موضوعات داغ

جک S5 یا هایما S7 توربو - رقابت میان قدبلندهای محبوب چینی بازار

29 دی 1397

مقدمه

امروز هم به سراغ چینی‌ها آمده‌ایم؛ خودروسازانی نوپا، که زمانی آن‌ها را به حساب نمی‌آوردیم اما پیشرفت شگفت انگیزشان در کنار عواملی مثل رخوت و سستی خودروسازان داخلی، خروج برندهای مطرح خارجی و کاهش قدرت خرید مردم نسبت به گذشته، دست به دست هم داد تا اوضاع کاملاً تغییر کند و حالا بسیاری از مردم ما برای ماشین‌های ساخت چین، احترام و جایگاه ویژه‌ای قائلند. امروز خیال داریم دو مدل از کراس‌اوورهای این کشور، که حضور موفقی در کشورمان تجربه کرده‌اند را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم انتخاب کدامشان برای کدام سلیقه مناسب‌تر خواهد بود. پس لطفاً مثل همیشه با خودروبانک همراه باشید تا در کنار شما مقایسه‌ای کامل بین این دو قدبلند محبوب داشته باشیم.

طراحی ظاهری

هر دو میهمان امروز ما طراحی قابل قبولی دارند و حداقل در بازار محدود ما به عنوان گزینه‌هایی خوش قیافه مطرح می‌شوند. البته اگر روی اصالت ظاهری حساس هستید و از طرح‌های تقلیدی خوشتان نمی‌آید اینجا خبرهای خوبی برایتان نداریم چرا که هر دو خودرو برای زیباتر دیده شدن، دست به دامان برندهای مطرح شده‌اند و در جای جای بدنه آن‌ها می‌شود انواع و اقسام کپی‌برداری از قطعات بی ام و، تویوتا پرادو یا هیوندای توسان (نسل قبل) را مشاهده کرد؛ اما اگر از این یک مورد منفی بگذریم در سایر موارد اوضاع بر وفق مراد است و می‌توانیم از ظاهر این کراس‌اوورهای شرقی لذت ببریم.

ابتدا نگاهی به هایما S7 توربو داشته باشیم؛ این ماشین نسبت به جک S5 زرق و برق‌های بیشتری دارد و در بسیاری از قسمت‌ها از حجم‌های اغراق‌آمیزتری استفاده کرده؛ نتیجه اینکه ظاهرش مقداری لوکس‌تر و در عین حال مستحکم‌تر از جک از آب درآمده و بیش از جک S5 ما را به یاد یک شاسی‌بلند واقعی می‌اندازد؛ اما در طرف مقابل محصول جک طراحی ساده‌تر و در عین حال هماهنگ‌تری دارد. در واقع طراحان S5 شلوغ کاری را کنار گذاشته‌اند و با خطوطی پخته و شیک، ظاهری حساب شده را پیش رویمان قرار داده‌اند که شاید در برخی زوایا به زیبایی هایما نباشد اما در عوض از هارمونی بهتری بهره می‌برد. ضمناً استفاده از اِلمان‌های اسپرت در این خودرو، نظر جوانان را به خود جلب نموده و به نوعی می‌توان ظاهر جک S5 را جوان پسندانه‌تر دانست. موضوعی که بسیار در فروش بالای اولیه این خودرو کمک کرد.

پس باز هم بحث سلیقه شخصی به میان می‌آید؛ اگر ابهت ظاهری بیشتر، بهمراه خطوط اغواگرایانه و قطعات کرومی را می‌پسندید، طراحی هایما S7 توربو مطلوب شما خواهد بود و اگر به دنبال ظاهر ساده‌تر، اسپرت‌تر و در عین حال هماهنگ‌تر هستید، این جک S5 است که نظر شما را بیش از رقیب به خود جلب خواهد نمود.

راستی این اسامی S5 و S7 هم که مثل "ابوالفضل پورعرب" و "فریبرز عرب‌نیا" مدام باهم اشتباه می‌شوند و می‌ترسم در طول مقاله ما را به اشتباه بیندازند! تازه بماند که این وسط یک هایما S5 هم داریم که ممکن است مخاطب را به کل سردرگم کند! پس شاید بهتر باشد در بیشتر مواقع از اسامی جک و هایما بجای S5 و S7 استفاده کنم.

طراحی داخلی

در داخل کابین هم انتخاب گزینه برتر کار دشواری است چرا که هر دو ماشین از نظر طراحی داخلی نمرات تقریباً برابری می‌گیرند. البته نمرات برابر به معنی تشابه کامل میان این دو نیست و برعکس، روح کابین هرکدام با دیگری متفاوت است؛ به عنوان مثال داشبورد جک حال و هوای اسپرت‌تری دارد و در طرف مقابل هایما با استفاده از طراحی قدرتی، حس بودن در یک ماشین مستحکم آفرودی را به مخاطب القاء می‌کند؛ اما به هر حال باید به هر دو ماشین امتیاز مشابهی در این بخش بدهیم و انتخاب را به سلیقه شخصی شما بسپاریم. در خصوص کیفیت هم می‌توان گفت که جنس متریال استفاده شده در در هیچ کدام از این دو عالی نیست اما با توجه به اینکه سایر رقبا در این رنج نیز اوضاع چندان افتخارآمیزی ندارند می‌شود به صورت زیر سبیلی از این مسئله عبور کرد. اما در خصوص ارگونومی داخلی، شرایط هر دو ماشین مناسب ارزیابی شد و برای استفاده از ادوات با مشکل خاصی مواجه نشدیم.

ضمناً هر دو ماشین کابین جاداری دارند و برای کاربری خانوادگی مناسب به نظر می‌رسند؛ اما جالب است که جک علیرغم طول بدنه کمترش، جای پای بهتری در اختیار سرنشینان پشتی قرار داده که این نکته مثبت به فاصله میان محورهای جلو و عقب بیشتر جک S5 مربوط می‌شود. در مورد صندوق عقب هم شرایط هر دو ماشین مناسب ارزیابی شد اما باز هم باید نمره برتر را به جک S5 بدهیم؛ در واقع می‌توان گفت که طراحان جک مدیریت بهتری در بحث مهندسی فضا داشته‌اند زیرا با وجود ابعاد کوچک‌تر، در اکثر قسمت‌ها فضای برابر یا بهتری نسبت به هایما S7 در اختیار قرار داده‌اند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

داخل هایما S7 امکانات پر شماری از قبیل کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین کناری بهمراه ایربگ‌های جانبی (جمعاً چهار عدد)، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP ، سیستم کنترل کشش TCS ، فرمان برقی، تهویه مطبوع خودکار، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، صفحه نمایش 7 اینچی چند منظوره لمسی بهمراه رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، دی لایت، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، آینه وسط الکتروکرومیک مجهز به نمایش فاصله عقب تا مانع و نشانگر فشار باد تایرها TPMS ، دوربین دنده عقب، کیلس و استارتر دکمه‌ای، کروز کنترل، سانروف برقی و سنسورهای نور و باران و ... دیده می‌شوند که گزینه‌های مناسبی هستند.

در طرف مقابل شما با خرید جک S5 نیز به آپشن‌های زیادی نظیر ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD ، سیستم کمکی ترمز HBA ، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی ESC ، کنترل حرکت در سرپایینی HDC ، کنترل ایستایی در سربالایی HAC ، ترمز پارک برقی EPB ، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو بهمراه کیسه‌های هوای جانبی جلو (جمعاً 4 عدد)، سیستم پخش DVD بهراه GPS و بلوتوث، دوربین دنده عقب، سانروف برقی، چراغ‌های اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده بهمراه حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو، اخطار فشار باد تایرها TPMS ، تهویه مطبوع دوکاناله، سنسورهای پارک، چراغ مشایعت، برف پاک کن هوشمند، فرمان با سیستم کمکی برقی، ورود و استارت بدون کلید و ... دسترسی خواهید داشت که هرچند جای خالی کروز کنترل در این لیست احساس می‌شود اما در مجموع راضی‌کننده است.

ضمناً هر دو ماشین از نظر امکانات ایمنی وضعیت تقریباً نزدیکی بهم دارند اما با توجه به اینکه گزارشی از تست ایمنی هایما S7 در دسترس نیست ولی در این قسمت جک S5 در موسسه چینی C-NCAP تست شده است؛ محصول جک توانسته 5 ستاره از موسسه C-NCAP چین بدست آورد.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

هر دو خودرو امروز ما از موتورهای پربازده مجهز به توربوشارژر استفاده می‌کنند و در سطح خودشان ماشین‌های نسبتاً قدرتمندی محسوب می‌شوند؛ اما توقعتان را خیلی هم بالا نبرید چراکه گیربکس‌های اتوماتیک ماشین‌های چینی (حتی آن‌هایی که نام برندهای مطرح را یدک می‌کشند) هنوز راه طولانی برای رسیدن به خودروهای روز جهان در پیش دارند و همواره مقدار نسبتاً زیادی از نیروی تولیدی پیشرانه را هدر می‌دهند. این قضیه حتی در مورد جعبه دنده دوکلاچه به ظاهر پیشرفته جک هم صادق است و شما با مقایسه اختلاف شتاب شدید میان جک S5 دنده‌ای با اتوماتیک متوجه اصل قضیه خواهید شد. البته جک حتی در نسخه اتوماتیکش هم خودرو توانمندی است و به لطف گشتاور مناسب تولیدی، قادر است بسیاری از رقبا را به دردسر بیندازد اما در هر صورت از آن چالاکی که در نمونه دنده‌ای دیده بودیم اینجا خبری نخواهد بود. در مورد هایما نیز باید بگوییم که این ماشین توانسته با وجود حجم کمتر پیشرانه، قدرتش را در نزدیکی‌های جک 2 لیتری نگاه دارد اما در مورد گشتاور به نوعی کم آورده و در پس رقیب هموطنش قرار گرفته است. اگر موافق باشید قضاوت و مقایسه نهایی را به بعد از تست عملی موکول کنیم چراکه تجربه ثابت کرده اطلاعات روی کاغذ به تنهایی کافی نیستند و گاه ما را به اشتباه می‌اندازند. اما قبل از استارت ماشین‌ها بد نیست نگاهی گذرا به جدول مشخصات فنی این دو داشته باشیم:

مدلهایما S7 توربوجک S5 اتوماتیک
پیشرانه4 سیلندر خطی توربو4 سیلندر خطی توربو
حجم موتور1795 سی سی1997 سی سی
حداکثر قدرت170 اسب بخار در 5500 دور174 اسب بخار در 5200 دور
حداکثر گشتاور230 نیوتن متر در 4500 دور265 نیوتن متر در 2000 دور
گیربکس6 سرعته خودکار6 سرعته دو کلاچه
حداکثر سرعت170 کیلومتر در ساعت180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت9.6 لیتر در هر صد کیلومتر7.7 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1545 کیلوگرم1545 کیلوگرم

تجربه رانندگی

بلافاصله پس از نشستن پشت فرمان خودروها متوجه شدیم که ابعاد جمع‌و‌جورتر و حجم‌های ساده‌تر بدنه جک S5 حس تسلط بهتری برای راننده به ارمغان آورده‌اند و نقاط کور محصول جک کمتر از هایما است؛ البته خبر خوب برای طرفداران هایما این است که S7 توربو برخلاف نمونه تنفس طبیعی خود، به دوربین 360 درجه و دوربین کمکی زیر آینه شاگرد تجهیز شده و در نتیجه مشکل نقاط کورش را تا حدود زیادی بر طرف کرده است. دوربینی که جک S5 از آن بی‌بهره است.

روی صندلی‌های جلویی هر دو ماشین، از فضای کافی و ارگونومی مطلوب بهره‌مند هستیم. کیفیت سواری هر دو ماشین نیز در قیاس با کلاسی که در آن قرار دارند مناسب ارزیابی شد و برخلاف اکثر کراس‌اوورهای ارزان قیمت ("منظورمان از ارزان قیمت، مقیاس‌های جهانی است!") اینجا با کوبش‌های شدید و آزاردهنده‌ای مواجه نشدیم؛ البته در خصوص آرامش داخلی باید بگوییم که هایما با تعلیق اندکی نرم‌تر و صدای موتور کمترش آسایش بیشتری برای سرنشینان به ارمغان آورده است.

راستش را بخواهید دوست دارم هر چه زودتر صحبت در مورد سایر نکات را کوتاه کنم و به سراغ پدال گاز بروم تا ببینم جک پرادعا، با این موتور حجیم‌تر، گشتاور بالاتر و گیربکس دوکلاچه، با چه اختلافی هایما S7 توربو را پشت سر خواهد گذاشت. اما پس از انجام تست شتاب، نتیجه با آنچه که در ذهن داشتم مقداری متفاوت رقم خورد؛ البته نه اینکه جک S5 بازنده رقابت شود اما برتری شتابش، به قدری اندک بود که نتوانستیم از این پیروزی به عنوان یک عامل تاثیرگذار در انتخاب، یاد کنیم. ضمناً کافی است کمی پرگاز رانندگی کنید تا گیربکس جک داغ کرده و دنده‌ها را در دور موتور پایین‌تر تعویض کند؛ در این شرایط، همین برتری نصفه و نیمه جک S5 هم از بین می‌رود و این بار محصول هایما خودش را یک بدن جلوتر می‌اندازد! پس در مورد شتاب‌گیری و واکنش‌ها به پدال گاز تفاوت چندانی میان این دو وجود ندارد در این خصوص یک تست درگ کامل و دقیق را با ذکر نکات فنی انجام داده بودیم که در صفحه درگ جک اس5 اتوماتیک و هایما اس7 توربو می‌توانید این فیلم را مشاهده کنید. اما توانایی‌های حرکتی صرفاً به تست شتاب محدود نمی‌شوند و باید ببینیم در سایر پارامترها اوضاع چگونه است. در این خصوص می‌توان گفت که محصول جک با فرمان اندکی دقیق‌تر و حرکات عرضی محدودتر، حس بهتری در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا به راننده می‌دهد؛ ولی در طرف مقابل هایما S7 توربو در پیچ‌های تند با کم‌فرمانی شدیدتری مواجه است و با توجه به تعلیق نرم و مرکز ثقل بالایی که دارد بیش از رقیب اسیر حرکات گهواره‌ای می‌شود؛ در واقع وضعیت پایداری هر دو ماشین همانطورکه از کراس‌اوورهای تک دیفرانسیل انتظار می‌رود در سطح متوسطی قرار دارد. البته این را هم بگوییم که سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی هر دو ماشین واکنش‌های قابل قبولی دارند.

اما در مورد ترمزها اوضاع رو به راه است؛ البته ترمزهای هایما مقدرای پایین‌تر می‌گیرند اما وقتی به این موضوع عادت کنید متوجه می‌شوید که توانایی ترمزهای این دو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

نتیجه‌گیری

انتخاب میان این دو ماشین واقعاً کار سختی است چرا که هر دو از نظر طراحی، شتاب، کیفیت، سواری و جاداری شرایطی نزدیک بهم دارند و اگر هم جایی تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، میزان اختلاف آنقدرها شدید نیست که بتواند در انتخاب ما تاثیر جدی بگذارد. حتی در خصوص استهلاک و خدمات پس از فروش هم اوضاع به همین شکل است؛ در واقع علیرغم تعداد بیشتر نمایندگی‌های ایران خودرو متاسفانه بسیاری از آن‌ها از هایما S7 پشتیبانی نمی‌کنند و در نتیجه برخلاف تصور عموم، هایما در این مورد برتری خاصی بر جک ندارد و هر دو ماشین از شرایط تقریباً مشابهی بهره می‌برند. حتی بررسی قیمت هم تکلیف خودرو برنده را مشخص نکرد چرا که در زمان نگارش این متن قیمت هایما S7 توربو در حدود 197 و جک S5 اتوماتیک حدود 195 میلیون تومان بود که نرخهایی نزدیک بهم به حساب میآیند. پس مجبوریم برای انتخاب روی کوچکترین تفاوتها نیز دست بگذاریم تا تکلیف مقایسه مشخص شود. با این دیدگاه باید گفت که جک S5 اتوماتیک اندکی قوی‌تر است، پایداری بهتری دارد و در ردیف عقب جادارتر ظاهر می‌شود؛ همچنین در مورد ایمنی هم با توجه به اینکه توسط موسسه C-NCAP مورد تست قرار گرفته شرایط مشخص‌تری نسبت به رقیبش دارد. پس اگر این پارامترها برای شما اولویت دارند بهتر است که به سراغ محصول جک بروید؛ اما در طرف مقابل هایما هم برگ‌های برنده‌ای دارد که به کمک آن‌ها می‌تواند نظر بسیاری را به خود جلب نماید؛ به عنوان مثال گیربکس ساده S7 نسبت به نمونه دوکلاچه S5 استهلاک کمتری دارد و در ترافیک غیرعادی شهری مثل تهران دردسر کمتری برای مالکش درست می‌کند؛ ضمناً بر خلاف اطلاعات کاتالوگی که اشاره شد، در عمل مصرف سوخت هایما مقداری مناسب‌تر از جک بوده و در خصوص شتاب هم در مواقعی که گیربکس ماشین‌ها داغ شود، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. همچنین با اینکه جک S5 آپشن‌های بسیار مناسبی دارد اما گزینه‌های هایما مثل دوربین 360 درجه و کروز کنترل جذاب‌تر و کارآمدتر به نظر می‌رسند. و در آخر اینکه با توجه به ارتفاع شاسی بیشتر و فاصله میان محورهای کمتر در هایما، کف S7 دیرتر از جک با زمین برخورد می‌کند و درنتیجه عبور از مسیرهای ناهموار "با آفرود واقعی اشتباه گرفته نشود!" برای این محصول ساده‌تر خواهد بود. بنابراین هایما هم می‌تواند بسته به سلیقه و کاربرد بسیاری، به عنوان گزینه مناسب‌تر از رقیب شناخته شود.

در پایان جا دارد از همکاری صمیمانه مالکان اتومبیل‌های مورد تست و همچنین همکاری آقایان احسان میرزایی و هادی ضیایی که امکان تهیه این مقاله را فراهم نمودند، تشکر و قدردانی نماییم.

58 عکس

نظرات کاربران

61 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/29
در کل هر دو یه نمره میگیرن حتی قیمت ها هم‌ یکسانه.
اینجا فقط سلیقه مطرحه.
1399/11/8
الان دیگه یک سان نیست.هایما خیلی گرون تر شده تقریبا اختلافشون داره میشه اندازه یه پراید صفر
1397/10/29
لازم نیست باز مثل صفحه تست درگ که تبدیل به صحنه جنگ شد اینجام درگیری پیش بیاد . هرکی تیپ اسپرت و کوپه دوست داره بره سراغ جک . هرکی هم تیپ کلاسیک و شاسی بلند دوست داره بره سراغ هایما . همه جای دنیا مردم بین بنز و ب ام و شک دارن یا سر فراری و لامبورگینی بحث میکنن و ما اینجا باید راجع به ماشینهایی حرف بزنیم که دو شرکت ایرانی با کیفیت پایین مونتاژ کردن . حتی نمیذارن اصل چینیش بیاد ایران که صد درجه بهتر از محصولات وطنیه
1397/10/30
به خدا اون ور آب هم همه به بنز و بی ام و لامبورگینی!! و فراری!! فکر نمیکنن.یه خورده انتظاراتتون و نگرشتون به خارج از ایراح بیش از اندازه خوبه. من نمی گم خارج بده خیلی هم خوبه ولی نه در این حد. ولی در کل با حرفتون موافقم
1397/11/1
درست میگی علیرضا . منظور من هم دعوا و جر و بحث سر تواناییهای ماشینها بود نه قدرت خرید مردم !
توی خارج هرکی هرچی میخواد میخره و بحثی هم نیست . اما دیگه کسی نمیاد برای ماشینهای آسیایی سینه چاک کنه !!
اینجا مردم جوری راجع به ماشینهای ژاپنی و کره ای و تازگیها چینی با هم میجنگن که آدم جا میخوره . اگر قراره اینجوری بحث بشه بهتره راجع به ماشینهایی باشه که ارزش داشته باشه !!!
1399/10/21
من خودم به هایما رای میدم . جک از هر جور بدرد بخور نیست . عشق هایما
1397/10/29
هر دو ماشین واقعا خیلی به هم نزدیکن و انصافا انتخاب بین این دو تا واقعا سخته . من هیچ کدوم از این ماشینارو ندارم ولی تو آینده نزدیک احتمال اینکه یکی از این هارو بگیرم زیاده . البته چیزی که تو این مدت تحقیق به من نشون داده صاحب های هایما بیشتر از ماشینشون راضی هستن تا جک البته این به گفته صاحب ماشیناس . در ضمن قدرت موتور و شتاب هایما بیشتره و عملا من تو کلیپ ها و درگ های هایما دیدم حتی تو سایت اسب بخار شتاب هایما حدود ۹.۸ ثانیه بود در حالی که جک حدود ۱۳ ثانیه بود (هر دو مدل اتومات) شتابش با این حال با این ارقام اون تست درگی که تو این سایت بین اون ۳ شاسی بلند هایما جک تیگو گذاشته شد یکم شک بر انگیزه . با وجود اینکه رو کاغذ جک قدرت بیشتری داره ولی تو عمل و تو درگ ها هایما حتی جک دنده رو زد . تعریف نرمی و بی صدایی هایما رو خیلی شنیدم که حتی با ماشین ها سطح بالا هم میتونه رقابت کنه ولی تو بعضی موارد مثلا داشبورد ماشین من طراحی جک رو بیشتر از هایما میپسندم و در کل مردم ماشین هایی به سبک جک رو خیلی دوست دارن . در کل انتخاب بین این دو ماشین واقعا بیشتر به سلیقه ربط داره چون تو موارد مختلف همونطور که نویسنده مطرح کرده اختلاف فاحشی بین این دو تا ماشین وجود نداره رقابت خیلی تزدیکه ولی در کل این ۲ ماشین نسبت به چینی های هم رده خودشون محبوبیت بیشتری دارن .
1397/10/30
فکر نکنم ماشین اتومات آسیایی در ایران داشته باشیم که بتونه جک دنده ای رو به قول شما بزنه . ترکیب موتور توربو با گیربکس دستی ، شتاب زیادی ایجاد میکنه و میشه همون داستان درگ جک با توسان که تو همین سایت گذاشتن و شد فصل جدید درگ های جنجالی در سایت های خودرویی . ( ماشینهای ژاپنی اغلب گیربکس CVT دارن که بحث درگ و شتاب براشون زیاد معنی نداره و ماشینهای کره ای هم معمولا در نسخه های تنفس طبیعی به ایران میان . خلاصه هیچکدوم موتور توربو رو با گیربکس دستی ندارن که بتونه جک رو بگیره . هایما هم علیرغم داشتن موتور توربو ، به دلیل استفاده از گیربکس اتومات نمیتونه مدل دستی رو بگیره . احتمالا شما اشتباه دیدی یا راننده جک خیلی ناوارد بوده . )
راجع به جک اتومات و مکانیسم عملکرد گیربکس دو کلاچه هم توی صفحه درگ ، حسابی بحث شد و دیگه احتیاج به تکرار نداره . ولی در کل حرف شما درسته که باید سلیقه ای انتخاب کرد چون این دو تا خیلی به هم نزدیک هستن .
1397/11/1
محمود جان اینکه جک دنده ای شتاب خوبی داره درسته ولی نهایتا جک دنده ای همون توسان یا سانتافه اینارو میتونه بگیره اگر مثلا بیای یدونه وراکروز یا مورانو یا حتی لکسوس بیاری جک دنده ای رو محو میکنن شما میگی هیچ ماشین آسیایی نمیتونه بگیره تو ایران در حالی که خیلی راحت میگیرن حتی اتوماتشون چون شما یه موتور ۶ سیلندر ۳۸۰۰ میاری که شتاب زیر ۸ ثانیه داره جک حتی با دنده و موتور توربو کاری از دستش برنمیاد . در ضمن جک دنده ای شتاب حدود ۱۰ ثانیه داره و اتوماتش حدود ۱۳ ثانیه و هایما اس ۷ توربو اتومات هم شتابش خیلی زیاده حتی گاها زیر ۹ ثانیه هم میزنن باهاش . پس بعید نیست اگر جک دنده ای رو بگیره . فیلمشم دیدم جک دنده از هایما خورد در حالی که کلا اشتباهه ماشین اتومات رو دنده ای مقایسه کنی . یا شما بیش از حد و با اغراق تعریف شتاب جک دنده رو شنیدی یا شتاب هایما رو ندیدی .
1397/11/2
امین عزیز ، اولا منظور من ماشین در یک سطح برای مقایسه بود نه اینکه ماشین شش سیلندر با حجم موتور خیلی بیشتر . بعد هم باز میگم که با توجه به تست درگ که هایما یا از جک یکی دو متر عقب میفته یا یکی دو متر جلو ، و با توجه به اینکه جک دنده ای به سادگی با ده متر اختلاف ، جک اتومات یا توسان اتومات رو میزنه ، پس امکان نداره هایما بتونه جک دنده ای رو بگیره . از ماشینهایی مثال زدم که درگ اونها توی سایتها باشه وگرنه کلا اگر راننده حرفه ای باشه من قبول ندارم که ماشین اتومات بتونه با دنده ای درگ بذاره . فکر میکنم شما یک کم زیاد به هایما علاقه داری .
ضمنا درگ با تست شتاب فرق داره . درگ در شرایط یکسان برگزار میشه و اون اعداد تست شتاب برای شرایط مختلفه که هرکاری هم کنی مثل هم نیست . درگ معتبرتر از تست شتابه اگر همون صد متر یا چهارصد متر یا ... رو بخوای تست کنی .
1397/10/29
هردوشون چینی هستن و در اینده برای صاحاباش پر دردسر
ولی اگه بخام بین این 2 تا باید انتخاب کرد من هایما رو انتخاب میکنم
1397/10/29
الان یه عده از دوستان میان میگن جک حرف نداره یا هایما حرف نداره هر کی میخواد بیاد باهاش کل بندازنم و از این جور حرفا.از اون طرف هر جا میشینیم میگیم ایرانی 2500 سال تمدن داره و لایق بهترین هاست ولی در عمل برای این ماشینا و ماشینای داخلی هم با هم بحث و مشاجره میکنیم.خدایی نکرده قصد بی احترامی به هیچ عزیزیو ندارم و میدونم دوستان برای پولشون زحمت کشیدن و انتخابای ما محدوده، ولی امیدوارم یروز نمیگم مثل مردم کشور های پیشرفته تر،لااقل مثل همین کشورهای همسایه هر کس به اندازه درآمدش ماشینهای روز دنیا از برندای مطرح دنیا رو سوار بشیم و نه وسیله آزمون و خطای برندهای نوظهور چینی بشیم و این ماشینارو به عنوان ماشین دم دستی هم قبول نداشته باشیم.
1397/10/29
از نظر دیزاین هایما بسیار بهتر از جک عمل کرده و ما2شین در حال حرکت با دی لیت هایش ابهت خاصی دارد که همگان میپسندند.شتاب هایما هم زیر ده ثانیه است و من در تعجبم که چطور شما عکس این مطلب را فرمودید.متریال داخلی هایما نیز یک سرو گردن بهتر از جک است.داشبرد اسفنجی بی صدا کاملا برتر از داشبرد خشک جک است.مصرف جک هم بالای صدی پانزده است و نمیتوانند کاری برایش انجام دهند.زوزه گیر بکس جک هم شهره عام و خاص است که شما از قلم انداخته اید.نداشتن دوریبن 360 و کروز هم که جایگاه هایما را کاملا برتر از جک قرار میدهد
1397/11/6
مصرفش بالا هست ولی نه صدی 15 صدی 11 میسوزه
شتاب ثانیه ای خیلی قابل مقایسه نیست مگر اینکه در جاده کفی و در دمای مناسب و نزدیک صطح دریا انجام شود که اکثرا هیچ یک از شرایط رعایت نمیشوند و درگ بهتر هست که قبلا مقایسه شده بود
متریال داخلی رو مقایسه نکردم من ولی ارگونومی جک فقط از نظر کلید های نور صفحه و ارتفاع چراغ کلا توی افساید هست!!!!
مشکل زوزه گیربکس برای دنده دستی هست و اتوماتش مشکلی نداره و اینکه اون ماشینایی که خیلی مشکل داشتن عوض کردن گیربوکسو
دوربین 360 و کروز رو قبول دارم که کروز رو بستیم هر مشکلی ایجاد میشه میگن مشکل از کروزه باید کروزو باز کنی!! چون لوازم گرون شده بازی در میارن پارسال مشکلی نداشتن!!
و بیشتر مشکلات ماشین مونتاژی هست!!
دیزاین هم سلیقه ای هست که کرمان موتور بی انصافی کرد و قرار بود جک اس5 دو رو وارد کنه برای اتومات که فیس لیفت هست
و اینکه دو اپشن کروز کنترل و اتو هلد فقط یک کلید و نرم افزار توی ای سیو بودن که روی جک قرار ندادن
1397/10/29
یادش بخیر تا همین چند وقت پیش با این پول که الان برای این ماشینا نوشته میتونستی تویوتا کمری .وراکروز .سانتافه .اوتلندر و....میدادن .
1397/10/30
اگر مردم ايران نخوان به خود بيان و به اين روند زوال سياسي ، اجتماعي ،اقتصادي پايان ندهند همين چينيشم كمتر از 10 سال ديگه خاطره ميشه !
1399/10/27
الان با این پول ۲۰۶ کارکرده میدن :)
1397/10/29
یادمه اولین باری که جک s5 اومده بود 70 میلیون بود همه هم کشته مرده ی توربو بودن این ماشین شده بود بدون اینکه اطلاعی در مورد شرایط نگهداری موتور های توربو داشته باشن و بعد از این ماشین دیگه شرکت ها دنبال این افتادن که ماشینای توربو که اکثرا چینی بودن وارد کنن چون اینا خوب فروش میرن حتی خودرو ساز های داخل شروع به تولید سورن توربو و دنا توربو کردن ولی واقا به جرئت میگم 90 درصد افرادی که ماشین توربو میگیرن اطلاعی از موتور توربوشارژر و شرایط نگهداریش ندارن وگرنه توربو شارژ رو اسپرت کار سر کوچه واسه هر ماشینی میتونه نصب کنه:)
1397/10/30
با سلام و خسته نباشید واقعا جای تیگو 7 خالیه چرا استفاده نکردین به نطر من این 3 خودرو میتونن درگ جانانه ای بذارن لطفا اجرا کنید این مسابقه رو با تشکر
1397/12/11
سلام دوست عزیز
این درگ توسط خود خودرو بانک انجام شده برید ببینید
جک دو تاشونو میزنه :)
1397/10/30
من پدرم اس ٧ توربو داره و قبل از خريد خيلي اصرار به خريد جك اس ٥ داشتم اما بعدش واقعا فهميدم ماشين خوبيه با اين كه در مشهد توليد ميشه كه از خط مونتاژ هاي خوب ايران خودرو هست وليكن كه كمي ازار دهنده است به خصوص جنس رو دري ها اما از اين قضيه بگذريد چون در رقيب ها هم اين موضوع است تا حدودي شايد كمتر حتي ولي واقعا در رنج خودش ماشين عالي هست و سواري نرمي هم ارائه ميده البته در رديف جلو شرايط كاملا ايده آل هستش و در عقب تا حدودي اين قضيه صدق نمي كنه و صندلي ها كلا حالت اسپورت و نسبتا خشكي دارند
و يك مبحث ديگه راجبه گيربكس دو كلاچه ميتسوبيشي جك صحبت شد غير مستقيم كه چون در چنين شرايطي ميتسوبيشي نمياد اخرين تكنولوژي ساخت گيربكسش رو به جك بده اما كاري كه شركت هايما انجام داد خريد كامل گيربكس از پاورتك كره بود كه معمولا تمام گيربكس هاي كيا و هيونداي رو توليد مي كنه و از اين نظر و هم از نظر موتوري هم به نظر من يك سر و گردن بالا هست چون باز توربو كاملا ميتسوبيشي هست نه تكنولوژي توليد
كه باز اين قضيه نشون دهنده ي بالا تر بودن كيفي حداقل فني هايماست كه واقعا بي نظير كردن در گير جلسا
1397/10/30
جفتشون مفت نمیرزن با این قیمت ها پول پارسال توسان رو بدی سوار لگن چینی بشی؟؟؟ در ضمن دیگه حالمون از این تست های تکراری بهم خورد، دست از تبلیغات بردارین
1397/10/30
داداش شما هنوز تو پارسال گیر کردی انگار.
الان با این پول میشه توسان خرید؟معلومه که نه
کارکرده هاشم نمیشه خرید. یه سری از شماها هم که کلا گیر دادید به تبلیغات هر مقایسه ای (چه ویدئویی چه نوشتاری)باشه نشد بیام ببینم یه کسی ننوشته باشه *شما دارید تبلیغ میکنید*
شما الان تبلیغی تو این مقایسه میبینید؟
1397/10/30
شتاب اس 5 داخل جدول زدید 7.7 که اشتباهه 9.7 درسته
1397/10/30
با سلام
یادم میاد سال 92 میلادی تازه ماشین های کره ایی از جمله دوو و ماشین های دیگه داشتن وارد میشدن و تقریبا همین حرفا که در موردماشین چینی زده میشد در مورد ماشین کره زده میشد.ولی زود جای خودشونا باز کردن و ماشینهای با کیفیت دادن تو بازار.
الان هم در موردماشین ساخت چین داره همین اتفاق میوفته و میبینیم که دارن خیلی سریع پیشرفت میکنن و ماشینهای خوب تولید میکنن. و در اینده نه چندان دور بازار را میگیرن در دست.فقط ایران هست که داره بجا پیشرفت پس رفت میکنه.
من خودم 2 ساله تقریبا جک دارم و ازش راضی هستم قبلش ویتارا سوزوکی داشتم که به علت دنده ایی بودنش فروختم و رفتم جک اتوماتیک خریدم شاید از نظر منطق کار اشتباهی کردم که ماشین ژاپن را دادم چینی خریدم ولی انصافا ماشین بدی نیست و میتونم بگم از سوزوکی که داشتم چیزی کم نداره. بازم توی این شرایط وبا این قیمت ها فکر کنم چاره ایی جز اینکه بریم سراغ ماشین چینی نیست. با امید اینکه قیمت ماشین به قیمت اصلی خودش برگرده تا هرکسی میخواد بتونه اون ماشینی که میخواد را بخره.
1397/11/3
دقیقا . دهه شصت که هنوز مردم ماشینای امریکایی و آلمانی یادشون بود ، هنوز تو خیابونا کادیلاک و شورولت مونتاژ ایران راه میرفت ، بنز و ب ام و و جگوار و اینها فراوون بود ، مردم ژاپنیها رو تحویل نمیگرفتن . دهه هفتاد ، ژاپنی شد کمیاب . کورولا و گالانت و آکورد و ... شد ماشین خاص . ولی کسی زیاد از پراید و دوو تعریف نمیکرد . دهه هشتاد همه افتادن دنبال کره ایها . دهه نود هم شد مال چینی ها .
ولی باور کن اگر ژاپن توی پنجاه سال ، و کره توی سی سال به اینجا رسیدن ، چین به مراتب سریعتر و احتمالا تا یک دهه دیگه ، بازار آسیا و آفریقا و استرالیا رو جمع میکنه . پیشرفت چینی ها فعلا فقط در طراحی ظاهریه که کم کم دارن از کپی کردن به طراحی خودشون میرسن ، اما توی دهه آینده میرن سراغ موتور و بخشهای فنی و کم کم میرسن به کره و ژاپن . بدبخت صنعت کثیف خودروسازی ایران که نیم قرنه داره درجا میزنه .
1397/10/30
با سلام
لطفا مقایسه ای بین هر کدام با چری تیگو۵ lE نیز انجام بدین ، گرچه قدرت و هیجان کمتری داره ، اما در بحث کیفیت قطعات ، طراحی، تکنولوژی ، مصرف و استهلاک ، ایمنی و لوکس بودن حرفهای زیادی برای رقبا داره .
باتشکر از گروه خودروبانک
1397/10/30
با سلام میخواستم از گروه خودرو بانک تشکر کنم به خاطر این که اینقدر به فکر خرید مردم هستن ولی به نظر من جک از لحاظ امکانات یکم بالا تره چون ترمز پارک برقی دور بین۳۶۰ درجه رو میخوره ولی کروز جک دنده ای کروز داره و نمی دونم که از گند های کرمان موتوره یا کلا نداره حالا هایما با ۴۰۰ لیتر صندق در برابر ۵۵۰ لیتر جک چی کارست تازه دلیل کم بودن شتاب بعد حرکت معلومه شما دوست دارین جعبه دنده ماشین نابود شه تازه جک ۲ میلیون ارزون تره و بازارش داغ تره لطفا جک اس۳ تست کنید با تشکر
1397/10/30
یه چیزی که توی هایما خیلی تو ذوق میزنه خروجی فیکه اگزوزه که تو جک به زیبایی دو تا خروجی واقعی داره ، موردی که تو جک غیر قابل قبوله نبود کروز کنترله که تو این رنج قیمت بیشتر شبیه به دزدیه، تجربه من با دوربین ۳۶۰ هایما اینه که اینقد بی کیفیته که بودنش مزیت محسوب نمیشه
1397/11/2
دوست عزیز هایما s7 توربو (معمولی نه) دو تا خروجی داره فیک نیست.
1397/10/30
خدا بیامرزه ۷۰ الی ۸۰ میلیون رو اینا الان تو مرز ۳۰۰ میلیون هستن که از توان خرید قشر متوسط هم در رفته من خودم برلیانس دارم خاستم بفروشم هایما بخرم الان میبینم اکر همین ماشینم بفروشم نمیتونم صفرش بخرم واقعا متاسفام واسه صنعت خودروی کشور که فقط پول رو میشناسن 😏😔
1399/12/13
خدا بیامرزه هایما 250 میلیونی و جک 300 میلیونی .. الان قیمت هایما s7 حدود 650 میلیون و جک 700 میلیون
الا برکت الله
1397/11/1
اینا همون چینی هایی هستن که تا ده سال پیش ملت خجسته ایران اونها رو مسخره میکردن و معتقد بودن ماشین فقط ژاپنی یا دیگه حداقل کره ای حالا دارن برای تصاحب یکی از همین چینی ها سر و دست میشکونن!!!!!کاش نصف این چینی ها ما هم هنر طراحی و تولید و کوشا بودن در راه پیشرفت داشتیم...
1397/11/1
سلام دوستان . من 130 میلیون پول دارم می خوام 30 میلیون قرض کنم هایما s5 بخرم . از بین کسایی که این ماشین رو دارن واقعا راضین ؟؟ چون اگه بعد از چند هزارتا بخواد اذیت کنه من نمی تونم چند روز ماشین رو بزارم تو نمایندگی تا ماشین رو درست کنن . من قبلا 206sd داشتم 400 هزار کیلوتر با ماشین رفتم اصلا اذیتم نکرد . لطفا راهنمایی کنین
1397/11/2
من ۱ ساله هایما دارم سنم ۲۹ سال و عاشق شتاب خیلی بین شتاب هایما و جک جستجو کردم به سه دلیل هایما خریدم
اول اینکه شتاب هایما خیلی بیشتر از جک ۳ ثانیه زودتر حداقل میرسه به سرعت ۱۰۰
دوم اینکه هایما قیافه جدید تر و به روزتری داره و دست همه کس کمتر میبینیش
و مهمترین موردی که این سایت بهش اشاره نمیکنه مصرف جک اتومات بالای ۱۵ لیتر. در صد کیلومتر هست در. صورتی که هایما نهایتا ۱۱ میسوزنه خیلی گازش بدی
خواهش میکنم درست راهنمایی کنید مردمو با این بدبختی میتونن ماشین بخرند
و در مورد کسایی که هی میگن این ماشینا ارزش نداره یا هرچیزی که بحث کنیم
اخه عزیز من اومدی تو سایت نظر سنجی که در مورد همیناست خوب نیا
1397/11/2
با سلام لطفا از هایما فیلم برسی منتشر کنید
1397/11/3
در واقع هیچکدام، من بی‌وای‌دی اس۶ میگیرم به این دلایل:
شاسی و تعلیق عالی لکسوس، موتور ۲۴۰۰ تنفس طبیعی، کیفیت ساخت بالاتر از هر دو اینها، راحتی و فضای بیشتر، فروش بهتر از جک و هایما در چین، اس یو وی سال چین انتخاب شد.
1397/11/4
خدمت دوستان عرض کنم من هایما توربو اس 7 دارم.بسیار ماشین خوب و کم مصرف و خانوادگی و همینطور پرشتابی هست.روی سخن من به کسانی نیست که برند باز هستن ودائم از خودروهای چینی گله مند هستند، بلکه دوستانی که به دنبال یک suv مناسب و باامکانات خوب و اقتصادی هستن پیشنهاد میکنم.
1397/11/14
با سلام
من جک s5 دارم واقعا نسبت به هایما بهتر است و شتاب خیلی زیادی هم داره که صفر تا صد این خودرو 8 ثانیه هستش واقعان علیه
1397/12/9
با عرض سلام. کدوم ارزش خرید بیش تری داره؟ من که گیج شدم
1397/12/10
لازم به ذکره که بگم توی هایما اس ۷: توربوی این ماشین ساخت شرکت میستوبیشی هست. موتورش موتور مزدا هست و گیربکسش کره ای. این چیزا هست که ماندگاری یه ماشین رو بیشتر میکنه و نه مثل جک اس۵ که وقتی داغ میشه از شتابش کم میشه
1400/1/15
آره اصلن تو خوبی . هایما که اینقدر دوام داره چرا همش واشر میزنه
1398/3/13
توربو انداختن رو هایما با این حجم موتور و و وزن اشتباه بود
نتیجه اش سوختن پی درپی موتورهای هایما اس
1398/3/14
من هم هایما داشتم هم جک اول از نظر فنی جک بهتره رو sشتاب جک بیشتره دارای اپشن های کاربردی تر و باکلاس تر از جمله ترمز برقی مموری صندلی پشت سری فعال کنترل سراشیبی و ظاهر جک خیلی باکلاس تر ارز هایما کمه نما از عقب خوب نیست و نکته مهم جک خیلی خیلی بهتر خرید و فروش میشه من با کلی مکافات هایما رو فروختم.
1398/5/14
هایما از جک بهتره هم شتابش بیشتره هم ظاهرش زیبا تره و جذاب و هم امکاناتی مثل دوربین 360و کروزکنترل داره.
1398/7/4
هایما s7 توربو شاید ۵ پله بالاتر باشه.
هم از نظر کیفیت، جاداری و نرمی، امکانات رفاهی کاربردی تر و...
1398/10/8
به خاطربرتری هایی که هایما به جکs5دارددرکمترازیکسال گذشته نزدیک ۱۵تاگاهی ۲۰میلیون تومان قیمت بیشتری دربازارپیداکرده است
1398/7/19
سلام
دوستان من 2 ساله جک اس 5 اوتومات دارم
متاسفانه ضعفایی داره که واقعا به چشم میاد
اینجا کسی هست که تجربه داشتن هر دورو داشته باشه و بدون تعصب تجربشو بگه
با تشکر
1398/8/14
باسلام واحترام.بسیاربسیار ممنون و سپاسگزار.من مونده بودم بین هایما و جک کدوم رو بخرم،این مقاله خیلی کمکم میکنه،گرچه در حال حاضر هایما ۱۷ میلیون گرون تر از جکه، وباز هم هنوز من نتونستم انتخاب کنم،ولی در هرحال از مطالب متن استفاده کردم.ممنون.
1398/8/14
من دیروز رفتم نمایشگاه ماشین،یکی از این دو ماشین رو بخرم:جک اس ۵: قیمت۲۶۰میلیون،هایما۷قیمت۲۷۷میلیون. شهرهای شما هم قیمت همینجوریه؟لطفا دوستان نظر بدهند.ممنون.
1398/10/7
سلام من هر دوتاشو تجربه كردم كيفيت و طراحى جك از هايما بهتر بود
1398/10/15
با سلام به دوستان .خواستم فقط یک نکته رو خدمت عزیزانی که جک یا هایما سوار هستند و یا قصد خرید یکی از این خودروها رو دارند عرض کنم اینکه انتظار داشته باشیم یک خودروی شاسی مانند جک یا هایما مانند ال 90 یا سمند یا پراید و یا 206 بنزین بسوزونه اصلا منطقی نیست. از چند تا از دوستانم که سانتافه یا توسان و یا اسپورتیج داشتند در باره میزان مصرف سوخت خودرویشان سوال کردم حدود 12 تا 14 لیتر در 100 کیلومتر پاسخ دادند.اگر چه خیلی مهمه که مصرف سوخت خودروی شما منطقی باشه .البته به ارقام کارخانجات نمیشه اعتماد کرد تا اینکه خودتان با ان ماشین مدتی برانید. از انجاییکه بنده جک s5 دارم در داخل شهر بین 11 تا 12 (بسته به ترافیک) ودر بیرون شهر حدود 9 تا 10.5 میسوزونه. البته در موارد سرازیری ها مانند مسیر برگشت اردبیل تا آستارا یا هر مسیر سرازیری دیگر به حدود7.5 لیتر هم در 100 کیلومتر هم میرسه.هر کسی هر کدام از خودروهای هایما یا جک رو داره مبارکش باشه.خلاصه وسع بنده(دوستان رو جسارت نمیکنم )همین بود .انشالله چرخ ماشین و زندگی همه ایرانی ها خوب بچرخه.
1399/2/5
ایکاش همون موقع یکی ازین لعنتيا رو می خریدم.قیمت اون موقع آلن قیمت پرايدمونه😭
1399/6/16
قیمت هایما و جک هر دو واقعا بسیار بالاس/ برای مصرف کننده ایرانی همون ال نود بهترینه با توجه به قیمت و سواری خوبی که داره
1399/9/4
جک اس فایو
1399/12/3
هایما خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی از جک خوب تره
1399/12/28
جک بخرین حال کنین با گیربکس پورشه 😍😍😍😍😍
1400/2/31
هردو ماشین خودرو خوبی هستن
جک خودرو خوبی است خرج زیادی هم نداره
هردو ارزش خرید دارن
1400/4/15
از نظر من جک از لحاظ خدمات از سواری نرمی شتاب جک
1400/4/24
درود دوستان فارغ از همه مباحث بالا کولر این ماشین ها در مناطق جنوبی کشور مثل خوزستان با +50جواب میده؟یا اینکه سریع امپر میکشن؟