موضوعات داغ

ماشین آریزو 5 اسپرت

(3.6/5) 53 رای

آریزو 5 یکی از محصولات شناخته شده مدیران خودرو در کشورمان است. این خودرو از میانه دهه 1390 در نسخه‌های مختلف وارد بازار ایران شد و اکنون به عنوان محصولی از برند ام وی ام شناخته می‌شود. جدیدترین عضو این خانواده، آریزو 5 اسپرت است. آریزو 5 اسپرت نسخه فیس‌لیفت و بهبود یافته از آریزو 5 توربو محسوب می‌شود که مدیران خودرو آن را با پسوند S روانه بازار ایران کرده است. آریزو 5 اسپرت قوی‌ترین، مجهزترین و جدیدترین نسخه از خانواده آریزو 5 در ایران به حساب می‌آید. در شرایطی که مشتریان روز به روز در حال خرید کراس‌اوورهای بیشتری هستند، آریزو 5 اسپرت می‌تواند خودرویی مطلوب برای علاقمندان به رانندگی باشد و به طور همزمان نقش یک سدان خانوادگی را نیز ایفا کند. انتظار می‌رود تا آریزو 5 اس همانند نسخه‌های قبلی خود، فروش موفقی را در بازار ایران تجربه کند.

185 km/h
حداکثر سرعت
6.9 liter/100km
مصرف سوخت
1498 cc
حجم موتور

مشخصات آریزو 5 اسپرت

کلاس بدنه
سدان
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دنده
9 سرعته CVT
حداکثر توان
147 اسب بخار
تنفس موتور
توربوشارژ
تعداد سیلندر
4 سیلندر

فیلم بررسی آریزو 5 اسپرت

مزایا و معایب آریزو 5 اسپرت

مزایا

بهبود طراحی ظاهری نسبت به گذشته، شتاب و کشش قدرتمند، امکانات خوب

معایب

حساسیت نسبت به کیفیت سوخت، شرایط بازار دست دوم

بررسی آریزو 5 اسپرت

چری برای دو سری از محصولات خود، نام‌های متفاوتی را برگزیده است. سری شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای این خودروساز با پسوند تیگو عرضه می‌شوند، در حالی که سدان‌های این شرکت آریزو نام دارند. نسل نخست سدان میان رده چری نیز با همین نشان به بازار ایران عرضه شد. چری آریزو 5 یکی از محصولات جدید مدیران خودرو برای مشتریان ایرانی در دهه 1390 خورشیدی بود که به همراه چری تیگو 5، خودروهای نیمه لوکس این برند را تشکیل می‌دادند.

آریزو 5 اسپرت

نسل اول آریزو 5 با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT به بازار عرضه شد. با این حال مدتی بعد نسخه قوی‌تر آن با نام آریزو 5 توربو را در بازار شاهد بودیم. این خودرو از همان ظاهر بهره می‌برد اما موتور آن به 1.5 لیتری توربوشارژر تبدیل شده بود. فروش آریزو 5 پس از تغییر پیشرانه آن به توربوشارژر به صورت چشمگیری افزایش یافت و این خودرو به یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای خریداران مختلف تبدیل شد. پس از بازنگری مدیران خودرو در سبد محصولاتش، آریزو 5 به زیرشاخه ام وی ام منتقل شد و ام وی ام آریزو 5 لقب گرفت. مدتی کوتاه پس از عرضه نسخه فیس‌لیفت آریزو 5 در چین، این خودرو در ایران نیز معرفی شد و ام وی ام آریزو 5 اسپرت نام گرفت. آریزو 5 اس تغییرات ظاهری مختلفی را در نمای خارج و داخل تجربه کرده است و از نظر قوای فنی نیز شاهد به روز رسانی‌هایی در مجموعه موتور و گیربکس هستیم. با این حال آریزو 5 اسپرت از مزیت بزرگی بهره می‌برد که نسل پیشین فاقد آن بوده است. این مزیت عدم حضور دیگر رقبای چینی در این بخش است. بنابراین آریزو 5 اس به راحتی می‌تواند نظر مشتریان را نسبت به خود جلب کند.

