موضوعات داغ

تست و بررسی مرسدس بنز CLA180d توسط خبرنگار خودروبانک در ترکیه

5 مرداد 1399
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده و عکاس

مقدمه

مرسدس بنز CLA یک خودروی لوکس ساب‌کامپکت است که از سال ۲۰۱۳ توسط مرسدس بنز تولید می‌شود. این خودروی کوپه چهار درب را باید نسخه‌ای سدان از مرسدس بنز A کلاس هاچ‌بک دانست. البته این نظریه را مرسدس بنز در سال ۲۰۱۷ و با معرفی A کلاس سدان به عنوان یک محصول مستقل زیر سوال برد. مرسدس بنز CLA بیشتر مانند نسخه‌ای کوچک و ارزان از CLS است و کاملاً مشخص است که خریداران جوان را هدف گرفته است. این خودرو به صورت گسترده در بازار ایران عرضه نشد و نسخه‌های عرضه شده در ایران نیز همگی از نوع CLA45 AMG هستند که قیمت بسیار بالایی دارد. اما در بازارهای دیگر بیشتر مردم سراغ نسخه‌های ضعیف‌تر CLA می‌روند و کم‌تر سراغ نسخه AMG را می‌گیرند. در ادامه فرصتی دست داد تا با یکی از همین نسخه‌های ارزان قیمت CLA مدل 2016 در کشور ترکیه روبرو شویم. این خودرو را در بخش‌های مختلفی در این مقاله از خودروبانک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

طراحی خارجی

مرسدس بنز CLA به وضوح یک خودروی اسپرت است و کاملاً از المان‌های طراحی مدرن پیروی می‌کند. از سویی پیروی این خودرو از مرسدس بنز CLA نیز سبب شده تا با خودرویی خاص مواجه باشیم. بخش‌هایی مانند درب‌های بدون فریم، سقف شیب‌دار و فرم صندوق باعث می‌شوند تا CLA کاملاً با دیگر سدان‌های هم سایز خود متفاوت باشد. گرچه این خودرو اخیراً رقیب جدیدی به نام بی ام و سری ۲ گرن کوپه را پیدا کرده است ولی طراحی مرسدس بنز طرفداران بیشتری دارد. در نمای جلو گرچه شاهد حضور عناصر اصلی طراحی محصولات مرسدس بنز در سال‌های اخیر هستیم اما بهترین قیمت CLA قطعاً نمای جانبی و عقب آن هستند. این راهم باید مد نظر داشته باشید که نسخه مورد آزمایش از کیت بدنه اسپرتی که در نسخه‌های AMG موجود در بازار ایران دیده می‌شود، بی‌بهره است و ظاهر ساده‌تری را ارائه می‌دهد.

طراحی داخلی

داخل کابین مرسدس بنز CLA کاملاً حال و هوایی متفاوت با مرسدس بنزهای دیگری که دیده بودیم دارد. دریچه‌های هوای گرد سه تایی، سانروف بزرگ، صندلی‌های اسپرت با پشتی ثابت و مانیتور تبلت مانند از اصلی‌ترین مشخصه‌های طراحی داخلی مرسدس بنز CLA هستند. به شخصه فکر می‌کنم طراحی داخلی CLA یک رده پایین‌تر از سایر محصولات مرسدس بنز است و به خصوص مانیتور تبلت مانند آن بیشتر یادآور خودروهای شرقی و ارزان قیمت است تا یک خودروی آلمانی لوکس، با این وجود این کابین طرفداران زیادی دارد.

توضیحات

در کنسول وسط هم خبری از دسته دنده نیست و اهرم تعویض دنده به روی ستون فرمان منتقل شده است. چند مورد مثبت و منفی در مورد کابین CLA وجود دارد. یکی اینکه با وجود ابعاد کوچک خودرو اما اتاق CLA چندان هم تنگ و ناراحت نیست و اتفاقاً مرسدس بنز توانسته فضاسازی خوبی را انجام دهد. تنها افراد قد بلند مقداری مشکل با فضای سر عقب خواهند داشت. صندلی‌ها نیز راحتی خوبی را دارند ولی نبود قابلیت تنظیم پشت سری برای سرنشینان جلو، یک کمبود در برابر رقبا است. جالب اینجاست که کلیدهای تنظیم صندلی که به شکل یک صندلی هستند و روی درهای جلو دیده می‌شوند، دارای کلید تنظیم ارتفاع پشت سری هستند ولی به دلیل ثابت بودن پشت سری، این کلید نیز ثابت است که به نظر ایده مسخره‌ای می‌رسد. مرسدس بنز می‌توانست به جای گذاشتن یک کلید بدون کاربرد و ثابت، آن را حذف کند.

نکته منفی دیگر در مورد CLA که البته در مورد تمام مرسدس بنزهای هم سال این خودرو صدق می‌کند منوی سیستم Infotainment است که نسبت به بی ام و کاملاً کندتر و با گرافیک ضعیف‌تری است. جوی استیک نیز هم حرکات محدودتری از بی ام و دارد و هم به خوش دستی جوی استیک بزرگ بی ام و نیست.

توضیحات

کیفیت کابین در حد خوبی است و مواد حس مناسبی را به سرنشینان منتقل می‌کنند. تنها ایرادی که می‌توان گرفت پلاستیک تزیینی روی داشبورد و کنسول میانی هستند که کیفیت آنها مانند خودروهای ارزان قیمت است. البته در تیپ‌های بالاتر با سفارش تریم داخلی طرح کربن، این نقص نیز برطرف می‌شود. در منوی نمایشگر می‌توانید نورپردازی جالیوانی و روشنایی زیر پا را در رنگ‌های مختلفی انتخاب کنید.

از نظر امکانات، CLA مورد آزمایش خودروی در حد متوسط بود و نه یک نسخه فول و نه پایه بود. امکاناتی که در کابین این خودرو دیده می‌شدند شامل نورپردازی داخلی در رنگ‌های مختلف، دنده پشت فرمان، تودوزی چرم، آلکانترا، فرمان چرمی، تهویه خودکار دوگانه، خروجی تهویه سرنشینان عقب، سانروف بزرگ پانوراما، کلید SOS، صندلی‌های برقی جلو با تنظیم گودی کمر، حافظه صندلی‌های جلو، سنسور جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم استاپ استارت، سیستم تغییر حالت‌های رانندگی، چراغ زیر آینه‌های جانبی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، پدال‌های آلومینیومی و کروز کنترل هستند.

قسمت فنی

برخلاف نمونه‌های AMG موجود در ایران، خودروی تست شده با کد 180d یک موتور 1.5 لیتری توربو دیزل استفاده می‌کند. نکته جالب در مورد مرسدس بنز CLA 180d وجود موتور رنو در این خودرو است. پیشرانه‌ای که با کد OM607 روی این خودرو دیده می‌شود در حقیقت همان پیشرانه توربو دیزل K9K گروه رنو نیسان است که در خودروهایی همچون رنو کلیو، نیسان قشقایی و رنو مگان نیز دیده می‌شود. البته این پیشرانه نسخه‌های متعددی دارد که قدرت خروجی آن‌ها با هم متفاوت است. مرسدس بنز نیز در طی همکاری با گروه رنو نیسان از این موتور در خودروهای CLA کلاس، سیتان، A کلاس و B کلاس استفاده می‌کند. در مرسدس بنز CLA 180d این موتور می‌تواند 109 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید کند که این قدرت با استفاده از گیربکس 7 دنده دوبل کلاچ به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. مرسدس بنز X کلاس نیز دیگر محصول مرسدس بنز است که از پیشرانه گروه رنو نیسان در آن استفاده می‌شود.

توضیحات

این موتور از توربوشارژر با هندسه متغیر استفاده می‌کند و از فناوری‌هایی در آن استفاده شده است که اصطکاک موتور را تا 40 درصد کاهش می‌دهند. موتور OM607 یک موتور تک میل سوپاپ با ۲ سوپاپ در هر سیلندر است. از انتقاداتی که می‌توان به این موتور وارد کرد تسمه تایمی بودن آن است.

قطعاً دیدن موتور رنو روی یک مرسدس بنز جای تعجب دارد اما مرسدس بنز این کار را به طور ویژه برای بازار کشور ترکیه انجام داده است و در سایز بازارهای اروپایی مدل CLA 220d به فروش می‌رود که از موتور خود مرسدس بنز استفاده می‌کند. موتور OM607 مرسدس بنز در کارخانه رنو در بورسای ترکیه تولید می‌شود.

تجربه سواری

پشت فرمان CLA دید راننده به اطراف مناسب است و صندلی‌ها و فرمان همه ارگونومی خوبی دارند. موتور خودرو دیزلی با لرزش و صدای بیشتری در مقایسه با موتور بنزینی استارت می‌خورد. صدای موتور از بیرون مانند کامیونت‌ها است که جذابیت زیادی ندارد. دنده با حرکت اهرم در حالت درایو قرار می‌گیرد و شتاب‌گیری را شروع می‌کنیم. با اینکه از موتور 1.5 لیتری آن هم دیزلی که دور موتور آن در بالاترین حالت به 4500 دور بر دقیقه می‌رسد انتظار زیادی نداشتیم ولی خودرو کشش مناسبی را از خود نشان می‌دهد و اصلاً رفتاری مانند یک خودروی 109 اسب بخاری ندارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر در زمانی در حدود 11 ثانیه به ثبت می‌رسد که کاملاً معمولی است اما کشش بالای موتور سبب می‌شود تا پس از سرعت ۱۰۰ نیز خودرو همچنان تمایل به شتاب‌گیری را از خود نشان دهد.

به این نکته نیز اشاره کنیم صدای کامیون مانند موتور دیزل در داخل خودرو خیلی محسوس نیست و صدای عادی در کابین شنیده می‌شود. تعویض دنده‌های گیربکس به موقع و سریع است اما مقداری ضربه در تعویض‌ها و شروع حرکت احساس می‌شود که با توجه به دوبل کلاچ بودن گیربکس عادی است. مرسدس بنز شیفترهای پشت فرمان را نیز برای CLA تعبیه کرده است و با استفاده از آن‌ها می‌توانید دنده‌ها را به صورت دستی تعویض کنید. با تغییر حالت‌های رانندگی، رفتار گیربکس، موتور و فرمان نیز تغییر می‌کند. خودرو دارای سه حالت رانندگی اسپرت، اکو و نرمال است.

توضیحات

موتورهای دیزلی نه تنها کشش بسیار خوبی دارند بلکه مصرف سوخت آنها نیز به طرز عجیبی پایین است. همین مدل CLA 180d در هر 100 کیلومتر تنها حدود 4 لیتر گازوییل مصرف می‌کند. موتورهای دیزل ساختار ساده‌تری در مقایسه با موتورهای بنزینی هم دارند و هم از عمر بالاتری برخوردار هستند. البته همین موتورهایی که به ندرت خراب می‌شوند در صورت خرابی هزینه‌ بیشتری را هم در مقایسه با یک خودروی بنزینی خواهند داشت، چون قطعات موتورهای دیزلی گران‌تر از موتورهای بنزینی است.

در خصوص سواری باید گفت CLA خودرویی راحت‌تر از یک مزدا 3 نیست و می‌توان آن را در همان حد دسته‌بندی کرد. اگر انتظار آن نرمی و راحتی مشهور محصولات بنز را دارید نباید به سراغ CLA بروید. به خصوص مدل‌های AMG دارای تعلیق خشک‌تری هم هستند. در این میان اگر خودرو به لاستیک ران‌فلت هم مجهز باشد دیگر اصلاً نباید انتظار راحتی را از آن داشت. از نظر هندلینگ نیز باز نباید انتظار مرسدس بنزهای دیفرانسیل عقبی را که قبلاً رانده‌ایم را از CLA داشته باشیم ولی هندلینگ این خودرو بالاتر از متوسط است و چسبندگی خوبی در پیچ‌ها دارد. سیستم کنترل پایداری نیز خیال راننده را از بابت ایمنی در پیچ‌ها تامین می‌کند. یکی از نکات خوبی که در هنگام سواری CLA نظرمان را جلب کرد عایق‌بندی خوب کابین و نفوذ کم صداهای بیرون به داخل بود. صدای باد نیز با توجه به ضریب آیرودینامیکی 0.23 چندان تاثیری روی راحتی سرنشینان ندارد.

توضیحات

ترمزها در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و در چرخ‌های جلو از دیسک‌ها سوراخدار استفاده شده است. توان ترمزگیری مرسدس بنز بسیار خوب است و در هر سرعتی می‌توانید روی ترمزها حساب کنید.

ایمنی

مرسدس بنز CLA 180d به تجهیزات ایمنی متداول مانند دو ایربگ جلو، دو ایربگ پرده‌ای، دو ایربگ جانبی جلو و ایربگ زانویی راننده مجهز است. ترمز ABS، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD هستند. نمونه مورد آزمایش تیپ فول نبود و تجهیزاتی مانند سیستم هشدار نقطه کور، رادار بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند و رادار بین خطوط در آن موجود نیستند.

با این وجود همین نمونه معمولی نیز در تست تصادف یورو NCAP موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده است.

نتیجه گیری

مرسدس بنز CLA 180d کیفیت سواری و آن هندلینگی را که از یک مرسدس بنز انتظار می‌رود را ندارد. به خصوص موتور رنو و دیفرانسیل جلو بودن این خودرو باعث شده‌اند تا رفتار و کاراکتر آن نیز کاملاً متفاوت با آنچه باشد که از مرسدس بنز در ذهن داریم. با این وجود این خودرو برای افرادی که نشان سه پر مرسدس بنز از توانایی‌های حرکتی خودرو برایشان مهم‌تر باشد گزینه خوبی است، به خصوص اینکه CLA 180d خودرویی کم مصرف و زیباست و همین دو عامل این روزها برای مشتریان اهمیت زیادی دارند.

36 عکس

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/5
این دیگه چیه بابا ولش کن مدل cla 45 موجود در ایران خیلی ازاین سرتره هم تو سرعت هم تو قدرت و هم توشتاب با موتور ۲ لیتری نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار برات قدرت می ده اون ماشین سلطانه
آخه موتور دیزلی به این طور کلاس مناسب نیست به نظرمن اون cla 45 های موجود تو ایران خیلی بهتر از این هستند تو سرعت و شتاب با بنز s500 ۲۰۱۴ برابری می کنند
مرسی خودرو بانک
1399/5/5
آخه که چی واقعا؟!!!
1399/5/6
عالی بود مرسی
1399/5/6
حالا که تیم خودروبانک ترکیه هست میشه کلی ماشین خاص که توایران نیست ولی اونجا پیدامیشه روامتحان کنه ومقالشوبذاره مثل لامبورگینی اوروس که من خیلی دوست دارم تجربه رانندگی باهاشوبخونم یارولزرویس فانتوم باخیلی ازماشینهای دیگه باتشکر
1399/5/6
سلام
من با اینترنت ایرانسل نمی‌تونم وصل شم به خودروبانک.
الآن با vpn اومدم.
دلیل خاصی داره؟ دوستان راهنمایی کنند لطفا
1399/5/7
سلام
نه محمد آقا الان من با اینترنت همراه اول و رایتل و با مودم میام به این سایت مشکلی پیش نمی آید فک نمی کنم با اینترنت ایرانسل مشکلی بیاد ولی اگه حل نشد به یکی از دفاتر خدمات پیشخوان ایرانسل نشون بدید حتماً مشکلتون حل میشه انشاء الله رفع میشه
یا علی
1399/5/8
منم این مشکل رو دارم.
نه تنها خودروبانک بلکه سایت پدال و چند سایت دیگه هم نمیشه وصل شد.
داداش شما تا اطلاع ثانوی از تلگرام و با vpn اخبار رو دنبال کن😬
1399/5/6
بسیار عالی بسیار عالی خودرو هایه بنز همشون خوبن