موضوعات داغ

بررسی موتور جدید ME16 سایپا، توانمندی و تاثیر آن در محصولات آینده این شرکت

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

سایپا یکی از بزرگترین خودروسازان ایران به تازگی موتور جدیدی به نام ME16 معرفی کرده است. در این مقاله به ویژگی ها و قابلیت های این موتور جدید و تاثیر آن بر محصولات سایپا می پردازیم.

شروع تولید پیشرانه ME16 سایپا، از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز شد. این پیشرانه بر اساس دانش فنی، که از طریق پروژه سایپا-سیتروئن به دست آمده بود، طراحی و در حال حاضر تولید آن آغاز گردیده است. در زمان برقراری برجام گروه خودروسازی سایپا در همکاری سیتروئن فرانسه قراردادی جهت راه‌اندازی خط تولید پیشرانه EC5 در ایران امضا کرده بود و بر اساس آن، با توجه به توان فنی تولید پیشرانه جدید، یعنی ME16، موفق به تولید این پیشرانه شده است.

سایپا در همکاری با تولیدکنندگان قطعه و زنجیره تأمین، پروژه جدید تولید اولین پیشرانه ۱۶ سوپاپ خود را آغاز نمده و در اوایل سال جاری به مرحله بهره‌برداری رسیده است. بر این اساس، خط تولید شرکت مگاموتور که برای تولید خودروی رنو L90 ایجاد شده بود، به تولید پیشرانه جدید این شرکت اختصاص داده شد. البته، لازم به ذکر است که خرید این خط تولید از نظر سیاسی و مالی در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. این خط تولید کاملاً اتوماتیک است و قابلیت تولید بدون خطا و پیشرانه شناسنامه‌دار را داراست. با استفاده از این سیستم، می‌توان مشخص کرد کدام قطعه در چه تاریخ و ساعتی در کدام پیشرانه تولیدی مورد استفاده قرار گرفته است و در بخش خدمات پس از فروش، امکان ارائه خدمات بهتر به مشتریان فراهم می‌شود.

ماشین شاهین با پیشرانه جدید ME16

یکی دیگر از مزیت های مهم موتور ME16 این است که می تواند کمبود توان موتور در محصولات سایپا را برطرف کند. با نصب این موتور جدید، محصولات سایپا مانند شاهین پلاس و شاهین اتوماتیک و کادیلا یا L90 ایرانی می توانند رضایت و محبوبیت بالاتری را در بین مشتریان فراهم کنند و علاوه بر این، سایپا پیش بینی کرده است که با تولید این موتور جدید، تولید روزانه موتور 600 دستگاه افزایش یابد. این افزایش تولید پیشرانه می تواند تاثیر بسزایی در رشد تولید محصولات سایپا داشته باشد.

همچنین موتور ME16 نود و دو درصد تولید داخل است که می تواند فرصت های شغلی در کشور ایجاد کند و اتکا به تامین کنندگان خارجی را کاهش دهد. این موتور همچنین می تواند به سایپا در کاهش هزینه ها و بهبود رقابت پذیری محصولات خود در بازار کمک کند.

موتور ME16 با بهره وری بهتر در مصرف سوخت، خطوط تولید پیشرفته و توان بالا، می تواند تجربه رانندگی بهتری را برای مشتریان شرکت سایپا فراهم کند. همچنین افزایش تولید و تولید داخلی این موتور می تواند تاثیر بسزایی در رشد محصولات سایپا و اقتصاد کشور داشته باشد.

کادیلا با پیشرانه جدید ME16 عرضه می‌شود

یکی از مهمترین مزیت های موتور ME16 راندمان سوخت آن است. این موتور دارای طراحی جدیدی است که می تواند ضمن حفظ عملکرد بالا، مصرف سوخت را کاهش دهد.

موتور ME16 با استفاده از رباتیک و خطوط تولید پیشرفته تولید می شود که خطاها را به حداقل می رساند و استانداردهای با کیفیت را تضمین می کند. سایپا موتور ME16 را به خط ویژه ای مجهز کرده است که با اطمینان از بالاترین استانداردهای کیفی می تواند خطاهای حین تولید را تشخیص داده و از آن جلوگیری کند.

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/2/4
یه سوالی این همون TU5 خودمون نیست ؟ اگر نیست درپوش موتور چرا یکیه پس!
1402/2/4
در واقع ec5 هست
که تقریبا همون tu5 عه
1402/2/4
چرا عزیزم دقیقا خود TU5 هست که حالا یک تغییر کوچولویی روش ایجاد کردن و اسمش رو عوض کردن. باز خدا ایرانخودرو رو خیرش بده تغییر داده اسمش رو گذاشته TU5p ولی اینا کلا اسمش رو هم عوض کردن ولی یک درپوشش رو عوض نکردن!!
1402/2/5
موتور ec5 نسخه ارتقا یافته tu5 هست ک تفاوتش اضافه شدن سیستم cvvt و احتمالا اویل پمپ هست.
1402/2/4
اینکه موتور تیو فایو ...
1402/2/5
بله هست ولی سری تغییراتی انجام شده که در حد سه اسب افزایش توان داشته و گشتاور مقداری بالاتر رفته
1402/2/4
سوالی که من دارم اینه که مصرف این موتور در کیلومتر چگونه حساب شده؟وقتی روی هیچ ماشینی نیس و انتقال قدرت و گیربکس نوعش معلوم نیس،چگونه مصرف سوخت این موتور که شباهت خیلی زیادی به تیو فایو داره ،حساب شده؟؟؟؟؟اونم در صد کیلومتر!!!!!!!!!
1402/2/4
بابا رها کن
خط تولید کاملا اتوماتیک و سیتروئن چیه
این همون tu5 خودمونه که
1402/2/4
اگر این موتور tu5نباشه پس چیه
بجای کپی برداری بیایید موتور رنو مونتاژ کنید که موتورهای بی نظیری هستن
1402/2/4
سلام لطفا تحقیق کنید ببینیدایا میشه موتور m15هشت سوپاپ شاهین 1401رو باموتورME16شانزده سوپاب تعویض کرد
1402/2/4
این دقیقا همون موتور TU5 پلاسه با یذره تغیرات ریز .بعد از افتضاحی که سایپا موتور توربو شاهین به بار اوورد دست به دامن ایران خودرو شد برا تیو فایو.هی این اسم های مختلفو میذارن روش که بگن آره یه موتور کاملا جدید طراحی کردیم و راندمانش بهتر از قبلیاس .تیوفایو ،ای سی فایو ،ام ای ۱۶ عمشون یه موتورن با تغیرات بسیار ریز.
البته ناگفته نمونه که بهترین موتور برا شاهین همین تیوفایوه.
درسته شتابش یه مقدار از موتور های توربو دار کمتره ولی تو ماشین های ایرانی بعد از امنیت (که رسما همه تو این قضیه تعطیلن) مهم ترین نکتش استهلاکشه
1402/2/4
یه ذره حمایتتون از سایپای لگن ساز زیادی بود!!!
1402/2/4
اگر ازنجیر برای تایم موتور استفاده بشه قطعا مقرون بصرفه و رضایتمندی بیشتری خواهد داشت که عمر موتور قطعا افزایش چشمگیری خواهد داشت.
1402/2/4
Tu5 دیگه موتور بیست سال پیشه فرانسه باعث تاثف
1402/2/5
بابا این که همون +tu5 ـه! همه ارقامشم همونه. چرا تعارف میکنن خداوکیلی :))))))))