موضوعات داغ

داغ ترین هاچ بک های بازار در پیست آزادی؛ تجربه رانندگی با بی ام و 120i و 125i + فیلم

عکس مطلب اول
این یک واقعیت است که ظرف سال های گذشته، بازار خودرو کشورمان تقریبا از مدل های اسپرت خالی شده است، به خصوص پس از توقف عرضه هیوندای جنسیس کوپه، تویوتا GT86 و آلفارومئو جولیتا، این وضعیت تشدید شد و در نهایت حالا با شرایطی مواجهیم که تنها محصولات گران قیمت ب ام و تا حدی می توانند عطش جوانان جویای هیجان را به شرط داشتن بودجه ای چند صد میلیونی سیراب کنند.
اما سوالی که برای بسیاری افراد مطرح می شود این است که نسل تازه خودروهای چهار سیلندر ب ام و تا چه حد می توانند مانند اسلاف 6 و 8 سیلندر خود در فضای رقابت مهیج و راضی کننده ظاهر شوند؟
روز گذشته فرصتی دست داد تا برای یافتن پاسخ این پرسش به پیست آزادی برویم و رانندگی با مدل های هاچ بک بی ام و 120i و بی ام و 125i را تجربه کنیم.

بی ام و سری 1

بی ام و سری 1

هر دو مدل از پیشرانه ای واحد با حجم 2.0 لیتر و مجهز به توربو تویین اسکرول نیرو می گیرند و به گیربکسی هشت سرعته برای ارسال توان به چرخ های عقب مجهزند، اما آنچه باعث تفاوت قیمتی حدود 60 میلیونی این دو خودرو می شد، حدود 40 اسب بخار تفاوت توان (177 اسب بخار برای بی ام و 120 و 218 اسب بخار برای بی ام و 125) و وجود کیت M برای نخسه قدرتمندتر بود که البته شامل تجهیزات رفاهی بیشتر نظیر سقف پانورامیک، پدل شیفتر پشت فرمان و ..هم می شود.

بی ام و سری 1

بی ام و سری 1

با هماهنگی پرشیا خودرو در روز آزمایش خبرنگاران یک راننده حرفه ای صاحب نام در رشته های سرعت و دریفت نیز در میدان حاضر بود، نادر جعفری همان لحظه نخست نشستن پشت فرمان بی ام و 125، تمام سیستم های کنترلی را تا حد امکان خاموش کرد تا حد و مرز های واقعی پلت فرم دیفرانسیل عقب ب ام و را به خبرنگاران نشان دهد و لحظاتی بعد این صدای جیغ تایرها و دود دریفت بود که در پیست آزادی طنین انداز شده بود.

بی ام و سری 1

بی ام و سری 1

نسل فعلی سری یک، هنوز عنوان تنها هاچ بک مدرن دیفرانسیل عقب جهان را یدک می کشد و به همین دلیل از پتانسیل بسیار بالایی برای رانندگی اسپرتی برخوردار است و آنچه در این تست مشخص شد اینکه حتی در نمونه های پایه بی ام و 120 و سطح متوسط بی ام و 125 نیز می توان از رانندگی با این خودرو لذتی وافر برد، هرچند که مسلما در صورت عرضه مدل بی ام و 135 یا بی ام و 235 با موتور شش سیلندر تویین توربو این ویژگی مسلما دوچندان می شود اما فعلا با توجه به قوانین فعلی واردات امکان عرضه خودروهایی با قیمت بیش از 40 هزار دلار وجود ندارد و از این رو بی ام و 125i با قیمت 500 میلیونی در زمره مدل های نهایی بی ام و برای بازار داخل کشور محسوب می شود.

بی ام و سری 1

بی ام و سری 1

در ادامه این بررسی فرصت برای رانندگی خبرنگاران با مدل بی ام و 120 آی نیز فراهم شد که نتیجه آن را می توان در اندکی تمایل به کم فرمانی و هماهنگی فوق العاده موتور و گیربکس عنوان کرد. در واقع حتی پس از پیمودن دورهای متمادی نیز ب ام و بی ام و 125 زیر بار فشار سنگین رانندگی در پیست آزادی مقاومت می کرد و در نهایت این تایرهای بریجستون پوتنزا بودند که تسلیم فشارها شده و از عرصه هستی را به نیستی ابدی واگذار کردند.

بی ام و سری 1

بی ام و سری 1

در حاشیه این تست شتاب گیری صفر تا صد نیز با مدل های بی ام و 120 و بی ام و 125 انجام شد که البته با توجه به استاندارد نبودن شرایط انجام آزمایش نمی توان به اعداد و ارقام منتج شده استناد کرد اما جالب آنکه شتاب حدود 7.5 ثانیه ای مدل بی ام و 120 و 6.5 ثانیه ای بی ام و 125i چندان تفاوتی با اعداد و ارقام رسمی اعلامی کارخانه نشان نمی دهد. این در حالیست که بی ام و 125i برای پیمودن یک دور پیست نیز به زمانی در حدود یک دقیقه و 1 ثانیه نیاز داشت که این رقم در کمال تعجب بسیار نزدیک به زمان ثبت شده توسط برخی از خودروهای تیون شده حاضر در مسابقات پیست آزادی به نظر می رسد و همین نکته به خودی خود گویای هماهنگی بالای شاسی، موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و البته سیستم های کنترل پایداری ب ام و است که خودرو را در مرز های هندلینگ، ایمنی و لذت رانندگی حفظ می کنند.

بی ام و سری 1

بی ام و سری 1

در نهایت باید گفت که از منظر فنی طبیعتا نقطه ضعف چندانی به این مدل از بی ام و وارد نیست و البته نتایج تست های معتبر توسط نشریات بین المللی نیز گویای همین امر است اما آنچه در خصوص بازار ایران می توان متذکر شد اینکه با توجه به قیمت قابل توجه این مدل ها که از شرایط خاص قوانین وارداتی ناشی شده است، مشتریان باید بین انتخاب برخی خودروهای بزرگتر اما معمولی تر یا این نمونه های تند و فرز و لذت بخش یک گزینه را برای خالی کردن حساب بانکی خود انتخاب کنند. انتخابی که مسلما برای ثروتمند ترین قشر جامعه نیز چندان آسان نیست و نیاز به کمی تحلیل و تفکر دارد ولی از دید ما، گذران زندگی بدون چشیدن طعم چنین لذت هایی، حتی برای افراد مرفه نیز نمی تواند معنی چندانی داشته باشد.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/5
با احترام كامل به نظر همه دوستان اما من به شخصه جوليتارو همه جوره به اين ماشين ترجيح مي دم
1397/2/5
فوق العاده اما با قیمت بسیار بالا
1397/2/5
با احترام به نظر همه ولی به نظر من جولیتا داخل این سگمنت بی نظیر و با توجه به قیمت جهانیش خیلی عجیب که هنوز ان مقدار که باید گرون نشده نسبت به قیمت ۵۰۰ میلیونی این خودرو!! و از نظر کلاس ظاهری واقعا در سطح سری ۱ و از نظر موتور تقریبا با ۱۲۰ برابری می کنه! و تنها عامل بازار نسبتا بد این خودرو تفکرات واقعا اشتباه جا افتاده بین مردم هست!
1397/2/5
با سلام .
ظاهرا" دوستان جز پوتنزا ، رینگ و دیسک و رکاب هم خوش به فنا داده اند . چطور تستی است که وسط تست با ماشین مردم -یا شرکت- عکس ازش وسط باقالی ها در می آد . حضرات تست کننده از هر نشریه و جریده ، یخده خوددار باشید بزرگواران ; که این تست ها آخری اش نباشه ، فردا روزی باز ماشین مفتی بدهند دستتان تست کنید به واسطه اش تبلیغات بگیرید .چه وضعی است .
1397/2/5
یعنی میتونه به پای GLA برسه؟؟
1397/2/6
مولتی میلیاردرم ک باشی چندصد میلیون بابت یک هاچ بک شهری ! هم اگر برات عین پول خورده ته جیبت باشه بازم ارزش در برابر قیمتش زیر صفره !
1397/2/7
دست به قلم بسیار زیبایی دارید آقای فلاح.