موضوعات داغ

طمع شیرین شکست تسلا؛ آزمایش فنی بی ام و M5 جدید توسط Car & Driver

عکس مطلب اول
بی ام و M5 همیشه جزو سریعترین و محبوب ترین سدان های زمان خودش بوده است. نسل E39 و E60 این سدان اسپرت با موتورهای V8 و V10 تنفس طبیعی محبوبیت ویژه ای پیدا کردند که با ورود نسل F10 با موتور V8 توئین توربو تا حدی این محبوبیت کاهش پیدا کرد زیرا عده ای بر این باور بودند که با وجود سریعتر بودن F10 نسبت به نسل های قبلی، از لذت رانندگی آن کاسته شده است. این نسل 560 اسب بخار قدرت و 680 نیوتن متر گشتاور داشت. مدل های کامپتیشن و 30 Jahre که بعد از آن عرضه شدند به ترتیب 575 و 600 اسب بخار قدرت داشتند.
هنگامی که شایعه شد نسل بعدی M5 قرار است با سیستم 4 چرخ محرک و فقط با گیربکس اتوماتیک تولید شود این تصور ایجاد شد که لذت رانندگی آن از F10 هم پایینتر خواهد بود، ولی حقیقت چیز دیگری بود. بی ام و ادعا می کند که وزن نسل جدید با وجود سیستم 4 چرخ محرک 9 کیلوگرم سبک تر از نسل قبلی خود است. با اینکه M5 نسل قبل مشکل کمبود قدرت نداشت ولی به لطف توربوهای بزرگتر و بوست بیشتر موتور 4.4 لیتر V8 در M5 جدید 600 اسب بخار و 750 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

بی ام و M5 جدید نسل F90

بی ام و M5 جدید نسل F90

نشریه امریکایی Car & Driver اولین نمونه M5 جدید که در بازار امریکا عرضه شد را مورد آزمایش قرار داده است. M5 جدید مجهز به یک گیربکس اتوماتیک معمولی (مبدل گشتاور) و یک سیستم لانچ کنترل ساده است که با سیستم چهار چرخ محرک این خودرو سازگاری دارد و به همین دلیل این خودرو می تواند تایم های شگفت انگیزی را ثبت کند. یک لانچ عالی با این خودرو ساده است و فقط باید هنگامی که خودرو در حالت سکون قرار دارد پدال گاز و ترمز را همزمان با هم فشار دهید. هنگامی که دمای سیال گیربکس ایده آل باشد، کامپیوتر به موتور اجازه می دهد که تا 3000 دور در دقیقه دور بگیرد و تایرهای عقب دچار هرزگردی می شوند و اینطور به نظر می رسد که M5 جدید دیفرانسیل عقب است. با رها کردن پدال ترمز تایرهای جلو نیز به چرخش در می آیند و M5 از زمین کنده می شود! سپس در عرض 2.8 ثانیه به 96.5 کیلومتر در ساعت می رسید و مسافت ¼ مایل را در مدت 10.9 ثانیه و با سرعت 207 کیلومتر در ساعت پشت سر می گذارید که این تایم ها حتی از بعضی سوپراسپرت ها نیز سریعتر هستند. البته ذکر این نکته الزامیست که نشریات امریکایی به خاطر شبیه سازی تایم ری اکشن در پیست درگ، زمان شتاب گیری را از حالت سکون ثبت نمی کنند و وقتی خودرو مسافت حدود 1 فوت یا 30.48 سانتی متر را طی کرد (که در این فاصله سرعت خودرو حدودا به 3 مایل می رسد) تایم گیری شروع می شود که در واقع این تایم 2.8 ثانیه زمان رسیدن از سرعت 3 تا 60 مایل در ساعت است و زمان 0 تا 60 مایل واقعی حدود 3.0 ثانیه است. (به همین ترتیب زمان واقعی ¼ مایل نیز 11.1 ثانیه است).

موتور M5 جدید

موتور M5 جدید

به این ترتیب M5 جدید سریعترین سدانی است که تاکنون در نشریه Car & Driver تست شده است زیرا زمان 0 تا 60 مایل آن با تسلا مدل S P90D یکسان است ولی از سرعت 160 به بعد از تسلا سریعتر است. حتی رسیدن به سرعت 241 کیلومتر در ساعت تنها در عرض 15.9 ثانیه امکان پذیر است. در M5 جدید خبری از تاخیر توربو نیست و گشتاور عظیم خود را مانند یک موتور تنفس طبیعی با حجم بالا به صورت آنی و لحظه ای در اختیار راننده قرار می دهد. در عملکرد گیربکس نیز هیچ نوع کندی مشاهده نمی شود و مبدل گشتاور تقریبا به محض حرکت خودرو قفل می شود.

