موضوعات داغ

آشفته‌بازار گارانتی خودروهای وارداتی

عکس مطلب اول
مهر : اگرچه قیمت خودروهای وارداتی با توقف موقتی و البته طولانی‌مدت ثبت‌سفارش واردات در بازار بسیار بالا رفته است؛ اما دستکاری خودروهای وارداتی و گارانتی‌های غیرواقعی، سودجویی خطرناکی را رقم زده است.
حدود ۵ ماهی می‌شود که ثبت‌سفارش واردات خودرو متوقف شده و روز گذشته با مصوبه هیات‌وزیران مجددا از سر گرفته شد؛ اما در همین مدت، قیمت خودروهای وارداتی به شدت افزایش یافته و زمینه‌ساز شکل‌گیری بازار سیاهی برای واردات خودرو شده است؛ به‌نحوی‌که اکنون بسیاری از فروشندگان خودروهای وارداتی، به بهانه محدودیت و ممنوعیت در برخی از خودروها و البته افزایش تعرفه، قیمت را افزایش داده‌اند. البته برخی از فروشندگان نیز پیش‌دستی کرده و به گفته فعالان بازار، قیمت را به میزان بسیار بالاتر از تعرفه‌های تعیین شده با مصوبه هیات دولت افزایش داده‌اند؛ به‌نحوی‌که اگر تعرفه ۱۵۰ درصد هم می‌شد، این افزایش قیمت توجیه پیدا می‌کرد؛ اما به هر حال سقف تعرفه‌ها ۹۵ درصد اعلام شده است و این میزان افزایش، بسیار بالاتر از حدس و گمانی بوده که واردکنندگان خودرو در مدت ۵ ماهی که از بسته شدن سامانه ثبت‌سفارش سپری شده، داشته‌اند.

در این میان، به‌رغم ممنوعیت واردات خودرو ازسوی واردکنندگان غیررسمی و متفرقه، بازار خودروهای وارداتی، هنوز هم پر از خودروهایی است که از طریق شرکت‌های متفرقه وارد کشور شده‌ و می‌شوند. خودروهایی که بسیاری از آنها نه مشخصا برای بازار ایران تولید و نه مستقیما از کشور سازنده به مقصد ایران بارگیری شده‌اند؛ به خصوص اینکه از این خودروها، اگرچه به عنوان خودروهای صفر کیلومتر یاد می‌شود اما از طریق یک یا چند واسطه به ایران رسیده‌اند.

همچنین این آشفتگی در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیز مشاهده می‌شود؛ درحالی‌که بر اساس مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات‌وزیران و ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردکننده‌های متفرقه، باید در ازای پرداخت مبلغی، خدمات گارانتی و وارانتی را برای خودروهای وارداتی خود، از واردکنندگان رسمی بخرند. تجربه نشان می‌دهد این موضوع بیش از یک الزام قانونی، تبدیل به یک روند تشریفاتی در فرآیند واردات خودرو شده است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/10/11
خیلی توقع زیادیه خدایی در توان دولت نیست شما نگاه کن تخم مرغ به این کوچیکی تمام نفس دولت را گرفته یه کم رحم داشته باش خیلی سخته خیلی از توان دولت خارجه یه جای دیگه مراجعه کنید لطفا