک بخش نامه کاملا روشن صادر نموده است.
این آقا دیگه چی میگه؟
1400/7/22
معلومه که از سند قطعی دست بر نمیدارید
الان هر کدومتون کلی املاک و ماشیم خارجی دارید. اگه دست بردارید که دیده نمیتونید داشته باشید
1400/7/22
خودتو به درو دیوارم بزنی فایده نداره ‌ مردم پول مفت ندارن به تو همکارات بدن
1400/7/22
خودشون رو مسخره کردن . مردم رو سرگردون
1400/7/22
یه سوال دارم چرای برای اولین مالک سند خودرو صادر نمیشه ؟ چرا برادر خندانی پیگیر اون نیست ؟
1400/7/22
واقعا برای ایشان متاسفم .
قانون یک قرار است .
شما چه اصراری دارید بخاطر منفعت خوتان و اخذ حق التحریر نجومی از انتقال سند خودرو ،،
جوری حرف بزنید ک انگار در خصوص آیه قرآن می‌گوید.
این چه برداشتی از قانون است ک فقط ب ضرر مردم و نفع شماست ؟!
فرض کنیم از فردا همه بپذیریم ک برگ سبز احراز مالکیت است ،،
همه بپذیریم ،، همه .
چ مشکلی پیش می آید، ،
الان تنها مشکل نپذیرفتن شما میباشد ..
لطفا قانون ،، قانون نکنید،،
قانون برای آرامش و تعیین خطوط زندگی مدنی میباشد ،،
ن ابزاری برای پول درآوردن!!!
واقعا برای شما متاسفم
1400/7/22
خدا لعنت کنه شماهارو که فقط به فکر جیب خودتون هستید.
1400/7/22
اخه نظر توکه مهم نیست بدبخت داری دست وپا میزنی نظر دادستانی مهمه،حقته یه ۵سال بده تورو زندان حالت بیاد سر جاش
1400/7/22
خدا لعنت کنه کسی که به مردم هزینه اضافی تحمیل می‌کنه هرکس به دفتر خونه مراجعه کنه پولش الکی می‌ره هیچ دادگاهی یا ستاد ترخیص از شما سند محضر نمیخاد
1400/7/22
سلام.به اختلاف شما توجهی نمیشود
نیاز به تنظیم سند در دفتر اسناد نیست.
1400/7/22
این قضیه خیلی طولانی شده و مردم رو دچار دوگانگی کرده واقعا انقدر سخته یک مبحث ساده تبدیل به قانون بشه
1400/7/23
این دفتر داران هم دکان باز کردن به قیمتی هم شده نمیزارن این دکانشان بسته شود
متن صریح قانون گفته اسناد منقول نیاز به سند ثبتی ندارند
مثل این که برای خرید فروش تک تک لوازم منزل و موبایل و.. به دفترخانه مراجعه کنیم
1400/7/23
آقای خندانی فقط به نفع خودش گفته وحرفش برای ماهیچ ارزشی ندارد ازمردم تقاضادارم به حرفهای مثل آقای خندانی بهاندهند