موضوعات داغ

هیوندای اکسنت یا کیا سراتو رقابت میان سدان های هم قیمت بازار

18 آذر 1397

مقدمه

قبل از آغاز بررسی باید اعتراف کنیم که رقابت امروز ما از هیچ کدام از استانداردهای جهانی پیروی نمی کند! در واقع مقایسه یک ماشین قدیمی با رقیبی از نسل جدیدتر، آنهم در شرایطی که ابعاد ماشین ها با هم متفاوتند در هیچ جای دنیا مرسوم نمی باشد! اما چه کنیم که در بازار ما انتخاب ها محدود و شرایط خیلی خاص است و در نتیجه مجبوریم گاهی به مقایسه های غیر استاندارد که فقط بر روی پارامتر قیمت و قدرت خرید مردم استوار است بپردازیم.

در واقع کیا سراتو میبایست با هیوندای الانترا و اکسنت با ریو مقایسه شوند؛ اما تشابه قیمتی میان سراتو 2 لیتری آپشنال سایپا با هیوندای اکسنت کرمان موتور باعث شد که ما به فکر ترتیب دادن رقابتی میان این دو بیفتیم. در حقیقت مقایسه امروز ما میان دو رقیب مستقیم در کلاس جهانی نیست بلکه قصد داریم ببینیم در شرایط کشور ما با بودجه حدود 200 میلیون تومان کدام سدان کره ای میتواند انتخاب منطقی تری باشد.

پس لطفاً امروز هم با خودروبانک همراه باشید تا در کنار شما ببینیم پیکار میان کیا سراتو و هیوندای اکنست به کجا خواهد انجامید.

طراحی ظاهری

ابتدا نگاهی به ظاهر ماشین ها داشته باشیم؛ در یک طرف میدان نسل دوم کیا سراتو ایستاده؛ خودروئی که در ابتدای حضور در کشور سر و صدای زیادی به پا کرد و با طراحی شیک بدنه و اِلمان های اسپرتش حسابی جای خود را در قلب مشتریان ایرانی باز نمود. از نکات جذاب این خودرو میتوان به چراغهای خشن جلو، سپرها و جلوپنجره اسپرت و فرم برآمده کاپوت اشاره کرد که تمامی این نکات در کنار خطوط پخته و منطقی بدنه، سراتو را به گزینه ای محبوب و مد روز تبدیل کرده بودند. حتی هنوز هم بعد از گذشت این همه سال به سختی می شود ایرادی در طراحی این محصول پیدا کرد و همچنان می توانیم از تناسب اندام و هارمونی خطوطش تعریف و تمجید کنیم. اما با این حال از روزهای اوج این نسل، مدت زمان زیادی گذشته و با توجه به اینکه سالهاست این ماشین را در انواع مدلهای سدان، کوپه، وارداتی و مونتاژ داخلی دیده ایم چهره اش برایمان تکراری شده است؛ بخصوص که رقیب امروز سراتو، چند سالی جوانتر است و در نتیجه با لباس هایی به روز تر، بیش از رقیب جلب توجه میکند.

پس اجازه بدهید نگاهی هم به دست پخت هیوندای بیندازیم؛ در قسمت جلو اکسنت، طرح ترکیبی جلوپنجره با ورودی هوای سپر جالب از کار درآمده و تلفیق این قسمت با چشمان خوش فرم و خطوط جذاب روی کاپوت، چهره ای زیبا و تا حدودی عصبانی را پیش رویمان قرار داده است؛ خطوط پویا و نسبتاً مدرن کناری هم برای یک خودرو اقتصادی (البته اقتصادی با معیارهای جهانی!) جذاب به نظر می رسند و می توانیم از این زاویه هم اکسنت را مدرن توصیف کنیم. و در انتها با طرحی ساده و درعین حال زیبا روبرو میشویم که با خطوطی هماهنگ، نمره قبولی را از هر بیننده ای دریافت خواهد کرد.

پس میتوان گفت که سراتو به خودی خود ماشین خوش قیافه ای است اما در گذر زمان مقداری قدیمی و تکراری شده در نتیجه در مقابل اکسنت تا حدودی از مد افتاده به نظر میرسد؛ البته این را هم داخل پرانتز بگوییم که محصول کیا با ابعاد بزرگ تر بدنه و چهره پر جذبه ترش، ابهت بیشتری دارد و در نتیجه ممکن است برخی این طراحی ساده و با وقار را به ظاهر خوش نقش و نگار اکسنت ترجیح بدهند.

بررسی کابین

در داخل کابین هم شرایط تا حدود زیادی مشابه با قسمت بیرونی است؛ یعنی در این قسمت هم کیا از خطوط ساده تر و هیوندای از طراحی فانتزی تر استفاده نموده است. به عنوان مثال فرم U شکل کنسول میانی و طراحی غربیک اکنست، مدرن تر از رقیب به نظر میرسند. هرچند در طرف مقابل محصول کیا نیز با پشت آمپرهایی جذاب و داشبوردی ارگونومیک، طرح مناسبی را پیش رویمان قرار داده و بدلیل عریض بودن داشبورد، حس قدرت بیشتری به راننده منتقل میکند. خوب پس تا اینجا ممکن است بحث سلیقه ای شود و برخی سراتو بعضی دیگر اکسنت را انتخاب نمایند؛ اما متاسفانه افت کیفی محسوسی که در متریال سراتوهای مونتاژ داخل مشاهده میشود تاثیر منفی زیادی بر زیبایی های کابین کیا گذاشته و به نوعی کار را برای رقیب ساده تر کرده است؛ البته جنس مواد تشکیل دهنده کابین اکنست هم خیلی عالی نیست ولی در مقابل سراتو سایپا برتر ظاهر میشود و مشابه با نمونه های وارداتی به نظر میرسد.

اما در مورد جاداری باید بگوییم همان طور که در مقدمه اشاره شد ماشین های امروز ما ابعاد متفاوتی دارند و سراتو در این خصوص می بایست با الانترا مقایسه شود؛ طبیعتاً اکنست با طول، عرض، ارتفاع و فاصله میان محورهای کمتر، کابین کوچک تری دارد. هرچند باید اعتراف کنیم که هیوندای در خصوص فضاسازی اکسنت کارش را خوب انجام داده و در نتیجه می توانید روی این محصول هم به عنوان یک ماشین خانوادگی حساب باز کنید؛ اما به هر حال صندلی عقب سراتو، جای پای راحت تری در اختیار سرنشینان قدبلند قرار میدهد. ضمناً این برتری محصول کیا در مورد محفظه صندوق هم پابرجاست.

امکانات رفاهی و ایمنی

همانطور که میدانید سایپا در ابتدا تا جایی که می توانست آپشن های سراتو را حذف کرد؛ اما پس از مدتی و با روئیت بازخورد منفی این کار، رویه خود را تغییر داد و تصمیم گرفت مدل مجهزتری را به بازار عرضه کند. حالا سراتو آپشنال با گزینه های از قبیل کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا به همراه رهیاب ماهواره ای، سنسور و دوربین دنده عقب، پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان، روکش چرمی برای فرمان و صندلی ها، چراغهای اتوماتیک و.. حال روز بسیار بهتری پیدا کرده است. البته باز هم جای تاسف است که حتی فول ترین سراتو های مونتاژ داخل نیز همچنان فاقد امکانات مهمی مثل ESP، ایربگ های جانبی یا حتی ترمزهای دیسکی عقب هستند. امیدواریم با سخت گیری بیشتر نهادهای نظارتی، دلسوزی بیشتر خودروسازان وطنی و از همه مهمتر افزایش فرهنگ خرید مشتریان ایرانی، آپشن های ایمنی نسبت به امکانات رفاهی و تزئینی در اولویت قرار گیرند.

بگذریم؛ در طرف مقابل هیوندای اکسنت مونتاژ داخل با امکاناتی از قبیل سانروف برقی، کیلس و استارتر دکمه ای، سنسور نور، فرمان برقی، نمایشگر 7 اینچی و دوربین دنده عقب،سیستم رهیاب ماهواره ای، بلوتوث، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها، چراغهای روشنایی در روز و مواردی از این دست در نگاه اول کم و بیش با سراتو سایپا در یک سطح به نظر میرسد و حتی ممکن است بدلیل نبود برخی گزینه ها مثل روکش های چرم یا کروز کنترل مورد بازخواست قرار گیرد؛ اما نکته مهم اینجاست که در اکسنت، گزینه های ایمنی بیشتری مثل ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سامانه مدیریت پایداری VSM، پکیج کامل تر کیسه هوا که شامل ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای میشوند وجود دارند که در نهایت امنیت بیشتری برای سرنشینان به ارمغان خواهند آورد.

البته به طور کلی ساختار بدنه سراتو "بخصوص در ستون A" مقاوم تر است و در صورت وجود تمامی آپشن های ایمنی (مثل نمونه های وارداتی)، باید امتیاز برتر ایمنی را به محصول کیا میدادیم چرا که این ماشین موفق شده یک ستاره بیشتر از اکسنت از موسسه ایمنی بزرگراه های امریکا IIHS دریافت کند؛ اما متاسفانه کمبود آپشن های مذکور در نمونه های مونتاژ داخل این برتری را از سراتو سایپا گرفت.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

خوب تا اینجای کار هیوندای اکسنت با توجه بر طراحی به روز تر، کیفیت داخلی بهتر و آپشن های ایمنی برتر حسابی به خودش مغرور شده و احساس میکند از همین الان بازی را برده است! اما سراتو سایپا که تا الان به غیر از کابین جادارش حرف چندانی در برابر رقیب نداشت ناگهان برگ برنده اصلی خود را رو میکند تا رقابت نزدیک تر دنبال شود. قضیه این است که شما میتوانید با پول خرید محصول هیوندای، نمونه 2 لیتری سراتو را انتخاب کنید که این مدل از نظر حجم موتور، قدرت و همچنین گشتاور، برتری محسوسی نسبت به اکسنت 1.6 لیتری دارد. تازه اوضاع به همین جا ختم نمیشود و در بخش سیستم انتقال قدرت هم سراتو با بکارگیری از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در برابر گیربکس 4 سرعته اکنست برتری دیگری را به حریف دیکته کرده تا در شتاب گیری و تست کشش، شانس چندانی برای اکسنت باقی نماند. البته فرزند هیوندای هم به این راحتی ها خیال تسلیم شدن ندارد و سعی میکند با تکیه بر مصرف سوخت مناسب تر و استاندارد آلایندگی بهتر، برد سراتو در این بخش را کم اهمیت نشان بدهد؛ ضمن اینکه اکسنت بدلیل وزن سبک تر مقداری از کمبود اسب هایش را جبران کرده و در نتیجه روی کاغذ فقط در حدود 1 ثانیه کند تر از سراتو به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست می یابد. هرچند که در عمل و بخصوص در شرایط تنش مثل کولر روشن، اضافه بار، رانندگی در سربالایی یا شتاب گیری های ناگهانی، اختلاف میان این دو بیش از این حرف ها خواهد بود.

البته اگر قصد صرفه جویی مالی داشته باشید سراتو های 1.6 لیتری با مشخصات موتوری نزدیک به اکسنت هم در دسترس هستند؛ اما با توجه به اینکه قرار بود بحث امروز ما رقابت میان دو ماشین هم قیمت باشد تصمیم گرفتیم روی سراتو 2 لیتری تمرکز کنیم؛

برای درک بهتر تفاوت های فنی میان این دو ماشین بهتر است که نگاهی به خلاصه مشخصاتشان داشته باشیم:

مشخصات فني
مدلکیا سراتو هیوندای اکسنت
پيشرانه4 سیلندر تنفس طبیعی4 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور2 لیتر1.6 لیتر
حداکثر قدرت156 اسب بخار در 6200 دور122 اسب بخار در 6300 دور
حداکثر گشتاور194 نیوتن متر در 4300 دور155 نیوتن متر در 4200 دور
شتاب رسمي10.5 ثانیه11.4 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي7.1 لیتر6.4 لیتر
وزن1310 کیلوگرم1060 کیلوگرم
قيمتحدود 200 میلیون تومانحدود 200 میلیون تومان

تجربه رانندگی

پشت فرمان هر دو ماشین با دید مناسب و ارگونومی مطلوبی مواجه شدیم؛ البته ابعاد کوچک تر اکسنت برای شهر شلوغی مثل تهران میتواند اندکی کارآمدتر باشد اما خطوط صاف و مستقیم بدنه و دید بهتر پشت سر سراتو باعث شده که سایز بزرگ تر بدنه اش چندان به چشم نیاید و در نتیجه میزان تسلط در هر دو ماشین تقریباً یکسان ارزیابی شد. میزان نرمی فرمان "بخصوص در مورد اکسنت" مناسب، و از نظر دقت در فرمان پذیری، شرایط هر دو خودرو نسبتاً قابل قبول است. ضمناً این را هم بگوییم که جادارتر بودن سراتو، بیشتر بر روی صندلی پشتی و یا صندوق عقب محسوس میباشد و اینجا بر روی صندلی های جلو تفاوت خاصی از این حیث دیده نمیشود. همچنین با وجود اینکه صندلی های اکسنت اندکی سفت هستند و سراتو های داخلی هم از این نظر شرایط ایده آلی ندارند اما در مجموع میتوان با کمی ارفاق به ارگونومی این قسمت از ماشین های مورد تست هم نمره قبولی را داد.

در مورد کیفیت سواری باید بگوییم که اکسنت نسبت به کلاسی که در آن قرار دارد سواری مناسبی ارائه می کند؛ البته سیستم تعلیق هیوندای برای دست اندازهای تند و تیز برنامه ریزی نشده و در نتیجه گاهی کوبش هایی دارد اما در مجموع از تعلیق بی صدا و آرامش داخلی کابین راضی بودیم؛ در مورد سراتو هم شاید برخی افراد بدلیل تجربه سواری با مدل های وارداتی تصور یک سواری خشک را داشته باشند اما در مدل های سایپایی بدلیل کوچک تر شدن سایز رینگ ها و در نتیجه افزایش فاق لاستیک ها، سواری به شکل محسوسی نرم تر شده است. در واقع میتوان گفت با اینکه تغییر سایز رینگ ها در جهت ارزانسازی صورت گرفته و به قیمت کاهش پایداری و زیبایی ماشین تمام شده اما با توجه به میزان دست اندازهای موجود در کشور ارزشش را داشته است.

خوب بهتر است کمی سرعتمان را بالا ببریم؛ با افزایش دور موتور صدای پیشرانه هر دو ماشین تا حدودی به داخل کابین نفوذ میکند اما میزان این صدا آنقدرها آزار دهنده نیست. در مورد واکنش ها به پدل گاز و شتابگیری هم باید بگوییم که همه چیز مطابق انتظار پیش رفت و همانطور که از روی اطلاعات روی کاغذ پیش بینی کرده بودیم، سراتو توانست بهتر از جا کنده شود و در شتاب ثانویه هم عملکرد بهتری از خود نشان بدهد؛ البته نسبت قدرت و گشتاور به وزن اکسنت تفاوت چندانی با سراتو ندارد و در نتیجه پشت فرمان محصول هیوندای هم با احساس کندی و ضعف خاصی مواجه نشدیم اما در هر صورت اگر به شتاب اهمیت زیادی می دهید سراتو 2 لیتری گزینه سریع تری است و نظرتان را بیشتر به خود جلب خواهد نمود. ضمناً همانطور که در بخش مشخصات فنی اشاره کردیم در شرایط تنش مثل سربالایی یا وجود اضافه بار، میزان اختلاف شتاب میان این دو از اعداد رسمی کارخانه فراتر میرود؛ بخصوص که گیربکس اکسنت هم از نوع 4 سرعته است و در نتیجه در هنگام معکوس دادن یا سبک کردن دنده ها در قیاس با جعبه دنده 6 سرعته سراتو، اتومبیل را با محدودیت های بیشتری مواجه میکند.

در هنگام بازی با فرمان هم سراتو احساس بهتری از پایداری و چسبندگی را به ما ارزانی داشت که احتمالاً بخشی از آن بدلیل وزن بالاتر و بخشی دیگر به علت تفاوت در عملکرد سیستم تعلیق بود؛ اما حذف سامانه کنترل پایداری الکترونیکی از روی سراتوهای سایپا باعث شد که نتوانیم نمره برتر این قسمت را به محصول کیا بدهیم؛ زیرا در مواقع بحرانی و بخصوص در شرایط بارندگی سیستم کنترل و مدیریت پایداری هوشمند، که بر روی اکسنت وجود دارد حسابی به کمک راننده می آید و از بروز خطرات جلوگیری میکند. پس باید بگوییم با اینکه هندلینگ مکانیکی و حسی سراتو اندکی بهتر است اما بدلیل ضعف در پایداری هوشمند باید دست اکسنت را به عنوان برنده این قسمت بالا ببریم. در مورد عملکرد ترمزها هم در شرایط عادی هر دو ماشین شرایط تقریباً مشابهی داشتند اما با فشار بیشتر متوجه شدیم که ترمزهای 4 چرخ دیسکی اکسنت از عملکرد بهتر و پایدارتری برخوردارند. در واقع ترمزهای کاسه ای عقب سراتو هم دقت سیستم ضد قفل را کاهش داده اند و هم در ترمزگیری های پیاپی و افزایش حرارت، با افت عملکرد مواجه میشوند.

نتیجه گیری

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم این دو ماشین نه بخاطر شباهت های ذاتی بلکه به علت هم قیمت بودن با یکدیگر مقایسه شدند؛ اما حالا که به قسمت نتیجه گیری رسیدیم اوضاع مقداری پیچیده شده! به طور معمول اینجا من باید بگویم اگر اهل رانندگی سریع و یا سفرهای خانوادگی هستید، بهتر است سراتو قویتر و جادار تر را انتخاب کنید و برای تردد شهری هم اکسنت با طراحی جدیدتر، کیفیت داخلی بهتر و مصرف سوخت بهینه، گزینه مناسب تری می باشد. اما این نتیجه گیری یک اشکال بزرگ دارد؛ در واقع من با این جمع بندی دارم به کسی که اهل تند راندن یا مسافرت های خانوادگی است، خودرو نا امن تر را پیشنهاد می دهم که این پیشنهاد کمی بی شرمانه به نظر میرسد! از طرف دیگر اگر اکسنت کوچک تر و ضعیف تر را هم به عنوان گزینه بهتر برای مسابقه دادن یا مسافرت رفتن پیشنهاد کنم باز هم صحبتم عجیب و غریب خواهد بود!

پس شاید بهتر باشد از دید کلی تری به قضیه بنگریم. در یک دیدگاه کلی، هیوندای اکسنت ماشین کامل تری است؛ چون در عین حال که از نظر شتاب و سرعت و فضاسازی داخلی کمبود خاصی برایتان نمی گذارد، میتواند با طراحی به روزتر، کیفیت متریال داخلی بهتر و آپشن های ایمنی بالاتر همراه مطمئن تری برای شما باشد؛ اما در هر صورت اگر شتاب و کشش بهتر و فضای کابین و صندوق بزرگ تر از اولویت های اصلی و غیر قابل مذاکره شما محسوب می شوند میبایست با برخی از کاستی های سراتو سایپا کنار آمده و این ماشین را انتخاب نمایید.

59 عکس

نظرات کاربران

73 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/18
البته اکسنت مورد برسیتون فول نیست
1397/9/22
اکسنت کرمان موتور خیلی با کیفیته، تمام قطعات CKD وارد میشن و استهلاک و مصرفش خیلی پایینه، کسانی که قصد خرید دارن قبل از گرون شدن بنزین زمان مناسبی هستش برای خرید چون مسلما بعد از اون قیمتش خیلی میره بالا
1397/9/18
جالبه.
دیشب داشتم جستجو میکردم با این وضعیت بازار با 200-170 تومن ماشین سالم و کم کار چی میشه گرفت که چینی نباشه و اتومات باشه. رسیدم به همین دو تا ماشین.
و الان میبینم که خودروبانک عزیز زحمت مقایسه رو کشیده. بی شک این دو تا الان جزو بهترین گزینه ها تو رنج قیمتی خودشون هستن. من نظرم بیشتر با سراتوئه البته 2000 آپشنال.
1397/9/20
به نظر من هم در مجموع هر دو ماشین در محدوده ۲۰۰ تومن گزینه های بسیار مناسبی هستند. من بعنوان خریدار هر دو رو چند وقتی تحت نظر قرار دادم، سراتو موتور و گیربکس بهتری داره و اکسنت کیفیت و ایمنی و طراحی و امکانات بهتری داره اما اگه دوره ۳ ساله برای خودرو در نظر بگیریم، به دلیل خدمات پس از فروش بهتر کرمان موتور و باتوجه به اینکه اکسنت در حال حاضر هم تو روسیه و هم ترکیه مونتاژ میشه و ما در هر شرایط تحریمی با این دو کشور ارتباطات داریم، مشکل تامین قطعات اکسنت در دوران تحریم به مراتب کمتر از سراتو هست. بعلاوه در صورت گران شدن بنزین، اکسنت به دلیل مصرف کمتر گزینه بهتری خواهد بود.
1397/9/20
سراتو رو اگه سایپا مونتاژ نمیکرد گزینه خوبی بود.
واقعا زور داره ادم ۲۰۰ میلیون پول بده بعد رودری های پلاستیکی و نفوذ شدید صدا به داخل کابین و حذف اپشن های اساسی مثل ایربگ و سیستم کنترل پایداری تو ذوقش بزنه، با شروع شدن تحریم ها دیگه گستردگی شعبه های سایپا هم مزیت نیست چون ارتباط سایپا هم قطع شده و قطعه ای دیگه نمیاد.
1397/9/18
من سواری سراتو رو بیشتر پسندیدم کلا ماشین تو دستیه نرم هم هست گیربکس هوشمندی داره شیفتراش لذت رانندگی رو بالا میبره اکسنت هم سوار شدم بیشتر ماشین پیرمردیه بنظرم اصلا به این قیمت نمی ارزه باید سوار شید بفمید چی میگم
1397/9/18
شما رخ دو تا ماشین رو بی تعصب نگاه کنی متوجه میشی کدومش پیرمردیه!
سمند اتومات رو با ماشینی که فقط باتری و صندلیش ایرانی و رنگش رو کرمان موتور میزنه مقایسه نکن!
عرض اکسنت ۸ سانتی متر کمتر که به دلیل طراحی مناسب تر به همون اندازه سراتو جا داره و فاصله دو محور اکسنت بیشتر از سراتو هست و در نتیجه فضای سرنشین عقب راحت تره.
دوستانی که قصد خرید دارن، هر دو ماشین رو کنار هم تست کنید اگه کیفیت و طراحی اکسنت جذبتون نکنه، قطعا جادار بودن ماشین و صندوق نظرتون رو جلب میکنه
1397/9/18
قیمت جهانی اکسنت از کیا فورته (سراتو سایپا) بدون در نظر گرفتن افت کیفیت فاحش سراتو به خاطر ارزان سازی های سایپا بیشتره میتونید سرچ کنید
1397/9/19
دقیقا درست میگید این فیس هیوندای واقعا بیریخت هستش و ابهت و پختگی طراحی سراتو ادمو یاد ماشینهای ساده و عضلانی امریکایی میندازه واقعا سراتو از نظر طراحی یه سرو گردن بالاتر از هم رده های خودشه که حس اسپرت بودن و قدرت رو به بیننده القا میکنه اکسنت که هیچ از الترا هم طراخیش بهتره البته 2014 ولی فیس های 2016 به بعد واقعا فیس خشن و پخته ای دارن
1397/9/18
مرسی از مقاله تون
من خودم اکسنت مونتاژی دارم و نظریات کارشناسیتون کاملا درست بود ، به نظر منم ایمنی و امنیت خودرو خیلی مهمتر از شتاب و قدرت هست هرچند اگر با سرعت و شتاب بالاتر اتفاقی برای سراتو بیفته نه دو تا اربگ بدرد میخوره نه ترمز کاسه ای عقب و‌نه ESP که وجود نداره.
البته من از چندتا صافکار هم پرسیدم که گفتن بدنه سراتو ضعیف از اکسنت هست.
کیفیت مونتاژ سایپا هم ضعیفتر از کرمان موتور هست.خودروی صفر سراتوی دوست من در کیلومتر ۵ هزار داخلش به صدا افتاده.
ضمن تشکر مجدد از گزارشتون بایستی عرض کنم که عکسای اکسنت داخل متن مربوط به نمونه مونتاژی نبود چون داخلش تریم کرم نداره و ولوم های بخاری/کولر هم دیجیتالی شده
ممنون از زحماتتون
1397/9/19
شما مطمئنی بدنه سراتو ضعیف تر از اکسنته؟ صافکارت کی بوده؟ اصلا مگه اکسنت تو کلاس سراتو هست که مقایسه میکنی خود نویسنده هم گفت بخاطر هم قیمت بودن تو بازار ایران این مقایسه انجام میشه وگرنه نه تو کلاس بدنه نه استحکام بئنهو ستون نه موتور و گیربکس اکسنت با سراتو قابل مقایسه نیست فقط esp داره و 4 تا دیسک همین و خود من بابت همین پول پایه ماشینه 4 دنده ضعیف و فانتزی نمیدم
1397/9/20
داداش با این جملت :
( از چندتا صافکار هم پرسیدم که گفتن بدنه سراتو ضعیف از اکسنت هست.)
کل موسسات ایمنی دنیا رو با خاک یکسان کردی یعنی بعد از این euro ncap و iihs باید دره موسسه رو ببندن و برن صافکاری بزنن D:
از لحاظ بدنه توی تست هایی که انجام شده بدنه سراتو قوی تره ولی حیف که سایپا فقط دوتا کیسه هوا گذاشته روش !!
1397/9/18
جالبه.
دیشب داشتم جستجو میکردم با این وضعیت بازار با 200-170 تومن ماشین سالم و کم کار چی میشه گرفت که چینی نباشه و اتومات باشه. رسیدم به همین دو تا ماشین.
و الان میبینم که خودروبانک عزیز زحمت مقایسه رو کشیده. بی شک این دو تا الان جزو بهترین گزینه ها تو رنج قیمتی خودشون هستن. من نظرم بیشتر با سراتوئه البته 2000 آپشنال.
1397/9/18
همسان سراتو در خانواده هیوندای الانترا میشه و اکسنت رو باید با کیا ریو قیاس کرد لذا این شاخ به شاخ از لحاظ تکنیکال واضح ایراد داره و فقط بخاطر شهر عجایبی بنام ایران که ما داریم توش زندگی میکنیم و بدلیل بحث قیمتی این دو تا ماشین رو میشه رقیب هم دونست!
جفتشون ماشین های قابل قبولی هستند امــــــــــــــا اگر مثل تموم دنیا بعنوان خودروهای اقتصادی و مناسب جوانان ماشین اولی در دسترس باشند مثلا اکسنت با در نظر گرفتن درآمد سرانه ملت ما نهایتا باید 60 میلیون برچسب قیمتی بخوره
1399/3/25
داداش يه جوري ميگي اين دوتا ماشين قابل مقايسه با هم نيستن تو كلاس هم نيستن اينگار مثلا ميخواي بنز وبي ام و رو با پرايد مقايسه كني يه جوري ميگي سراتو سايپا انگار شوررولت امريكا رو داري تفسير ميكني تابلو معلومه از روي تعصب داري راجع به سراتو مونتاژ سايپا تعريف ميكني وهيونداي پيشرفته كره رو ميبري زير سؤال دوستان عزيز من هم سراتو مونتاژ داشتم هم هيوندا اكسنت مونتاژ واقعا اكسنت يه سر وگردن از سراتو بالاتره به جرعت ميگم سراتو خيلي خيلي خشك تر از اكسنت
1397/9/18
ما 2 سالو نیمه که 2لیتری شو داریم. واقعا عالیه. من به شخصه قدرت، کشش وفضای بیشتر رو به ESP و امثالهم ترجیح میدم. البته ناگفته نماند که فکر نکنید سراتو مثلا مثل سمنده، من با سرعت 120تا مجبور به فرمون دادن ناگهانی ام شدم و ماشین از دستم خارج نشد.
خلاصش کنم من انقدر رازی بودم که برای ماشین دوم ام داداش کوچیکه ی همینو گرفتم(1600 دستی)
من کارشناس ارشد مکانیک خودرو هستم و وژدانا بدون جانب داری میگم این دوتا بهترینن تو رنج خودشون، البته اگر کیفیت و توان فنی مهمتر باشه واستون تا اپشن.
1397/9/18
شما که مکانیک خوندی باید بهتر از بقیه بدونی که شتاب مساوی هستش با نیرو تقسیم بر وزن و در نتیجه سراتو به دلیل سنگین تر بودن شتاب کشش بیشتری نداره.
هر چند از نوشتار کلمه وجدان مشخص میشه که چقدر کارشناسی شده تحلیل ارائه کردید
1397/9/18
راضی*
وجدان*

امیدوارم دانش مهندسیتون بیشتر از سواد فارسیتون باشه جناب مهندس.
1397/9/18
شما وژدانا مهندسین آقا لطفی 😂
1397/9/18
زشته یه فوق لیسانس تو مملکت راضی و وجدان رو اشتباه بنویسه.
1397/9/18
داداش«راضی» اینطوری نوشته میشه شما «رازی» رو اینطوری نوشتی،«وجدانا»هم اینطوری نوشته میشه شما اینطوری نوشتی:«وژدانا» خداوکیلی شما کارشناس ارشد مکانیک هستی؟!اگر سواد تحصیل کرده های مملکت اینطوریه پس بدا به حال سواد امثال بنده حقیر
1397/9/18
آقای مهندس
کارشناس ارشد مکانیک خودرو
اولا راضی نه رازی
دوما وژدانا؟!!!؟ سواد داری؟؟؟
ادبیات نوشتاری ات که دیگه جای صحبت نداره مهندس
ببخشید کارشناس ارشد مکانیک خودرو
ممنون از اینکه ما را از دانش کارشناسی خودتان آگاه کردید

1397/9/19
مگه رشته ی مکانیک خودرو ارشد هم می گیره؟!
زودتر می گفتی ترک تحصیل نکنیم!!!
1397/9/20
جالبه!
کامنت های دوستان همیشه پر از غلط املایی و دستوری هست، با وجود اینکه همه دانشگاه رفتن. حالا اگر یه نفر بگه من دانشگاه رفتم، میشه بیسواد.

و جالب تر اینکه ، همه در پاسخ، استاد ادبیات میشن و سعی میکنن قواعد فارسی را پاس بدارند و کتابی هم کامنت میذارن.
چه دوره زمونه ای شده.
این بنده خدا یه اشتباهی کرده (به هر شکلی) ، اساتید ادبیات و زبان فارسی چرا ناراحت شدند و کامنت های خود را به زبان کتابی میگذارند.
برید کامنت های پر غلط قبلی خود را چک کنید حتما.
شاید بر حسب اتفاق ، چندین ماه دیگه دوباره یه سر به این سایت زدم.
1398/5/11
کاملا معلومه کارشناس ارشد مکانیکی وژدانا
1397/9/18
اکسنت توی عکس نه کیلس داره نه تهویه مطبوع اتوماتیک! ولی جزو آپشناش ذکر شده
1397/9/18
اکسنت ماشین خوبیه ولی برای پیرمردا!! کاملا کسل کننده ست از طراحی تا آپشنها و عملکرد. این هم از هنر ما ایرانیان که میتونیم اینقدر از روی آپشن و ایمنی یک ماشین بزنیم تا قیمتش با ماشین یک رده پایینتر برابر بشه.
1397/9/18
در قیاس سراتو و اکسنت کاملا مشخصه کدومش شبیه قوطی و ماشین پیر مرداس!
1397/9/18
این اکسنتی که توی گزارش نمایش دادین که وارداتیه !!!! نه تولید کرمان موتور
1397/9/18
خدا را هزار مرتبه شکر.پول سانتافه فول شش ماه پیش رو باید بدیم سراتو ناقص تحویل بگیریم.البته اگه عجله نکنیم سال بعد پراید ناقص تحویل میدن
1397/9/18
دوستانی که هیوندا اکسنت دارند خرید انرا از نظر کیفیت
و هندلینگ توصیه می کنند؟
1397/9/18
دوست گرامی قبل از خرید حتما هر دو خودرو رو سوار بشید
اکسنت بسیار با کیفیت تر و ایمن تر و طراحی مدرن تر و سراتو گیربکس بهتری دارد
1397/9/18
سلام دوست عزيز من جفت ماشين هارو داشتم به خوبي با هاشون اشنا هستم اگر شما اهل سرعت حس چسبندگي به جاده هستيد سراتو رو انتخاب كنيد و اگر اين ها جز اولويت هاي بعد ترمز خوب و زيبايي هستش اكسنت برداريد من اول سراتو داشتم الان هم اكسنت من واقعا سراتو ترجيح ميدم
1397/9/18
فاصله محورهای اکسنت ۱ سانتی متر از سراتو بیشتر است و به راحتی با مراجعه به کاتالوگ هر دو خودرو قابل راستی آزمایی است. عرض اکسنت ۵ درصد کمتر از سراتو است که به دلیل فضا سازی مناسب تر اکسنت، این ماشین برای سرنشین جا دار تر است.
موتور سراتو ۲۵ درصد قدرت بیشتر و در عوض خودرو ۳۰ درصد وزن بیشتری دارد و لذا تفاوتی در شتاب اولیه وجود ندارد چون نسبت گشتاور به وزن باید در نطر گرفته شود نه فقط گشتاور.
مزیت سراتو تنها تعداد دنده بیشتر است.
در هنگام تصادف ترمز دیسکی و سیستم کنترل پایداری و ایربگ های بیشتر جان ادم را نجات می دهد اما تعداد دنده بیشتر این کار را نمی کند.
باتوجه به اینکه افرادی بر اساس مقایسه شما اقدام به انتخاب می کنند، لازم است اطلاعات صحیح در اختیاب مخاطب قرار گیرد.
1397/9/19
دوست عزیز شما یه چیزی شنیدی که نسبت وزن و اسب بخار مهمه و درست هم هست. ولی اینطوری نیست که درصد بگیری نتیجه گیری کنی!

نکته اول : طبق اعلام خود کمپانی شتاب سراتو بهتره! یعنی خود کمپانی اشتباه نوشته و شما از روی نسبت وزن و گشتاور شتاب دقیق رو فهمیدید؟
نکته دوم: شما دارید حداکثر قدرت رو با وزن مقایسه میکنی ولی آیا نمودار گشتاور و اسب بخار این ماشین هارو بررسی کردی؟ میدونی سراتو تو دور موتور مثلا 3000 چقدر گشتاور تولید میکنه و اکنست تو همین دور چقدر؟ میدونید وقت گاز دادن دور موتور کدوم زودتر به نقطه حداکثر گشتاور میرسه؟ همیشه که قرار نیست تو نقطه اوج گشتاور باشیم! حداکثر گشتاور و وزن ام وی ام 530 با اوانته یکیه ولی شتابشون 3 ثانیه باهم فرق داره!!!
نکته سوم: موتورهای حجیم تر بخاطر قطر پیستون بیشتر زورشون بیشتره. اینو تو سربالایی و خیلی جاها میتونی متوجه بشی. یعنی شاید تو کفی یا سرپایینی مثلا دوو سیلو 1.5 لیتری پا به پای پژو پارس بیاد یا حتی بهترم بره ولی تو سربالایی با کولر روشن موتور حجیم تر برنده میشه.
نکته چهارم: مورد دیگه ای که شما در نظر نگرفتید و تو متن خودروبانک به درستی بهش اشاره شده اینه که قرار نیست این ماشین ها همیشه بدون سرنشین باهم مقایسه بشند.شما زمانی رو درنظر بگیر که 4 تا سرنشین 80 کیلویی نشستند تو این ماشین ها. حالا برو نسبت وزن به اسب بخار رو حساب کن میبینی حتی این نسبت هم به نفع سراتو شد. چون 320 کیلو فقط 24 درصد به وزن سراتو اضافه کرده اما برای اکسنت 31 درصد به وزنش اضافه شده. خوب وقتی در شرایط بدون سرنشین نسبت وزن و اسب بخار یکسانه حالا این نسبت به نفع سراتو بهم میخوره.
نکته پنجم: گیربکس اکنست 4 دنده است شما وقتی دنده رو سبک میکنی دور موتور خیلی افت میکنه ولی تو سراتو 6 دنده اینطور نیست. در نتیجه به هیچ عنوان اکنست از نظر توانایی حرکتی نمیتونه به سراتو برسه.
نکته ششم: سراتو سال 2010 طراحی شده و اکنست سال 2012. تازه گیربکس سراتو هم مال 2011 هست اگه اشتباه نکنم چون 2010 ها 4 دنده بودند. پس این دو تا ماشین اونقدرها هم از نظر تکنولوژی با هم فاصله ندارند که شما تصور میکنید.
نکته هفتم: مورد بعدی اینکه فاصله طولی محورهای اکنست بیشتره اما فاصله عرضی محورها کمتره و اتاقش هم کلا یه نمه جمع و جور تره ولی فرقشون خیلی کمه. ولی بجاش صندوق سراتو خیلی خیلی بهتره.
نکته هشتم: در مورد ایمنی هم چون این نمونه سایپایی بود حق با شماست (اصلا دلیل اصلی برنده شدن اکسنت تو این مقاله هم همین مورد بوده) ولی در کل اکسنت هم اصلا شاهکاری نکرده تو ایمنی. شما برو نتیجه تست تصادفش رو ببین ستون A چقدر راحت خم شده. یعنی اگه سراتو وارداتی دست دوم باشه خیلی ایمنیش بهتر از اکسنته. ولی خوب سایپا گند زده توش
نکته نهم: آخر مقاله نتیجه گرفتند که اکسنت از سراتو های مونتاژ داخلی بهتره پس دیگه پس چرا بازم ناراحتید؟
ببخشید من اینقدر مفصل جواب دادم چون دیدم تو بقیه سایت ها هم شما رفتید زیر مقایسه این ماشین ها هی نوشتید نسبت وزن نسبت وزن!!! گفتم یه بار پاسخ بدم چون به نظر میاد به شدت رو اکسنت تعصب دارید!
1397/9/19
دوست عزیز شتابشون تفاوتی نداره مطمئنی؟ چرا نظرات غیر کارشناسی میدین ؟ شتاب سراتو سایپا رو یه سر بزنید مزدا 3 هم رقیب این ماشین نیست ،چی میگین 25 درصد موتور 30 درصد وزن این اعدادو از کجا درمیارین؟؟؟؟؟؟ در ضمن شتاب سراتو تو شمال (هم سطح دریا) 8.5 ثانیه هست که ودیئشم تو اپارات موجوده پس لطفا قیاس الکی نکنید
1397/9/19
دوست عزیز النترا ،فک کنم الترا داری ،اره؟شما الترا که هیچ سوناتا yf اصلا بیار اگه تونست تو شتاب سراتو روبزنه .... شتاب سراتو رو داری با اکسنت مقایسه میکنیییییی؟
1397/9/18
والا بنده به هیچ ماشینی که درایران مونتاژ میشه اعتقادی ازنظر امنیت ندارم حتی اگر بنز وولوو هم بیارن خط تولیدشون رادرایران مگر مهندسینی که در خط تولید هر کمپانی خودروسازی کارکرده بعنوان ناظر مستقیم خط تولید درکارخانه های مونتاژ درایران حضور پیداکنه وکلیه دستگاهها و رباط هایی که درایران نصب میشوند بدون کم وکاست مشابه خط تولید خارجی آنها باشد بخصوص زمانی که شاسی واتاق خودرو بهم جوش میخورند وچسب های لازم به آنها زده میشود ونیز کلیه اتومبیلهای چینی هم که درایران مونتاژ میگردند بهتراز ایرانی ها نیستند مگر اتومبیل کامل ازچین واردگردد چون الان ولوو بی ام و تلیسمان کولیوس رنجروور ولندروور هم درچین مونتاژ وبه اکثر کشورهای آمریکایی و آسیا وآفریقا واسترالیا صادر میگردند چراباید صنعت خودرو سازی ایران که سابقه طولانی تری از پاکستان دارد نتواند مانند پاکستان تویوتا مونتاژ کند چون شرکت معتبر تویوتا به ایرانی اعتمادی ندارد وشرکت تویوتا میداند ایران باعث تخریب برند معتبری مانند تویوتا خواهدشد البته شرکت معتبری مانند مرسدس بنز هم نمیتواند ادعا کند کلیه خودروهایش ازنظر ایمنی در رده های اول قراردارد چون عکس تصادف وواژگونی مرسدس CLA 45 توسط سایت خودروبانک که دربلوار ارتش تهران آنگونه مچاله شده بود منتشرشد ودیدیم که چگونه ازبغل کاملا له شده است حالا دیگر چه رسد به خودروهای ایران خودرو که ۲ تن ازمسئولین آنشرکت که تابحال هزاران نفر ایرانی وهموطن مارا به کام مرگ فرستاده اند به هیچ عنوان عدم ایمنی این خودرو ها راقبول ندارند ملت عزیز به شما التماس میکنم گول تبلیغات وآپشن ها وزیبایی یک خودرو رابه هیچ عنوان نخورید وپول خودرا بخصوص برای خرید اتومبیل از۲ شرکت معروف ایرانی بهدر ندهید اول درخصوص ایمنی خودرو تحقیق وبررسی کنید مثلا داشتن یانداشتن یک مانیتور یا صندلیهای چرمی تحت هیچ عنوان جان راننده وسرنشینان را تضمین نمیکند ولی شاسی واتاقی که طبق اصول وبا ورقهای فولادی فوق مقاوم مخصوص استفاده شده درستونها وداشتن حداقل ۶ ایربگ میتواند سرنشینان رااز مرگ نجات دهد پس گول زرق وبرق وارزانی رانخورید واز کارشناسان باتجربه مانند کارشناسان خودروبانک وسایر سایتهای خودرویی کمال استفاده رادراین زمینه ببرید وباتفحص کامل اقدام بخرید خودرونمایید حتی اگر گران ومد روز نباشد ولی حداقل ایمن باشد چون یکنفر زمانی که خودرویی میخرد نمیتواند فقط برای داخل شهر ازآن استفاده کند وحتما درجاده های بین شهری هم رفت وآمد خواهد کرد وحادثه هیچگاه خبرنمیکند انشااله تمامی مسافرین که درشهر ها وجاده ها درحرکت هستند باسلامت کامل به مقصد برسند وروزی راببینیم که حداقل افرادی در صدر این ۲ شرکت قراربگیرند که فقط به سود سهم خود اکتفا نکرده واتومبیلهایی تولید کنند که جان ومال ملت رااینگونه بهدرندهند
1397/9/18
من سراتو نداشتم و سوار هم نشدم ولی ۳ سال اکسنت فول وارداتی مدل ۲۰۱۵ داشتم. واقعا خوب بود. ۶۰ هزار تا باهاش راه رفتم هیچ فرقی با روز اول نداشت فقط کمی دور فرمونش سائیده شد. انقدر خوب بود که الان با اینکه ماشین خیلی گرون تری دارم پشیمونم از فروختنش. از نظر کیفیت دوام و مهندسی ماشین فوق العاده ای هست
1397/9/18
سلام به همگی
این سلیقه ای هست.
کسی که دنبال تخته گاز هست به آپشن و ایمنی زیاد اهمیت نمی ده.
اسکنت با نمک هست هم از نظر قیافه هم از نظر رفاهی هم اینکه کوچیکتره و بهتر رد می شه.
سراتو درسته قدیمیه و ایمنی کمتره ولی چون با سایپا هست کمی بهتر پشتیبانی می شه ولی نباید پشتیبانی کرمان موتور رو هم دسته کم بگیریم.
خب پارسال تو نمایشگاه خودروی اهواز نمایندگی سایپا یه مورد عجیب رو به من نشون داد که تعجب کردم.
سراتو آپشنال بود 2000 خب کلیدش کیلیس بود و باتری شارژی داشت اما برا اینکه این قابلیت رو نشون بده یه بار باتری رو در آورد خب در این شرایط شما باید کلید رو به دکمه بچسبونین تا بشه استارت زد در صورتی که نماینده کلید رو توی یه جای جعبه مانند توی کنسول وسط قرار داد دکمه استارت فعال شد. و اینکه گفت باتری کلید هم شارژیه و باتری رو توش گذاشت و دوباره همون جا گذاشتشهم شارژ میشد هم فعال شد.
برام عجیب بود که این قابلیت کار سایپا بوده یا خوده کیا؟
نمی دونم اکسنت هم چنین چیزی داره یا نه؟
1397/9/19
سلام / با تشکر از بررسی کارشناسی تون اما از نظر بنده شما که بررسی همراه با تصاویر دو خودرو رو انجام میدین خیلی بعیده که در تصویر هیوندای اکسنت نیمه فول رو در کنار کیا سراتو فول قرار دادید فکر میکنم با اطلاع از اینکه اگر چنین کاری میشد با توجه به چهره جذاب تر و بروز تر اکسنت قیاس در بحث ظاهری با اکسنت میشد و مقایسه دو‌خودرو در بحث فنی و ظاهری با اکسنت بود چنین کاری نکردید چون دسترسی به اکسنت فول در شرایط کنونی خیلی راحت تر از مدلی ست که شما در بررسی قرار دادید .
1397/9/19
سلام
من گزينه ام جي ٦ نيوفيس انتخاب ميكنم با توجه به بودجه ذكر شده
1397/9/19
سلام
توربو
استهلاک
2دقیقه سلو قبل از خاموشی
1 دقیقه گرم شدن موتور قبل از حرکت
سرویس های اولیه
البته اینا ضعف هاش بودن ولی ایمنیش خوبه می تونه با 2.4 لیتری ها کل بندازه و بزنه
کیفیتش هم بد نیست ولی توربو خیلی با شرایط ایران سازگار نیست البته که اینم توربو کم فشاره ولی بازم اگه حواست نباشه خرابکاری می کنه.
1397/9/19
ممنون از قیاس کردن شما،البته بنده قبل از این مقاله قصد کرده بودم که خودرو تندر ۹۰ مدل ۸۸ خودم رو بفروشم و اکسنت بخرم و اولین دلیل برتری رو به ظاهر جدید تر اکسنت نسبت به سراتو دادم،ماشینای چینی رو هم به خیلی دلایل وارد قیاسم نکردم
1397/9/19
با سلام.
بنده سراتو سایپا دارم واکسنت سوار نشدم.مشخصا معایبش مشهوده و مقالات زیادی درباره سراتو اومده.اما مهمترین مساله ای که بهش میشه اشاره کرد اینه که توی رنج ۲۰۰ میلیون تومن بخاین یه ماشین غیرچینی بخرید فقط سراتو و اکسنت دستتون رو باز میذاره.
اون بزرگواری هم که فرمودین سراتو همون سمند اتومات هست اولین جایی که سراتو دیدین حتما ازش بخاین کاپوت رو بالابزنن براتو ببینید حتی یک دونه شمع یا وایر شمع یا حتی باتری ماشین ایرانی نیس.چون قطعات سراتو واکسنت مونتاژی به صورت ckd وارد میشه ومونتاژ میشه.اما لاستیک های سراتوی مونتاژ همچنین صندلی هاش تولید داخله که کیفیت پایینش مشخصه.
بنده سراتوی مدل۹۴ دارم و شکر خدا تا این لحظه هیچگونه صدای اضافی اتاق نداشته و همچنین هیچ خرجی جز تعویض روغن روی دستم نذاشته.
از خوبی های نگهداری سراتو هم اینه که بجای تسمه تایم زنجیر تایم داره که نیازی به تعویض نداره همچین آب باتری تا ۲۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض نداره.
بنده کارمندم و موجود بودن قطعات یه ماشین واسم خیلی مهمه که شکر خدا قطعات اصلی برند هیوندا موبیز مربوط به کیا کاملا در دسترسه
1397/9/19
سلام

پس از تجربه رانندگی با هر 2 ماشین کیا سراتو آپشنال سایپا و اکسنت کرمان موتور

در یک جمله خلاصه کنم براتون

سراتو سایپا فقط موتور و گیربکسش از اکسنت بهتره در بقیه موارد 100 البته اکسنت بهتره و با کیفیت تر

مثلا کنترل پایداری اکسنت داره با 6 ایربگ ولی از سراتو حذف شده فقط 2 ایربگ
یا مثلا تایرهای اکسنت کره ای هستن عین وارداتیش ولی سراتو تایر بارز روشه

به هر حال بنده اکسنت رو ترجیح میدم

اگه اهله شتابید به هیچ وجه سمت اکسنت نرید و سراتو رو انتخاب کنید
اکسنت مثه کرولا رانندگی کاملا نرم و بدون هیجانی داره بر عکس سراتو که ذاتش اسپرته
1397/9/19
سلام. آقا کی میگه اکسنت شتاب و کشش قابل قبولی داره؟؟؟
بنده یه تیبا ۱ دارم و تو جاده یکی از اینا به پستم خورد و گفتم یه کل کل جاده ای بکنیم که در نهایت ناباوری دیدم قشنگ دارم پا به پاش میرم و بعضی جاها مثل سربالایی کم میاورد...!!!!اونم از تیبا...!!!
ولی سراتو واقعا شتاب و کشش بیسته... اصلا اختلاف این دو ماشین در حد فاجعه است.
گول این تست و بررسی رو نخورید و اکسنت نخرید ک بدجور ممکنه ضایع بشین تو جاده.ولی سراتو سایپا واقعا عالیه.درسته قدیمی شده ولی باید پشتش نوشت (درسته پیرم ولی هنوزم شیرم).
1397/9/19
با تشکر از خودرو بانک. من مرداد 97 سراتو 2000 آپشنال از سایپا تحویل گرفتم. با اکسنت آشنایی ندارم. ولی تجربه رانندگی چهار ماه ام را در اختیار خوانندگان محترم قرار می دهم. موتور و گیربکس سراتو عالی هستند. بدنه و اتاق سراتو بسیار جذاب و در عین حال ساده طراحی شده اند بطوریکه با گذشت زمان زیبایی آن بیشتر به چشم می آید. خودرو آنچنان خشک نیست. با روشن شدن کولر هیچ افتی در عملکرد موتور احساس نمی شود. در ناهمواری های کوچه ها و خیابان ها باید حواستان جمع باشد. اگر با سرعت پایین از دست اندازها عبور نکنید کف ماشین به زمین خواهد خورد. مشکل دوم سفتی فرمان است البته این مشکل خیلی حاد نیست ولی جا داشت فرمان کمی نرم تر باشد. کار کردن با بوق خودرو نیز کمی دشوار است. در کل از ماشین راضی هستم و روز به روز به دلیل طراحی پخته و با وقار آن و همچنین عملکرد فنی عالی اش دلبستگی ام به آن بیشتر می شود.
1397/9/19
سال 94 یه النترا نیمه فول داشتیم با موتور 1800 بعد فروختیم... پارسال بین سراتو 104 تومانی و مزدا 3 118 تومانی کلی سرچ کردم.. سراتو چون لوازم و تجهیزات یدکی قابل دسترس تر و ارزان تر و چون موقع ساختش 90% قطعاتش وارداتی بود..سراتو رو انتخاب کردیم..الانم داریمش. سواری نرم و موتور خیلی پر قدرتی داره که تو سبقت و سربالایی ها اصلا کم نمیاره... با esp و 4 تا ایربگ که تو کاغذ نوشته میشه خودتونو گول نزنید. موتور قوی تر-امکانات خوب-لوازم یدکی ارزان تر و قابل دسترس چیزایی هست که من تو سراتو دیدم..
1397/9/19
با سلام
ضمن احترام به نظر همه دوستان.
واقعا یه فرهنگ غلط تو بین ما رایجه و اونم اینه که اکثرمون وقتی یه ماشینو میبینیم از صاحبش میپرسم خوب راه میره؟درسته که قدرت ماشین خیلی مهمه ولی به نظر شخصی خودم امنیت مهمتره.درسته که سراتو از اکسنت قویتره ولی مگه چقد میشه تو این جاده های قشنگ ایران تند رفت،همون اکسنت هم کارو به خوبی راه میندازه.شما وقتی مسافرت خانوادگی میری نمیخای که همش کل بندازی یا معکوس بکشی یا سبقت بگیری که،امنیت و آسایش مهمتره بنظرم.بنظر من بزرگترین ضعف اکسنت گیربکس 4 دنده اونه،گیر بکس چهار دنده واسه هر ماشینی باشه بدرد نمیخوره و لذت رانندگی رو میاره پایین.البته انتخاب سلیقه ای ولی با توجه تجهزات ایمنی کاملتر و قدرت قابل قبول(اگه بتونیم با گیربکس 4 دندش کنار بیایم) اکسنت انتخاب بهتریه.امیدوارم ما به امنیت بیشتر اهمیت بدیم تا شرکتی مثل سایپا هم بخودش اجازه نده دست به موتور نزنه(بخاطر مهم بودن قدرت موتور برای بازار ایران) ولی تا میتونه از تمام امکانات ایمنی ماشین بزنه.

1397/9/21
یقین داشته باش اگه سایپا دست نزده به موتور نه تکنولوژِی شو داشته نه اجازه شو از طرف کیا.یه جوری هم اکنیت و اسایش مقایسه می کنی انگار پراید رو با ولوو مقایسه می کنی.اونقدر که سراتو توی قدرت موتور سر تره اکنست توی اسایش (که نمیدونم چی معنی اش کردید بعضی از دوستان داخل کامنت ها) سر تر نیست.همش بحث سرعت در موتور قوی نیست ولی تور گردنه اوتوبوس ازت رد بشه اون وقت تفاوت سراتو(که توی سر بالایی نوربالا میزنه و راه میخواد) با اکسنت مشخص میشه
1397/9/23
با سلام
هر چیزی که دارید ازش لذت ببرید.موفق و پاینده باشید.
1397/9/19
اکسنت مورد آزمایش از نمونه های وارداتی کم آپشن هست خودروهای مونتاژ کرمان موتور با تریم تک رنگ مشکی فقط به بازار عرضه شدند
1397/9/19
من بین این دو ماشین اول اکسنت خریدم (با کارکرد 30 هزارتا)اما بعد از یه سفر از تهران به رشت و دیدن کشش واقعی موتور و گیربکس اکسنت، با سراتو عوض کردم کردم،چون برام قدرت مهم بود و دوست نداشتم که تو سربالایی و سفر با سرنشین کامل کولر رو خاموش کنم،از طرفی برام مهم بود که ماشین کروز کنترل داشته باشه چون بین تهران و کاشان مدام در حال سفر هستم و خیلی آپشن لازمی هست برای مسیرهای این شکلی،تعویض دنده توی سراتو خیلی نرم تر هست و با استفاده از شیفتر لذت رانندگی بیشتری داره.
یه چیزی هم که البته شاید برای خیلیها مهم نباشه اما برای من مهم بود قرار گرفتن دست چپ موقع رانندگی هست که حای دستگیره ها تو اکسنت پایینه ونمیتونستم به راحتی استراحت بدم به دستم موقع رانندگی طولانی در سفر یا توی ترافیک....
1397/10/25
عزیز دل امیدوارم هیچوقت برات پیش نیاد ولی اگر یکبار سر پیچ با سرعت زیاد وارد شدی یا روی جاده یخ زده مجبور شدی بپیچی یا یک سمت ماشین افتاد تو خاکی و در عین حال مجبور شدی ترمز کنی امیدوارم حداقل خانواده تو ماشینت نباشه یا خدا نظرش بهت باشه یا قبلش ماشینت و با یکی که esp و کنترل پایداری داره عوض کرده باشی
1397/9/19
منصور :
نکته ششم: سراتو سال 2010 طراحی شده و اکنست سال 2012. تازه گیربکس سراتو هم مال 2011 هست اگه اشتباه نکنم چون 2010 ها 4 دنده بودند. پس این دو تا ماشین اونقدرها هم از نظر تکنولوژی با هم فاصله ندارند که شما تصور میکنید.

مرتضی سورن:
سلام آقا منصور
اطلاعاتتون خیلی خوبه عالی توضیح دادین.
در مورد این بخش گیربکس سراتو فکر کنم 5 دنده بودن 2010 شون حالا شده 6 دنده.
دقیق نمی دونم ولی 4 دنده رو نشنیدم.
در مورد اکسنت تو سایت کرمان موتور دیدم که دنده بود
سراتو رو هم سایپا هم در 1600 عادی دستی 6 تا و 2000 عادی اتومات 6 تا و 1600 آپشنال دستی 6 تا و 2000 آپشنال هم اتومات 6 تا زده
جایی هم ندیدم 4 دنده زده باشه
1398/3/26
سراتو های مدل ۲۰۱۰ ۴ سرعته اتوماتیک بودن آقای سورن، لطفا بیشتر مطالعه بفرمائید.
1397/9/20
سلام.در مورد شیفتر پشت فرمان سراتو هم میتونسین برگ برنده دیگه ای به این محصول قائل شد
1397/9/21
سلام سراتو خیلی از اکسنت بهتره موتور قوی تر داره توی شهر ستان سایپا نمایندگی بیشتری داره تا کرمان موتور
1397/9/21
با تمام احترامی که برای هیوندای و اکسنت قائلم ولی به هیییچ وجه در حد کیا سراتو نیست، اصلا قابل قیاس با سراتو نیست. باید یه مدت داشته باشید بفهمید چی میگم. سراتو عشقه، چهره ی عضلانی، لذت رانندگی، وقار. هر روز میگذره بیش تر بهش علاقه مند میشه آدم. حتی با تموم دزدیایی که این سایپای بی پدر کرده هنوز سالاره این ماشین.
1397/9/23
دوستان من پیشنهاد می کنم با دویست تومن یا ماکسیما سرحال بخرید یا با 53 تومن یه ریوی خیلی سالم همون سواری اکسنتو به شما میده باقی پول تونو هم صرفه جویی کنید
1397/10/7
انه محصوص بروز تر و جوان پسندانه تري با ٢٠٠ميليون بخواهيم كه چيني نباشه و بدرد ترافيك شهري هم بخوره i20 جديد گزينه خيلي خوبيه داخل كابينش اصلا صداي موتور مثل سراتو و اكسنت نفوذ نميكنه ولي اگه اهل شوماخر بازي هستي اصلا بهش فكر نكن
1397/10/7
اگه محصول * منظورم بود ببخشيد اشتباه تايپي بود
1397/11/9
ضمن تشکر از مسوولین سایت و دوستانی که کامنت میگذارن ، بحث ایمنی خودروها فاکتورهای زیادی داره که میشه اونهارو به دودسته کلی تقسیم کرد : ۱_ ایمنی فعال مثل ترمز و سیستمهای جانبی و مکمل آن مثل abs.ebd.ba و ... ، تعادل ( هماهنگی سیستم تعلیق که گاهی هندلینگ هم بهش میگن) ، شتاب خوب ( در مواردی شتاب خوب میتونه از تصادف جلوگیری کنه ) ، دید خوب به اطراف خودرو ، فرمان دقیق ( بدون بیش فرمانی و یا کم فرمانی ) ، کیفیت نور چراغها از نظر شعاع دید و قدرت نور ، انواع رادارها و...‌ این نوع ایمنی بطور مداوم در حین رانندگی در خدمت کاربر خودرو هستند . ۲_ ایمنی غیر فعال که در زمان وقوع تصادف به کمک راننده ها و سرنشین ها میان ، مثل ایربگها ، کمبربندهای ایمنی ، استحکام بدنه ، نقاط شکست بدنه ( مهندسان در طراحی بدنه علاوه بر رعایت زیبایی و هماهنگی های لازم از نظر ابعاد و ... نقاطی از بدنه را جهت تخلیه، تعدیل و یا منحرف کردن نیروی وارده حاصل از تصادف تعبیه مینمایند بنام نقاط شکست ، این نقاط از بدنه معمولا در زمان تصادف راحت تر خم شده و یا از هم جدا میشوند ) ، شیشه ها ، ارگونومی ( نحوه قرارگیری راننده و میزان دسترسی و فاصله باداشبورد و ادوات نصب شده بر روی داشبورد ) نحوه طراحی داشبورد از نظر آسیب رساندن به سرنشینان و ... .
هدف اصلی در ایمنی خودرو ها حفظ جان سرنشینان خودرو است ، نه حفظ و سالم ماندن بدنه خودرو . ای بسا ایمنی یک خودرو ظریف مثل اکسنت از ایمنی یک خودرو بیوک دهه هفتاد که از نظر ابعاد و وزن خیلی بزرگتر و وزین تر از اکسنت است بیشتر باشد . این در حالی است که در یک تصادف مشابه برای این دو خودرو ممکن است اکسنت تا حد مچاله شدن برسد ولی بیوک فقط سپر و کاپوتش آسیب ببیند . ولی برخلاف شکل ظاهری خودروها آسیب دیدگی سرنشینان اکسنت کمتر از بیوک باشد . از طرفی داشتن شتاب بیشتر همان یک ثانیه ایه سراتو سایپا ممکن است از یک تصادف مرگبار جلوگیری کند . چون فرصت یک ثانیه ای مخصوصا در سرعت های بالا میتواند حیاتی باشد . در نهایت ضمن آرزوی سلامتی برای همه عزیزان با توجه به شرایط جاده ، خودروها و ...رانندگی معقول ، با حوصله و با آرامش به میزان قابل توجهی میتواند تضمین کننده سلامتی راننده و سرنشینان خودرو باشد . از اینکه حوصله کردید و مطلب رو خوندید ممنونم .
1398/2/9
سلام بر حضرت اکسنت ۳۶۰ میلیونی، بخرید ملت همیشه در صحنه تا ۴۰۰ تومن نشده
1398/3/18
سراتو خیلی بهتره.اصلا موتور زیر۲۰۰۰ اتومات بدرد نمیخوره .مخصوصا گیربکس اکسنت۴ دنده است و ۱۶۰۰و عملا همیشه صدای موتور رو راحت میشنوید بخصوص در سرعت های بالا.سراتو ۶ دنده است و شما تازه اگر۱۳۵.۱۴۰برید تازه دور موتور رو۲.۷هست که باعث میشه مصرف بشدت کم و صدای موتور کم بشه و کلا اگه اهل شتاب و هماهنگی گیربکس با موتور هستید سراتو خوبه ولی اگر اهل اینها نیستید و پراید ازتون سبقت بگیره مشکلی ایجاد نمیشه واستون اکسنت گزینه خوبیه.
1398/7/25
تفاوت شتابشون کمتر از ۱ ثانیه هست و سرعتشون هم تقریبا یکیه چطوری گفتی پراید ازت رد بشه مهندس شما هیچ یک از خودرو ها رو نداشتی و فقط اومدی یه چیزی بگی
1398/7/25
اینطوری که دوستان قضاوت میکنن تویوتا سی اچ آر۹۰۰ میلیونی هم بدرد نمیخوره چون موتورش۱۲۰۰ هستش تنها برتری که سراتو نسبت به اکسنت داره موتور و گیربکس قویتره که از لحاظ کیفی اصلا قابل مقایسه با موتور گیربکس اکسنت نیست اکسنت دارای۶ایربگ می‌باشد که سراتو فقط ۲عدد داره اکسنت دارای سیستم esp وesm ‌سیستم کشش در سر بالایی را داره که سراتو هیچ یک از اینارو نداره اکسنت دارا ۴چرخ دیسکه که سراتو بازم حرفی برای گفتن نداره مصرف سوخت و استهلاک اکسنت هم بسیار کمتر از سراتو هست کسانی هم که هر دو خودرو رو سوار شدن میدونن اکسنت بسیار نرم تر از سراتو هستش و ضاهر اکسنت هم بروزتره وهم زیباتره همچنین کیفیت مونتاژ قطعات کرمان موتور خیلی بهتره و از لحاظ امنیت و ایمنی دو خودرو۴ ستاره گرفتن که با حذف ایربگ های سراتو و کیفیت مونتاژ سایپا بسیار پایین اومده من بخاطر اختلاف کمتر از ۱ ثانیه ای این دو خودرو حاضر نیستم این همه مزیت اکسنت و کنار بزارم. و سراتوی آشغالی که فیسش توی بازار جهانی نیست و هیچ قابلیت و ایمنی درست و حسابی نداره بخرم
1398/7/27
سلام. از مقالات و مطالب خوبتون خیلی استفاده می کنیم. لطفا هیوندای اکسنت مونتاژی رو تست کنید و فیلمش رو بگذارید. قبلا از لطفتون تشکر میکنم.
1398/8/1
بسیار عالی و مفید بود
1398/11/18
سراتو واقعا تو راه رفتن یه هیولاست واسه خودش وقدرتشو وقتی حس میکنی که تو سرعت صدو بسیتا بهش معکوس میدی و باز به صندلی میچسبونتد.در حالی که اکسنت خستس و وقتی معکوس میدی عین پراید دور میگیره و وقتی اینو میفهمی که با جمعیت پر وکولر روشن تو سربالای داری میری وهر چی گاز میدی هیچ اتفاقی نمیفته و ماشین پشت سر شمارو به بوق وچراغ بسته اون وقته که میفهمی قدرت،موتور وگشتاور بیشتر یعنی چی. هر کس که قصد خرید این دو تا ماشینو داره حتما قبل خرید تست کنه گول اپشنو نخورید و درباری ای اس پی بگم که تو سرعتهای پایین کارای داره و در سرعت بالا هشتاد هیچ کارایی نداره.و در اخر گیریبگس چهار دنده تو این رنج قیمت یه افتضاح بزرگ .بازم میگم قبل خرید به حرف هیچ کس اطمینان نکنید وحتما تست کنید چون حتی به کسی که پراید داره بگی پراید بهتر یا مثلا تیبا میگه پراید و از ماشین خودش تعریف میکنه.و اگه رانندگی شما به دور از هیجان وسرعتو سبقته وهمشیه از لاین راست جاده استفاده میکنید ورانندگی اقتصادی واستون مهمه اکسنت بگیرید ولی اگه اهل هیجان سرعت وسبقتید سراتو بگیرید چون هیچ موقع ناامیدتون نمیکنه.
1400/2/13
اکسنت ۶ ایربگ داره ، ESP داره , TCS داره , ترمز عقبش دیسکی هست ، سنسور باد تایر داره ، لاستیک هانکوک داره ، مثل سراتو بارز نیست ، شیشه های سراتو گیلان هست اما اکسنت هیوندا هست ، صندلی های سراتو سایپا اذین هست. کنسول وسط سراتو توسط گرمای اگزوز گرم میشود و اکسل عقب یک تیکه که شاهکار سایپا هست در ناهمواری ها پرش میکند.
1402/1/29
باسلام به همه دوستان بنده هم اکسنت داشتم و هم سراتو اکسنت بسیار نرم و با کیفیت وبرای داخل شهر خیلی مناسب تر ومصرف سوختش هم بهینه هستش ولی سراتو 6 دنده اتومات 2000 سایپا قدرت وتوان وشتاب گیری مناسبی داره...ومقایسه این دو با هم منطقی نیست چون هرکدوم ازاین خودرو ها ویژگی های خودشون رو دارند...... تعصب رو بزاریم کنار قدرت وشتاب سراتو بی نظیر و مثال زدنی هستش من تا 217 کیلومتر پدال رو فشار دادم نه لرزش و نه صدای اضافی موتور رو احساس کردم شاید اگه بازم پدال گاز رو فشار میدادم می رفت ولی خودم سرعت رو کم کردم درخصوص شتاب وسرعت وقدرت بهتر که سراتو با مزدا 3 مقایسه بشه ازحق نگذریم که سال 97 من اکسنت مونتاژ رو سوار شدم باید بگم واقعا ماشین راحت ونرم و کم مصرفی هستش...