موضوعات داغ

یادی از نسل اول تسلا رودستر؛ میراث دار ناموفق لوتوس الیزه

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
تاریخ عرضه تسلا رودستر جدید نامشخص است. به همین دلیل بسیاری از طرفداران کمپانی تسلا به رودستر قدیمی این کمپانی اکتفا می کنند. هرچند این خودرو به تکنولوژی های جدید تسلا چه در داخل کابین و چه در خارج آن و حتی در باتری مجهز نیست اما همچنان شاسی این خودرو مشابه با شاسی لوتوس الیزه بوده و به نوعی میراث دار یک خودروی باشکوه است.
البته بسیاری معتقد اند هرچند تسلا رودستر شاسی مشابه ای با لوتوس الیزه دارد اما تفاوت های بنیادین زیادی بین این دو خودرو وجود دارد. این عده معتقد اند که هرچند مهندسان تسلا برای طراحی رودستر از کمک کمپانی لوتوس بهره برده اند اما واقعیت این است که این دو خودرو تنها 6 درصد قطعه مشترک با یکدیگر دارند. مثلا علاوه بر شاسی، فرمان رودستر نیز مشابه با لوتوس الیزه است.
از آنجا که رودستر به قوای محرکه درون سوز بزرگ و جعبه دنده پرسروصدا مجهز نیست قسمت اعظمی از فضای زیر کاپوت آن را 7 هزار باتری لیتوم یونی پر کرده است.
تسلا رودستر  2011

تسلا رودستر 2011

پکیج باتری این خودرو بیشترین مسافت قابل پیمایش در یک بار شارژ را در زمان عرضه خودرو در اختیار آن قرار داده است.
پیمودن حدودا 400 کیلومتر مسافت در یکبار شارژ موفقیت شگفت انگیزی در سال 2011 محسوب می شد که تنها تسلا تونست در آن زمان به این عدد دست پیدا کند.
رودستر مدل 2011 با کمک موتور الکتریکی خود که از قدرت 288 اسب بخار و گشتاور حدودی 400 نیوتن متر برخوردار است قادر است به نهایت سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برسد. به علاوه، شتاب صفر تا صد این خودرو نیز چیزی در حدود 3.7 ثانیه است.
اگر از جایگاه مقایسه به تسلا رودستر و لوتوس الیزه نگاه کنیم. رودستر در مقایسه با الیزه مدل 2011 در حدود 2 ثانیه سریعتر از سرعت 0 به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.
البته اولین خودروی الکتریکی تسلا وزن بیشتری داشته و از طرف دیگر قطعا کارایی الیزه در جاده ها با توجه به قوای محرکه درون سوز آن بیشتر است.
تصور استفاده از خودرویی که یک موتور بی صدا دارد و به جعبه دنده نیز مجهز نیست برای بسیاری از عشاق صنعت خودروسازی غیرممکن بوده و به همین دلیل بسیاری الیزه به رودستر ترجیح می دهند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد