موضوعات داغ

تفاوت خودروهای دنده ای و اتومات

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

خودروهای اتوماتیک به‌دلیل سهولت در رانندگی، معمولا انتخاب اکثر افرادی است که در رانندگی تازه وارد هستند و یا به‌دنبال راحتی‌اند. این دو راهی معمولا برای افرادی که می‌خواهند در ثبت نام ایران خودرو ماشین جدید بخرند، وجود دارد. شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ رانندگی راحت‌تر و ایمن‌تر با خودروی اتومات و یا پرداخت هزینهٔ کمتر بابت خودروی دنده‌ای؟

اگر شما هم در این دو راهی مانده‌اید تا پایان این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا به بررسی دقیق تفاوت‌های این دو خودرو بپردازیم.

تفاوت گیربکس های اتوماتیک دنده ای

گیربکس، منشا اصلی تفاوت خودروی دنده‌ای و اتوماتیک

وظیفهٔ اصلی در هر 2 گیربکس اتومات و دنده‌ای، انتقال نیرو از موتور به چرخ‌های خودرو است، اما تفاوت اصلی در نحوهٔ انتقال این نیرو است. در گیربکس‌های دستی مقدار نیروی انتقال یافته توسط راننده تنظیم می‌شود ولی در گیربکس‌های مکانیکی این وظیفهٔ خود گیربکس است و راننده دخالتی در این عمل ندارد.

در گیربکس‌های اتوماتیک زمانی که حالت اتومات را انتخاب کنید، ماشین به‌صورت خودکار با دندهٔ مناسب حرکت می‌کند و زمانی که حالت دستی را انتخاب کنید، باید مثل خودروهای دنده‌ای خودتان دنده را عوض کنید و از رانندگی حرفه‌ای خود لذت ببرید.

آیا خودروهای دنده‌ای کم مصرف‌تر هستند؟

در چندین سال پیش که خودروهای اتوماتیک تازه وارد بازار شده بودند، صاحبان این خودروها از مشکل مصرف سوخت بسیار زیاد شکایت می‌کردند، به‌طوری که گفته می‌شد برای یافتن بهترین ماشین بعد از پراید در مصرف سوخت، باید به سراغ سایر خودروهای دنده‌ای بروید و تمامی خودروهای اتوماتیک را از لیست خودروهای کم مصرف خط بزنید.

علت این تفکر این بود که گیربکس‌های اتوماتیک از نظر فنی باعث افزایش مصرف سوخت می‌شدند، اما امروزه به کمک مهندسان این مشکل بر طرف شده است و از نظر مصرف سوخت، خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک در رانندگی جاده تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما قضیه در مورد ترافیک‌های شهری کمی متفاوت است. همان قدر که خودروهای اتوماتیک کار شما را در ترافیک راحت می‌کنند، به همان اندازه مصرف سوخت شما را هم افزایش می‌دهند. در خودروهای دنده‌ای وقتی خودرو توقف می‌کند و یا درجا روشن است، راننده پایش را از روی کلاج برمی‌دارد، ارتباط با موتور قطع می‌شود و دیگر سوختی مصرف نمی‌شود ولی در هنگام رانندگی با خودروی دنده اتومات اگر خودرو در ترافیک بر روی حالت Drive باشد، با توقف خودرو، هنوز ارتباط با موتور بر قرار است و مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند.

خودروی اتوماتیک یا خودروهای دنده ای، کدام یک به صرفه تر است؟

خودروهای اتوماتیک گران‌تر از خودروهای دنده‌ای

دندهٔ اتوماتیک یک نوع آپشن لوکس برای خودروها محسوب می‌شود، اگر از رانندگی کم دردسر و بدون کلاج لذت می‌برید طبیعتا باید هزینهٔ این آپشن را هم بپدازید. قیمت خودروهای اتومات تفاوت چشم گیری با نمونهٔ دنده‌ای دارند و این اختلاف قیمت به‌دلیل پیچیده بودن سیستم گیربکس در خودروهای اتوماتیک است.

از طرف دیگر به‌دلیل کم‌تر استفاده کردن از پدال و کلاج، خلاصی از دردسر دنده عوض کردن و کاهش تصادفات جاده‌ای، خودروهای اتوماتیک افت قیمت کمتری را بابت استهلاک خودرو هنگام فروش متحمل می‌شوند و کارشناسان خودرو در این باره بیان کردند کم استهلاک ترین خودرو وارداتی خودروهای اتوماتیک هستند.

افزایش تمرکز راننده باخودروهای اتومات

با خودروهای اتوماتیک سریع‌تر به اتفاقات جاده پاسخ دهید

اگر یک اتفاق ناگهانی در جاده بیفتد، تا چشم شما ببیند، مغز تحلیل کند و بهترین تصمیم را بگیرید و شما بخواهید واکنش نشان بدهید و کلاج و ترمز بگیرید، سرعت و دنده را کم کنید، ممکن است کار از کار بگذرد، اما وقتی خودروی شما اتوماتیک باشد، کافیست مغز شما دستور کاهش سرعت بدهد تا بدون دردسر سرعت خودروی شما کاهش پیدا کند و از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنید.

این مزیت خودروهای اتوماتیک فقط مختص رانندگی در جاده نیست و در ترافیک‌های سنگین کلان شهرها هم به فریاد شما می‌رسد و می‌تواند کمی ازخستگی و فشار عضلات پای شما بکاهد.

هزینهٔ بالای تعمیر نگهداری خودروهای اتوماتیک

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که هزینهٔ تعمیر و نگهداری خودرو در طول زمان برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد، بهتر است خودروهای اتوماتیک را انتخاب نکنید. به علت پیچیده بودن ساختار سیستم گیربکس اتوماتیک، برای تعمیر آن‌ها باید هزینهٔ بیشتری را متقبل شوید. در مقابل، گیربکس خودروهای دنده‌ای ساختار ساده‌تری دارند و نیاز به تعمیرات تخصصی و پیچیده‌ای ندارد و با پرداخت هزینه‌ای اندک، مدت زمان طولانی‌تری بدون عیب به کار خود ادامه می‌دهند.

رانندگی در جاده های کوهستانی با خودروی اتومات بهتر است یا دنده‌ای؟

رانندگی در جاده‌های کوهستانی با خودروی دنده‌ای بهتر است

یکی از مشکلاتی که خودروهای دنده اتومات با آن مواجه هستند، رانندگی در سربالایی‌ها و جاده‌های شیب دار است، یعنی رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک در جاده‌های کوهستانی به شما کمکی نخواهد کرد و باید مثل یک خودروی دنده‌ای رانندگی کنید. وقتی در سربالایی جاده قرار دارید، خودرو به قدرت و توان بیشتری نیاز دارد؛ در این موقعیت شما باید خودرو را در حالت D3، D2 و یا D1 قرار دهید تا ماشین گشتاور بیشتری داشته باشد و از تغییرات بیش از حد دنده در حالت اتوماتیک و بروز مشکلات فنی خودرو جلوگیری کنید.

بالاخره خودرو دنده‌ای بهتر است یا اتومات؟

همینطور که در این مقاله از خودرو بانک بررسی کردیم، اگر مقولهٔ هزینهٔ اولیهٔ خرید خودرو، هزینه تعمیر نگهداری و مصرف سوخت برای شما مساله مهمی نیست می‌توانید با خرید خودروهای اتوماتیک لذت رانندگی را چندین برابر کنید، در ترافیک‌های سنگین شهری با دندهٔ اتوماتیک کمی از خستگی خود را بکاهید و به‌دنبال کلاچ، دنده و ترمز نباشید، اما اگر دوست دارید رانندگی حرفه‌ای را تجربه کنید حتما خودروی دنده‌ای را خریداری کنید.

شما تجربهٔ رانندگی با خودروی اتوماتیک را داشته‌اید؟ به‌نظر شما رانندگی با خودروی اتوماتیک و دنده‌ای چقدر متفاوت هستند؟ تجربهٔ رانندگی خودتان با خودروی دنده‌ای و اتوماتیک را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد