موضوعات داغ

مقایسه تویوتا RAV4 و تویوتا C-HR؛ کراس اوور های محبوب از سلطان دوام اقتصادی

عکس مطلب اول
کراس اوورها محبوبیت بالایی دارند و گزینه های بسیار متنوعی برای انتخاب از میان آنها وجود دارد که باعث گیج شدن خریداران می شود. حتی انتخاب از میان دو محصول از یک کارخانه سازنده مشترک نیز ممکن است دشوار باشد. تویوتا RAV4 یکی از کراس اوورهای ژاپنی است که سال ها در بازار حضور داشته و انتخاب مورد علاقه خریدارانی است که خواهان مزیت های یک SUV در یک مجموعه کوچکتر هستند. مزیت اصلی کراس اوورها نسبت به SUVها این است که خودروهای کوچکتر و سبکتری هستند و به همین دلیل رانندگی در شهر با آنها آسانتر است و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارند. علاوه بر این تجربه رانندگی با آنها بیشتر شبیه یک خودروی معمولی است تا یک خودروی شاسی بلند.
تویوتا C-HR نیز به عنوان یک کراس اوور کوچک به جمع مدل های تویوتا اضافه شده است. تویوتا این مدل را برای رقابت با خودروهایی مانند نیسان جوک و رنو کپچر تولید کرد. این دو کراس اوور تویوتا در بازار ایران نیز حضور دارند. تویوتا RAV4 های موجود در ایران مجهز به موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 180 اسب بخار هستند و گیربکس آنها از نوع 6 دنده اتوماتیک است. تویوتا C-HR در نمونه های وارد شده به ایران مجهز به گیربکس CVT است و از یک موتور 1200 سی سی 4 سیلندر توربوشارژ با قدرت 116 اسب بخار نیرو می گیرد.
این دو خودرو ظاهرا شباهت هایی دارند ولی تفاوت های بزرگی نیز دارند. در این مقاله یک مقایسه کامل بین این دو خودرو انجام می شود تا مشخص شود این دو مدل تویوتا برای چه افرادی مناسب تر هستند.

1 – تنوع مدل ها
تویوتا RAV4

تویوتا RAV4

تویوتا RAV4 در شش مدل مختلف با موتور بنزینی و 4 مدل با پیشرانه هایبرید ارائه می شود و به همین دلیل تنوع مدل های فراوانی دارد. با اینکه مدل های هایبرید RAV4 فقط با سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک ارائه می شود ولی می توان تمام مدل های بنزینی آن را با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا 4 چرخ محرک انتخاب کرد. تنوع مدل های RAV4 گزینه های وسیعی را در اختیار خریداران قرار می دهد تا بتوانند متناسب با نیازها و بودجه خود یکی از مدل های این خودرو را انتخاب کنند.
تویوتا C-HR فقط با دو مدل XLE و XLE پرمیوم ارائه می شود بنابراین از نظر تنوع مدل ها در حد تویوتا RAV4 نیست ولی حتی قیمت گران ترین مدل آن از قیمت مدل پایه RAV4 ارزان تر است و به همین دلیل یک گزینه مناسب برای افرادی است که قیمت خودرو برای آنها اولویت دارد.

2 – قیمت
تویوتا C-HR

تویوتا C-HR

قیمت مدل پایه LE تویوتا RAV4 با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو 24.510 دلار است که در صورت انتخاب سیستم 4 چرخ محرک قیمت آن تا 25.600 دلار افزایش می یابد. بهترین مدل RAV4 مدل پلاتینوم با سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک است که قیمت از 36.250 دلار شروع می شود. 4 مدل هایبرید نیز وجود دارند که قیمت های آنها از 27.235 تا 34.130 دلار متغیر است.
قیمت مدل پایه XLE تویوتا C-HR پایینتر از RAV4 است و از 22.500 دلار شروع می شود و مدل XLE پرمیوم 24.350 دلار قیمت دارد. تویوتا C-HR فقط محدود به همین دو مدل است که در بازار امریکا تنها انتخاب برای آنها سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو است (این خودرو در بازار بعضی کشورها با سیستم 4 چرخ محرک نیز ارائه می شود). بنابراین تویوتا C-HR خودروی ارزان تری است ولی مدل های آن محدود هستند.

3 – پیشرانه
تویوتا RAV4 و C-HR

تویوتا RAV4 و C-HR

تویوتا RAV4 مجهز به یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 180 اسب بخار و گشتاور 233 نیوتن متر است که قدرت آن از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک به چرخ های جلو یا هر 4 چرخ منتقل می شود. بنابراین تویوتا RAV4 قدرت فراوان برای شتابگیری هنگام ورود به بزرگراه یا سبقت گرفتن را دارد.
تویوتا C-HR از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی با قدرت 144 اسب بخار و گشتاور 188 نیوتن متر یا یک موتور 1.2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با قدرت 116 اسب بخار و گشتاور 185 نیوتن متر نیرو می گیرد. قدرت این موتورها از طریق یک گیربکس ضریب متغیر CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. با توجه به اینکه تویوتا C-HR خودروی کوچکتری نسبت به RAV4 است می تواند با اسب بخار کمتر عملکرد قابل قبولی داشته باشد ولی موتورهای کوچک آن به اندازه کافی قوی نیستند. تویوتا C-HR شتابگیری معمولی دارد و مدتی طول می کشد تا سرعت آن به محدوده سرعت بزرگراه برسد.

4 – مصرف سوخت
تویوتا C-HR

تویوتا C-HR

سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا مصرف سوخت تویوتا RAV4 با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو را در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 10.23، 7.84 و 9.05 لیتر در 100 کیلومتر تخمین زده است. اگر مدل های 4 چرخ محرک آن را انتخاب کنید مصرف آن افزایش یافته و در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 10.69، 8.4 و 9.41 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند.
موتور کم حجم تر تویوتا C-HR به آن کمک می کند که مصرف سوخت کمتری نسبت به RAV4 داشته باشد. سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا مصرف سوخت تویوتا C-HR با موتور 2.0 لیتری را در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 8.71، 7.59 و 8.11 لیتر در 100 کیلومتر تخمین زده است. مصرف سوخت این خودرو با موتور 1200 توربو و گیربکس CVT از این مقدار هم کمتر است و در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 7.3، 5.1 و 5.9 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند. این اختلاف قابل توجه در مصرف سوخت باعث صرفه جویی در هزینه برای مالک C-HR می شود به خصوص برای افرادی که زیاد به سفرهای درون شهری طولانی می روند.

5 – سواری، هندلینگ و عایق بندی صوتی
تویوتا RAV4 و C-HR

تویوتا RAV4 و C-HR

تویوتا RAV4 سواری نرم و راحت و کابین بی صدایی دارد. نفوذ صدای موتور به داخل کابین حتی هنگام شتابگیری سریع در کمترین حالت ممکن است و صدای باد و تایرها در این خودرو به خوبی مهار شده اند. تویوتا RAV4 هندلینگ خوب و فرمان نرمی دارد که باعث راحتی راننده در سفرهای طولانی می شود و در عین حال حس تسلط کامل را به راننده القا می کند.
تویوتا C-HR کابین پر سر و صداتری دارد که تا حد زیادی به خاطر گیربکس CVT است. گیربکس CVT هنگام شتابگیری دور موتور را بالا نگه می دارد و به همین دلیل داخل کابین تویوتا C-HR به خصوص هنگام شتابگیری سریع صدای زیادی شنیده می شود در حدی که کاملا متوجه صدای موتور می شوید. تویوتا C-HR سواری نرمی دارد ولی ضربه ناشی از ناهمواری های سطح جاده و چاله ها داخل کابین آن احساس می شود. صدای باد و تایرها نیز در کابین C-HR بیشتر از RAV4 است. سایز کوچکتر کابین C-HR باعث می شود با وجود صدای بیشتر کابین، سرنشینان جلو و عقب بتوانند به راحتی با یکدیگر صحبت کنند.

6 – سیستم سرگرمی
سیستم سرگرمی تویوتا RAV4 و C-HR

سیستم سرگرمی تویوتا RAV4 و C-HR

تویوتا RAV4 مجهز به چندین نسخه از سیستم سرگرمی Entune Audio است که امکانات آن در مدل های بالاتر افزایش می یابد. مدل پایه تویوتا RAV4 یک صفحه نمایش 6.1 اینچی همراه با قابلیت پخش AM/FM/CD و MP3 با 6 بلندگو دارد. مدل های بالاتر از صفحه نمایش بزرگتر 7.0 اینچی و امکانات اضافی مانند سیستم ناوبری، سیستم دستیار صوتی Siri Eyes Free، رادیوی Sirius XM و سیستم صوتی مرغوب JBL با 11 بلندگو و یک ساب ووفر برخوردار هستند. در حال حاضر نرم افزارهای اندروید اتو و اپل کار پلی در محصولات تویوتا ارائه نمی شوند.
تویوتا C-HR از امکانات موجود در RAV4 برخوردار نیست و در واقع هر دو مدل آن تنها با یک سیستم صوتی ارائه می شوند. تویوتا C-HR به صورت استاندارد یک صفحه نمایش لمسی 7.0 اینچی دارد که یک مزیت برای آن محسوب می شود. این خودرو از امکانات دیگری مانند رادیو AM/FM، قابلیت اتصال از طریق بلوتوث و رادیوی HD نیز برخوردار است ولی از سیستم ناوبری بی بهره است.

7 – فضای کابین
کابین تویوتا RAV4

کابین تویوتا RAV4

تویوتا RAV4 و C-HR هر دو ظرفیت حمل 5 سرنشین را دارند ولی فضای داخل کابین آنها متفاوت است. فضای سر برای سرنشینان در قسمت جلو و عقب کابین RAV4 به ترتیب 101 و 98.8 سانتی متر است و از این نظر به C-HR برتری دارد زیرا فضای سر برای سرنشینان جلو در این خودرو 96.7 سانتی متر و برای سرنشینان عقب 97.2 سانتی متر است.
فضای پای سرنشینان جلو و عقب در تویوتا RAV4 به ترتیب 108.2 و 94.4 سانتی متر است. تویوتا C-HR از نظر فضای پا یک برتری به RAV4 دارد زیرا فضای پای سرنشینان جلو در C-HR معادل 110.5 سانتی متر است ولی فضای پای سرنشینان عقب این خودرو 80.5 سانتی متر است که با اختلاف کمتر از RAV4 است. بنابراین فضای پای راننده در تویوتا C-HR بیشتر از RAV4 است اما صندلی های عقب آن بسیار کوچکتر و بیشتر برای کودکان مناسب هستند.

8 – فضای حمل بار
فضای حمل بار تویوتا RAV4 و C-HR

فضای حمل بار تویوتا RAV4 و C-HR

تویوتا RAV4 از نظر فضای حمل بار به C-HR برتری دارد زیرا خودروی بزرگتری است. پشت صندلی های ردیف دوم RAV4 فضای حمل بار 1087 لیتر وجود دارد که در صورت خواباندن آنها فضای حمل بار در قسمت پشت صندلی های ردیف اول به 2078 لیتر افزایش می یابد. ظرفیت یدک کشی تویوتا RAV4 1587 کیلوگرم است. تویوتا RAV4 این انعطاف پذیری را دارد که وقتی کابین آن پر از سرنشین باشد باز هم قابلیت حمل بار دارد.
این ارقام در تویوتا C-HR به طور محسوسی کاهش می یابند زیرا فضای حمل بار در قسمت پشت صندلی های ردیف دوم این خودرو 538 لیتر و در صورت خواباندن صندلی های ردیف دوم فضای پشت صندلی های ردیف اول تا 1030 لیتر افزایش می یابد. ظرفیت یدک کشی برای تویوتا C-HR اعلام نشده است. بنابراین تویوتا C-HR انعطاف پذیری کمتری در حمل بار و سرنشین دارد.

9 – طراحی ظاهری
تویوتا RAV4 و C-HR

تویوتا RAV4 و C-HR

نسل جدید تویوتا RAV4 معرفی شده است و طراحی نسل فعلی آن چندان جذاب نیست. طراحی تویوتا RAV4 در حدی نیست که آن را از جمعیت رو به رشد کراس اوورها متمایز کند. البته یک استثنا وجود دارد و آن مدل Adventure تویوتا RAV4 است که مجهز به برآمدگی های بزرگتر روی گلگیرها، قطعاتی به رنگ سیاه متضاد و کابینی با تزئینات شبیه فیبرکربن است و به همین دلیل ظاهر جذاب تری دارد. وسیع بودن دامنه مدل های تویوتا RAV4 باعث می شود خریداران آن بتوانند از میان گزینه های موجود، کابین لوکس تری برای خود انتخاب کنند.
تویوتا C-HR یک مدل جدید تویوتا برای سال 2018 است و به همین دلیل طراحی متمایز و برجسته ای دارد. این خودرو ظاهر عجیب و مبتکرانه ای دارد که هم اسپرت و هم منحصر به فرد است. تویوتا C-HR از نمای جلوی عریض و قوس دار برخوردار است و بیرون زدگی چراغ های عقب آن از قسمت پشت خودرو باعث می شود این کراس اوور کوچک در میان جمعیت کراس اوورها متفاوت به نظر برسد.

10 – ایمنی
تویوتا RAV4

تویوتا RAV4

تویوتا RAV4 گزینه برتر ایمنی از سوی سازمان IIHS (سازمان بیمه برای امنیت بزرگراه ها) شناخته شده و در تمام آزمون های تصادف این سازمان (به جز آزمون تصادف همپوشانی کوچک از جلو سمت سرنشین کناری که رتبه ضعیفی در آن کسب کرده است) رتبه برتر Good را دریافت کرده است. فناوری های پیشگیری از تصادف در تویوتا RAV4 نیز رتبه برتر را کسب کرده اند. سازمان IIHS ایمنی تویوتا C-HR را ارزیابی نکرده است ولی سازمان NHTSA (سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه ها) در مجموع 5 ستاره ایمنی به تویوتا C-HR اعطا کرده است.
تویوتا RAV4 و C-HR هر دو به صورت استاندارد با مجموعه تجهیزات ایمنی Safety Sense P تویوتا ارائه می شوند که عبارتند از سیستم پیشگیری از تصادف همراه با سیستم شناسایی عابرین پیاده، سیستم اخطار خروج از لاین همراه با کمک در هدایت فرمان، سیستم نور بالای تطبیقی خودکار و کروز کنترل تطبیقی. این دو خودرو از مجموعه امکانات ایمنی Star Safety تویوتا نیز برخوردار هستند که شامل سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل هرزگردی، سیستم ضد قفل ترمزها، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها، سیستم کمکی ترمز و سیستم استاپ استارت هوشمند است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/25
به نظرم تو این شرایط قیمت ها و وضع اقتصادی مردم مقایسه پراید و تیبا رو بزارید بیشتر به کار مردم بیاد.