موضوعات داغ

گزارش خودرو بانک از دومین راند مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی کشور

عکس نویسنده
محمد حسن رزاقی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
یک روز مانده تا اولین ماه از فصل تابستان به پایان برسد. پایانی که مطمئناً برای علاقه مندان به رشته اتومبیلرانی خاطره خوبی رقم زده است. با نزدیک شدن به پایان تیرماه دومین راند از مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی کشور با نام جام اتحاد در پیست سرعت مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد.
دومین راند از مسابقات ریس قهرمانی کشور در 8 کلاس با حضور بیش از 50 شرکت کننده برگزار شد. هوای بسیار گرم آخرین روزهای تیرماه در نحوه برگزاری مسابقه و حضور تماشاچیان نیز بی تأثیر نبوده است. 405 استاندارد به عنوان اولین کلاس وارد پیست مسابقه شد. طبق جلسه ای بین مسئولین برگزاری مسابقه و رئیس کمیته سرعت مسابقات اتومبیلرانی تشکیل شد، دومین کلاس برای حضور در مسابقه، پراید استاندارد درنظر گرفته شده بود. 2000GT نیز به عنوان سومین کلاس وارد پیست شد. بعد از آن نوبت به کلاس گروپ2 رسید و پنجمین کلاس را BPها تشکیل دادند. کلاس پرهیجان 206 هم ششمین کلاسی بودی که وارد پیست شدند. کلاسی که در آن 4 شرکت کننده در طول مسابقه از مسیر اصلی خارج شدند و به نوعی باعث شدند تا هیجان آن کمتر شود.

شهری های قدرتمند
بعد از کلاس 206 نوبت به خودروهای اسپرت شهری رسید. کلاسی با خودروهای روز و جدید که نسبت به دیگر خودروهای شرکت کننده از ظاهری استاندارد بهرمند هستند. البته کلاس اسپرت شهری همانند دیگر کلاس ها با حواشی خاصی همراه بود و خوشبختانه تصادفی در این کلاس رخ نداد.

زد و خورد آزاد
کلاس آزاد در بیشتر مواقع با تعداد شرکت کننده کمتری تشکیل می شود اما همیشه مهیج ترین کلاس بوده است. در روز تایم گیری صفا احمدی توانست با خودروی فورد خود زمان 52.792 ثانیه را ثبت کند تا در جایگاه نخست خط استارت قرار بگیرد. کلاس آزاد رأس ساعت 2:06 دقیقه با حضور هفته شرکت کننده زده شد. کلاسی که از همان ابتدا خط نشون کشیدن شرکت کنندگان برای یکدیگر نوید مسابقه ای پرهیجان بود. اما در همان دور ابتدایی مسابقه برخورد بین خودروی محمد باقرزاده و غلامرضا جنیدی باعث شد تا مسابقه برای چند دقیقه متوقف شود و خودروی مارشال وارد پیست شود.

تصادف دومین راند مسابقات اتومبیلرانی

تصادف در دومین راند مسابقات اتومبیلرانی

محمد باقرزاده با برخورد به خوردوی بی ام و غلامرضا جنیدی وی را از مسیر اصلی مسابقه خارج کرد و هردو به خارج از پیست کشیده شدند. این برخورد و خروج محمد باقر زاده از خودرو باعث شد تا وی طبق نظر تیم داوری از مسابقه اخراج شود. اما با شروع مجدد مسابقه صفا احمدی توانست فاصله خود را با چهار شرکت کننده دیگر به خوبی افزایش دهد. غلامرضا جنیدی نیز که مجدداً وارد مسابقه شده بود از انتها توانست در پشت سر احمدی قرار بگیرد و مسابقه را به پایان برساند.
با وجود اینکه صفا احمدی در زمان ورود به پیست با کمی تأخیر حضور یافت از طرف تیم داوری 5 ثانیه پنالتی دریافت کرد. احمدی در این خصوص گفت: من همیشه به قوانین مسابقات توجه می کنم ولی برخی از قوانین کمی تعجب برانگیز است. برای مثال برای حضور در مسابقه باید قبل از 8:30 صبح وارد پیست شویم در حالی که من امروز رأس ساعت 8:31 دقیقه وارد پیست شدم و به خاطر همین 1 دقیقه تأخیر 5 ثانیه پنالتی دریافت کردم که چندان هم جالب نیست. در حالی که اگر 1 ساعت با تأخیر وارد پیست می شدم هم، همین 5ثانیه پنالتی را دریافت می کردم. این اختلاف باید اصلاح شود و در صورت امکان تیم برگزاری و داوری می تواند تخفیف هم بدهد زیرا همین 5 ثانیه هم برای کلاس آزاد بسیار حساس و مهم است. البته در این مسابقه متأسفانه با تصادفی که بین دو شرکت کننده رخ داد کمی از کیفیت و هیجان آن کاسته شد و در خصوص پایان مسابقه نظر خاصی ندارم زیرا باید به تصمیم داوری احترام گذاشت.

