موضوعات داغ

مسابقه فرمول یک اتریش 2022؛ آتش یک دو را از چنگ فراری درآورد

عکس مطلب اول

شارل لکلرک توانست در خانه ردبول، مکس ورشتپن را مغلوب نماید و فاتح اتریش 2022 شد.

شارل لکلرک با تمام مشکلات فنی فراری د رحالیکه ساینز مجبور به خروج از مسابقه شد، فاتح فرمول یک اتریش 2022 شد و مکس ورشتپن را در حالیکه از حمایت همه جانبه تماشچیان برخوردار بود، مغلوب کرد. لوئیس همیلتون با چاشنی شانس و بروز آتش‌سوزی در فراری کارلوس ساینز به سکوی سوم رسید. او برای س

ومین هفته پیاپی بر روی سکوی سوم قرار گرفت.

پیست زیبای ردبول رینگ که یکی از سرعتی‌ترین پیستهای حال حاضر در مسابقات فرمول یک هست، امروز پذیرای دور یازدهم مسابقات در اسپیلبرگ اتریش بود. این پیست با اختلاف ارتفاع بیش از 63 متر در مسیر آن که کمی بیش از برج معروف پیزا در ایتالیا است، دارای اختلاف ارتفاع قابل توجهی در مسیر خود می‌باشد. 3 محدوده DRS در مستقیمی اصلی (محدوده خط استارت)، بین پیج 1 تا 3 و بین پیچ 3 تا 4 سه محدوده سرعتی سریع را در خود گنجانده است که هم ورود به پیچها چالش برانگیز هستند و هم خروج از آنها سرنوشت یک سبقت را می‌تواند رقم بزند خروج سریع و استفاده از غفلت راننده جلویی و یا حتی اشتباه او در انتخاب ایپکس و یا ورود به پیچ اشتباه بسادگی رده را به راننده پشتی واگذار خواهد کرد. به نوعی هر پیچ استارتی مجدد در ابتدای یک مستقیمی است. این پیست همانطور که قبلا هم اشاره شد 10 پیچ دارد و تا پیش از این مسابقه رکورد زمانی آن به نام کارلوس ساینز راننده تیم فراری نوشته شده است.

نمایش هوایی مراسم آغازین مسابقه فرمول یک اتریش 2022
دیروز طی یک مسابقه سرعتی 24 دوری رده‌های رانندگان برای خط استارت امروز مشخص شد که مکس ورشتپن توانست رده اول را از آن خود نماید و شارل لکلرک و کارلوس ساینز هم در رده‌های 2 و 3 قرار گرفتند. جورج راسل در رده 4 ایستاد و سرجیو پرز با کسب رده 5 تکلیف دیگر خودروی تیم ردبول در خط استارت امروز را مشخص کرد. لوئیس همیلتون با توجه به آسیب دیدگی ماشین مرسدس که در دور اول با توجه به ضربه پیر گسلی برای او اتفاق افتاد ابتدا رده از دست داد اما پس از تلاش بسیار و نبرد با میک شوماخر توانست آخرین امتیاز اسپرینت ریس را به خود اختصاص دهد و در رده 8 ایستاد. جلوتر از او دیگر خودروی تیم هاس یعنی کوین مگنوسن در رده 7 ایستاد و میک جوان علی رغم تلاش و دفاع خوبی که در مقابل قهرمان 7 دوره جهان در فرمول یک داشت به رده نهم بسنده کرد. پشت او والتری بوتاس رده 10 را در اختیار گرفت اما بدلیل تعویض پاوریونیت خودروی آلفارومئو از داخل پیت مسابقه امروز را استارت زد. همچنین 6 قهرمانی جهان فرمول یک هم در دور رده جلویی او در انتهای گرید مسابقه را استارت زدند، سباستین فتل رده 18 و فرناندو آلونسو که از زمان فرمیشن لپ در اسپرینت دچار مشکل شد، از رده 19 آغازگر مسابقه بود. لندو نوریس جانشین بوتاس در رده 10 شد و هم تیمی‌اش دنیل ریکاردو در رده 11. با این حساب دو خودروی مک‌لارن با اختلاف یک رده نزدیک هم استارت زدند. سایر رانندگان بر اساس جدول زیر در خط استارت قرار گرفتند:

جدول جایگاه استارت – فرمول یک اتریش 2022

رده

شماره

راننده

تیم

1

1

مکس ورشتپن

ردبول

2

16

شارل لکلرک

فراری

3

55

کارلوس ساینز

فراری

4

63

جورج راسل

مرسدس

5

11

سرجیو پرز

ردبول

6

31

استبان اوکون

آلپین

7

20

کوین مگنوسن

هاس

8

44

لوئیس همیلتون

مرسدس

9

47

میک شوماخر

هاس

10

4

لندو نوریس

مکلارن

11

3

دنیل ریکاردو

مکلارن

12

18

لنس استرول

استون مارتین

13

24

ژو گوانیو

آلفا رومئو

14

10

پیر گسلی

آلفاتائوری

15

23

الکساندر آلبون

ویلیامز

16

22

یوکی سونودا

آلفاتائوری

17

6

نیکولاس لطیفی

ویلیامز

18

5

سباستین فتل

استون مارتین

19

14

فرناندو آلونسو

آلپین

20

77

والتری بوتاس

آلفا رومئو

استارت - مسابقه فرمول یک اتریش 2022

استارت

5 چراغ قرمز خاموش شد و مسابقه آغاز گردید. مکس ورشتپن و شارل لکلرک خیلی سریع حایگاه خودشان را تثبیت کردند و راسل باعث شد تا ساینز از بیرون به پیست برگردد اما در ادامه حمله پرز به راسل باعث شد او با مرسدس برخورد کند و بدور خود چرخید و رده 4 را از دست داد. آلکس آلبون و یوکی سونودا همه با هم برخوردی داشتند که تحت بررسی قرار گرفته است.

خروج پرز از پیست - مسابقه فرمول یک اتریش2022
پرز به اجبار در آغاز دور دوم به پیت رفت و با لاستیک هارد به مسابقه بازگشت. اما دنیل ریکاردو با یک استارت فوق العاده به رده 9 رسید و بالاتر از نوریس در رده 10 قرار گرفت. شوماخر از همیلتون عبور کرد و رده 7 را از او گرفت و پشت هم تیمی‌اش مگنوسن در حرکت بود. استبان اوکون هم در فاصله DRS راسل در حرکت بود. تا همیلتون همه امکان استفاده از این مزیت را داشتند و نوریس که از ریکاردو عبور کرده بود در دور 7 فاصله کمتر از 3 ثانیه با لوئیس داشت.

لکلرک در دور 8 سریعتر از مکس دور می‌زد و توانست هم به قاصله DRS او برسد و هم اینکه سریعترین زمان پیست را هم در اختیار گرفت. تا اینجا پرز با از دست دادن 15 رده در انتها بدترین شرایط را نسبت به سایر راننده‌ها داشت.

فاصله لکلرک از مکس در حدود 0.5 ثانیه بود و ساینز 2 ثانیه از او عقب مانده بود. راسل هم تقریبا 10 ثانیه از ساینز عقب مانده بود. در دور 10 لکلرک اولین حمله را برای رده 1 به ورشتپن انجام داد و کاملا مکس غافلگیر شد اما توانست از رده دفاع کند. در همین حین اعلام شد که راسل هم بدلیل برخوردی که با پرز داشت 5 ثانیه جریمه دریافت کرده است.

دور 12 کم‌کم ساینز داشت نزدیک می‌شد که لکلرک دوباره در پیچ 4 به مکس حمله کرد و اینبار از او عبور کرد و به رده 1 رسید

سبقت لکلرک از ورشتپن - مسابقه فرمول یک اتریش2022
. راسل به پیت رفت و جریمه 5 ثانیه‌ای را انجام داد و با لاستیک هارد به پیست در رده 19 بازگشت اما با پرز در رده 20 تقریبا در حدود 32 ثانیه فاصله داشت.

پیت استاپ راسل - مسابقه فرمول یک اتریش2022
در آغاز دور 14 مکس تصمیم گرفت تا با توقف و تعویض لاستیک از استراتژی متفاوتی نسبت به فراری استفاده نماید و در رده 8 به پیست بازگشت. همیلتون در دور 15 بدون استفاده از DRS از شوماخر گذشت و به مگنوسن رسید. او با DRS از مگنوسن هم پیش از پیچ 4 عبور کرد و در رده 4 قرار گرفت. مکس ورشتپن از پشت به شوماخر رسید و پیش از پیج 2 از او رد شد. فاصله او در این لحظه با لکلرک در حدود 20.7 ثانیه بود. دور 17 بود و تا دور 71 هنوز اتفاقات زیادی در راه بود که می‌تواسنت نتیجه را به هر شکلی تغییر دهد مکس به همیلتون در رده 4 نزدیک شد و پرز را هم در این میان لپ کردند. راسل در دور 18 توانسته بود از نیکلاس لطیفی و بوتاس عبور نماید. و به رده 17 رسیده بود.

مکس در دور 19 توانست از همیلتون عبور کند و کاملا ماشین برتری نسبت به مرسدس در اختیار داشت. او پیش از پیج 4 این کار را انجام داد.

پیت استاپ ورشتپن - مسابقه فرمول یک اتریش2022
مکس ورشتپن سریعترین دور را حالا در اختبار گرفته بود و در 1:09 دور می‌زد و فاصله‌ای در حدود 19 ثانیه با ساینز داشت که 4 ثانیه از لکلرک عقب بود. نکته مهم این بود که فراری‌ها هیچکدام تعویض لاستیک انجام نداده بودند و این موضوع مکس را بشدت به آنها نزدیک می‌کرد. با توجه به اینکه لاستیکهای مدیوم آنها کم‌کم از کارایی خارج می‌شد و لاستیک هارد ردبول هرچه بیشتر بهبود پیدا می‌کرد و کارایی بهتری بدست می‌آورد. در دو دور بعد یعنی دور 22 فاصله با ساینز به 13 ثانیه کاهش پیدا کرد و همچنان سریعترین دور هم در اختیار مکس بود.

نبرد 5 گانه - مسابقه فرمول یک اتریش2022
سونودا، اوکون، ژو گوانیو و آلونسو نبرد سختی در رده‌های 6 تا 9 داشتند و تا شوماخر که در رده 11 قرار داشت همه امکان DRS از رده جلویی را دارا بودند. با فرار سونودا مگنوسن، نوریس، آلونسو، شوماخر و ژو نبرد عجیبی داشتند که در نهایت مگنوسن و نوریس به رده 8 و 9 رسیدند.

نبرد 5 گانه - مسابقه فرمول یک اتریش2022
آلونسو و شوماخر و ریکاردو در رده‌های بعدی بودند که شوماخر توانست رده 10 را از ناندو بگیرد. ژو هم با انتخاب پیت از این مبارزه خارج شد و در رده 19 بازگشت. پرز در دور 26 تصمیم به کنار کسیدن از مسابقه گرفت. آسیبی که او در برخورد با راسل داشت باعث شد تا این مسابقه را بدون امتیاز ترک نماید.

در شلوغی دور 25 لکلرک هم به پیت رفت و رده اول به ساینز رسید و او 6 ثانیه پشت مکس ایستاد. دور 28 ساینز به پیت رفت و در رده 4 پشت همیلتون بازگشت. تا اینجا 3 خودروی پیشتاز همه یک توقف و تعویض لاستیک داشته‌اند و همیلتون همچنان با لاستیک مدیوم بود که او هم دور 29 تصمیم به تعویض گرفت و در رده 6 بازگشت. لکلرک در این دور سریع شد. اوکون و استرول دو خودروی جلوی همیلتون بودند که هیچکدام هنوز لاستیک کهنه شروع مسابقه را تغییر نداده‌ بودند. همیلتون به راحتی از استرول گذشت و پیش از پیچ 3 از اوکون هم گذشت و دوباره به رده 4 رسید. این عقب افتادگی هم به دلیل پیت استاپ بسیار بد مرسدس که بیش از 4 ثانیه طول کشید بوجود آمد.

همیلتون 23 ثانیه از سکوی سوم و ساینز دور بود. 31 دور زده شده بود و در دور 32 راسل هم به رده‌های امتیازی در رده 9 رسیده بود. برای دومین مسابقه پیاپی هاس هم در بین 10 ماشین برتر بود و فعلا رده 6 و 7 را در اختیار داشتند. گسلی به دلیل عبور از محدوده پیست 5 ثانیه جریمه دریافت کرد. او 3بار این محدوده را نقض کرده بود. لکلرک دوباره توانست به راحتی از مکس ورشتپن عبور نماید و به رده اول رسید. ساینز هم سریعتر از مکس بود و داشت آهسته آهسته به او نزدیک می‌شد.

بعد از گسلی نوریس هم به همان دلیل 5 ثانیه جریمه شد. دور 35 و آلونسو یک سبقت زیبا از سونودای جوان گرفت و پیش از پیچ 4 از او عبور کرد. فاصله لکلرک با مکس به 4.2 ثانیه رسیده بود در حالی که ساینز در حدود 1.2 ثانیه با او فاصله داشت. همیلتون 25.5 ثانیه از سکوی سوم دور بود.

دور 37 مکس مجددا به پیت بازگشت و لاستیک هارد نوی دیگری را به کار گرفت. پیش از ورود او به پیت پرچم اخطار سیاه و سفید برای ساینز به دلیل عبور از محدوده پیست به نمایش درآمد.

راسل در رده 9 دور 38 به نوریس نزدیک شده بود و آماده یک سبقت می‌شد.

مکس با لاستیک نو 19.5 ثانیه از همیلتون جلوتر بود و حدود.5 6 ثانیه هم با ساینز فاصله داشت.

راسل کاملا در دور 39 به فاصله DRS نوریس رسیده بود و مستقیمی اصلی جای مناسبی بود تا او به خوبی به نوریس نزدیک شود. نوریس با کمک DRS مگنوسن تا اینجا توانسته بود تا از راسل در امان بماند.

سباستین فتل در پبچ 4 هنگامی که قصد عبور از گسلی از بیرون پیچ را داشت برخورد کوچکی با آلفاتائوری او را به داخل گراول‌ها هدایت کرد و به رده 17 رفت.

برخورد گسلی و فتل - مسابقه فرمول یک اتریش2022
دور 42 راسل به پیت رفت و گسلی هم به دلیل برخوردی که با فتل داشت 5 ثانیه دیگر جریمه دریافت کرد. در ادامه راسل از ژو رد شد و به رده 11 رسید و فاصله همیلتون با مکس ورشتپن به 10 ثانیه رسیده بود.

خودروهای فراری در دور 44 در بین خودروهای لپی کاملا گیر افتاده بودند و همین مسئله باعث شده بود تا مکس به آنها بتواند نزدیک شود. فاصله زمانی او 14 ثانیه بود. راسل رده 8 را هم از لنس استرول گرفت. پشت او هم میک شوماخر استرول را مغلوب ساخت اما با استفاده از DRS استرول رده را برگرداند. همیلتون فاصله‌ای 37 ثانیه‌ای با آلونسو داشت و این امکان برای او وجود داشت تا با خیال راحت از یک پیت استاپ مجانی با توجه به داشتن یک لاستیک سافت نو بهرمند شود. دور 48 استون مارتین استرول یکباره دو رده را به هاس واگذار کرد و توان برگشت را هم نداشت. میک پیش از پیچ 2 و مگنوسن هم در پیچ 3 از او رد شدند.

دور 39 اوکون برای لپ نشدن با لکلرک مبارزه می‌کرد و در نهایت هم توانست با داشتن لاستیک بهتر خود را آنلپ کند. شارل هم بلافاصله به پیت رفت تا با لاستیک نو به پیست بازگردد. او با فاصله 3.7 ثانیه با مکس به پیست در رده 3 بازگشت. باز هم لاستیک هارد انتخاب تیم فراری برای 11 دور باقی مانده بود. ساینز هم پشت سر او در دور 51 اینکار را انجام داد و پشت لکلرک بازگشت. همیلتون 7 ثانیه با ساینز فاصله داشت و یک پیت استاپ هم کمتر از پیشتازان انجام داده بود. راسل در رده 7 بود و باید از اوکون و آلونسو عبور می‌کرد تا تهدید برای رده 4 همیلتون باشد. همیلتون به پیت رفت و لاستیک مدیوم را انتخاب کرد. از دور 52 به بعد شاهد همر تایم خواهیم بود؟ فاصله همیلتون پس از پیت با سکوی سوم 30 ثانیه بود. با این تفاوت که پیشتازان لاستیک هارد داشتند و کارکرده او لاستیک نو داشت مدیوم.

دور 53 برای بار سوم لکلرک از ورشتپن عبور کرد و او را باز هم مغلوب کرد. ساینز هم در حال کاهش فاصله با او بود. این می‌توانست نوید یک کسب 1 – 2 برای فراری در اتریش و در خانه ردبول باشد.

دور 54 راسل به اوکون نزدیک شده بود و پیش از پیچ 3 از او عبور کرد. پی از او نوبت به دومین ماشین آلپین که دو قهرمانی جهان آن را می‌راند رسید.

دور 55 ساینز به سرعت به مکس نزدیک می‌شد و فاصله به زیر 2 ثانیه رسید. او سریعترین دور را هم زد 1:08.649 البته که رکورد این پیست هم در اختیار خود او بود.

همیلتون بر خلاف انتظار نه تنها نزدیک نشده بود بلکه تا این لحظه 35 ثانیه هم با سکو فاصله داشت.

دور 57 در حالیکه فقط 15 دور به پایان باقی مانده بود و ساینز کمی پیش از پیچ 3 بسیار به مکس نزدیک شد اما به ناگاه دچار مشکل شد. خودروی او آتش گرفت و از مسابقه در پیج 4 خارج شد. موتور فراری 55 در شعله‌ها می‌سوخت و کار برای ساینز تمام شد.

آتش‌سوزی در موتور فراری ساینز - مسابقه فرمول یک اتریش2022
خودروی ایمنی مجازی با توجه به اینکه ساینز به خوبی خودرو را از مسیر پیست دور کرد فعال شد. او پس از توقف خودرو از بین شعله‌های آتش که او را احاطه کرده بودند به بیرون پرید و مارشالها بلافاصله ماشین او را دوره کردند. خودروی ایمنی مجازی فرصت خوبی برای مکس ورشتپن شد تا لاستیک مدیوم را برای دورهای باقی مانده بکار گیرد و البته پیش از او شارل هم این کار را انجام داده بود. تا اینجا همیلتون هم به سکوی سوم رسیده بود.

در انتهای دور 59 خودروی ایمنی مجازی غیر فعال شد و مسابقه به شرایط عادی بازگشت. کمی پیش از آن اتفاق برای ساینز، نیکلاس لطیفی هم به پیت رفت و از مسابقه خارج شد.

لکلرک در دور 61 همچنان پیشتاز بود و مکس در فاصله 4 ثانیه با او قرار داشت. مکس ورشتپن از همیلتون 28 ثانیه جلوتر بود و راسل هم که موفق به عبور از اوکون در رده 4 شد حالا با همیلتون 15 ثانیه فاصله داشت و تنها 10 دور تا پایان باقی مانده بود.

راسل پس از خروج از پیچ 3 به راحتی از اوکون عبور کرد و سبقت تکمیل شد.

1:07.583 زمانی بود که لکلرک بدست آورد اما مکس پشت او با کاهش چند هزارم ثانیه‌ای و ثبت 1:07.275 این تک امتیاز رو در اختیار گرفت.

تا دور 64 لکلرک رده 1، ورشتپن 2، همیلتون 3، راسل 4، اوکون 5، شوماخر 6، نوریس 7، مگنوسن 8، ریکاردو 9 و آلبون 10.

بوتاس برای گرفتن تک امتیاز رده 10 به آلبون حمله کرد و پیش از پیچ 4 سبقت تکمیل شد.

در دور 66 مکس در حدود 0.130 ثانیه سریعتر از لکلرک دور می‌زد. لکلرک هم در رادیو در حال مکالمه با تیم در خصوص مشکلی بود که برای او بوجود آمده بود. پدال گاز بدرستی به سرجایش برنمی‌گشت. از آن طرف ورشتپن هم فاصله را به 2.7 ثانیه کاهش داده بود. دور 70 فاصله به 3 ثانیه بازگشت و لکلرک تمام توان ماشین را برای حفظ رده داشت استخراج می‌کرد.

مکس باز هم توانست سریعتر شود و فاصله را به 2.5 ثانیه کاهش داد که لکلرک وارد دور آخر شد.

2.1 ثانیه فاصله. لکلرک خطر را پشت خود می‌دید. چه هیجانی، شارل در حال فرار و مکس در حال نزدیک شدن بود.

پیچ آخر و تمام این لکلرک بود که به سکوی نخست رسید. مکس ورشتپن دوم شد و لوئیس همیلتون به رده سوم اتریش 2022 دست پیدا کرد. راسل هم رده 4 را که از استارت در اختیارش بود دوباره کسب کرد.رده‌بندی رانندگان در پایان این مسابقه در زیر آمده است:

جدول رده‌بندی رانندگان – مسابقه فرمول یک اتریش 2022

رده

شماره

راننده

تیم

تعداد دور

زمان

امتیاز

1

16

شارل لکلرک

فراری

71

1:24:24.312

25

2

1

مکس ورشتپن

ردبول

71

+1.532s

19

3

44

لوئیس همیلتون

مرسدس

71

+41.217s

15

4

63

جورج راسل

مرسدس

71

+58.972s

12

5

31

استبان اوکون

آلپین

71

+68.436s

10

6

47

میک شوماخر

هاس

70

+1 lap

8

7

4

لندو نوریس

مکلارن

70

+1 lap

6

8

20

کوین مگنوسن

هاس

70

+1 lap

4

9

3

دنیل ریکاردو

مکلارن

70

+1 lap

2

10

14

فرناندو آلونسو

آلپین

70

+1 lap

1

11

77

والتری بوتاس

آلفا رومئو

70

+1 lap

0

12

23

الکساندر آلبون

ویلیامز

70

+1 lap

0

13

18

لنس استرول

استون مارتین

70

+1 lap

0

14

24

ژو گوانیو

آلفا رومئو

70

+1 lap

0

15

10

پیر گسلی

آلفاتائوری

70

+1 lap

0

16

22

یوکی سونودا

آلفاتائوری

70

+1 lap

0

17

5

سباستین فتل

استون مارتین

70

+1 lap

0

-

55

کارلوس ساینز

فراری

56

DNF

0

-

6

نیکولاس لطیفی

ویلیامز

48

DNF

0

-

11

سرجیو پرز

ردبول

24

DNF

0

جدول رده‌بندی رانندگان – فصل 2022

رده

راننده

ملیت

تیم

امتیاز

1

مکس ورشتپن

هلند

ردبول

208

3

شارل لکلرک

موناکو

فراری

170

2

سرجیو پرز

مکزیک

ردبول

151

4

کارلوس ساینز

اسپانیا

فراری

133

5

جورج راسل

انگلستان

مرسدس

128

6

لوئیس همیلتون

انگلستان

مرسدس

109

7

لندو نوریس

انگلستان

مکلارن

64

8

استبان اوکون

فرانسه

آلپین

52

9

والتری بوتاس

فنلاند

آلفا رومئو

46

10

فرناندو آلونسو

اسپانیا

آلپین

29

11

کوین مگنوسن

دانمارک

هاس

22

12

دنیل ریکاردو

استرالیا

مکلارن

17

13

پیر گسلی

فرانسه

آلفاتائوری

16

14

سباستین فتل

آلمان

استون مارتین

15

15

میک شوماخر

آلمان

هاس

12

16

یوکی سونودا

ژاپن

آلفاتائوری

11

17

ژو گوانیو

چین

آلفا رومئو

5

18

الکساندر آلبون

تایلند

ویلیامز

3

19

لنس استرول

کانادا

استون مارتین

3

20

نیکولاس لطیفی

کانادا

ویلیامز

0

21

نیکو هالکنبرگ

آلمان

استون مارتین

0

جدول رده‌بندی سازندگان – فصل 2022

رده

تیم

امتیاز

1

ردبول

359

2

فراری

303

3

مرسدس

237

4

مکلارن

81

5

آلپین

81

6

آلفا رومئو

51

7

هاس

34

8

آلفاتائوری

27

9

استون مارتین

18

10

ویلیامز

3

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد