موضوعات داغ

تلفیق عملکرد و راحتی؛ معرفی بهترین خودروهای اتوماتیک 2018

عکس مطلب اول
در گذشته علاقه مندان به خودرو گیربکس های اتوماتیک را فقط مختص خودروهای لوکس و رانندگان تنبل می دانستند. ولی با گذشت زمان این قضیه تغییر کرد و برخی از خودروهای برتر 10 سال گذشته گیربکس های اتوماتیک داشتند.
این موضوع تا حدی به این خاطر است که امروزه گیربکس های اتوماتیک معمولی به یک شاهکار مهندسی تبدیل شده اند و فناوری های پیشرفته در آنها به کار رفته است. حتی در خودروهای اسپرت معمولی نیز گیربکس های اتوماتیک یافت می شوند ولی با این حال هنوز هم گیربکس های اتوماتیک با عملکرد ضعیف در خودروهای امروزی وجود دارند و برای اینکه بفهمید کدام گیربکس ها بهترین هستند راهی جز امتحان کردن آنها وجود ندارد. سلیقه افراد هم متفاوت است. به عنوان مثال برخی افراد گیربکس هایی که خیلی سریع و تهاجمی دنده عوض می کنند را به گیربکس هایی که ملایم دنده را سبک می کنند ترجیح می دهند زیرا برای رانندگی در پیست مناسب تر هستند.
قبل از اینکه خودروهای اتوماتیک برتر را معرفی کنیم مختصری درباره انواع گیربکس های موجود در بازار صحبت می کنیم.

گیربکس اتوماتیک معمولی مجهز به مبدل گشتاور

قدیمی ترین و شناخته شده ترین نوع گیربکس اتوماتیک همین مدل است که گاهی اوقات آن را گیربکس اتوماتیک سنتی نیز می نامند. در این گیربکس ارتباط بین موتور و گیربکس و انتقال گشتاور توسط کوپلینگ سیال انجام می شود. تعویض دنده در این نوع گیربکس ها بسیار نرم است ولی زیاد سریع نیست. ولی بعضی از این گیربکس ها مانند گیربکس 8 دنده ZF در بی ام و و جگوار، مبدل گشتاور فوق العاده ای دارند و گیربکس های کندی نیستند.

گیربکس دو کلاجه

خودروسازان مختلف نام های مختلفی برای این نوع گیربکس دارند مانند پورشه PDK، فولکس واگن DSG و بی ام و DKG ولی اصول کارکرد آنها مشابه یکدیگر است. در این گیربکس دو عدد کلاچ وجود دارد که یکی از آنها دنده های فرد و دیگری دنده های زوج را درگیر می کند و هر دو کلاچ به صورت متوالی درگیر و آزاد می شوند تا دنده ها خیلی سریع تعویض شوند.
این نوع گیربکس ها تعویض دنده نرم و سریعی دارند و حتی از گیربکس های دنده دستی رقیب خود از نظر مصرف سوخت و آلایندگی برتر هستند ولی تعمیرات پر هزینه تری دارند.

گیربکس CVT ضریب پیوسته

در این نوع گیربکس به جای دنده ها از تسمه استفاده می شود تا یک دنده با ضرایب بی نهایت متغیر ایجاد شود و تعویض دنده در آنها نرم و پیوسته است. با اینکه این گیربکس ها بسیار اقتصادی هستند ولی رانندگانی که اهل رانندگی اسپرت هستند از آنها دوری می کنند زیرا علاوه بر اینکه در دورهای بالا پر سر و صدا هستند از هیجان و لذت رانندگی نیز می کاهند.

گیربکس های دنده ای خودکار

در پایان به این نوع گیربکس می رسیم. این گیربکس ها از یک مجموعه دنده و کلاچ معمولی تشکیل می شوند ولی عملکرد آنها به صورت خودکار است. این نوع گیربکس ها بیشتر در خودروهای شهری کوچک و ارزان قیمت مانند اسمارت یافت می شوند. البته در مدل های جدید اسمارت این نوع گیربکس حذف شده است. مزیت این گیربکس ها این است که ساده، ارزان و سبک هستند ولی هنگام رانندگی در شهر یا هنگام شتابگیری سریع با ضربه دنده عوض می کنند.

در ادامه توجه شما را به فهرست 10 خودروی اتوماتیک برتر سال 2018 جلب می کنیم:

1 – فولکس واگن پولو DSG اتوماتیک
فولکس واگن پولو DSG اتوماتیک

فولکس واگن پولو DSG اتوماتیک



2 – جگوار F-Pace هشت دنده اتوماتیک
جگوار F-Pace هشت دنده اتوماتیک

جگوار F-Pace هشت دنده اتوماتیک



3 – اسمارت فورتو 6 دنده اتوماتیک
اسمارت فورتو 6 دنده اتوماتیک

اسمارت فورتو 6 دنده اتوماتیک



4 – پورشه 911 PDK
پورشه 911 PDK

پورشه 911 PDK



5 – سئات لیون DSG اتوماتیک
سئات لیون DSG اتوماتیک

سئات لیون DSG اتوماتیک



6 – بی ام و سری 3 هشت دنده اتوماتیک
بی ام و سری 3 هشت دنده اتوماتیک

بی ام و سری 3 هشت دنده اتوماتیک



7 – تویوتا پریوس CVT اتوماتیک
تویوتا پریوس CVT اتوماتیک

تویوتا پریوس CVT اتوماتیک



8 – مرسدس S کلاس 7G-Tronic
مرسدس S کلاس 7G-Tronic

مرسدس S کلاس 7G-Tronic



9 – تسلا مدل S
تسلا مدل S

تسلا مدل S



10 – مک لارن 650S
مک لارن 650S

مک لارن 650S

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/11/20
همشون عشقن حیف ۲ ۳ تاشون بیشتر تو ایران نیس