موضوعات داغ

انواع پیشرانه های خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

همانطور که توصیه می‌‎شود انسان‏ها را از روی ظاهر قضاوت نکنید، بهتر است در مورد خودرو هم، فقط به مشخصات ظاهری خودرو بسنده نکنید و خودروها را از نظر فنی هم با یکدیگر مقایسه کنید. عدم توجه به نکات فنی، مثل قدرت موتور، نوع پیشرانه، تعداد سیلندرها، نوع سوخت مصرفی و نکات فنی مهم دیگر، باعث می‏شود که در مدت کوتاهی بعد از خرید خودرو، پشیمان شوید. برای جلو گیری از این اتفاق خودرو بانک به شما پیشنهاد می‏‌کند، حتما به نوع پیشرانه خودرو توجه کنید. در این مقاله از خودرو بانک تصمیم گرفته‌‎ایم انواع پیشرانه‌‎های خودرو را باهم بررسی کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پیشرانه‏‌های کاربراتوری

1.پیشرانه‌های کاربراتوری، مخصوص خودروهای قدیمی

اگر بخواهیم انواع پیشرانه‏ های خودرو را بررسی کنیم، می‌‏توانیم از چند نظر به این موضوع بپردازیم. اولین دسته‌‎بندی برای بررسی انواع پیشرانه‌‎های خودرو، تقسیم بندی پیشرانه‏‌ها از نظر سیستم سوخت‎ رسانی است که در ادامه انواع پیشرانه ‏ها را ازنظر نوع سوخت را بررسی کرده‌‎ایم.

نوع سوخت مصرفی موتور در قدرت آن تاثیر مستقیم دارد و معمولا خودروهای سواری که در ایران تولید و در ثبت نام سایپا فروخته می‏شوند، از بنزین تغذیه می‎کنند. خودروهای قدیمی که سیستم سوخت رسانی کاربراتوری دارند و بنزین سوخت مصرفی آن‏هاست، از قدرت قابل قبولی برخوردارند. در ادامه به بررسی ویژگی‎‌های خودروهای کاربراتوری پرداخته‌‎ایم.

1. هزینه‌‏ی تعمیر و نگهدار پایین

2. سهولت تعمیر

3. هزینه‌‎ی تمام شده کم

4. آلودگی هوا و رعایت نکردن استانداردها

5. در هوای بسیار سرد و یا بسیار گرم دچار مشکل می‏‌شوند

6. عدم توزیع یکنواخت هوا و سوخت در همه سیلندر ها

پیشرانه انژکتوری

2.پیشرانه انژکتوری چیست؟

همانطور که گفتیم موتور خودرو مثل قلب انسان و سیستم سوخت ‎رسانی مثل رگ‏‌های بدن وظیفه خون‏ رسانی به سایر عضلات بدن را دارد. سیستم سوخت‎‌رسانی انژکتوری از روش تزریق سوخت به موتورهای درون‏سوز تغذیه می‏شود. از مزایا و معایب موتورهای انژکتوری می‎توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

• کاهش خام سوزی

• کاهش تولید گازهای خطرناک

• شتاب بالا

• کاهش مصرف سوخت

• هزینه‌‏ی تعمیر و نگهداری بالا

• نیاز به تعمیر کار حرفه‌‏ای برای تعمیر

یکی از پیشرانه‏‌های انژکتوری که در ماشین‎های تولید داخلی، امتحان خودش را پس داده‎است، موتور TU5 است. موتور با کیفیت TU5 بر روی خودروهایی مثل 206 تیپ 5، پژو 405، پژو پارس، دانگ فنگ و اچ سی کراس مورد استفاده قرار گرفته است. برای اطلاع بیشتر از ویژگی‎های موتورهای TU5 می‎توانید با خودرو بانک در مقاله‎‌ای تفاوت موتور TU5 و معمولی همراه باشید.

پیشرانه دیزلی

3.خودروهای دیزلی با پیشرانه‌‏های مخصوص دیزلی

برخی خودروهای تولید شده به‌‏جای گاز و بنزین از گازوئیل تغذیه می‎کنند. طبیعتا با تغییر نوع سوخت، تغییرات اساسی هم در ساختار پیشرانه‎‌ی خودرو و نوع مشکلات فنی خودرو رخ می‏دهد. در پیشرانه‏‌های دیزلی به دلیل اینکه سیستم جرقه زنی وجود ندارد، موتور نیاز به هوا و مصرف سوخت بیشتری دارد. در ادامه یک لیست از مزایا و معایب موتورهای دیزلی و توربو دیزلی تهیه کرده‌‎ایم.

• گشتاور بالا

• بازدهی بیشتر

• آلودگی کمتر

• هزینه‏‌ی تعمیر و نگهداری پائین

• سر و صدا و لرزش زیاد

• مصرف سوخت ارزان

اگر بخواهیم پیشرانه‌ی خودروها را از نظر شکل ظاهری دسته بندی کنیم، می‎‌توانیم پیشرانه‌‏ها را به خطی، مستقیم، Vشکل، VR و تخت تقسیم بندی کنیم.

پیشرانه مستقیم

4.پیشرانه‏‌ی ساده‎ و سبک مستقیم

در پیشرانه‎‌های خطی 6 سیلندری، سیلندرها به‎‌صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌‎اند. این نوع از پیشرانه‌‏ها، بیشتر در خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می‏گیرند. هزینه‌‎ی تمام شده‎‌ی این پیشرانه‎‌ها به‌‎دلیل ساده بودن، بسیار کم است. یکی از چالش‌‎هایی که این نوع از پیشرانه‎‌ها با آن مواجه هستند، نحوه‌‎ی نصب آن است.

پیشرانه‎ تخت

5.سر و صدای پیشرانه‌‎ی تخت

موتورهای تخت که به‎‌ نام بوکسور هم معروف هستند، از توان قابل قبولی برخوردارند، چون اندازه حرکت هر پیستون بر اساس اندازه‌‎ی حرکت پیستون مقابل تعيين می‎شود. نحوه‌‎ی‏ عملکرد این پیشرانه‎‌ها، بدون لرزش است اما به‎‌دلیل اینکه فیلتر هوا در بالای سوپاپ‎‌ها نیست ، سر وصدای زیادی از موتور به‎ گوش می‎رسد. هزینه‌‎ی نگهداری این موتورها تقریبا زیاد و اندازه‎‌ی موتورهای تخت نسبت به سایر موتورها کمی بزرگ‎تر است.

پیشرانه V شکل

6.پیشرانه‎‌ی کم جای V شکل

علت نام گذاری این پیشرانه این است که از روبه ‎رو شبیه به V است. این پیشرانه‎‌ها شش سیلندری هستند و در خودروهایی مثل جگوار، تویوتا سوپرا و BMV M3 مورد استفاده قرار گرفته‎‌است. این نوع از سیلندرها، معمولا به‌‎صورت 60، 90 و 120 درجه ساخته می‎شوند. این موتورها به‎‌دلیل اشغال فضای کمتر، در داخل کاپوت بیشتر ماشین‎‌ها جا می‎شود. یکی از معایبی که این پیشرانه‎‌ها دارند، عدم تعادل سیلندرها در این نوع از پیشرانه‎ هاست.

پیشرانه VR

7.پیشرانه‎‌ی VR، ساخته‏‌ی فولکس واگن

در دهه‌‎ی 90 میلادی شرکت خودروسازی فولکس واگن نوع جدیدی از پیشرانه‏‌ها را به بازار معرفی کرد. پیشرانه‌‏ی VR ترکیبی از پیشرانه‌‏های خطی و V شکل بود. زاویه‌‏ی سیلندرها در پیشرانه‏‌های V6 معمولا بین 60 تا 90 درجه هستند اما در پیشرانه‌‏های VR ، سیلندرها روبه‌‎روی یکدیگر هستند و حدود 15 درجه زاویه بین سیلندرها کاهش پیدا کرده‌‎است.

پیشرانه‏ خطی

8.پیشرانه‏‌ی خطی، صفی از سیلندرها در کنار یکدیگر

پیشرانه‏‌های خطی، پیشرانه‏‌هایی هستند که در آن سیلندرها به‏‌صورت خطی در یک ردیف کنار هم قرار گرفته‏اند. تمامی موتورهای 4 سیلندری از آرایش ساده‏ و خطی برخوردارند. به دلیل آرایش ساده و تعداد سیلندرهای کم در این پیشرانه، هزینه‌‏ی تمام شده و هزینه‌‏ی تعمیر و نگهداری آن نسبت به سایر پیشرانه‌‏ها کمتر است. البته گاهی برخی از پیشرانه‌‏های 4 و 6 سیلندری را هم به‏‌صورت خطی می‏سازند تا سرسیلندر کمتری به‏‌کار ببرند، این امر موجب می‏شود که وزن موتور کمتر شود و در نهایت مصرف سوخت کمتر بشود.

پیشرانه دوار

9. موتورهای دوار از دور خارج شدند

موتورهای دوار به موتورهایی گفته می‎شود که قطعه‏‌ی اصلی آن، روتور است که همان وظیفه‌‏ی پیستون را بر عهده دارد. روتور مخلوط سوخت و هوا را وارد محفظه می‏کند تا مشتعل شود. موتورهای روتوری هم مثل پیشرانه‌‏ی خطی از وزن کمی برخوردارند و سوخت کمتری مصرف می‏کنند اما به‌‏دلیل پیچیدگی ساختار آن خیلی مورد استقبال قرار نگرفتند.

پیشرانه و یا موتور جز اساسی‎ترین اجزای هر خودرو است. موتور، نیرو محرکه‌‏ی لازم برای حرکت خودرو را بوجود می‏‌آورد و در صورت بروز اشکال، خودرو دیگر قادر به روشن شدن و حرکت نیست. موتور از اجزای مختلفی مثل سیلندر، پیستون، سوپاپ، میل لنگ و ... تشکیل شده‌‎است. برای اینکه بدانید چگونه خودرو سالمی داشته باشیم بهتر است نوع موتور و قطعات خودروی خودتان را بشناسید تا بتوانید از بروز مشکلات خودرو جلوگیری کنید و یا خیلی سریع اشکال را رفع کنید.

راستی موتور خودروی شما جز کدام یک از انواع موتورهای معرفی شده‌‏است؟ شما چه اطلاعاتی در مورد انواع موتور ماشین دارید؟ اطلاعات خودتان را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد