موضوعات داغ

تست و بررسی دی اس 7 ؛ یک اثر هنری بر روی چهارچرخ

7 اسفند 1397

بهار سال 97 بود که زمزمه واردات محصول جدید و شاخص گروه پژو سیتروئن، یا پرچمدار محصولات DS این گروه خودروسازی به نام DS7 به کشور جدی شد و البته اندکی بعد نیز با ممنوع شدن واردات خودرو، عملا روند عرضه این خودرو با اخلال مواجه شده و در نهایت متوقف شد، اما در همان مدت کوتاه، تعدادی از مشتریان نسبت به خرید این فرانسوی متفاوت اقدام کردند و حالا چند هفته است که شماری از خودروهای ثبت نامی بلاخره گمرکات کشور را ترک کرده و وارد خیابان های شهر شده اند. از این رو قصد داریم تا در قالب این مطلب، شاخص ترین و آخرین محصول DS در بازار ایران را مورد تست و بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری

DS7 را می توان یک کراس اوور سایز متوسط (تقریبا هم سایز با هیوندای سانتافه) قلمداد کرد که البته براساس پلت فرم مشترک با پژو 5008 و سیتروئن C5 ایرکراس شکل گرفته است و از نظر فنی شباهت کم نظیری به این دو خودرو دارد، اما آنچه DS7 را کاملا نسبت به برداران ناتنی خود متفاوت می کند. طراحی ظاهری و داخلی و کیفیت ساخت این خودرو است که می تواند با خودروهای آلمانی یا ژاپنی های لوکسی نظیر لکسوس و اینفینتی (شاخه لوکس نیسان) رقابت کند. در واقع فلسفه وجودی برند DS درست مانند خودروهای لکسوس، ارائه محصولاتی زیبا و با کیفیت تر از نسخه های تولید انبوه با جذابیت بیشتر و البته قیمت بالاتر است. کاری که روزگاری آئودی قرار بود در کنار فولکس واگن انجام دهد و پس از آن نیز لکسوس توانست با موفقیت زیادی همین متد را بر روی خودروهای عموما اقتصادی تویوتا اجرایی کند. اما فرانسوی ها سلاح خود در بازار پر رقابت خودروهای پریمیوم را، هنر ناب فرانسوی و قدرت طراحی می دانند، چیزی که به درستی نیز در پیکره تراش خورده DS7 هویداست و نمی توان به آن ایراد چندانی را وارد دانست.

رونمایی اولیه DS7 در سال 2017 انجام شده و طبیعتا طراحی بدنه آن نیز به سال های 2015 و 2016 مربوط می شود، اما حالا با توجه به گذر ایام و ورق خوردن تقویم می توان گفت که طراحی این خودرو آنچنان هوشمندانه انجام شده که در سال 2019 و احتمالا 2020 نیز، می توان DS7 را یک خودرو به روز و مدرن توصیف کرد. استفاده از جلوپنجره بزرگ و مشبک که از الگوهای ریز براساس برند DS تشکیل شده در کنار اتصال چراغ های بزرگ جلو به جلوپنجره، استفاده از نوارهای کرومی در نمای جلو و البته خودداری از خط و خطوط بیش از حد و درهم تنیده در نمای جانبی باعث شده تا طراحی ظاهری DS7 فراتر از سایر خودروهای این برند، خاص و در عین حال شکیل جلوه کند. در نمای عقب نیز به لطف استفاده از چراغ های کشیده و متناسب با چراغ های جلو، طراحی متوازی الاصلاع خروجی های اگزوز و استفاده هوشمندانه از برخی المان های ظریف، باعث می شود که طراحی DS7 به خصوص در نمای عقب، طرحی از یک خودرو اسپرت و نسبتا سریع را به بیننده یادآور شود. این در حالیست که در نمای جلو به لطف ابعاد بزرگ جلوپنجره، صلابت و ویژگی های خارج از جاده ای این کراس اوور فرانسوی بر سایر المان ها برتری دارد.

اما اغواگری مهندسان DS در ربودن دل خریداران این خودرو به همینجا ختم نمی شود. DS7 سرشار از المان های طراحی ریز و درشت و البته خالص است که می تواند زمینه ساز جلب نظر خریداران شود. برای مثال لنز چراغ های جلو، از طراحی خاصی مانند مکعب های کریستالی برخوردارند و در هنگام روشن کردن پیشرانه با چرخشی 180 درجه ای حول محور عمودی، به بیدار شدن قلب تپنده خودرو واکنش نشان می دهند. پوشش چراغ های عقب نیز گویی از نقش و نگارهای برند DS شکل گرفته است و می تواند در هنگام روشن شدن چراغ های ترمز یا فعال شدن راهنما کاملا جلب توجه کند. شاید چنین قطعات چندان کاربردی نباشند اما تجربه بیش از یکصد سال خودروسازی نشان می دهد که با گذشت زمان و قدیمی شدن ویژگی های فنی و عملکردی خودرو، استفاده از چنین راهکارهایی به منظور متفاوت سازی محصول نسبت به سایر رقبا می تواند بسیار کارآمد تلقی شود و ارزش خودرو را مانند یک اثر هنری و صنعتی نزد مالکنی خود حفظ نمایند.

طراحی داخلی و تجهیزات رفاهی

شاید این روزها استفاده از مانیتورهای بزرگ، دکمه های لمسی و ابزارهای کنترل دیجیتالی به جای عملگرهای مکانیکی، در خودروهای مدرن به رویه ای کاملا قابل پیش بینی بدل شده باشد، اما آنچه DS7 را نسبت به رقبای خود متفاوت می سازد، دقت طراحی و استفاده دلچسب از المان های لوکس و کلاسیک است. برای مثال بکارگیری یک ساعت آنالوگ زیبا در بخش مرکزی داشبورد یا استفاده از مرغوب ترین چرم موجود در بازار با طرح دوخت کاملا می تفاوت در کنار زیبایی بصری نمای کلی داشبورد، می تواند هر فردی را نسبت هنر و خلاقیت بکار رفته درون کابین DS7 متقاعد کند. شاید توصیف نوشتازی این بخش در همینجا کافی باشد و با نگاهی به تصاویر خود بتوانید به زیبایی و خلاقیت بکارگرفته شده در خلق کابین این خودرو پی ببرید.

DS7 در نسخه اروپایی خود به تمامی تجهیزات روز قابل تصور مجهز است و به جز رانندگی خودکار، سایر سامانه های رفاهی و کمک رانندگی مدرن را ارائه می دهد، اما در بازار ایران و به دلیل محدودیت در استفاده از سامانه های راداری، بخشی از امکانات مربوط به کروز کنترل فعال، اسکنر سطح جاده و...از دسترس خارج شده است و از این رو می توان گفت که DS7 های موجود در ایران از نظر سطح عملکردی و مشخصات رفاهی با مدل های عرضه شده در بازار سایر کشورها، فاصله ای معنا دار دارند. برای مثال سیستم فنربندی هوشمند این خودرو که می تواند واکنش فنربندی را براساس مشخصات جاده تغییر دهد، به دلیل عدم وجود قطعه مربوط به آنالیز سطح مسیر، در مدل ایرانی ارائه نمی شود و به همین دلیل، فنربندی فوق العاده پیشرفته و نرم DS7 که میراثی از مدل های اسطوره ای سیتروئن است در بازار ایران وجود ندارد اما در نسخه های ترخیص شده از گمرک سیستم دید در شب وجود دارد که جزو تجهیزات کاربردی در خودروهای لوکس است. اما فارغ از این مسائل، DS7 به امکانات رفاهی متداولی نظیر دوربین 360 درجه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، سانروف و مونروف، سیستم صوتی حرفه ای از برند فوکال الکترا، صندلی های مجهز به ماساژور و تنظیم برقی صندلی های عقب (نسخه های فول) مجهز است و کمبودی از این حیث در مقابل رقبای خود ندارد.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

DS7 در بازار جهان با یک موتور 1.6 لیتری بنزینی 225 اسب بخاری و یک موتور هیبریدی بنزینی و یک نسخه دیزل عرضه می شود، گیربکس مورد استفاده برای این خودرو نیز از سری گیربکس های فوق العاده پیشرفته هشت سرعته ZF انتخاب شده است تا هماهنگی کاملی بین موتور و گیربکس به وجود آید، اما در بازار ایران شرایط به کلی متفاوت است و شاهد استفاده از موتور 1.6 لیتری و 165 اسب بخاری مشترک با سایر خودروهای پژو، سیتروئن و DS هستیم و گیربکس مورد استفاده برای DS7 نیز نسخه شش سرعته اتوماتیک همسان با سایر برداران و خواهران گروه PSA است. در زمان عرضه کارشناسان فروش دی اس در ایران، علت تفاوت مدل های موجود در کشور نسبت به نسخه های جهانی را در نامناسب بودن کیفیت بنزین کشور اعلام می کردند اما فارغ از دلیل این موضوع می توان گفت که با توجه به مشخصات پیشرانه و گیربکس و البته حذف شدن سیستم فنربندی فعال، DS7 برخلاف ظاهر جذاب و متفاوت خود، در باطن مزیت فنی خاصی را نسبت به رقبا ارائه نمی دهد و همین مسئله پاشنه آشیل DS7 در بازار پر رقابت کراس اوور های لوکس موجود در کشور است.

با نشستن پشت فرمان نیز این امر کاملا مشهود به نظر می رسد. شتاب و عملکرد خودرو مناسب است اما با توجه به جثه نسبتا سنگین وزن خودرو، مسلما کمبود توان 165 اسب بخاری در مقایسه با رقبای لوکسی نظیر محصولات لکسوس و ب ام و به چشم می آید و نمی توان DS7 را خودرویی در کلاس لکسوس NX یا ب ام و X3/ X4 قلمداد کرد. از حیث مقایسه با خودروهای کیا، هیوندای، رنو (کولئوس) و نیسان ایکس تریل نیز، هرچند که عملکرد DS7 مناسب است اما باید گفت که DS تنها خودرو مجهز به پیشرانه توربو در این رده است و با توجه به تعداد اندک DS های وارد شده به کشور، ترس از مشکل کمبود قطعات یدکی در بلند مدت باعث می شود که برای بسیاری از افراد، خرید خودروهایی مانند هیوندای سانتافه، منطقی تر از خرید یک DS7 جذاب اما پر ریسک باشد. از این رو می توان DS7 را خودروی خوبی توصیف کرد که قربانی شرایط خاص بازار خودرو کشور شده است.

قیمت و شرایط بازار

DS7 این روزها در بازار قیمت قابل توجه دارد که احتمالا از جدید بودن و تعداد اندک آن نشات می گیرد. در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار آزاد قیمت هایی نزدیک به 1 میلیارد تومان و حتی بالای آن را نیز تجربه کرده ایم اما واقعیت این است که با توجه به شرایط بازار دی اس 7 که عرضه آن توسط آرین موتور دیگر ادامه نخواهد داشت، کنترل قیمت در بازار آزاد کمی سخت خواهد بود و دی اس 7 را باید عضو جدید کراس اوور های گران قیمت بازار بدانیم.

59 عکس

نظرات کاربران

32 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/7
ماشینو ول کنید سیستم صوتی با اسپیکر های فوکال الکترا خودش یه دلیل کامله برای خرید یک خودرو دیگه بقیش مهم نیست خیلی ...
1397/12/8
با این قیمت میری بی ام و ایکس 4 میخری یا لکسوس nx قبول دارم این ماشین یکم قیافش خاصه ولی یه فرانسویه دیوانگیه یه فرانسوی رو به یک آلمانی یا ژاپنی ترجیح داد موافقا لایک
1397/12/7
این ماشین برای افراد خاصه و عشق ماشین،قطعا کسی که اولین بارشه ماشین خارجی میخره یا به عنوان سرمایه میبینه ماشینشو سانتافه بهتره و تنها مورد برتریش همینه و از جهات دیگه به هیچ وجه با سانتافه و سورنتو و.... قابل قیاس نیست.تو خیابون مثل الماس میدرخشه
1397/12/8
احسنت یک توصیف عالی و منصفانه
1397/12/25
این ماشین رو با سانتافه مقایسه کردی! عزیزم قیمتش‌ 2برابر سانتافه است
1397/12/7
واقعاً زیبا و خاصه!

اما حیف که ماشینی با این کیفیت و زیبایی بصری دارای پیشرانه نسبتاً ضعیف است و این پیشرانه تناسب چندانی با جثه و وزن و خصوصاً زیبایی بصری بیرونی و داخلی ماشین ندارد.

اما نمیشه از خاص بودن و متفاوت بودن آن چشم پوشی کرد!
1397/12/8
شتاب صفر تا صد این خودرو 8 ثانیس یعنی کمتر از لکسوس nx با توجه به فیلم شتاب در ایران
1398/4/23
موتور اين ماشين THP165است همان موتوري كه روي پژو 3008 و پژو 508 نصبه و در ايران روي 2008 و سيتروئن C3 نصبه براي همين هركي 2008 داره از شتابش راضيه DSماشين خوبيه فقط قيمتش تيزه
1397/12/7
سوپرایز فوق العاده ای

ولی ای کاش فیلم شو میزاشتید

یا لااقل یه فیلم شتاب میزاشتید
1397/12/7
ماشین زیباییه.یکی از دوستان امروز معامله کرد یک میلیارد و سیصدوشصد که به نظرم با این قیمت گزینه های بهتری هم در بازار هست٫نظر دوستان چیه؟
1397/12/7
از طراحیش فقط یه ایراد میتونم بگیرم
اونم چراغ های قرمز روی سپر عقبشه که مه شکن و دنده عقب رو جا داده
خیلی زمخت و بزرگ طراحی شده و با طراحی ظریف و فانتزی بقیه خودرو هماهنگ نیست
1397/12/9
به دلیل قوانین اوروپا مجبورن بذارن. چون چراغ ها روی صندوق عقب هستن و اگر صندوق عقب رو باز کنید چراغ ها دیگه معلوم نمیشن. ماشین باید در هر حالتی چراغاش معلوم باشه.
1397/12/8
وقتی این ماشین برای مشتریاش ۷۰۰ میلیون تومن اونم بعد یک سال و دو ماه تموم شده که هنوز هم تحویل ندادن بعد چجوری میگین قیمت ۹۰۰ ؟با هفصد تومن تو ارزونیا میشد bmw سری هفته فول خرید این ماشین حداقل یکو سیصد قیمتشه و همچنین از nx بسیار سر تره این بررسی شما کاملا ناعادلانس حتی اپشن های عالیه این ماشین رو ذکر نکردین این کاشین با این اپشن با این کیفیت باید دو میلیارد داد ماکان خرید در ضمن تو سایت خود ds فرانسه که نگاه کنید چیزی به اسم موتور ۱۶۵ اسبی نیست موتور ۱۶۰۰ کلا دو نوع داره که یکیش بنزین تویین توربوعه یکی گازوییل که موتور بنزینیش ۲۲۵ اسبه و صفر تا صدش ۸ ثانیس
1397/12/8
دوست عزیز من فکر کنم شما دارین اشتباه می کنید، همین خودروبانک و البته تو چند تا سایت دیگه همون زمان پیش فروش زده بود که موتور این ماشین 1.6 لیتری پژو هست، و اون 225 اسبی رو برای بنزین نمیارن ایران
1397/12/8
دوست عزیز شما در اشتباهید، موتور دی اس 7 که آرین موتور آورده 1.6 لیتری هست همون موتور دی اس 6 و دی اس 5
1397/12/8
فقط و فقط میشه گفت الماس برند خودروسازی بخصوص مدل DS 7 Cross Back شاهکاره تمام عیار جزو ماشین هایی میشه که آیندگان وقتی نگاهش میکنن از طراحیش لذت میبرن
1397/12/8
واقعا زیباست.
1397/12/8
توی تهران بنزین سوپر هست؟
1397/12/8
سلام انگار نیست
حتی الامکان یورو 4 بزنید حتما
1398/4/27
همه جای ایران بنزین سوپر هست
1397/12/8
به شدت خوشکل و به شدت لوکس هست! خیلی ازش خوشم میاد! ولی حیف که موتورش ضعیفه برای همچین قیافه ای!
1397/12/8
نه فرانسوی نه آلمانی فقط سامورایی ژاپنی
1397/12/8
ای روزگار!ما تو شرایط آرمانی حتی با دلار 1000 تومانی که بخاطرات پیوسته هم نمی تونستیم این رو بخریم دیگه وای به حالا!! البته اقلا اون قدیم ندیما میتونستیم 206 پلاسی زانتیایی سیتروئن C5 ای به نیابت از دی اس که نماد تجمل گروه PSA هست تهیه کنیم که بحمدالله الآن دستمون از اونها هم کوتاه شده!!!!
1397/12/8
سلام / خواهشمندم عکس هایی هم از سوییچ هر خودرویی که مورد تست قرار می دهید هم بگذارید / ممنون
1397/12/8
این ماشین تو ایران دو تیپ اپرا و ریوولی داره که اپرا فول اپشن هست و به علاوه چرم ناپا هم داره همه تیپ ها تنظیم ارتفاع کیت اگزوز حالت اسپرت نور پردازی داخل و کلی اپشن دیگر که تو مقاله ذکر نشده رو داره
همچنین اون دسته از دوستانی که میگن موتور ضعیفه شرکت دی اس برای این ماشین اصلا چیزی به اسم موتور ۱۶۵ اسبی نداره و همه خودروهای موجود ۲۲۵ اسب بخاری هستند که شرایط نگهداری ماشین رو کمی سخت میکنه
و شتاب این ماشین ۸ ثانیس و همچنین سیستم فنر بندی تطبیقی با جاده که خودروبانک و حتی خود ارین موتور گفت که تولید کنندش اسراییلیه رو نداره ماشین های وارداتیه ایران دارند که کلیپ تست شتاب و اپشن ها به زودی در سایت اپارات به اشتراک گذاشته خواهد شد
1398/7/21
دوست عزیز شما فکر کنم خودت دی اس 7 داری، موتور این ماشین همون موتور 1.6 لیتری پژو 2008 هست و اگر شک داری عکس موتور جفتشون رو مقایسه کن، در ضمن اون موتوری که می فرمایید 225 اسب هست رو خودروبانک هم گفته بود که به دلیل مشکلات بنزین، دی اس روی خودروهایی که میان ایران نصب نمیکنه لذا بهتره خودت رو گول نزنی
1397/12/8
فکر کنم طرح جلوشو از روی دنا کپی کرده ....!
1397/12/8
Ds7 خودرویی بسیار باکیفیت و با پرستیژ است اما در بازار خودروی ایران که قطعات خودروهای چینی و کره ای 3 برابرشده و بعضا دیگر وارد کشور نمی شوند. قطعا قطعات این خودرو حتی با سفارش به سختی امکان پذیر بوده و پیچیدگی تعمیرات آن هم بحث دیگری است و در یک کلام خرید بسیار پرریسک , پرهیزینه و به نوعی انتخابی عجیب خواهد بود.
1397/12/10
وقتی اعتبار برند کمه باید قیمت رقابتی باشه که DS برعکسه بنابرین این خاص بودن خیلی برای صاحبش گرون تموم میشه
1398/1/4
بنظر من ولو x90 بهتراز اینه با این قیمت میشه ولو هم خرید
1398/1/12
اگر کسی از من بپرسد بین این ماشین و هیوندای سانتافه یکی را انتخاب کن 100 درصد دی اس 7 را انتخاب می کردم.جدا از بحث قیمت دی اس 7 تقریبا از همه نظر از سانتافه بهتره.نه فقط به خاطر طراحی ظاهری و به روز بودن و آپشن ها بلکه به خاطر کاربردی تر بودن نسبت به سانتافه.
1400/2/9
دقبقا در کجا درج شده برای بازار ایران موتور۱۶۵ اسبی و گیربکس ۶ سرعته نصب شده..........تو سایت نمایتده رسنی در ایران عدد اسب بخار نزده....و گیربگس ۸ سرعته زده