موضوعات داغ

انواع سوخت خودرو، از بنزینی تا خورشیدی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در کشور ما سوخت خودروها از ماشین لاماری گرفته تا پراید معمولا از سوخت‌های فسیلی تغذیه می‌کنند. اما نگرانی‌های جهانی از پایان یافتن منابع سوخت فسیلی باعث شده است که کشورهای پیشرفته یا به اصطلاح جهان اول به سمت سوخت‌های نوین و منابع تامین انرژی جدید بروند؛ به همین دلیل در کشورهای پیشرفته می‌توان خودروهای زیادی یافت که از برق یا انرژی خورشیدی تغذیه می‌کنند. شاید روزی در ایران نیز شاهد رواج یافتن این ماشین‌ها باشیم.

بررسی انواع سوخت خودرو

در حال حاضر می‌توان انواع سوخت خودرو را به صورت زیر طبقه بندی کنیم:

1.بنزین

2.گاز

3.دیزل

4.برق

5.انرژی خورشید

6.سوخت مصنوعی

برای شناخت بیشتر با هر کدام از سوخت‌های اشاره شده، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: انواع پیشرانه خودرو

بنزین

بنزین نیازی به معرفی ندارد، اکثر ماشین‌هایی که ما می‌شناسیم بنزینی هستند یا حداقل بنزین یکی از سوخت‎های مورد استفاده‌ی آن‌هاست، نه تنها در ایران که در تمام جهان، متداول‌ترین سوخت وسایل نقلیه همین بنزین است. سوختی فسیلی که از نفت خام استخراج می‌شود.

سوخت فسیلی

تفاوت بنزین معمولی و سوپر

بسیاری تصور می‌کنند که بنزین سوپر، نوع بهبودیافته‌ای از بنزین است که برای هر ماشینی مناسب است و کارایی بهتری دارد. با این حال تنها تفاوت بنزین سوپر و معمولی در عدد اکتان آن‌هاست. لابد می‌پرسید عدد اکتان چیست و چه تاثیری در عملکرد ماشین و موتور آن دارد؟ به صورت خلاصه می‌توان گفت هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، در فرایند مکانیکی که باعث به کار افتادن موتور می‌شود، بنزین دیرتر منفجر می‌شود و در نتیجه بنزین کمتری هدر می‌رود. عدد اکتان در بنزین سوپر ۹۵ و در بنزین معمولی ۸۷ است، اما باید توجه کرد که موتور ماشین ما با چه عدد اکتانی سازگار است. بنابراین ممکن است استفاده از بنزین سوپر برای بعضی از ماشین‌ها که نیاز به بنزین با عدد اکتان پایین‌تر دارند مخرب باشد و طول عمر موتور را پایین بیاورد، اما در خودروهایی که با عدد اکتان بنزین سوپر سازگارند، استفاده از آن باعث بهبود سرعت و عملکرد موتور و همچنین کاهش آلایندگی خواهد شد.

به صورت کلی بنزین در کنار دیزل دارای بالاترین میزان آلایندگی هستند و همین یکی از مهمترین دلایلی است که بسیاری را به فکر سوخت‌های جایگزین انداخته است.

گاز یا CNG

CNG در واقع گاز فشرده شده است؛ از گاز متان استخراج شده از منابع گاز طبیعی به دست می‌آید و ارزان تر از بنزین و دیزل است و موجب کاهش هزینه سوخت برای صاحبان خودرو می شود. همچنین هزینه سرویس و نگهداری موتور را کاهش می‌دهد و از آنجایی که باعث آلوده یا رقیق شدن روغن نمی‌شود در نتیجه عمر روغن موتور را افزایش می‌دهد. هم اکنون بسیاری از خودروهای دوگانه‌سوز در کشور ما از سوخت CNG استفاده می‌کنند.

دیزل

گازوئیل یا دیزل نیز از شناخته‌شده‌ترین سوخت‌های موجود است که به خصوص در ماشین‌های سنگین بسیار متداول است. گازوئیل طی فرایند تقطیر از نفت خام به دست می‌آید و مانند تمام سوخت‌های فسیلی آلایندگی زیادی دارد، با این حال به دلیل در دسترس بودن و قیمت ارزان‌تر نسبت به بنزین همچنان استفاده‌های خود را دارد. مقاله تفاوت ماشین بنزینی و دیزلی دید بهتری در این باره به شما می‌دهد.

خودرویبرقی

برق

ساخت خودروهای برقی تحولی در حوزه حمل و نقل بود. این خودروها از الکتریسیته به عنوان منبع تامین انرژی استفاده می‌کنند و از این نظر کمک بزرگی به محیط زیست کرده‌اند. خودروهای برقی معمولاً با جایگاه‌های شارژ خودروی برقی که توسط سازنده خودرو در اختیار خریدار قرار داده می‌شود شارژ می‌شوند. در حال حاضر کمپانی‌های تسلا، لوسید و ریویان از مهمترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان محسوب می‌شوند.

انرژی خورشیدی

خودروهای خورشیدی نیز جزو خودروهای برقی محسوب می‌شوند. در واقع این خودروها با استفاده از سلول‌های فتوولتاییک، انرژی خورشیدی را به الکتریسته تبدیل می‌کنند و مانند خودروهای برقی نیروی خود را از الکتریسیته تامین ‌می‌کنند. با این حال با توجه به این که خودروهای خورشیدی هنوز در سطح گسترده‌ای تولید و عرضه نشده‌اند نمی‌توان در مورد آینده‌ی آن‌ها قضاوت صحیحی داشت، باید صبر کرد و دید همکاری صنعت و علم در این زمینه به کجا می‌کشد.

سوخت مصنوعی

سوخت مصنوعی نخستین بار در دهه نود میلادی در آمریکا مطرح شد اما مورد استقبال چندانی قرار نگرفت که برخی دلیل آن را در اعمال نفوذ مافیای نفتی جستجو می‌کنند. اما در سال‌های اخیر این سوخت جایگزین دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. موضوع از آنجایی جدی‌تر شد که پورشه اعلام کرد می‌خواهد با همکاری کمپانی‌های بزرگ آلمانی مانند زیمنس و بوش اقدام به تولید سوخت مصنوعی کند.

سوخت مصنوعی حاصل یک فرآیند پاک و عاری از کربن است که شامل تولید برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و سایر روش‌ها می‌شود. فعلا تنها موتورهای مجهز به سیستم ولوترونیک بی ام و از این نوع سوخت استفاده می‌کنند اما پورشه و جیلی هم قرار است به جمع استفاده‌کنندگان از آن بپیوندند. اگر این سوخت در ماشین‌های ایرانی قابل استفاده بود، حتما در صدر لیست بهترین ماشین برای کار در اسنپ قرار می‌گرفتند.

آینده‌ی سوخت خودرو!

با توجه به گسترش تولید خودروهای برقی و هیبریدی ( دارای دو نوع موتور برقی و احتراقی) و افزایش نگرانی‌های محیط زیستی و همچنین رو به اتمام بودن منابع سوخت، می‌توان حدس زد که در آینده‌ای نه چندان دور این خودروها جایگزین خودروهایی با سوخت فسیلی شوند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد