موضوعات داغ

آیا احتمال خروج خودروسازان چینی از بازار ایران وجود دارد؛ عرصه تاخت و تاز ایران خودرو و سایپا

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
در پی شرایط تازه ناشی از خروج آمریکا از برجام و پیچیده شدن مناسبات بین المللی، وضعیت بازار خودرو کشورمان بسیار پیچیده شده است. هفته قبل بود که تعلیق فعالیت های گروه پژو سیتروئن در ایران رسما اعلام شد، وضعیت فعالیت رنو نیز در هاله ای از ابهام و سکوت خبری قرار گرفته است و فعالیت رسمی خودروسازانی نظیر هیوندای، میتسوبیشی مزدا و فولکس واگن نیز نامحتمل به نظر می رسد. این در حالیست که پیش از این قرار بر مونتاژ برخی از محصولات این خودروسازان در خاک ایران بود. در چنین شرایطی تنها یک پرسش مطرح است، آیا خودروسازان چینی نیز مانند سایرین ملزم به ترک خاک ایران خواهند شد و یا ایران خودرو سایپا همچنان باید وجود رقبای در حال پیشرفتی از سرزمین اژدهای زرد را تحمل کنند؟
پاسخ دادن به این پرسش چندان ساده نیست، چرا که شرایط خودروسازان مختلف چینی با یکدیگر متفاوت است. با توجه به سابقه دور قبلی تحریم ها می توان گفت که اکثر خودروسازان چینی به دلیل عدم فعالیت مستقیم در بازار آمریکا، از اعمال فشار توسط این کشور مصونیت دارند اما با این وجود بازهم در برخی موارد بعضی از شرکت ها ممکن است از ترکش فشارهای این کشور قلدر در امان نباشند.
برای مثال چانگان که این روزها دارای یک خط تولید فعال در مجموعه سایپاست، در چین از شرکای تجاری فورد به حساب می آید و به همین دلیل ممکن است از سوی شریک تجاری خود تحت فشار قرار بگیرد، ام جی از زیر مجموعه های گروه SAIC محسوب می شود و این شرکت جوینت ونچر جنرال موتورز در بازار چین به حساب می آید و بعید نیست دچار شرایطی مشابه به چانگان شود، از سوی دیگر برخی برندهای شاخص چینی نظیر جیلی (دارای مالکیت کامل ولوو) و BYD دارای برنامه های بلندمدتی برای حضور در بازار کشورهای غربی هستیند و ممکن است حضور این خودروسازان در ایران با پیامدهایی برای ایشان همراه باشد. از این رو تاکنون شرایط حضور تمامی خودروسازان چینی در بازار ایران روشن نیست اما آنچه واضح است اینکه اگر قرار به حضور قدرتمند و حداکثری باشد، وضعیت برند های مستقلی نظیر چری، لیفان، جک و امثالهم از سایرین با ثبات تر است. چرا که این خودروسازان نه در کوتاه مدت برنامه ای برای عرض اندام در بازار آمریکا دارند و نه به صورت جوینت ونچر با خودروسازان آمریکایی همکاری می کنند و از این رو از مصونیت بیشتری نسبت به سایر هموطنان خود برخوردارند.
در نهایت این پرسش مطرح می شود که ماحصل خروج احتمالی خودروسازان چینی از بازار ایران چه خواهد بود؟
این یک واقعیت است که چینی ها تنها عوامل تنوع بخشی در بازار خودرو کشورمان هستند و مسلما با کمرنگ شدن فعالیت این خارجی های نام آشنا، شرایط بار دیگر به شرایط گذشته باز خواهد گشت. روزگاری که مشتریان انتخاب به غیر از مدل های قدیمی ساخت ایران خودرو و سایپا نداشتند و اثری از حق انتخاب در بازار خودرو ایران برای قشر متوسط وضعیف جامعه دیده نمی شد.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/19
انشالا نسل این ماشینا که مثل انگل افتادن تو جون ایرانیا منقرض بشه لیاقت ایرانیا ماشینی چینی نیست ایرانیا باید بهترین ماشینای دنیا رو با قیمت ارزونتر سوار بشن نه لگنای چینی
1397/3/21
حتما. شک نکن. به شرطی که مرگ بر چین رو هم به شعارهامون (توجه کنید صرفا شعار) اضافه کنیم.
1397/3/19
مشکل ماشینهای چینی ، لااقل الان ، دیگه این نیست که بی کیفیت باشن . مشکل در نحوه فروش و خدمات اونها در ایرانه . به چندتا نکته دقت کنین :

- اولین دلیل خرید ماشینهای چینی در کشورهای مختلف به خصوص جهان سوم ، قیمت بسیار پایین اونها نسبت به محصولات دیگه ، به خصوص اروپایی یا امریکاییه . اینجوری حتی کم درامدترین افراد هم میتونن به سادگی اونها رو خریداری کنن . ولی در ایران دیگه قیمت ماشینهای چینی واقعا خارج از دسترس خیلی از افراد جامعه ست .
- معمولا ماشینهای چینی در بازارهای جهانی با امکانات حداقلی به فروش میرن . اما در ایران بسیاری از این امکانات هم حذف میشه . مثلا خیلی از ماشینهای چینی فقط در ایران بدون سیستم ESP عرضه میشن . یا کروز کنترل و چیزهای دیگه از روی اونها حذف میشه .
- فقط بعضی از مدلهای روز ماشینهای چینی در ایران وجود داره و بقیه مدلها اکثرا مال دو سه سال قبل هستن .
- کیفیت مونتاژ ماشینهای چینی در کارخونه های مختلف ایران ، بسیار پایینتر از کیفیت مونتاژ اونها در جاهای دیگه دنیا و خود چینه .
- خدمات پس از فروش ماشینهای چینی در ایران خیلی ضعیفه و معمولا تعمیرکارهای بیرون هم حاضر نیستن اونها رو دست بزنن .

با همه این تفاسیر اگر همین امروز ، بهترین ماشینهای چینی رو با همه امکانات اونها و قیمت جهانی به ایران میاوردن ، یک ذره اعصاب مردم راحت تر میشد . بگذریم که چند سال قبل با صد میلیون میشد ب ام و و بنز و پورشه خرید . بگذریم از اون دلالهای بی وجدانی که یک شبه چند صد میلیون ماشینها رو گرونتر کردن . اما نحوه عرضه ماشینهای چینی در ایران هم بدترین شکل ممکنه و این بیشتر تقصیر واردکننده ها و مونتاژکارهای ایرانیه تا کیفیت ماشین چینی

1397/3/19
چین هیچوقت آزمایشگاه خودش رو ول نمیکنه.خیالتون راحت.
1397/3/19
مگر الان خودروهای چینی ماشین های بدون ایراد و کاملی هستن؟
فیل زنده و مردش 100 تومن
چه قبل از ورود خودرو چینی و چه بعدش که برن بازار خودرو در انحصار فرغون های ایرانی بوده
1397/3/20
حرف شما كاملا صحيحه ومثال بارزش در حوزه آي تي وجود داره
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/03/19/1745601/%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B2%D8%AF%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7-1%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D9%85%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF
Zte حالا مجبوره بازار قطعات در ايران رو فراموش كنه و براي جايكاهش در آمريكا باج بده........در حوزه بانكي هم قبلا از اين اتفاقا افتاده,برايStandard Charted