موضوعات داغ

تویوتا یاریس هیبریدی؛ غایب بازار ایران در کلاس شهری و اقتصادی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
تویوتا یاریس یک خودروی ساب کامپکت است که از سال 1999 توسط تویوتا تولید می شود و تولید آن تا کنون ادامه داشته است. نام یاریس بر گرفته از کلمه‌ی Charites در زبان یونانی است که به معنای زیبایی است. نسل های مختلف تویوتا یاریس در مدل های هاچ بک، سدان و در برهه ای به صورت کوپه به بازار عرضه می شدند و تا به امروز که این خودرو در سومین نسل خود قرار دارد باید گفت در بازار جهانی یاریس با اقبال بسیار خوبی مواجه است و خودروی بسیار محبوبی به شمار می رود.
نسل اول تویوتا یاریس در سه مدل کوپه، سدان و هاچ بک از سال 1999 تا 2005 به بازار عرضه می شد. نسل اول این خودرو هیچگاه فرصت راهیابی به بازار ایران را پیدا نکرد اما نسل دوم تویوتا یاریس که از سال 2005 تا 2013 روی خط تولید بود در بازار ایران عرضه شد و البته بر خلاف بازار جهانی، در بازار ایران نسخه ی سدان دارای محبوبیت بیشتری در مقایسه با مدل هاچ بک بود.

تویوتا یاریس هیبریدی

تویوتا یاریس هیبریدی

سومین نسل یاریس که آخرین نسل این خودرو به شمار می رود نیز در سال 2013 معرفی شد و هر دو مدل هاچ بک و سدان آن به بازار ایران راه پیدا کردند. البته این نسل دارای دو نوع مدل هاچ بک است که یکی برای بازار اروپا و دیگری برای بازار آسیا است. مدل آسیایی یاریس هاچ بک به دلیل طراحی متعاف تر و ابعاد بزرگ تر خود توانست فروش بهتری را در مقایسه با مدل اروپایی را که ابعاد کوچکی داشت تجربه کرد. نسل دوم تویوتا یاریس در بازار ایران باید به رقابت با محصولاتی همچون، ام جی 3، هیوندای i20، مزدا 2، میتسوبیشی میراژ و با کمی ارفاق کیا پیکانتو رقابت می کرد.

تویوتا یاریس هیبریدی

تویوتا یاریس هیبریدی

نسل سوم تویوتا یاریس برای سال 2017 همچنین یک فیس لیفت اساسی را تجربه کرده است که ظاهر این خودرو را بسیار شکیل تر و اسپرت تر از گذشته کرده استو به جذب مشتریان جدید به سمت این خودرو قطعا تاثیر خواهد گذاشت.
تویوتا یاریس در بازار جهانی خودرویی بسیار موفق است به طوری که مدل سدان این خودرو در بازه ی ده ساله تا سال 2017 توانست فروش بیش از 1.5 میلیون دستگاهی را تجربه کند.
تویوتا یاریس همانند بسیاری از محصولات این خودروساز ژاپنی نظر مثبت بسیاری از کارشناسان خودرویی و خریداران را جلب کرده است و حتی توانسته جوایز بین المللی زیادی را نیز از آن خود کند. اگر بخواهیم به بخشی از افتخارات تویوتا یاریس بپردازیم باید به جایزه‌ی پایین ترین هزینه نگهداری از دید IntelliChoice در سال 2016، با ارزش ترین خودرو از دید IntelliChoice در سال 2016، بهترین خودرو از نظر هزینه سوخت از دید IntelliChoice در سال 2016، جایزه ی هوشمندانه ترین انتخاب از نظر هزینه ی مالکیت از دید IntelliChoice و دریافت نمره ی 8.9 از 10 از موسسه ی KBB اشاره کنیم. KBB نمرات جالبی به این خودرو داده است که همگی از 10 هستند و نمره دهی نیز در سال 2018 و با داده های به دست آمده از مالکان این خودرو انجام شده است. یاریس در بخش ارزش توانسته است نمره 8.9، در بخش قابل اطمینان بودن 9.5، در بخش کیفیت 9.1، در بخش عملکرد 8.2، در بخش طراحی 8.4 و در بخش راحتی نیز نمره 8.9 را از 10 دریافت کند.

تویوتا یاریس هیبریدی

تویوتا یاریس هیبریدی

یاریس را در کلاس خود باید یکی از بهترین محصولات دانست.نسل جدید این خودرو در بازار آمریکا در حقیقت همان مزدا 2 است که با نام و نشان تویوتا عرضه می شود. در بازار داخلی ایران نیز در نبود این خودرو رقبای کره ای همانند هیوندای i20 بازار را در اختیار گرفته اند و نبود یک محصول ژاپنی با کیفیتی در این سگمنت در بازار کشور کاملا احساس می شود. به خصوص اینکه تویوتا یاریس با موتور هیبریدی نیز در بازار موجود است و در صورت ورود به کشور می تواند طرفداران محیط زیست و را نیز به سمت خود جذب کند.

تویوتا یاریس هیبریدی

تویوتا یاریس هیبریدی

در ادامه نگاهی هم به یاریس 2017 فیس لیفت داشته باشیم. این خودروی هاچ بک دارای طراحی اسپرت و شکیلی است. در بخش ابعاد خارجی این خودرو باید به طول 3945 میلیمتری، عرض 1695 میلیمتری و ارتفاع 1510 میلیمتری اشاره کرد. فاصله ی محوری این خودرو نیز 2510 میلیمتر است و نسخه ی هیبریدی آن دارای وزن خالص 1165 کیلوگرمی است.
صحبت از یاریس هیبریدی شد. یاریس هیبریدی نیز همانند سایر محصولات هیبریدی تویوتا از جدیدترین فناوری موجود در جهان بهره مند است. البته نسخه های غیر هیبریدی این ماشین نیز در بازار موجودند که دارای موتورهای کوچک و کم مصرفی با حجم 1 تا 1.5 لیتر هستند.

تویوتا یاریس هیبریدی

تویوتا یاریس هیبریدی

مدل هیبریدی به یک موتور بنزینی 1.5 لیتری با حجم دقیق 1497 سی سی مجهز است که به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ نیز مجهز بوده و می تواند 73 اسب بخار قدرت و 111 نیوتن متر گشتاور را در دور موتور 3600 تا 4800 دور بر دقیقه تولید کند. در کنار این موتور از یک الکتروموتور با قدرت 45 کیلووات و گشتاور 169 نیوتن متر نیز استفاده شده است که قدرت کلی سیستم را به 100 اسب بخار می رساند. با توجه به موتور کوچک و کم مصرف و ضریب آیرودینامیک بسیار خوب 0.285 تویوتا یاریس دارای مصرف سوخت بسیار کمی به میزان 3.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
این خودرو همچنین می تواند شتاب صفر تا صد کیلومتر را در 11.8 ثانیه و حداکثر سرعت 165 کیلومتر بر ساعت را نیز به ثبت برساند.

تویوتا یاریس هیبریدی

تویوتا یاریس هیبریدی

یاریس هیبریدی در تیپ های مختلفی در بازار اروپا موجود است که با نام های لایو، اکتیو، بای تن و شیک شناخته می شوند. تیپ شیک که فول ترین مدل این خودرو است به امکاناتی نظیر چراغ های جلوی هالوژنی، سپرهای هم رنگ بدنه، اسپویلر جلو، چراغ راهنمای LED جلو و عقب، اسپویلر عقب، چراغ همراهی تا منزل، چراغ های خودکار، سنسور باران، آینه های تنظیم شونده و تاشو برقی، گرمکن آینه های جانبی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، داشبورد از جنس پلاستیک نرم، فرمان چرمی، فرمان تلسکوپی، استارت دکمه ای، رادار بین خطوط، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کروز کنترل، فرمان برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، دوربین دید عقب با خطوط راهنما، شیشه اتوماتیک راننده، شیشه های جلو و عقب برقی، پاور ویندوز، صندلی های تا شونده عقب، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم ارتفاع صندلی های جلو، تهویه خودکار دوگانه، فیلتر تصفیه هوا، چراغ مطالعه سرنشینان جلو، نمایشگر TFT پشت آمپرها، نمایشگر 4.2 اینچی سیستم مالتی مدیا، سیستم انتخاب حالت های مختلف رانندگی، قابلیت حرکت در حالت تمام برقی، ورودی USB و هشت عدد بلندگو اشاره کرد. در بخش ایمنی نیز یاریس هیبریدی به امکاناتی همچون سیستم هشدار پیشگیری از تصادف، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، پروژکتور هالوژن، چراغ های هوشمند، چراغ های روشنایی در روز، محدود کننده سرعت، سیستم کنترل پایداری، سیستم تابلو خوان، سیستم کنترل کشش، سیستم شروع حرکت در سربالایی، سیستم هشدار فشار باد لاستیک ها، سیستم ضد سرقت، ۷ عدد ایربگ و کمربند های ایمنی پیش کشنده است.

تویوتا یاریس هیبریدی

تویوتا یاریس هیبریدی

با توجه به امکاناتی که ذکر شدند تویوتا یاریس 2017 موفق شده است 5 ستاره ایمنی کامل را از موسسه EuroNCAP دریافت کند. میزان محافظت از سرنشین بزرگسال در این خودرو 83 درصد، سرنشین کودک 80 درصد و عابر پیاده 63 درصد است ضمن اینکه سیستم های ایمنی نیز 57 درصد موفقیت دارند. همه ی این عوامل این خودرو را در صورت ورود به بازار به ایمن ترین محصول هاچ بک ارزان قیمت بازار مبدل خواهد کرد.
یاریس هاچ یک همانطور که اشاره کردیم خودرویی است که جای آن در بازار کشور خالی است چون نه تنها در صورت ورود قوی ترین و کم مصرف ترین خودرو در کلاس خود خواهد بود بلکه امکانات ایمنی آن نیز در این کلاس آن را به گزنه ای بی رقیب تبدیل خواهند کرد. همچنین از مزایای موتورهای هیبریدی نیز نباید به سادگی گذشت و این خودروها در کنار مصرف سوخت پایین هزینه نگهداری بسیار کمی نیز دارند به خصوص اینکه تویوتا در زمینه ی فناوری خودروهای هیبریدی کاملا برتری خود را در تمامی سگمنت ها اثبات کرده است که گواه آن تویوتا پریوس به عنوان پرفروش ترین خودروی هیبریدی جهان است.

تویوتا یاریس هیبریدی

تویوتا یاریس هیبریدی

با توجه به اینکه قیمت خودرو این روزها افزایش پیدا کرده است می توان حدس زد که یاریس هیبریدی در صورت ورود به بازار احتمالا قیمتی در حدود 150 میلیون تومان داشته باشد که آن را به ارزان ترین هیبریدی بازار تبدیل خواهد کرد.
در ادامه می توانید تصاویر این خودرو را در گالری تصاویر مشاهده کنید.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/12/8
فوق العاده خوشگل و با کیفیت با آپشن های زیاد درکلاس خودش واقعا بی نظیره اگه تعرفه های هیبریدی طبق گفته مسئولین پایین بیاد با قیمت 120 اینا عرضه میشه و واقعا فوق العادس
1396/12/8
اگه شما متوجه شديد تيم طراحي تويوتا داره چيكار ميكنه تو ظاهر خودرو منم خبر كنيد همه مدلا رو قاطي هم كرده ياريس و كرولا و عقب راو 4 واقعاً تويوتا بايد در كنار كيفيت رو طراحيش سرمايه گذاري بيشتري بكنه
1396/12/9
150 میلیون کجاش ارزونه . مثلا هیبریدی ها تعرفه ندارن . ریدن بابا
1397/1/27
قیمت خودرو اگر فول اپشن باشه حدود ۸۰ میلیون با دلار ۴۲۰۰ میشه یعنی ۱۸ هزار دلار تو خود سایت شرکت ، حالا ۵ درصد گمدکی چون ماشین زیر ۱۵۰۰ سی سی و هیبریدی که میشه ۸۵ میلیون و بگیم ۱۰ میلیون هم روش بخورن ۹۵ میلیون بگو ۵ میلیون هم انتقالش ۱۰۰ میلیون. بیشترین از ۱۰۰ میلیون گرون حساب میشه .