موضوعات داغ

ملاقات با پادشاه جزیره، بررسی فنی تنها آستون‌مارتین ونتیج کشور

30 شهریور 1396
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

مقدمه

رابطه مستقیمی که میان جزیره کیش و دنیای پرهیاهوی ماشین‌بازی وجود دارد، سبب می‌شود تا ماشین‌بازها و علاقه‌مندان به خودروهای لوکس، اسپرت و خاص، هر از چندگاهی به این جزیره زیبای مرجانی سفر کنند و به قول معروف دلی از عزا در بیاورند. جزیره کیش از گذشته تا کنون میزبان خودروهای خاص و کمیابی بوده که به صورت رسمی و با پلاک ملی، حق تردد در کشور را ندارند. به همین خاطر بسیاری از هموطنان ساکن کیش، اقدام به وارد کردن خودروی مورد علاقه خود می‌کنند. نیسان GT-R، شورولت کوروت استینگری، ب‌ام‌و M4 و لامبورگینی گالاردو در حال حاضر پرچم‌داران جزیره هستند که با تردد در خیابان‌ها، توجه‌ همگان را به خود جلب می‌کنند. اما یکی از سوپراسپرت‌های بسیار خاص و با ارزش جزیره، آستون‌مارتین ونتیج DB8 است، که کمتر کسی با سفر به کیش آن را در خیابان‌ها مشاهده کرده است. این خودرو مدل سال 2010 بوده که با توجه به شرایط نگهداری و استفاده درست از آن، تفاوتی با نمونه صفر کیلومترش ندارد.

آستون مارتین لاگوندا، شرکت انگلیسی تولید کننده خودروهای لوکس است که دفتر مرکزی آن، در شهر گایدون انگلستان واقع است. نام آستون‌مارتین از دهکده آستون کلینتون و همچنین یکی از بنیان‌گذاران شرکت، به نام لیونل مارتین گرفته شده‌است. این کمپانی با اصالت بریتانیایی از سال 1913 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و از همان ابتدا، زیبایی منحصربه‌فرد، قدرت مثال زدنی و همچنین خاص بودن را سرلوحه کار خود قرارداد که همچنان می‌توان این سه فاکتور اساسی را در محصولات این کمپانی یافت. خودرویی که مدنظر ماست، یک نمونه بسیار خاص نه تنها در ایران، بلکه در دنیا بوده، ونتیج بنیان‌گذار خودروهای اسپرت و در عین‌حال لوکس در مجموعه آستون‌مارتین به‌شمار می رود. این مدل برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت 2003 معرفی شد و دو سال بعد، این مدل مفهومی در نمایشگاه ژنو 2005، رنگ بوی یک خودروی کامل و قابل ارائه به بازار را به خود گرفت.

اصالت تنها عنصری است که در تمامی بخش‌های این خودرو به وضوح نمایان است. اجزا و المان‌های خاصی که در تشکیل بند بند پیکره آستون‌مارتین به‌کار رفته‌اند، گواهی بر این موضوع بوده که در راستای اهداف کلی شرکت، یعنی تولید محصولی خاص و با کیفیت، ایفای نقش می‌کنند. زبان دستوری طراحی مدرن ونتیج را می‌توان به عنوان یک الگوی مثال زدنی و بی‌نقص، در صنعت خودروسازی جهان و به خصوص شاخه تولید سوپرماشین‌ها دانست. همین امر سبب می‌شود که انتقادی بر طرح کلی این خودرو وارد نباشد.

چهره‌ای مدرن اما اصیل

همان‌طور که گفته شد، اصالت در طراحی محصولات آستون‌مارتین حرف اول و آخر را می‌زند. خطوط سیال و روان که از جلو تا انتهای خودرو کشیده شده، ظاهری زیبا و جذاب را برای این اشراف‌زاده بریتانیایی پدید آورده است. با توجه به فرم کلی بدنه و برجستگی‌های روی گلگیرها، ابهت و جذبه ونتیج به‌خوبی نمایان است. اما در عین‌حال، از هرگونه اغراق و زیاده روی در حجیم‌سازی بدنه و احجام به‌کار رفته در آن، پرهیز شده، که همین موضوع باعث می‌شود این کوپه لوکس هرچه ظریف‌تر و چشم‌نوازتر به نظر برسد. در نمای جلو، چراغ‌های بادامی شکل که در طرفین جلوپنجره بزرگ و کشیده معروف آستون‌مارتین قرارگرفته‌اند، به نوعی میراثی ارزشمند از اجداد این خودرو محسوب می‌شوند که به نماد و سنبل آستون‌مارتین معروف شده است. چراغ‌های جلوی بزرگ بیضی شکل نقش بسزایی در هرچه زیباتر نشان دادن این کوپه لوکس بریتانیایی بازی می‌کنند. طراحی ساده اما خاص در جای‌ جای بدنه و کابین آستون‌مارتین به وضوح نمایان بوده که می‌توان صحت این موضوع را در طراحی چراغ‌‌ها مشاهده کرد. در نمای جانبی می‌توان به خوبی طرح تهاجمی ونتیج را مشاهده کرد، کاپوت کشیده و بلند، یکی از نکات جذاب در خودروهای کوپه بوده که در آستون‌‌مارتین این موضوع یکی از نکات برجسته به‌شمار می‌رود. خط برجسته‌ای که از هواکش نصب شده روی گلگیر جلو شروع شده و تا میانه گلگیر عقب کشیده شده است، دقت و ظرافت طراحان آستون‌مارتین را به رخ می‌کشد، همچنین این خطوط سیال و روان که روی بدنه نقش بسته‌اند، ظاهری اسپرت و بدنه‌ای حجیم و عضلانی را برای این کوپه انگلیسی پدید آورده‌اند. رینگ‌های 19 اینچی آلومینیومی ده پره که به صورت دوبل کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، یکی از نکات مثبتی است که در ظاهر این خودرو جلب توجه می‌کنند. در قسمت عقب نیز چراغ‌های کریستالی شفاف که به شکل کمان در‌امده‌اند، از نکات مختص به این خودرو هستند که به نوعی حسن‌ختام کار طراحان به‌شمار می‌رود. طراحی دقیق و حساب‌ شده مهندسان آستون‌مارتین به‌گونه‌ای است که از ساده‌ترین طرح ممکن بالاترین بازده را می‌گیرند. به‌طور مثال می‌توان به برجستگی لبه درب صندوق که علاوه‌بر زیبایی، به صورت اسپویلر جذبی عمل کرده و حالت آیرودینامیکی خودرو را حفظ می‌کند اشاره کرد. سپر حجیم و برجسته که در دل خود دو خروجی اگزوز را جای داده، نمایی اسپرت را برای ونتیج به ارمغان آورده است. همچنین قسمت میانی سپر دارای دیفیوزری است که به رنگ بدنه درآمده و ظاهری جذاب را بوجود آورده است. علاوه بر این نقش بسرایی در آیرودینامیک نیز دارد. عبارت Vantage و همچنین نشان تجاری آستون مارتین که روی درب صندوق نقش بسته‌اند، نوید یک پکیج لوکس و اسپرت را می‌دهند.

طراحی داخلی و امکانات

شاید در نگاه اول طرح کلی فضای کابین کسل‌کننده و ساده به‌نظر برسد، علت آن‌را هم می‌توان در تجمل‌گرایی و لوکس بودنش یافت. اما بلافاصله مجذوب زیبایی و ظرافت این کابین یا بهتر است بگوییم این اثر هنری می‌شویم. داشبورد تمام چرم با رنگی زیبا و خاص که در تعامل کامل با تودوزی و ادوات مرتبط با کنسول است، از نکات جذاب و چشم‌نواز داخل کابین به‌شمار می‌رود. جنس کف‌پوش بکار رفته در این خودرو از جیر مرغوب بوده که در زیرپای سرنشینان، حس ناب فرش دست‌بافت را القا می‌کند. همه چیز در این خودرو از بهترین متریال و با بالاترین کیفیت ممکن به‌کار رفته است تا مشتریان این برند لوکس از خودروی خود نهایت لذت را ببرند. کنسول از جنس چوب که در وسط داشبورد تعبیه شده، فضایی برای قرارگرفتن ادوات و امکانات مورد نیاز برای راننده و سرنشینان را ایجاد کرده است. در مرکز این کنسول، جایی برای قرار گرفتن ریموت کریستالی آستون‌مارتین تعبیه شده که با جاگذاری ریموت در آن، امکان استارت زدن پیشرانه فراهم می‌گردد که یکی از نکات خاص در این خودرو به‌شمار می‌رود. همچنین در طرفین آن دکمه‌هایی وجود دارد که نقش دنده را ایفا می‌کنند، در واقع این دکمه‌ها به‌جای دسته‌دنده روی کنسول میانی تعبیه شده‌اند. در قسمت بالایی کنسول، نمایشگری وجود دارد که با باز کردن سوئیچ به صورت خودکار باز شده و آماده به‌کار می‌شود. شاید بهتر است بگوییم تمامی اجزایی که داخل کابین قرار دارند با هدفی معین در راستای نوآوری و یکه‌تازی طراحی و ساخته‌ شده‌اند. همچنین در امتداد کنسول میانی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم صوتی حرفه‌ای جای گرفته‌اند.

یکی از مشخصه‌های آستون‌مارتین که آن را به خودرویی خاص تبدیل کرده، آمپرهای دورموتور و سرعت‌سنج است که در خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند و با باز کردن سوییچ تمامی آمپرها تا انتها رفته و در نهایت به سرجای خود بازمی‌گردند. با نگاهی به لیست بلند بالای تجهیزات ونتیج، برترین امکانات با بالاترین کیفیت ممکن پیش روی ‌ما قرار می‌گیرد. از تجهیراتی که برخی به صورت استاندارد و برخی به صورت آپشن روی این خودرو قرار دارد، می‌توان به صندلی‌های برقی حافظه‌دار برای ثبت و ذخیره سه حالت از ده حالت قابل تنظیم به همراه سیستم گرمکن، کنترل اتوماتیک دما، سیستم صوتی پیشرفته با چنجر شش خشابه، سوئیچ قطع اتصال باطری، سیستم تهویه تمام اتوماتیک، کامپیوتر سفری، کیسه هوای دو گانه سرنشین و راننده، زنگ هشدار و سیستم ایموبلایزر، چرم طبیعی آلکانترا، کروز کنترل، سیستم هشدار دهنده باد لاستیک، سیستم پاسخگوی تلفن همراه، بلوتوث، سیستم ردیاب ماهواره ای GPS مجهز به سیستم اطلاعات ترافیک ماهواره ای و هارد دیسک، چتر آستون مارتین، شیشه های ضد امواج UV، کلیدهای کنترلی فرمان، سنسور پارک عقب و ده ها سیستم رفاهی و امنیتی دیگر اشاره کرد.

عملکرد موتور و تجربه رانندگی

وقتی درب موتور را باز می‌کنیم، یک موتور تمام آلومینیومی که تقریبا در مرکز خودرو نصب شده است، توجه را به خود جلب می‌کند. موتوری که در ساخت آن از تکنولوژی هوافضا الهام گرفته شده تا نهایت لذت و قدرت را برای ونتیج به ارمغان آورد. استرس‌بار که برای جلوگیری از هرگونه حرکت جانبی روی خودرو نصب شده، نهایت دقت و ظرافت را نشان می‌دهد که با بازکردن درب موتور نمایان می‌شود. نیروگاه محرکه ونتیج، از یک پیشرانه V8 خورجینی با حجم دقیق 4735 سی‌سی تشکیل شده است. این موتور قادر است نیرویی معادل 420 اسب‌بخار در 7300 دور در دقیقه و همچنین 470 نیوتن بر متر گشتاور را تولید کند. تمامی اعداد ارقامی که نتیجه مهندسی دقیق آستون‌مارتین در ساخت خودروهای لوکس و اسپرتش است، موجب می‌شود تا این کوپه لوکس خوش‌تراش تنها ظرف مدت 4.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

از آن‌جایی که آستون‌مارتین یکی از برندهای خاص و لوکس در عرصه خودروسازی به‌شمار می‌رود، طراحان این برند سعی کرده‌اند تا در طراحی و ساخت اجزای این خودرو، خلاقیت و نوآوری به‌کار گیرند تا این خودرو بیش از پیش از رقبایش پیشی بگیرد. به‌طور مثال برای ورود به کابین ابتدا باید دستگیره‌های خاصی که به صورت الاگلنگی هستند را فشار داده تا درب به صورت مورب و با زاویه 30 درجه رو به بالا باز شود، پس از نشستن روی صندلی بسیار راحت آستون مارتین و فشردن پدال ترمز، ابتدا توسط اهرم پشت فرمان، خودرو را خلاص کرده و به کمک کلید استارت که در بالا در موردش مختصری توضیح دادیم، پیشرانه را استارت می‌زنیم. با روشن شدن موتور، صدایی گوش‌نواز و دلنشین از نهاد موتور برخاسته که نویدبخش سواری لذت‌بخش و هیجان‌انگیزی را به راننده و سرنشین می‌دهد. گیربکس شش سرعته Graziano این امکان را به راننده می‌دهد که علاوه بر تعویض دنده توسط اهرم‌های پشت فرمان، برای راحتی هرچه بیشتر در رانندگی به خصوص در شهر، توسط کلیدهای تعبیه شده در کنسول مرکزی، از حالت اتوماتیک استفاده کند. با قرار دادن دنده روی حالت Drive و فشردن پدال گاز، شتاب قابل توجهی را با فشرده شدن در صندلی احساس می‌کنیم، تعویض دنده‌ها در هر دو حالت اتوماتیک و دستی، به خوبی و با کم‌ترین تاخیر و کوبش انجام می‌گیرد. در زمان تعویض دنده، هنگامی که دور موتور مرز 7هزار دور در دقیقه را رد می‌کند، بیشترین راندمان موتور را می‌توان لمس کرد و درست در همان لحظه غرش گوش‌نواز و مهیج موتور میزان آدرنالین خون شما را دوچندان می‌کند. به لطف سیستم تعلیق مستقل و همچنین رینگ و لاستیکی که برای این مدل درنظرگرفته شده، سواری بسیار نرم و لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد که بنا به کوپه بودن خودرو، چنین امری قابل تحسین بوده. خودروی مورد نظر با توجه به سال تولید و کارکرد کمی که دارد، بسیار سالم و سرحال بوده که این موضوع در بررسی‌های بیشتر و همچنین طی کردن مسافت بیشتری با خودرو، قابل مشاهده است، گویی با یک آستون‌مارتین صفر کیلومتر سروکار داریم. یکی از نکاتی که در داخل کابین خودروهای اسپرت کمی آزاردهنده به‌نظر می‌رسد، کمبود میدان دید است که در ونتیج این موضوع به لطف طراحی اصولی و مهندسی‌اش تاحدودی برطرف شده است. با توجه به ابعاد مناسبی که این خودرو دارد، می‌توان ونتیج را گزینه‌ای مناسب برای شهرهای شلوغ دانست. ترمزهای قدرتمند برمبو، مجهز به دیسک فولادی در جلو با قطر 355 میلی‌متر و چهار پیستون شعاعی و در عقب 330 میلی‌متر و باز هم چهار پیستون شعاعی، وظیفه حفظ ایمنی سرنشینان را برعهده دارند که در تست‌های ترمزگیری نتیجه مثبتی را از خود به‌جای گذاشتند. سیستم ایمنی ونتیج، متشکل از کمک ترمز الکترونیکی EBA، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ضد قفل ABS، کنترل ثبات پویا DSC و سیستم کنترل پایداری ESP است که اطمینان خاطر را برای سرنشینان به‌همراه دارد. به‌طور کلی می‌توان از تجربه لذت‌بخش رانندگی با تنها آستون‌مارتین ونتیج موجود در کشور، این نتیجه را گرفت که، ونتیج یک کوپه اسپرت جسور است که در عین صلابت، بسیار چابک و تند و تیز عمل می‌کند. رانندگی و لذت سواری، از مزایا و نکات مثبت این خودرو به‌شمار می‌رود که آستون‌مارتین آن را در کنار لوکس بودن محصولاتش برای مشتریانش به ارمغان آورده است.

در پایان از علی کیفی مالک محترم خودرو و همچنین عارف سامانی جهت هماهنگی‌های لازم برای تهیه گزارش، سپاسگزاریم.

مشخصات فني

مدل

آستون مارتین ونتیج

پيشرانه

V8 تنفس طبیعی

حجم موتور

4.7 لیتر

حداکثر قدرت

420 اسب بخار

حداکثر گشتاور

470 نیوتون متر

شتاب رسمي

4.9 ثانیه

صرف سوخت ترکيبي

13.8 لیتر در هر 100 کیلومتر

وزن

1630 کیلوگرم

قيمت

ناموجود در بازار کشور

25 عکس

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/6/30
ماشین خوبیه فقط عیب سوپرماشین های انگلیسی اینه که داشبورد رو خیلی شلوغ طراحی میکنن و با کلی دکمه که برای فهمیدش باید 2 واحد درسی پاس کنی
بهترین داشبوردی که دیدم متعلق به Lamborghini Gallardo LP560-4 بود. داشبورد با طراحی مفهومی همه چیز سر جای خودش بود
1396/6/31
واقعاً طراحی بیرونیش زیبا و خاص ـه
تشکر از عکاس محترم./
1396/6/31
be nazaretoon kodoom zibatar va behtar hastesh az har lahaz
1396/7/1
بین این دو خودرو زیبایی سلیقه ایه
این سوال اشتباهه که کدوم زیباتره چون هر کسی نظری داره!
خودت تشخیص بده کدوم زیباتره
1396/6/31
الان اون کوروت کنارش ینی صاحب هر دو یه نفره ؟؟؟ خب خوش به حالش...
1396/6/31
ببخشید دوستان که سوال بی ربط با پست میپرسم.
به نظر شما بهترین شاسی بلند دنیا با این معیار هایی که میگم چیه؟؟؟؟
توانایی افرود مناسب
راحتی کامل
فنی عالی
طراحی خشن
جاداری
و ارتفاع و ابعاد زیاد مخصوصا ارتفاع برام مهمه
قیمت اصلا مهم نیس چون یکی از دوستان در امریکا میخوان خرید کنند
1396/7/6
بی شک لندکروزر
1396/7/8
شورلت سابربن
1396/7/1
واقعا آستون مارتین برای هر دوست دار خودرویی داستانی سوا از سایر برند ها داره (هدف اینکه چه برندی بهتره یا اصیل تره نیست)
از طراحی های بی نظیر و جاودانه، حضور متوالی در فیلم های جیمزباند، اشخاصی که آستون مارتین سوار میشن و میشدن گرفته تا دکمه های شیشه ای کابین و دور سنج موتور با حرکت معکوسش، همگی یه جورایی با این جنتلمن بریتانیایی گره خوردن و خیلی خیلی متمایزش کردن.
از بین محصولات فعلی آستون مارتین فقط مدل چهاردرب رپیدشو دوست ندارم. چون از نزدیک دیدمش و از نظر طراحی بیرونی و کاربردی بودن در مقام مقایسه با تسلا X حرف چندانی برای گفتن نداره (البته صحبت از کیفیت کابین و طراحی داشبود نیست و ملاک فقط ظاهرشونه).
ولی لاگوندا، ونتیج، DB11، ونکوئیش و ..... همگی شاهکارن.
فقط افسوس می خورم که چرا این قبیل خودروها تو کشورمون پلاک نمیشن و باید تو کشورای حاشیه خلیج همیشه فارس دیدشون و حسرت خورد.
چون خودروهایی مثل آستون مارتین (اغلب مدلهاش) و هیچ انسان عاقلی اسقاط نخواهد کرد و اصولا بیشتر شباهت به یک اثر هنری دارن تا خودرو . پس از چند نیز سال جزو تاریخ، شناسنامه و هویت شهرها و کشورمون میشن.
1396/7/7
واقعا زیباست.
1396/12/25
تو معنی زیبایی محضی عزیزم!