دومین راند مسابقات اتومبیلرانی

دومین راند مسابقات اتومبیلرانی

رضا پازند در خصوص دریافت پنالتی صفا احمدی گفت: ایشان با تأخیر بیشتر از 3 دقیقه وارد پیست شدند. آخرین لحظه ورود شرکت کننده به همراه خودرو رأس ساعت 8:30 صبح اعلام شده است. البته تدابیری هم برای تأخیر و بروز مشکلات جهت حمل و نقل خودرو نیز درنظر گرفته شده است اما حضور شرکت کننده باید تا قبل از ساعت 8:30 صبح صورت بگیرد. ما در طول این مسابقات در برخی از مواقع شاهد بودیم بیش از 17 نفر بخاطر تأخیر در ورود پنالتی دریافت کردند.
همچنین رضا پازند در خصوص اخراج محمد باقرزاده به خبرنگار خودروبانک گفت: فعلا نظر خاصی نمی توان در خصوص این موضوع بدهم ولی ما برای اینکه حق کسی خورده نشود، تصمیم گرفتیم که یک کمیته تخصصی با حضور سه ناظر از کمیته داوران، رضا موسوی مسئول برگزاری و بنده به همراه جناب آقای کیانی دبیر فدراسیون، تشکیل دهیم و تمام فیلم های کلاس آزاد را مورد بازبینی قرار دهیم. البته بحث تصادف کاملا برای همه ی دوستان محرض شده و تمامی ما نظر قطعی در این خصوص داریم. اما بحث برگشت مجدد آقای جنیدی به مسابقه باید حتماً مورد بررسی قرار بگیرد و دقیقا همانند قوانین FIA باید تصمیم گیری شود. در هر صورت شرایط خاصی در مسابقه ایجاد شد که غیرقابل پیش بینی بود و برای جلوگیری از ناحقی و عدم سو تفاهم این کمیته تشکیل می شود. البته عناوین قهرمانی صفا احمدی و مهدی علی اکبری کاملا مشخص است و تنها موضوع مورد بررسی حضور مجدد غلامرضا جنیدی است که در ابتدای تصادف هم تمایلی به پیاده شدن از خودروی خود نداشت و کاملاً مثل قوانین FIA برخورد کرد اما متأسفانه بنا به دلایلی مجبور به پیاده شدن از خودرو شد. البته ملاک برای ما تنها قوانین FIA به عنوان بالاترین مرجع اتومبیلرانی، مهم است و هر موضوعی در این چهارچوب نوشته شده باشد مورد اسثتناد است.

دومین راند مسابقات اتومبیلرانی

دومین راند مسابقات اتومبیلرانی

پازند در ادامه گفت: به تمام شرکت کنندگان و تیم های فنی و پشتیبانی این نکته را باید تذکر داد که در صورت بروز هر گونه تصادف و یا رخ داد غیر قابل پیش بینی، به هیچ عنوان سریع قضاوت نکنند و عکس العمل تندی از خود نشان ندهند و این یادشون باشد که من هم از جنس خود آنها هستم و از خارج گود وارد این رشته نشده ام و به هیچ عنوان نمی‌توانند سر موضوعات جزئی حتی در رانندگی، تصادفات، عدم آگاهی از قوانین مسابقات و... به بنده اطلاعات نادرستی بدهند. در طول این سه سال حضور بنده در این کمیته دفترچه های مسابقات هم به صورت PDF و کتبی منتشر شده است.
پازند در آخر گفت: من 100درصد به میادین مسابقات برمی گردم.

نتایج راند دوم مسابقات سرعت قهرمانی کشور
با توجه به ثبت اعتراض در کلاس آزاد و مشکلات پیش آمده، تا زمان تهیه خبر نتایج این کلاس اعلام نشد.

کلاس 405
1- مهرداد صفری – اصفهان
2- محسن مقرون – اصفهان
3- علی مقیمی – تهران

کلاس پراید استاندارد
1- شروین یگانه – خوزستان
2- داوود محمدی – البرز
3- حمید کلهر – تهران

کلاس 2000GT
1- اشکان مسگرها – تهران
2- سیامک موسوی
3- محمد رضا دهنوی - البرز

کلاس شش سیلندر کلوپ 2
1- محمد باقرزاده – تهران
2- اشکان مسگرها – تهران
3- علیرضا امینی

کلاس BP
1- علی شیرزاد – اصفهان
2- محسن محمدی
3- جواد نتایج - مازندران

کلاس 206
1- مهرداد صفری – اصفهان
2- شایان افتخاری – تهران
3- شروین یگانه- خوزستان

کلاس اسپرت شهری
1- شروین یگانه – خوزستان
2- کامران واقف – تهران
3- مهدی رضوی - تهران

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد