موضوعات داغ

اعلام اسامی شرکت‌های غیرقانونی پیش‌فروش خودرو

عکس مطلب اول
ایسنا : سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اسامی هفت شرکتی را که به صورت غیرقانونی خودرو پیش‌فروش می‌کردند اعلام کرد. آن‌طور که در قانون صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو آمده است، تنها شرکت‌هایی امکان پیش‌فروش خودرو دارند که مجوز داشته باشند و باید با متخلفانی که خارج از این چارچوب عمل می‌کنند برخورد قانونی شود.
در همین راستا و برای افزایش سطح آگاهی و پیشگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان در بازار خودرو و همچنین صیانت از حقوق متقاضیان خرید خودرو به استناد ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اسامی شرکت‌های متخلف در پیش‌فروش خودرو را اعلام کرد.بر این اساس، عملکرد شرکت‌های «مفتاح رهنورد»، «داتیس خودرو»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو»، «آداک خودرو» و «پرشین پارس» در پیش‌فروش خودرو به‌دلیل نداشتن مجوزهای لازم، غیرقانونی اعلام شده است.

چهار نکته درخصوص حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نیز به این شرح است:

۱- براساس ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب ۱۵/ ۷/ ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه شماره ۱۲۵۶۱۲/ ۵۳۸۸۷ مورخ ۱۲/ ۱۰/ ۱۳۹۵ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی امکان واردات خودرو به کشور را ندارند.

۲- شرکت‌های پیش فروش‌کننده خودرو به استناد ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵/ ت ۵۱۶۸۱‌ها مورخ ۲۸/ ۱/ ۱۳۹۵ هیات وزیران مکلف به اخذ مجوز پیش فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

۳- تبلیغات پیش فروش خودرو از سوی شرکت‌های فاقد مجوز قانونی، مصداق تبلیغات خلاف واقع و اغواکننده بوده و مستند به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که اعلام می‌شود «تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده از جمله از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود، ممنوع است» و خلاف قانون تلقی می‌شود.

۴- براساس گزارشات مردمی که به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان واصل شده و رصد و پایش بازار، شرکت‌های «مفتاح رهنورد»، «داتیس خودرو»، «پرشین پارس»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو» و «آداک خودرو» فاقد هر گونه نمایندگی رسمی واردات یا مجوز پیش فروش هستند؛ بنابراین اقدامات این شرکت‌ها خلاف قانون بوده و موجب تضییع حقوق مصرف‌کنندگان خواهد شد.

بر این اساس سازمان حمایت از هموطنان موکدا تقاضا کرده که از خرید خودرو در قالب پیش فروش از شرکت‌های مذکور و مشابه خودداری کنند و قبل از خرید یا پیش خرید خودرو یا پرداخت هرگونه وجه یا عقد قرارداد برای خرید خودرو به مجوزهای قانونی به‌خصوص ثبت نمایندگی رسمی واردات و مجوز پیش فروش خودرو توجه کافی را داشته باشند. سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شماره تلفن ۲۲۰۵۸۵۶۰ را برای پاسخگویی به اصالت آگهی صادره اعلام و سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی این سازمان با شماره تلفن ۱۲۴ در سراسر کشور را آماده دریافت و رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات مردمی در این زمینه معرفی کرده است.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/18
از خیلی وقت پیش باید جلوی فعالیت این دزدان و دلالان رو میگرفتند.
2 نکته : 1. تمام این شرکتها خودروهایی رو وارد میکنند که نمایندگی و واردکننده رسمی در ایران دارند.
2. کسانی که خودشون یا اطرافیانشون مثل بنده یکبار اسیر این دزدان بی همه چیز افتاده باشند میدانند که اصلا ماشینی در کار نیست!!! این فقط یک تفاهمنامه (مثلا فکر میکنی قرارداده) با شما میبندند و خیلی شیک با پولتون بازی میکنند. نه ماشین تحویل میدن نه پولتونو برمیگردونن. روبروی ساختمان مدیریت پرشین پارس سر بزنید تا ببینید افرادی رو که بیش از یک سال هست نه ماشین گرفتن نه پولشون رو تونستن پس بگیرن.
البته همه اینها به خاطر بی قانونی این کشور هست.
1396/7/18
حالا دیگه؟
حالا که اداک خودرو 200پول مارو خورده بعد یک سال از پلمپ شدنش یادتون اومده که به مردم اطلاع رسانی کنید نگیرید از اینجاها ماشین
واقعا خدا خودش اون بالا هست
1396/7/18
عظیم خودرو که من هم تو سطح شهر تبلیغاتش دیدم هم توی روزنامه نیازمندیها..عجب کلاهبرداریه
1396/7/18
باسلام وزارت صنایع نزدیک به 5 ماه است که سایت ثبت سفارش خودرو را بسته است چون کرمان موتور به تازگی مجوز تولید محصولات هیوندایی را گرفته و دولت برای اینکه ماشینهای کرمان موتور و سایر تولیدکنندگان داخلی فروش برود همچنان سایت را بسته است و حالا انجمن وارکنندگان خودرو از وزارت صنایع به خاطر متضرر شدن واردکنندگان شکایت کرده و وزارت صنایع به خاطر اینکه دست پیش را بگیرد آمده اطلاعیه زده که این شرکتها فاقد مجوز واردات هستند اینجا سئوالی پیش می آید که چطور شرکتی مثل عظیم خودرو که قریب به 10 الی 12 سال خودرو وارد می کند و میفروشد چطور مجوز ندارد؟ و چرا تا به حال اعلام نشده بود؟ به غیر این است که میخواهند فکر مردم را در خصوص این شرکتها خراب کنند تا مردم فقط از محصولات داخلی با قیمت دولاپهنا خرید کنند؟
ارسال پاسخ
1396/7/27
سازمان حمایت بر اساس شکایات مردمی از برخی از به اصطلاح وارد کنندگان خودرو که تعهدات خود را انجام ندادند و پول مردم را هم پس نمی دهند اقدام کرده است.امثال داتیس آدرس غلط میدهند که جلوی کار آفرینی شرکت های به اصطلاح وارد کننده را گرفته اند- ولی در واقع مردم نفس راحتی از دست ....برداران خودرویی کشیدند