'گیربکس 8 دنده اتوماتیک M5 جدید

گیربکس 8 دنده اتوماتیک M5 جدید

با اینکه سرعت این خودرو روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده بود ولی در تست این نشریه به سرعت 262 کیلومتر در ساعت دست یافت.
در M5 جدید می توان سیستم چهار چرخ محرک را غیر فعال کرد و M5 را به یک خودروی دیفرانسیل عقب تبدیل کرد که برای دریفت مناسب است. برای اینکه تاثیر سیستم 4 چرخ محرک در لانچ و چسبندگی مشخص شود تایم 0 تا 60 مایل در حالت دیفرانسیل عقب نیز ثبت شد که عدد 3.6 ثانیه به دست آمد.

بی ام و M5 جدید

بی ام و M5 جدید

با اینکه اعداد و ارقام در M5 جدید شوکه کننده هستند ولی این خودرو فراتر از اعداد است و ارتباط نزدیکتری با راننده برقرار می کند. M5 جدید نسبت به نسل قبلی خود لذت رانندگی بیشتری دارد و کمتر الکترونیکی و رباتیک احساس می شود. سیستم فرمان آن واکنش و سفتی مناسبی دارد. در تست شتاب گرانش M5 توانست به رقم شگفت انگیز 0.98 جی دست یابد. بالانس خوب شاسی و هندلینگ چابک این خودرو باعث می شوند M5 کوچکتر از آنچه که هست احساس شود.
وزن نسل جدید M5 1945 کیلوگرم است و از آخرین M5 که در این نشریه تست شد حدود 50 کیلوگرم و از E63 AMG S نیز 135 کیلوگرم سبکتر است. حدود 23 کیلوگرم از کاهش وزن در M5 جدید به خاطر دیسک ترمزهای کربن سرامیکی است که همراه با تایرهای میشلین پایلوت اسپرت می توانند M5 را پس از طی مسافت 44.8 متری از سرعت 112 کیلومتر به توقف کامل برسانند.
خوشبختانه M5 جدید می تواند نقش یک سدان لوکس را نیز بازی کند. کافیست آن را در حالت کامفورت قرار دهید تا ضربه گیرهای این خودرو که به صورت الکترونیکی تنظیم می شوند سواری نرمی در حد یک سری 5 معمولی به شما ارائه دهند. انتخاب دو حالت سفت تر نیز وجود دارد که بیشتر مخصوص رانندگی در پیست است.

کابین بی ام و M5 جدید

کابین بی ام و M5 جدید

در M5 جدید راحتی راننده اولویت اصلی است. صندلی های چرمی این خودرو نرم هستند و به خوبی بدن راننده را در بر می گیرند و حمایت جانبی مناسبی دارند. پنجره های عمودی که حجم وسیعی از شیشه را تشکیل می دهند باعث می شوند M5 کابین دلبازی داشته باشد که در خودروهای رقیب وجود ندارد. صدای جاده و تایرها داخل کابین شنیده نمی شود و صدای باد نیز تا وقتی که خودرو با سرعت بالا حرکت نکند به گوش نمی رسد. صدای داخل کابین در سرعت 112 کیلومتر 66 دسی بل و حتی در حالت تخت گاز تنها 74 دسی بل است. با انتخاب حالت اسپرت، سیستم صوتی صدای موتور را به صورت رساتر داخل کابین پخش می کند که هنگام شتابگیری سریع تا 80 دسی بل افزایش می یابد.
بنابراین M5 جدید با وجود سیستم 4 چرخ محرک و گیربکس اتوماتیک معمولی، به دوران درخشان لذت رانندگی برگشته است. در نسل جدید M5 ارجحیت فناوری به هیجان و ارجحیت اعداد و ارقام به لذت رانندگی به پایان رسیده است. اکنون تلفیق فناوری با لذت رانندگی در کل خودرو بهتر رعایت شده است. عملکرد M5 جدید شگفت انگیزتر از قبل است ولی ماهیت این خودرو فراتر از آن است که فقط مخصوص این کار باشد که اعداد خیره کننده ای روی کاغذ تولید کند. قیمت مدل پایه این خودرو 104.595 دلار و قیمت نمونه تست شده در این نشریه 127.295 دلار است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد