موضوعات داغ

فاینانس ۲/ ۱۱ میلیارد دلاری پروژه اسقاط

عکس مطلب اول
ایرنا : معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز مهم‌ترین موضوع در اجرای پروژه بزرگ نوسازی ناوگان خودروی سنگین کشور، تعیین تکلیف فاینانس مورد نیاز آن به میزان ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که شرکای خارجی خودروسازان ایرانی آماده تامین آن ظرف سه سال هستند.
منصور معظمی افزود: پس از دستور رئیس‌جمهوری برای اسقاط ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ خودرو سنگین، ستادی در ایدرو تشکیل و مسوولیت اجرای این پروژه بزرگ به این سازمان سپرده شد. وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی ایدرو و تقسیم‌بندی کارها، سهمیه‌ای برای خودروسازان براساس توان آنها در نظر گرفته شد که بر همین اساس، آنها مذاکره با شرکای خارجی خود را در دستور کار قرار داده‌اند. معظمی ادامه داد: با دستور رئیس‌جمهوری و موافقت وزارت نفت، مقرر شده منابع مالی مورد نیاز این مگاپروژه از طریق شرکت ملی نفت ایران و براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تامین شود. رئیس هیات عامل ایدرو گفت: امیدواریم تا پایان هفته جاری بتوانیم موضوع فاینانس را با بانک مرکزی نهایی کنیم. معظمی تاکید کرد: رئیس‌کل بانک مرکزی برای تامین منابع ارزی و ریالی این پروژه اعلام آمادگی کرده و اکنون منابع ریالی ۱۷۰ هزار میلیارد ریالی آن آماده شده است. به گفته معظمی، رئیس‌جمهوری بر نهایی شدن همکاری با شرکای خارجی خودروسازان تا پایان سال‌جاری و گشایش اعتبار اسنادی

(ال.سی) برای تحقق پروژه تا پایان سال تاکید دارد، هرچند کاری سخت و دشوار است. وی درباره ابراز نگرانی کامیون‌داران و صاحبان خودروهای سنگین فرسوده از بالا بودن مبالغ اقساط بانکی این پروژه و رکود نسبی حاکم بر بازار حمل‌و‌نقل، خاطرنشان کرد: تسهیلات بسیار خوبی در این پروژه ازسوی دولت در نظر گرفته شده است، به‌طوری‌که فقط ۲۰ درصد قیمت خودرو به صورت نقدی ازسوی متقاضی پرداخت می‌شود و ۳۰ درصد قیمت آن تسهیلات بانکی خواهد بود و نیم دیگر باقی مانده قیمت ازسوی دولت تامین خواهد شد. وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی نیز طرحی در این خصوص آماده کرده و در آن به اعداد و ارقامی رسیده که نشان می‌دهد رانندگان و متقاضیان خودروهای سنگین دغدغه‌ای بابت پرداخت اقساط تسهیلات نخواهند داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد