موضوعات داغ

خودروسازان ملزم به جبران خسارت مشتریان شدند

عکس مطلب اول
در شرایطی که کیفیت پایین برخی قطعات به کار رفته در تولید خودروهای داخلی باعث ایجاد مشکلاتی برای خریداران می‌شود، براساس یک قانون جدید خودروسازان ملزم به جبران خسارت‌های وارده شدند.مردم اطمینانی به سالم بودن خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل ندارند؛ به‌گونه‌ای که براساس نظرسنجی‌ای که سال گذشته در رابطه با «نیازها و خواسته‌های مشتریان ایرانی از فرآیند فروش خودروهای داخلی» صورت گرفت، پاسخ‌دهندگان «سلامت» خودروی صفرکیلومتر خریداری شده را به‌عنوان یکی از دغدغه‌ها و خواسته‌های اساسی خود از خودروسازان داخلی مطرح کردند.
این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چند بار از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرده است. در یکی از این انتقادات محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرده که «چرا خودروی صفرکیلومتر تولیدی قبل از ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد باید خراب شده و به تعمیرگاه مراجعه کند؟»این وضعیت در تدوین اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که براساس این قانون خودروسازان ملزم به جبران خسارت ناشی از پایین بودن کیفیت قطعات یا تعمیرات شده‌اند.
به نقل از ایسنا، در این زمینه در ماده ۲۵ این قانون تاکید شده است: «چنانچه به تشخیص مراجع مربوطه در قانون به علت عدم کیفیت تعمیرات، سهل‌انگاری یا استفاده از قطعات غیر استاندارد توسط عرضه‌کننده، واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز، خسارتی متوجه مصرف‌کننده شود، عرضه‌کننده خودرو موظف به جایگزین کردن قطعات، رفع نقصان خدمات بدون دریافت وجه و جبران خسارت وارده است.» اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو چندی پیش از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو ابلاغ و اجرای آن آغاز شد.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/4/9
الکی میگه!
1395/4/9
حمایت از حقوق مصرف کننده...شوخی جالبی بود.
1395/4/9
اخه این چه وضعیه همین هفته پیش من پارس ال ایکس با هزار امید ارزو کلی پس انداز تحویل گرفتم کیلومتر هنوز 80 تا نشده بود که دیگه روشن نشد امداد خودرو برد نمایندگی میگن میل سوپاپ بریده می گن نصف موتور باید عوض بشه هی می گن حمایت از تولید داخلی اخه به چه بهایی به خدا اینا همه حق الناسه اگه ادعای مسلمانی داریم خدایا خودت حق ما رو از همه این ظالم ها بگیر
1395/4/10
برادر مجبورت که نکردن بخری.همه سایتا و مجلاتم در مورد کیفیت خودرو داخلی و اشکالاتشون از ابتدا نوشنه ان.شما خودت به حق خودت احترام نمیذاری انتظار داری کسی نجاتت بده؟
1395/4/10
میگی مجبورت نکردن که بخری میشه خودروی دیگری خرید؟ یک خودرو صفر کیلومتر غیر ایرانی و غیر چینی در رنج پژو پارس پیدا کن
1395/4/10
قضیه این نیست که خودروی دیگه ای باشه یا نباشه.قضیه اینه که این کالا بی کیفیت بودنش مشخص و حتمیه.حالا شما با خریدت فقط داری از این تولید بی کیفیت حمایت می کنی و می پذیری اینو که خودروی بی کیفیت سوار شی.قرار هم نیست که هممون ماشین داشته باشیم.الان من چهار ماهه ماشین ندارم مشکلی هم نبوده.ولی حاظر نیستم ماشین صفر بی کیفیت بخرم.
1395/4/9
یعنی الان برم نمایندگی ایران خودرو بگم بخاطر کیفیت مزخرف آبندی موتوراتون پول روغن هایی که از ماشینم ریخته ارو بدین؟! اونا هم میگن باشه داداش بیا اصن روغن تٍِرَن میدیم بهت :|
1395/4/9
با سلام.
این مصوبه مسخره که همون گارانتی ای بود که روی ماشین هست ولی خودروسازان هیچ توجهی نکرده و نمیکنن. تازه این قوانین مثه آب خوردن راه دررو داره. متن قانون واضحه، یه نگاه بکنیم: اگر خسارت وارد شده به مشتری، ناشی از قطعه یا خودروساز باشد...
این نشون میده که نمایندگی ها خیلی راحت میگن قطعه مشکل نداشته، لابد اشکال از فلان جا و فلان جاشه!!! بماند که وقتی میری میگی این ماشین فلان جاش خرابه، تعمیرکارشون میاد میگه از نظر ما این ایراد نیست!!!( دوستانی که سمند، پژو پارس، 405 و سورن دارن تأیید میکنن که فمون ماشین در زمان چرخوندن لرزه بسیار شدیدی داره و به شدت روی اعصابه و این مورد از ماشین های مدل 90 به بعد بلا استثنا روی تموم این خودروها وجود داره ولی نمایندگی ها به هیچ عنوان زیر بار تعویض و تعمیر جعبه فرمان نمیرن)
این مصوبه هم هیچ فرقی با بقیه قوانین نداره
1395/4/10
سلام برادر ماشینی که کارت طلایی خودشونه تحویل نمیگیرن یه دیاگ میزنه 20 میگیره واقعا دزدن
1395/4/10
ههه مقداری خندیدیم
1395/4/10
به خدا ادم ماشین 10 سال پیش ژاپنو سوار بشه بهتره از ماشینای صفر تولید داخله من خودم 2 تا206خریدم هم سال
92 هم سال 93 انقدر اذیت کرد که مجبور شدم بفروشم خرابی هاشم از صفحه کلاچ تا لرزش شیشه عقب جلو بندی و کلی مشکلات دیگه اونم فقط تو 8 هزار تا..اگه همه دست به دست هم می دادیم پارسال این ماشینا صفر رو رو نمیخریدم مجبور میشدن یه فکری به حال این کیفیت بکنن نه اینکه فقط به فکر جیب خودشون باشن