موضوعات داغ

تولید سمند و تیبا ادامه خواهد داشت؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

با توجه به موضوع غیر استاندارد بودن سمند و تیبا و توقف تولید این دو محصول که پیشتر عنوان شده بود، سخنگوی سازمان صمت عنوان کرد که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به شرط جلب رضایت سازمان ملی استاندارد می‌توانند سمند و تیبا تولید کنند.

امید قالیباف گفت از سرگیری دوباره تولید سمند و تیبا بستگی به رفع ایرادات پرتکرار سازمان ملی استاندارد دارد. این سازمان به دلیل رعایت‌نشدن برخی از نکات ایمنی در این خودروها از تولید آن‌ها جلوگیری کرده است. تعهدات قبلی در خصوص این دو خودرو انجام شده است و شرکت‌های ایران خودرو سایپا در حال رایزنی و مذاکره در خصوص تکمیل تعهدات باقیمانده با سازمان ملی استاندارد هستند.

قالیباف ادامه تولید دو خودرو تیبا و سمند را منوط به رفع معایب مورد نظر سامان ملی استاندارد دانست و عنوان نمود این دو خودرو به شرطی به خط تولید بازخواهند گشت که ایران خودرو و سایپا عیوب وارده را رفع نموده و نظر سازمان ملی استاندارد را جلب نمایند.

اون گفت که وزارت صمت به دلیل قدیمی و کهنه‌بودن پلتفرم‌های سمند و تیبا ترجیح می‌دهد که آن‌ها با مدل‌های جدید جایگزین شوند اما نیاز بازار و تنظیم آن موضوع مهمی است که در زمان کوتاه باید اتفاق بیافتد.

طبق گفته‌ها برخی از ایرادات خودروهای سمند و تیبا در بخش سیستم پیشرانه، گیربکس، بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ ها بوده است.

در هفته‌های گذشته خبرهای مبنی بر توقف تولید سمند و تیبا به دلیل مشکلات فنی و رعایت نشدن استاندارد‌های لازم منتشر شد و واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.

شرکت ایران خودرو نیز در خصوص این موضوع اعلام کرد که در حال انجام مذاکرات و رایزنی با سازمان ملی استاندارد در خصوص تکمیل معوقات خودرو سمند به مشتریان است و پس از تکمیل این سفارش‌ها خودرو سمند از خط تولید خارج شده و دیگر تولید نخواهد شد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد بر اساس نیاز بازار به عرضه خودرو و عدم تناسب عرضه و تقاضا، تولیدنشدن خودروهای اقتصادی هم چون سمند و تیپا و همچنین نبود جایگزین مناسب در این رنج قیمتی فشار مضاعفی را ایجاد کرده و به افزایش قیمت‌ها دامن خواهد زد. با توجه صحبت‌های سخنگوی سازمان صمت، راهکار فعلی این وزارت برای جلوگیری از کمبود عرضه و کاهش التهاب بازار خودرو، تصحیح ایرادات و مشکلات پرتکرار این دو خودرو عرضه دوباره سمند و تیبا است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد