موضوعات داغ

در سرپایینی، دنده خلاص مصرف سوخت کمتری دارد یا دنده سبک؟ + فیلم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
معمولا سرپایینی‌های بسیار طولانی در جاده‌ها وجود ندارد که تاثیرگذار باشد و یا اگر هم یک مسیر سرپایینی طولانی داشته باشیم، در مسیرهای کوهستانی خواهد بود که به هیچ وجه نباید دنده خلاص حرکت کرد، اما با این حال همیشه این سوال وجود داشته است که در مسیرهای سرپایینی آیا دنده خلاص مصرف سوخت کمتری دارد یا دنده سبک؟!.
در اکثریت اتومبیل‌های مدرن امروزی با سیستم پاشش سوخت الکترونیکی، گفته می‌شود که رانندگی در سرپایینی با دنده سنگین، مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به رانندگی در حالت خلاص دارد، چرا؟ زیرا در این خصوص گفته می‌شود که هنگام حرکت در سرپایینی اگر جعبه دنده اتومبیل درگیر باشد، ECU موتور این شرایط را تشخیص داده و از پاشش سوخت در سیلندرهای اتومبیل جلوگیری می‌کند تا جاذبه زمین کار نیرو محرکه اتومبیل را انجام دهد.
حال از سوی دیگر اگر شما هنگام حرکت در سرپایینی‌ها، جعبه دنده اتومبیل خود را در حالت خلاص قرار دهید، نیرویی از سوی چرخ‌ها به جعبه دنده وارد نمی‌شود تا بوسیله آن بتوان فعالیت پیشرانه را تداوم بخشید، به همین دلیل اگر شما ماشین خود را در حالت خلاص قرار دهید، ECU موتور برای اینکه پیشرانه را روشن نگه دارد، مقدار سوخت اندکی را در داخل سیلندر پیشرانه اسپری می‌کند، در صورتی که می‌توان با حرکت دنده سنگین در سرازیری‌ها، از پاشش همین مقدار سوخت هم جلوگیری کرد تا در پایان اقتصاد سوخت بهتری برای اتومبیل شما بدست آید.
از طرفی دیگر هم معمولا پس از هر سرپایینی، یک سربالایی وجود دارد که اگر جعبه دنده خود را در حالت خلاص قرار دهید، نیاز به مصرف سوخت بیشتری خواهید داشت تا به قولی اتومبیل دوباره دور بگیرد و از سربالایی‌ها صعود کند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/2
به نظر صحیح نیست!
اگر دنده در گیر باشد دور موتور بالا می رود یعنی دفعات سوخت بیشتری به موتور تزریق می گردد پس مصرف هم بالاتر میرود
1396/8/3
به نظرمن هم شما کلا متوجه نشدی چی شد دوست عزیز
دوباره بخون
1396/8/2
به نظرم این کار ( رانندگی در حالت دنده خلاص ) کلاً کار خطرناکی است و توانایی راننده رو در کنترل خودرو در مواقع اظطراری کاهش میده ...
1396/8/2
در صورت امکان فیلمهایی از این دست که زبان اصلی میباشند رو زیر نویس کنید ممنون
1396/8/2
مطلب اصلا جالبی نیست
دلیل بر تاکید استفاده از دنده های سنگین هنگام پایین آمدن از شیب های تند، نه موضوع مصرف سوخت بلکه ایمنی است
در این هنگام سرعت خودرو به کمک نیروی ترمزی موتور مهار می گردد و از ترمز های خودرو (دیسکی یا کاسه ای) بی رویه استفاده نشود زیرا در ترمز گیری های متوالی به علت قانون کار و انرژی، ترمز ها به راحتی بسیار گرم شده و عملکرد خود را از دست می دهند و خودرو به راحتی در عرض چند دقیقه ترمزی ندارد!
خودرویی که در دنده سبک یا خلاص قرار دارد برای کنترل سرعت نیاز به استفاده از ترمز به صورت پی در پی داشته و به راحتی خودرو را به سوانح بسیار بد سوق می دهد.