داخل آریزو 5 اسپرت

برخلاف ظاهر خارجی، کابین آریزو 5 اسپرت میزبان تغییرات بیشتری بوده است. طرح کلی کابین همانند آریزو 5 توربو معمولی است اما تغییراتی را می‌توان در فضای داخلی این سدان اسپرت مشاهده کرد. برای مثال تریم رنگی کابین اکنون تیره‌تر از قبل شده است. طراحی قسمت میانی کنسول یعنی بخشی که میزبان دسته دنده و دکمه‌های کنترلی است، به کلی تغییر کرده است و اکنون این بخش شباهت بسیار زیادی به کنسول میانی آریزو 6 پرو و ام وی ام X55‌ پرو دارد.

آریزو 5 اسپرت

مهم‌ترین تغییر برای رانندگان در کابین آریزو 5 اسپرت، تفاوت فرمان این خودرو است. در آریزو 5S فرمان خودرو به نوع دی‌کات تغییر کرده است. این نوع فرمان حس بهتری را موقع رانندگی منتقل می‌کند و راندن خودرو با آن لذت بخش است. خوشبختانه کنترلر شبه لمسی سیستم تهویه در آریزو 5 توربو حذف شده است و به جای آن در آریزو 5 اسپرت کنترلرهای فیزیکی معمول را برای سیستم تهویه می‌بینیم. استفاده از این نوع کنترلر هنگام رانندگی آسان‌تر است و ایمنی بیشتری را به همراه دارد. در نهایت بایستی به طرح نامتقارن کنسول بین صندلی‌های جلو اشاره کرد. این طراحی در اکثر خودروهای جدید فونیکس و ام وی ام مشاهده می‌شود که در آریزو 5 اسپرت نیز لحاظ شده است. از نظر ابعاد و اندازه، هیچ تفاوتی میان آریزو 5 اسپرت و آریزو 5 توربو معمولی وجود ندارد. حتی صندلی‌ها نیز از همان نوع قبلی هستند و تنها دوخت آن‌ها نسبت به گذشته تفاوت دارد. بنابراین با یک سدان کوچک مواجه هستیم که برای سفرهای خانوادگی کوتاه مدت مناسب خواهد بود.

طراحی آریزو 5 اسپرت

در نخستین ارتباط ظاهری با آریزو 5 اسپرت، متوجه عضلانی شدن این خودرو خواهید شد. جلوپنجره خودرو در مقایسه با نسل اول آریزو 5 حجیم‌تر شده است و به خودروهای گرندتور یا GT شباهت دارد. این جلوپنجره جدید از نوارهای عمودی بهره می‌برد و حجم زیادی از نمای جلو را به آن اختصاص یافته است. این جلوپنجره برای هوا رسانی بهتر به سیستم خنک کننده طراحی شده است و به راحتی می‌توان رادیاتور خودرو را پشت آن مشاهده کرد. با وجود تغییر جلوپنجره، گرافیک چراغ‌ها تغییری نداشته است و همچنان همان کاسه چراغ مرسوم آریزو 5 به همراه نوارهای دی‌لایت را در این خودرو شاهد هستیم. البته طراحی سپرهای خودرو در نمای جلو و عقب تغییر کرده است.

آریزو 5 اسپرت

نمای جانبی و پشتی آریزو 5 اسپرت تفاوت خاصی را نسبت به آریزو 5 توربو معمولی تجربه نکرده‌اند و تنها لوگو S‌ در برخی قسمت‌ها اضافه شده است تا متفاوت بودن خودرو را نمایان کند. رینگ‌های خودرو نیز از نوع آلیاژی پنج پر هستند که تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارند و حس ماجراجویی خودرو را تقویت می‌کنند.

مشخصات آریزو 5 اسپرت

در زمینه مشخصات فنی، همچنان تغییرات ملایم را در آریزو 5 اسپرت شاهد هستیم. پیشرانه این خودرو از نوع 1.5 لیتری توربوشارژر است که در حال حاضر روی طیف وسیعی از محصولات فونیکس و ام وی ام مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیشرانه حداکثر 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گستردگی استفاده از این موتور در محصولات فونیکس و ام وی ام، باعث می‌شود تا خریداران با اطمینان خاطر نسبت به خرید آریزو 5 اس اقدام کنند. این پیشرانه به دلیل سیستم توربوشارژر به سوخت باکیفیت نیاز دارد و البته بایستی دقت لازم را در امور مربوط به تعمیر و نگهداری آن لحاظ کنید. این پیشرانه از سیستم عدم آلایندگی یورو 5 پیروی می‌کند.

آریزو 5 اسپرت

سری جدید جعبه دنده‌های خودروهای چری که از نوع اتوماتیک CVT نه سرعته است، وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در آریزو 5 اسپرت برعهده دارد. این گیربکس نیز در نسل جدید خودروهای ام وی ام و فونیکس مورد استفاده قرار گرفته است و عملکرد مطلوبی دارد. ترکیب مشخصات فنی یاد شده با وزن 1.3 تنی آریزو 5 اسپرت، شتاب قابل توجهی را رقم می‌زند که در شرایط مختلف بین 10 الی 11 ثانیه خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به صورت رسمی اعلام نشده است اما انتظار داریم در جهان واقعی با رقمی بین 7 الی 8 لیتر مصرف بنزین به ازای صد کیلومتر پیمایش ترکیبی روبرو شویم. باک خودرو نیز 48 لیتر ظرفیت دارد و در مسافت‌های نه چندان بلند، راننده را یاری خواهد رساند. آریزو 5 اسپرت در مقایسه با آریزو 5 توربو معمولی، بهبودهای اندکی را تجربه کرده است تا سواری جذاب‌تری را ارائه دهد. با این حال تغییرات بیشتر در نسخه دیگری از این خودرو در راه هستند. این نسخه با نام آریزو 5 جی تی شناخته می‌شود و در آینده نزدیک وارد بازار ایران خواهد شد.

مشخصات فنی آریزو 5 اسپرت

نام خودرو
آریزو 5 اسپرت
کشور سازنده
پرچم کشورچین
سال (طراحی)
1401
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
1498 سی سی
تنفس موتور
توربوشارژ
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
210 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده
9 سرعته CVT
شتاب 0 تا 100
10.04 ثانیه

نتیجه تست شتاب در خودروبانک

این خودرو در خودروبانک تست شده و نتایج عملکرد آن را با دستگاه VBOX می توانید در زیر بخوانید:

شتاب 0 تا 100 کیلومتر 10.26 ثانیه
شتاب 0 تا 100 کیلومتر (VBOX) 10.33 ثانیه
شتاب 0 تا 60 کیلومتر (VBOX) 5.09 ثانیه
شتاب ثانویه 30 تا 70 کیلومتر (VBOX) 3.66 ثانیه
شتاب ثانویه 50 تا 70 کیلومتر (VBOX) 2.02 ثانیه
100 متر 7.95 ثانیه
200 متر 11.69 ثانیه
1/8 مایل 11.73 ثانیه
1/4 مایل -
حداکثر سرعت
185 کیلومتر در ساعت
وزن
1330 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4532 طول - 1814 عرض - 1487 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2650 میلیمتر

مصرف سوخت ماشین آریزو 5 اسپرت

  • داخل شهر
  • خارج از شهر
  • ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • میزان تولید CO2
  • استاندارد امنیت
  • -
  • -
  • 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر
  • 48 لیتر
  • یورو 5
  • -

امکانات و تجهیزات آریزو 5 اسپرت

آریزو 5 از نخستین روزهای حضور در بازار ایران، خودرویی مجهز به حساب می‌آمد. نسخه‌های بعدی این خودرو نیز همین رویه را تکرار کردند. در واقع مشتریان با انتخاب و خرید آریزو 5 توربو اس، انبوهی از تجهیزات و امکانات را در اختیار خواهند داشت. تجهیزات رفاهی و ایمنی آریزو 5 اسپرت نیز در سطح مطلوبی قرار دارد و با سایر کراس‌اوورهای هم رده و هم قیمت برابر می‌کند.

آریزو 5 اسپرت

از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی آریزو 5 اسپرت می‌توان به این موارد اشاره کرد: شش کیسه هوا، سیستم‌ کنترل پایداری، سانروف، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر، صندلی برقی راننده، تریم چرمی کابین، گرمکن صندلی‌های جلو و سنسور پارک عقب.

امکانات آریزو 5 اسپرت

کیسه هوا
مجموعاً 6 کیسه هوا
سیستم صوتی
صفحه نمایش 8 اینچی لمسی به همراه 6 بلندگو
ترمز و پایداری
ABS - EBD - ESP - TCS - HAC - EBA
دیگر امکانات
اتوهلد، ترمز پارک برقی، سانروف، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، سیستم استارت و ورود بدون کلید، تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، دوربین و سنسور عقب، رینگ 17 اینچی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها

رقبای آریزو 5 اسپرت در بازار

نسل اول آریزو 5 در زمان ورود به بازار، با رقبای مختلفی مواجه بود که از جمله آن‌ها می‌توان به بسترن B30، بسترن B50F و جک J5‌ اتوماتیک اشاره کرد. با این حال تمامی رقبا طی سالیان گذشته از خط تولید حذف شده‌اند و آریزو 5S به راحتی می‌تواند در بازار ایران یکه‌تازی کند.

آریزو 5 اسپرت

البته تمامی رقبای آریزو 5 اسپرت حذف نشده‌اند و توقف مونتاژ تنها شامل حال خودروهای چینی بوده است. در سوی دیگر خودروهای ایرانی با تنوع بیشتری در بازار حضور پیدا کرده‌اند. دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک رقیب قدرتمند آریزو 5 توربو است که رقابت آن به زودی با آریزو 5 توربو اسپرت ادامه خواهد یافت. ایران خودرو تصمیم دارد تا دنا پلاس جوانان و همچنین تارا اتوماتیک را به زودی با موتور قوی‌تر EFP‌ به بازار عرضه کند، بنابراین آریزو 5 اسپرت از ناحیه دو محصول ایران خودرو تحت فشار خواهد بود. در سوی دیگر نیز سایپا شاهین اتوماتیک را به زودی در بازار خواهیم دید، خودرویی که می‌تواند به عنوان رقیب آریزو 5 اسپرت با قیمتی بسیار کمتر، این خودرو را تحت فشار قرار دهد.

قیمت و نمایندگی

  • قیمت
  • نمایندگی

فیلم آریزو 5 اسپرت

سوالات متداول

موتور آریزو 5 اسپرت چیست؟

موتور 1.5 لیتری توربوشارژر با 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور، وظیفه تامین قوای فنی این خودرو را برعهده دارد. گیربکس اتوماتیک CVT‌ نه سرعته نیز انتقال قدرت را در آریزو 5 توربو اس انجام می‌دهد.

تجهیزات جدید اضافه شده به آریزو 5 اسپرت چه هستند؟

فرمان دی کات، پنل سیستم تهویه جدید با کنترلرهای متفاوت، صندلی برقی راننده و گرمکن صندلی‌های جلو از امکانات جدید اضافه شده به آریزو 5 اسپرت هستند.

نظرات کاربران

24 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/1/19
با سلام آیا مطمئن هستید گرمکن صندلی های جلو دارد ؟
1402/3/2
بله هردو صندلی جلو دارند
1402/2/18
عالی
1402/2/26
سلام
بنظرم سری قبلیش، جلو پنجرش جالبتر بود
آیا قیمتش تو طرح یکپارچه همون ۱۰۵۰ هستش
تشکر
1402/3/11
قیمتش ۱۰۹۶ تومان است
1402/2/27
پنل صوتی کلا حذف شده؟ پس کم و زیاد کردن صدا فقط باید از روی فرمان انجام بشه؟!
1402/3/3
نه کلا حذف نشده فقط پنل لمسیش حذف شده
1402/5/11
بله منم رفتم نمایندگی از نزدیک دیدم. ظاهرا به این موضوع اصلا فکر نکردن که چطور باید صدا رو کم و زیاد کرد. از اون بدتر اینه که نمیتونی مانیتور رو هر زمان خواستی خاموش کنی و تا وقتی ماشین روشن هست، مانیتور هم روشن میمونه
1402/3/5
سلام
آیا این آریزو ۵ اسپرت در سامانه یکپارچه عرضه میشه یا نسخه قبلی؟
1402/3/15
بله من خودم تو اولویت هام قرار دادم
1402/5/2
سلام
تهویه فیزیکی شده یعنی چی
ایاتهویش اتوماتیک شده یا نه
چون واقعن زشته کولر خودرویی با این کیفیت و قیمت با دست کم و زیاد شه
1402/8/24
آیا صندلی سرنشین جلو برقی هست؟
1402/9/12
سلام من میخواستم x33 کراس که جدیدا وارد شده بردارم ولی دنده اتومات ۳ سیلندر هست گفتم آریزو ۵ اسپرت بردارم ولی دوستان گفتند x33 زیباتره ولی فکر گیفیت آریزو را نداره موندم چیکار کنم کسی هست کمکم کنهه
1402/9/18
سلام دقیقا من هم همین مشکل دارم نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم اما هر دو عالی هستن
1402/10/10
سلام ، دوست عزیز
این ماشین با ایکس ۳۳ کراس قابل قیاس نیس، چه از نظر ظاهری چه قدرتی ، واقعا حیفه بجای آریزو بری ایکس ۳۳ بگیری ،
1402/9/22
تازه خریدمش ماشین خوبیه ولی متاسفانه مولتی مدیاش ایراد بزرگی داره اونم نداشتن امکان کم کردن صدا توسط غیر راننده ست بخصوص زمانیکه شما دارید دنده عقب حرکت میکنیدامیدوارم بشه کاری کرد
1402/9/24
کلید های زیر نمایشگر حذف شده
و خب توی کاربرد روزمره برای استفاده و یا خاموش و روشن کردن و کنترل صدا و .... مشکل ایجاد کرده توی استفاده خصوصا شب خطر ساز و ناخوشایند شده (نسخه اریزو ۵ ie این دکمه هارو داشت)
کنسول وسط کاملا یه پسرفت نسبت به نسخه ie هست
زیر ارنجی متحرک نیست
کاپ‌هولدر ها درب کشویی ندارن توی نسخه اسپرت
ولی خب فرمون و سپر ها تغییر مثبت داشته و توی کنسول وسط تنها نکته مثبت حذف پلاستیک پیانوی هست که باز سلیقه آیه
1402/9/24
نکات قبل از خرید و انتخاب بین اسپرت و ie بدونید خوبه***



۱_بزرگترین ضعف این ماشین کنسول وسط اونه که یه پسرفت نسبت به نسخه ie محسوب میشه
اولین ضعف نداشتن پنل و دکمه های کنترل مالتی مدیا و حتی دکمه خاموش کردن مالتی مدیا
که واقعا آزار دهنده اس شما حتی نمی‌تونید مالتی مدیا رو خاموش کنید چون دکمه ای نداره برای این کار و نمایندگی و شرکت هم نظری نداره که تو شب خطر ساز و اذیت کننده اس انگار یه تلویزیون با کیفیت پایین و نور بالا جلوتون روشنه و باعث ضعف بینایی و حتی خستگی چشم میشه

۲_ کاپ‌هولدر ها و زیر‌ارنجی توی نسخه ie شیک تر بودن و حتی زیر ارنجی متحرک بود ول بسته به جسه و بدنتون حرکتش می‌دادید
اینجا خبری از اون نیست و کاپ‌هولدر یا همون جولیانی هم درب کشویی نداره و ساده اس

۳_ روشن کردن گرمکن صندلی از مالتی مدیاس و این نسبت به کلید های فیزیکی سخته
در کل کنسول وسط این ماشین و تغییراتی که داشته کاملا منفی بوده

و خب نکات مثبتش
داشتن گرمکن صندلیه که باز توی ایران کاربرد خاصی نداره
و فرمون دیکات که جذابش کرده و همینطور سپر عقب و جلو که یکم مدرن تر کرده ماشینو و کمی چشم نواز



برای خرید اگه بخوام پیشنهاد بدم از نظر کاربرد و زیبایی داخلی نسخه ie
و از نظر زیبایی خارجی نسخه اسپرت

خودم ie رو ترجیح میدم چون نقاط ضعف اسپرت نسبت بهش با اختلاف قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ میدونی تو بازار و کارخانه رو نمیتونیم جبران کنیم
1402/9/24
ماشین خوبیه نمایشگر خوبی داره و کنسول و کابین ماشین بشدت بروز تر از نسخه قبلیه و همچنین از نمای بیرون واقعا خوشگلتره
شتابش بد نیست و در حد یه چینی خوبه
بیشترین پیشرفتش ظاهرش بوده با سپر های جدید که عضلانی تر نشونش میده و فرمون جدید که جذاب‌تر شده
دنبال زیبایی هستید اینو بخرید
دنبال
1402/10/27
آقا مصرف سوخت رو توی شهر دوازده و نیم و جاده یازده میزنه، داستان چیه؟؟؟ درسته این؟
1402/11/2
من اندازه گیری کردم اینقدر نبود، دفعه اول که نسبتا پر گاز هم می رفتم ترکیبیش 8 بود فک کنم با رانندگی معمولی حدود 7-7.5 بسوزونه
1402/10/30
سلام
مشکی بخریم یا سفید؟؟؟؟
1402/11/2
سلام دوستان کسی آریزه ۵ اسپرت لیزینگی گرفته بگه چند روزه تحویل گرفته؟
1402/11/17
نحوه روشن شدن گرمکنهای صندلی به چه صورته ؟در مولتی مدیا چیزی نیست که؟